Älä arvostele ääneen lapsen pienikokoisuutta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huomaavaisuutta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huomaavaisuutta

Vieras
Mulla on pienikoinen lapsi, nyt 2 ja puolivuotiaana 82 senttiä pitkä ja painaa kymmenisen kiloa. Vähän väliä törmään aikuisiin, jotka ääneen, lapsen kuullen, päivittelevät lapsen kokoa. Tekisi mielei tehdä samoin, alkaa mesota "kyllä on muuten ihan valtavan iso toi sun lapsi" jne., mutta en viitsi. Ei kenenkään kokoa saa arvostella, ei edes lasten, ei ainakaan eikä koskaan lapse kuullen. Huomattavaa tässä on se, että pieniä saa ihmetellä, mutta lihavia lapsia ilmeisesti ei.
 
Mulla taas kokemusta vain siitä, että "hyvin kasvaneita" saa päivitellä, mutta pienikokoisten vanhemmille ei mitään saa sanoa, menee herne nenään. Tiedän yhden tyttäresi kokoisen ja ikäisen tytön, joka on ollut vauvana aliravittu, siitä johtu toi älyttömän pieni koko. Ehkä kannattaisi ottaa kuuleviin korviin...
 
Kyllä mun isokoista lastani on päivitelty ja päivitellään edelleen. "Onpa iso tyttö" "ai se on niin nuori..mun serkun kummin kaiman 9vee on tuon kokoinen" "mitä sä syötät sun lapselle" käyttekö vaan heses"
 
Mulla on sekä iso, että pieni lapsi. Toinen syntyi keskosena ja on ollut todella pieni ja heiveröinen aina tuonne kouluikään asti. Pienikokoisuutta ei ole sen kummemmin arvosteltu.
esikoistyttö taas on ikäisekseen ollut aina pitkä ja vähän pullea ja kyllä häntä on sitten saanut arvostella mielin määrin.
 
Minulla on poika ja tyttö 2v3kk ikäerolla.Poika on vanhempi,ollut vaan aina hyvin pienikokoinen ja laiha.Eikä kyseessä ole mikään aliravitsemus.Jo pienenä jotku fiksut sanoivat pojalle että varo ettei sisko kasva sun ohi.Siis voi v...u mitätyhmyyttä.Onneksi ei ole ymmärtänyt.Mitä lapsen koolle kukaan voi???
 
Mä peräänkuulutinkin sitä, että ei arvosteltais ääneen kenenkään kokoa. Ei lyhyiden, pitkien, lihavien tai laihojen. "Voi kun sä olet pieni, miten sä olet näin lyhyt, saako se tarpeeksi ruokaa...". Mun mielestä on ihan asiatonta mennä lapselle ihmettelemään sen kokoa. Kysyis vaikka vanhemmalta sitten, kun lapsi ei kuule.
 
Oi kun kurja kuulla noista kommenteista =( En siis ainakaan ole ainoa, jota häiritsee se, että jotkut aikuiset katsovat oikeudekseen arvostella toisten lasten ulkonäköä.
 
Itse olen pitkän ja hoikan juuri 3v täyttäneen pojan äiti.
Ja aina välillä saa kyllä nieleskellä suuttumistaan.
Meille on esim ventovieras ihminen tullut ja ihmetellyt, että eikö noin iso poika osaa jo ajaa ilman apupyöriä? Juu ei osaa, kun täytti juuri vasta 3-vuotta.
Ja pojan laihuutta jaksetaan kanssa ihmetellä. Ja tietysti myös pituutta ja jalan kokoa (3v, 105cm kenkä kokoa 28)
Oikeasti! Meitä mahtuu tänne kaiken kokoisia ja muotoisia. Voisiko noita kommentteja jättää vähän vähemmälle.
 
Isokokoisen pojan Äitinä mua kanssa ketuttaa tuo kommentointi, ja kommentointi siitäkin että kuinka huonosti lapsi käyttäytyy ikäisekseen, kunnes tuleekin tietoon että hän onkin 2 vuotta nuorempi kuin kyselijä/kommentoija luuli.

Ettehän te hyvät ihmiset mene aikuisillekkaan suoraan sanomaan että ootpas pieni,iso,pitkä,lyhyt,pullea,laiha jne..
KÄYTÖSTAPOJA KIITOS!
 
Tuo on kyllä törkeää! Eikai kellekkään kuulu toisen ulkonäkö-asiat...Kyllä jos joku tulisi mun lapsiani arvostelemaan,varsinkin heidän ollessa paikalla,saisi kyllä kuulla kunniansa!Miten voi lapsille opettaa toisten kunnioitusta jos aikuiset näyttävät noin huonoa esimerkkiä!?
 
[QUOTE="Mie";27218062]Itse olen pitkän ja hoikan juuri 3v täyttäneen pojan äiti.
Ja aina välillä saa kyllä nieleskellä suuttumistaan.
Meille on esim ventovieras ihminen tullut ja ihmetellyt, että eikö noin iso poika osaa jo ajaa ilman apupyöriä? Juu ei osaa, kun täytti juuri vasta 3-vuotta.
Ja pojan laihuutta jaksetaan kanssa ihmetellä. Ja tietysti myös pituutta ja jalan kokoa (3v, 105cm kenkä kokoa 28)
Oikeasti! Meitä mahtuu tänne kaiken kokoisia ja muotoisia. Voisiko noita kommentteja jättää vähän vähemmälle.[/QUOTE]

Meillä 3 v. 108 cm :) Painoa n. 18 kg, kengät 28. Viime viikolla kaksi ihmistä kysyi, joko se on eskarissa...
 
