Ala-asteen oppilaat pakotetaan muslimijuhlaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Rane"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kaikki uskonnot ja niiden harjoittaminen pitäisi saada pois kouluista. Eri asia on "leikkijuhlat" joita voi pitää juuri näin; opetus ja tutustumismielessä.

Mä peesailen tätä. On eri asia jos muslimioppilaat ja muslimiopettajat järkkäävät omista perinteistään kertovan juhlan kaikille koulun oppilaille, kristityt tekevät saman ja ateistit saman, kuin että kristittyjen pitäisi rukoilla muslimenoin tai muslimien laulaa virsiä joissa ylistetään jeesusta. Tai että ateisti joutuu mihinkään näistä.

Kyllä minä esimerkiksi osallistun sukulaisten konfirmaatiojuhliin, häihin ja ristiäisiin ongelmitta - sen sijaan älähtäisin, jos minut pakotettaisiin näissä tilanteissa rukoilemaan tai jos en saisi rauhassa pitää uskonnottomia juhlia, nimiäisiä, protujuhlaa jne.

Ja oma lapseno saa osallistua juuri tämäntyyppisiin - jos nyt siis olen ymmärtänyt juhlan ajatuksen oikein - yhteisiin juhliin, mutta hän ei osallistu vanhanaikaisille uskonnontunneille tai uskonnollisiin aamunavauksiin. Uskonnosta saa kertoa ja puhua, mutta vain avaratamismielessä. Jos tarkoituksena on harjoittaa uskontoa tai pyrkiä käännyttämään niin se ei ole ok. Jos tarkoituksena on kertoa, että Abdullah juhlii muuten tällä tavalla, katolinen Maria tällä tavalla, ortodoksinen Kirill tekee näin ja ateisti-Annan luona muistellaan vanhoja pakanaperinteintä jotka kulkevat suvussa niin eihän siinä mitään vikaa ole.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Tuo systeemi ois kyllä hyvä kaikkiin kouluihin. Mä en ole nähnyt vielä mitään pahaa tai haitallista, että lapset on osallistunut eri uskontojen juhliin ja tutustunut muiden kulttuurien edustajiin ja tapoihin, päinvastoin!

Peesi. Mä ainakin haluaisin päästä mukaan tuonne, vaikka ei ihan oikea Id-juhla olekaan rukouksineen ja uskontunnustuksineen ja haluaisin samanlaisen tilaisuuden tarjota myös lapsilleni.

Luuleeko toi reksi tosissaan että muslimilapset tulee joulujuhlaan? Ei varmasti tule vaikka olisi miten "pakollista". Muslimit on niin tiukkoja uskontonsa suhteen etteivät varmasti anna.

Haha...tuohan on just toisin päin! :D Suvivirsi-mammat valittaa, että nämä hoilottamiset on poistettu kevätjuhlista yms., samaan aikaan muslimilapset lauleskelevat niitä tietämättä mitään näistä suvivirsi-vinkujista. ;)
"Kristityt" vaativat koulua opettamaan uskoaan kun eivät itse jaksa, muslimit hoitavat uskonasiat ihan ilman koulun apua.

Minä olen ollut ristiäisissä, jossa muslimilapsi kastettiin luterilaisen kirkon jäseneksi, mutta lapsi on silti muslimi. Meni kieltämättä yli hilseen :D mutta joo, ei kaikki muslimit ole tiukkapipoja.

Olen myös ollut konfirmaatiossa, jossa oli paikalla iso lauma yhden rippilapsen islaminuskoisia sukulaisia.

Ja monessa joulujuhlassa katsomassa kun muslimiperheiden lapsia esiintyy muiden mukana. Ne muslimi- tai vaikka ateistilapset, joiden perheet suhtautuvat kovin tiukasti uskontoon, pysyvät varmasti poissa joulujuhlista.

Ihan oikein. Täytyy tutustua muihinkin kulttuureihin.
Kyllä siellä muslimitkin laitetaan syömään joulukinkkua ja juutalaiset syö lihapiirakkaa ja maitoa samalla aterialla.

savon sanomista:
Suomessa asuva muslimi totesi TV:ssä, että esim. kristitttyjen joulujuhlaan osallistuminen on muslimlapselta kielletty islamin perusteella.

[QUOTE="noh";24567885]ei nyt ainakaan elämänkatsomustietoa kenellekään pakollisena...kyllähän sielläkin opetetaan se tietty asia mistä "kaikki on saanut alkunsa".[/QUOTE]

Häh? Miten niin? :O En ole kyllä ETläisenä tuollaiseen törmännyt.

Fysiikan tunnilla sen sijaan ollaan käsitelty muun muassa alkuräjähdystä. Biologian tunneilla lyhyesti erilaisia mahdollisuuksia elämän synnystä maapallolla.

[QUOTE="eeva";24566121]No meidän pojat ei tuollaiseen osallistuisi vaikka olisi kuinka pakollinen.[/QUOTE]

Onneks mun vanhemmat eivät rajoittaneet mitä sain koulussa oppia, ja mihin osallistua. Vihaksi olis pistänyt jos olisivat. Enkä ymmärrä sellaisten vanhempien motiivia, jotka kieltävät lapsiaan saamasta jonkinlaista informaatiota esim. muista kulttuureista. Pelkäävätköhän tässä tapauksessa että lapsi kääntyy muslimiksi vai mitä? Uskon että tuokin tapahtuma olis vaan mielenkiintoinen ja kiva lasten näkökulmasta katsottuna.

Taatusti jos muslimilapsi haluaa osallistua muiden uskontojen juhliin hänen vanhempansa sen kieltävät.
Ei tajua tätä valtaapitävien hinkua islamilaistaa Suomea suomalaisten kustannuksella.

Onneks mun vanhemmat eivät rajoittaneet mitä sain koulussa oppia, ja mihin osallistua. Vihaksi olis pistänyt jos olisivat. Enkä ymmärrä sellaisten vanhempien motiivia, jotka kieltävät lapsiaan saamasta jonkinlaista informaatiota esim. muista kulttuureista. Pelkäävätköhän tässä tapauksessa että lapsi kääntyy muslimiksi vai mitä? Uskon että tuokin tapahtuma olis vaan mielenkiintoinen ja kiva lasten näkökulmasta katsottuna.

Epäjumalan palvomiseen en salli lasteni osallistuvan.

Me osallistumme koulun kaikkiin juhliin paitsi en salli lasten mennä kirkkoon sisälle. Olemme muslimeja. Eivätkä poikamme ole ympärileikattuja koska se on loppuva perinne mieheni kotimaassa ja vain kyläläiset harrastaa sitä.

Taatusti jos muslimilapsi haluaa osallistua muiden uskontojen juhliin hänen vanhempansa sen kieltävät.
Ei tajua tätä valtaapitävien hinkua islamilaistaa Suomea suomalaisten kustannuksella.

Tässä oli kyse juhlista, ei uskon harjoittamisesta! Miten voi olla noin vaikea käsittää? Suomalaiset, ei-muslimit tässä näyttää niitä tiukkapipoja olla, ei tosiaankaan esim. muslimit, kuten yritätte väittää! :D

Yhteistyössä