Alakerran naapuri jyskyttää kattoaan jatkuvasti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Miten saada hermo kestämään vai onko ideoita mitä tehdä? Muutettiin 3vkoa sitten 70-luvun kerrostaloon ja koko tämän ajan on alakerran naapuri jyskyttänyt kattoaan milloin mihinkin aikaan ja mistä lie. Hiljaisuuden aikaan meiltä ei mitään kuulu, lähestulkoon se aika nukutaan itsekin (ellei yläkerrassamme pestä pyykkiä tai harrasteta äänekästä seksiä).
Ensimmäisen kerran lattiaamme hakattiin arki-iltana 20.30 kun teini nosti laatikosta kasan dvd-levyjä lattialle (ilmeisesti kopisivat laminaattia vasten laitellessa), toisen kerran muutaman päivän päästä 19.30 kun samainen teini lauloi singstaria (kuorossa laulanut 5vuotta ja musiikkiluokalla, joten ei nyt ollut edes siitä kiinni että menisi nuotin vierestä ) Kolmas kerta samasta syystä toisena iltana samoihin aikoihin. Neljäs kerta kun ystäväperheemme 7v poika konttaili n.5min lattialla leikkiessään olohuoneessamme sunnuntaina klo 15.00! Ja viides kerta nyt kun teini sanoi kaksiossamme viereisestä huoneesta toiseen klo 21.55 'äiti'. Hermo menee ja oma olo ei todellakaan ole kotoisa! Pelko per...ssä odotan seuraavaa jyskytystä, varoitusta jopa. Ainuttakaan jyskytystä ei ole tullut välillä 22-07, kun ei meillä ole käyty niihin aikoihin suihkussa, puhuttu juuri kuiskausta kovemmalla äänellä tai tehty yhtään mitään, joten ei ole mitään kuulunutkaan. Hyvä että vessan uskaltaa vetää. Joo, osaketalo ja yksityiseltä vuokralla tämä asunto. Samassa talossa kuitenkin myös muitakin vuokralaisia useampiakin. Edellisistä asukkaista oli tehty vuokranantajallemme useita häiriöilmoituksia ja hän onkin siinä uskossa että olivat olleet häiriöksi. Olivatkohan sittenkään vai onko tämän alakerran osakkeenomistajan aikaansaannosta nämä ilmoitukset! Eihän tällaisista äänistä ja näihin edellämainittuihin aikoihin voi meidän lattiaa paukuttaa?! En osaa ollenkaan rauhoittua ja kotiutua tähän Pitäisikö tuosta itse ilmoittaa johonkin vai mitä? Koen tuon itse häiriöksi, pelätä koko ajan ja hissutella, kun yleisten sääntöjen mukaan eletään eikä koskaan olla häiriöksi naapureille oltu. Olisko neuvoja?

Ota vuokranantajaan tai isännöitsijään yhteyttä ja pyydä häntä valaisemaan alakerran asukasta kerrostalon säännöistä, hiljaisuudesta sekä normaaliin elämään kuuluvista äänistä. Jos ei tuota tulosta, laita järjestyssäännöt ja korvatulpat postiluukusta. Jos vielä kopisee lattia, käy moikkaamassa alakerran asukasta ja kysy hänen mielipidettä miten teidän pitäisi elää ja miten jatkuva alakerran pauke häiritsee teitä.
Myös alakerran mahdolliset kattovauriot huolestuttaa. Saattaa tulla isot remonttikulut, kun kattolaastit tippuu o_O

Vessan saa vetää öisin ja suihkussa saa käydä. Satunnaisesti saa myös juhlia.samankaltaisia ovat olleet myös Isännöintiliiton kerrostaloasukkaille antamat ohjeistukset. Liiton mukaan asukkailta ei esimerkiksi voi vaatia ”täyttä hiljaisuutta” silloinkaan, kun taloyhtiön järjestyssäännöissä lukee, että kello 22–07 talossa on hiljaisuus.
– Yöllä töistä palaava saa käydä suihkussa, eikä siihen voi puuttua taloyhtiön omilla määräyksillä, liitosta linjattiin taannoin.

https://www.is.fi/asuminen/art-2000000732334.html

Rakastelun ääni illalla ja television yöllä. Kun yksi naapuri hyväksyy kerrostalon äänet, toinen takoo seinää. Mitä sanovat järjestyssäännöt?
Sääntöjen mukaan hiljaisuus taloyhtiöissä alkaa kello 22 tai 23 ja kestää aamuseitsemään.

- Tällöin asunnoista ei saa kuulua ylimääräistä meteliä, mutta normaalia elämää saa viettää, Isännöintiliiton lakimies Marina Furuhjelm linjaa.

