Alaikäiset ja facebook

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Mitä mieltä ootte jos annan yli 10-vuotiaan tehdä facebookkiin statuksen? Ehdoilla, että minä (äiti) olen kaverina ja vain valvonnan alaisena saa käyttää facebookkia ja omaa kuvaa ei saa laittaa profiiliin.

perusteluja, miksi antaisin luvan:
Syrjäseudulla asutaan, kavereiden luokse on pitkä (ja osin vaarallinenkin matka), aina ei voida toimia kuljettajina, voisi pitää kavereihin yhteyttä koulupäivien jälkeenkin, kun ei tosiaankaan joka päivä (ehkä kerran-2/2 viikkoa) kyläilyä puolin ja toisin. Kavereilla on samalla perusteella avattu omat facebookit.

mä just avasin 10-vuotiaalle ja hän saa käyttää sitä mun valvonnassa ja tarkistan hänen kaveripyyntönsä ettei ota ketä tahansa kaveriksi sekä olen laittanut yksityisyyssuojat kuntoon siellä.

Ei kait siinä muitakaan vaihtoehtoja ole? Ymmärtääkseni samoilla perusteilla on kavereillekin tehty profiilit. Kävin katsomassa ja osa oli kyllä ihan "omien kuvien kera".
Muutenkin koko facebook tuntuu olevat ihan pentujen hommaa- joo notkun siellä välillä itsekin :)

Meidän kohta 12-v. on tehnyt itselleen profiilin, meidän luvalla tietysti. Ihan on omalla kuvallaan. Asetukset vaan kuntoon niin ei mielestäni ole kovin paha. Kaikki lapsen kaveritkin on siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Mietin, kun kaikki kaveritkin on siellä. Kyllä 10 vee ymmärtää jo asioiden eroja.
Ja niin kuin kirjoitin, niin aikalailla koko facebook tuntuu pentujen hommalta.

Onko sun mielestä ihan OK et laps opetetaan valehtelemaan syntymävuotensa?

no mun isot liittyi viime vuonna FB:iin, olivat 12 ja 14 silloin. ovat olleet jo vuosia irc-galleriassa. en valvo heidän tekemisiään juurikaan. meseä käyttävät myös paljon.

Skypeä meillä ei ole. Sitä ei ole saatu täällä maalla pelittämään kunnolla :(
Ja mesessä ei enää ole kukaan-kaikki on facebookissa. Siellä on myös pelejä, jotka tuntuvat lapsesta houkuttelevilta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Borkku, niin kuin voit lukea, niin aikamonella muullakin on ;)

Noinhan ne mukulatki puhuu et kaikilla muillaki on.

No mun lapseni ei valehtelemalla saa FBhen profiilia ainaka ja syykin on ihan se, että en aio opettaa häntä valehtelemaan, enkä antaa esimerkkiä siihen, et valehtelu olis missään määrin hyväksyttävää.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä on 10 vuotiaalla oma facebook tunnus:
Hän pelaa siellä farmvilleä ja fishworldia ja valvotusti.

:wave: ,meillä myös 13v lähinnä farmvilleä pelaa.Ite oon kaverina ja sitä kautta valvon vaan eipä tuo hirveesti poikaa kiinnosta,xbox vie voiton toistaseks!

Annoin kymppivuotiaalle luvan, jos minulla tunnukset ja olen kaverina.
Siellä paljon samanikäisiä käy pelailemassa pelejä meillä päin. Ei minusta mikään huono juttu jos käyttäytyy hyvin siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Eikös ikäraja ole 13v.

Milläs sitten perustellaan lapselle tarvittaessa jonkun asian ikärajaa jos siitä ei tuossakaan asiassa tarvitse välittää?

joo, minusta on väärin tehdä prohviili sinne jos kerran on kielletty sivuston säännöissä. Miksi haluat opettaa lapsesi valehtelemaan ja huijaamaan?

Yhteistyössä