Meillä 3 v. 108 cm :) Painoa n. 18 kg, kengät 28. Viime viikolla kaksi ihmistä kysyi, joko se on eskarissa...

Samaten meillä pojasta kyseltiin siinä 3-4v joko on eskarissa ja nyt kun täyttää 5, kuuluu että jokos koulussa oot...Aina riittäny ihmeteltävää osaamisesta jne kun on vanhemman olonen mitä onkaan. Kenkä silläkin oli 3v 28 ja nyt 4v 30-31.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Eipäs Juupas;27218064:
Isokokoisen pojan Äitinä mua kanssa ketuttaa tuo kommentointi, ja kommentointi siitäkin että kuinka huonosti lapsi käyttäytyy ikäisekseen, kunnes tuleekin tietoon että hän onkin 2 vuotta nuorempi kuin kyselijä/kommentoija luuli.

Ettehän te hyvät ihmiset mene aikuisillekkaan suoraan sanomaan että ootpas pieni,iso,pitkä,lyhyt,pullea,laiha jne..
KÄYTÖSTAPOJA KIITOS!

No juu, en tosiaan mee. Mulle on kyl tultu päin naamaa vieraan toimesta haukkumaan mun kokoa :O:whistle: että kyl ne jotku aikusetkin osaa....
 
Mulla on pienikoinen lapsi, nyt 2 ja puolivuotiaana 82 senttiä pitkä ja painaa kymmenisen kiloa. Vähän väliä törmään aikuisiin, jotka ääneen, lapsen kuullen, päivittelevät lapsen kokoa. Tekisi mielei tehdä samoin, alkaa mesota "kyllä on muuten ihan valtavan iso toi sun lapsi" jne., mutta en viitsi. Ei kenenkään kokoa saa arvostella, ei edes lasten, ei ainakaan eikä koskaan lapse kuullen. Huomattavaa tässä on se, että pieniä saa ihmetellä, mutta lihavia lapsia ilmeisesti ei.

Meillä suht saman kokoinen ja en kyllä yhtään ymmärrä, mistä puhut.
 
Meillä Anoppi jaksaa ihan aina huomautella kun lapset ovat suht. kookkaita. Se arvostelee muutenkin kaikki ihmiset ulkonäön perusteella. Joskus tekisi mieli asiasta sanoa, mutta vielä en ole kehdannut.
 
Meillä 3 v. 108 cm :) Painoa n. 18 kg, kengät 28. Viime viikolla kaksi ihmistä kysyi, joko se on eskarissa...

Ihan eskariksi ei ole taidettu meidän poikaa vielä luulla, mutta 5-vuotiaaksi useinkin. Ja monet katsoo kieroon, kun vien häntä päiväkodissa pienten puolelle (ei ole vielä siirretty isompien ryhmään, kun tosiaan juuri vasta täytti 3).

3v neuvolan mitat oli tosiaan 105cm, 15,2kg ja kengät on kokoa 28. Myös päänympärys niin iso, että 10-vuotiaan isosiskon pipo on ihan sopiva.

Mutta minkäs teet: isänsä on 192cm, kenkä kokoa 46 ja päänympärys niin iso, että armeijassa ei meinannut löytyä sopivaa hattua. Että isäänsä tulee...
 
Meillä on suunnilleen saman kokoinen tyttö, kuin ap:n lapsi. Pari senttiä pidempi. En ole koskaan ottanut pieneksi sanomisesta nokkiini. Mielestäni tyttö saakin olla ihana pieni sirpukka. Enemmän tuota hieman "tuhdimpaa" pikkusiskoa kommentoidaan, toki hän vielä muuttaa muotoaan vauvamaisuudesta taaperoksi.

Onko sp:n lapsi poika? Poikien kohdalla se koko on ehkä kansan silmissä toivottavampaa. Tytöillä ei ole niin väliä siinä suhteessa.
 
[QUOTE="myy";27217972]Mulla taas kokemusta vain siitä, että "hyvin kasvaneita" saa päivitellä, mutta pienikokoisten vanhemmille ei mitään saa sanoa, menee herne nenään. Tiedän yhden tyttäresi kokoisen ja ikäisen tytön, joka on ollut vauvana aliravittu, siitä johtu toi älyttömän pieni koko. Ehkä kannattaisi ottaa kuuleviin korviin...[/QUOTE]

Ihan yksi lysti, missä asiassa lapsi tai ylipäätään ihminen on muista poikkeava, niin ei sitä sovi ääneen taivastella. Kumma, ettei ihmisillä ole nykyään alkeellisimpiakaan käytöstapoja, kun pitää jatkuvasti olla ulkonäköä tai -muotoa kommentoimassa.
 

Similar threads

Yhteistyössä