Mitä on sitten tämä kuuluisa normaali elämä?

- Olen saanut yhteydenottoja esimerkiksi siitä, että naapurit harrastavat liian kovaäänistä seksiä, Furuhjelm nauraa.

- Normaaliin elämään ei voi kuitenkaan puuttua. Kovaääninenkin nauru tai puhe hiljaisuuden aikaan on sallittu. Lapset saavat leikkiä aikaisin aamusta ja yöllä saa katsoa televisiota tai kuunnella musiikkia, kunhan volyymitaso on kohtuullinen. Yöllä töistä palaava saa käydä suihkussa, eikä siihen voi puuttua taloyhtiön omilla määräyksillä.

Yörauha ei siis tarkoita täyshiljaisuutta.

- Jopa koira saa haukkua, jos se on satunnaista ja lyhytkestoista. Myös yksittäiset juhlat ovat sallittuja, vaikka ne jatkuisivat yli kymmeneen.

Tarkkaa linjaa ei ole ja asiasta on käräjöity usein. Yöaikaan ei saa remontoida tai aiheuttaa kovaa meteliä. Häirikköasukille voidaan antaa varoitus ja ottaa asunto-osake jopa taloyhtiön haltuun.

Normaalikin elämä voi häiritä naapureita, jos seinän äänieristykset eivät ole nykytasoa.

Jos puhe kuuluu läpi seinistä, koska taloyhtiön äänieristys ei ole riittävä, on taloyhtiön vastuulla vahvistaa asunnon äänieristystä. Jos yhden osakkaan äänieristystä parannetaan, myös muut osakkaat ovat oikeutettuja vastaavaan. Luvassa olisi siis kallis remontti koko taloyhtiöön.

Tahallinen metelöiminen on rikosoikeudellinen asia.

- 2000-luvun alussa oli käräjillä tapaus, jossa pariskunta hakkasi pattereita, koska naapurin askeleet häiritsivät. Heidät tuomittiin kotirauhan rikkomisesta, Furuhjelm muistuttaa.

Ja meidän talossa on niin että valitukseen tarvitaan 2-3 asukkaan allekirjoitus häiritsevästä elämästä eli yksi ihminen ei voi ketään häätää. Ellei ole saanut muita kavereita mukaan ni hyväveli tapaan. Kukaan muu ei kuule mitään mutta auttavat kaveria.

Tää vois tosiaan olla hyvä keino! Kiitos! Soitanpa huomenna isännöitsijälle ja lähden siitä liikkeelle. Siirryn sitte kohtaan B jos ei auta.

A

eli soita isännöitsijälle ja kerro tästä. Isännöitsijä voi soittaa katon hakkaajalle ja muistuttaa normaalin asumisen säännöistä ja jos se ei lopu voidaan katonhakkaaja tuomita kotirauhan rikkomisesta. Tai voit toki mennä itse kertomaan tälle katonhakkaajalle nämä säännöt.

Meillä alakerran asukki valitti kolistelusta ja syyksi paljastui tietokonetuoli! Käytiin itsekin toteamassa alakerrassa, että tuolin rullista tosiaan kumisi laminaatti vasten yllättävän kova ääni alakertaan. Vaihettiin tuo tuoli sitten ihan vaan naapurisopua ajatellen ja enää ei ole valituksia tullut.

En ole koskaan valittanut naapureiden metelöinnistä, mutta olen näitä "meluallergikkoja". Lintujen laulu ei haittaa, lentokoneisiin ja juniin olen tottunu, mutta muuten herään pienimpäänkin risahdukseen, kova ääniseen puheesee, rappkäytävässässä ramppaamiseen jne. Ja kun herään niin olen valpas kuin Tarzan viidakossa, enkä nukahda helposti. Pidänkin usein kuulosuojaumia nukkuessa, korvatulpat ei auta.
Itse en voisi edes päivällä pitää sellaista meteliä, että se kuuluu naapuriin. Olen esim. Kehottanut vieraita puhumaan hiljempaa. Mutta mä nyt olen muutenkin outo ja surkea tapaus.
Mutta, siis mitä keskustelun aloittaja oikein ajaa takaa? Siis hän valittaa naapurin metelöinnistä, joka johtuu omasta metelöinnistä?
Mitä se alakerran ihmisen toiminta haittaa? Eri asia on jos hän tekee teistä valituksia taloyhtiöön.

Paksut matot nille kohdille missä oleskelette. Ja kannattaa myös pitää vessan ja keittiön ovet kiinni jos mahdollista, ilmastointiputkien kautta kun ääni kulkee helposti.

Jos siellä asuu joku hullu meluallerginen, tuskin noista matoista yms on mitään apua, tuollainen valittaa kuitenkin. Joillekin se on välttämättömyys että on huonoissa väleissä naapureiden kanssa.

Missään nimessä ei kannata keskustella sen alakerran naapurin kanssa! Asiat ratkeavat aina parhaiten, kun kyselee toimintaohjeet idiootteja kuhisevilta nettifoorumeilta!

Kannattaa ottaa yhteyttä taloyhtiöön ja selittää tilanne. Ei siinä sen kummempaa.
Alakerran hullu voi toki olla huuli pyöreänä kun nimenomaan häntä syytetään metelöinnistä.

Olen usein ihmetellyt miksi ns. meluherkät ihmiset muuttavat juuri kerrostaloon ja sitten alkaa se naapureista valittaminen, kattojen ja pattereiden hakkaaminen o_O

Jos kerran on niin meluallerginen ettei kestä normaaleja elämisen ääniä, eikö voi muuttaa vaikka rivariin tai luhtitaloon jossa on huomattavasti vähemmän naapureita? Tai vanhaan jugend-taloon, jossa metrisen paksut seinät.

Itsellä samanlainen vaivannäkijä naapurina. :confused: Kusihätää täytyisi pidätellä aamuun saakka ettei vessan vetämisestä aiheudu ääntä, kyttää sekuntikellon kanssa, että kaikkien pesukoneet stoppaa tasan kello 22.00 (ja jos olet erehtynyt pesuajassa ja kone tekee viimeisen loppulinkouksen 22.04, soi ovikello ja naapuri valittamassa :eek:). Autopaikka on, niin kuin poikkeuksetta taajamissa, talon vieressä ja näkee vaivaa lähtevien ja tulevien autojen äänistä päivälläkin. JNE!

Miten saada hermo kestämään vai onko ideoita mitä tehdä? Muutettiin 3vkoa sitten 70-luvun kerrostaloon ja koko tämän ajan on alakerran naapuri jyskyttänyt kattoaan milloin mihinkin aikaan ja mistä lie. Hiljaisuuden aikaan meiltä ei mitään kuulu, lähestulkoon se aika nukutaan itsekin (ellei yläkerrassamme pestä pyykkiä tai harrasteta äänekästä seksiä).
Ensimmäisen kerran lattiaamme hakattiin arki-iltana 20.30 kun teini nosti laatikosta kasan dvd-levyjä lattialle (ilmeisesti kopisivat laminaattia vasten laitellessa), toisen kerran muutaman päivän päästä 19.30 kun samainen teini lauloi singstaria (kuorossa laulanut 5vuotta ja musiikkiluokalla, joten ei nyt ollut edes siitä kiinni että menisi nuotin vierestä ) Kolmas kerta samasta syystä toisena iltana samoihin aikoihin. Neljäs kerta kun ystäväperheemme 7v poika konttaili n.5min lattialla leikkiessään olohuoneessamme sunnuntaina klo 15.00! Ja viides kerta nyt kun teini sanoi kaksiossamme viereisestä huoneesta toiseen klo 21.55 'äiti'. Hermo menee ja oma olo ei todellakaan ole kotoisa! Pelko per...ssä odotan seuraavaa jyskytystä, varoitusta jopa. Ainuttakaan jyskytystä ei ole tullut välillä 22-07, kun ei meillä ole käyty niihin aikoihin suihkussa, puhuttu juuri kuiskausta kovemmalla äänellä tai tehty yhtään mitään, joten ei ole mitään kuulunutkaan. Hyvä että vessan uskaltaa vetää. Joo, osaketalo ja yksityiseltä vuokralla tämä asunto. Samassa talossa kuitenkin myös muitakin vuokralaisia useampiakin. Edellisistä asukkaista oli tehty vuokranantajallemme useita häiriöilmoituksia ja hän onkin siinä uskossa että olivat olleet häiriöksi. Olivatkohan sittenkään vai onko tämän alakerran osakkeenomistajan aikaansaannosta nämä ilmoitukset! Eihän tällaisista äänistä ja näihin edellämainittuihin aikoihin voi meidän lattiaa paukuttaa?! En osaa ollenkaan rauhoittua ja kotiutua tähän Pitäisikö tuosta itse ilmoittaa johonkin vai mitä? Koen tuon itse häiriöksi, pelätä koko ajan ja hissutella, kun yleisten sääntöjen mukaan eletään eikä koskaan olla häiriöksi naapureille oltu. Olisko neuvoja?
Varo ettet saa varotusta!

Yhteistyössä