Alan jo melkein katua lapselleni 5v sitten antamaani nimeä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yhyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oletan, että kommenttisi "jokaisen tytön suosikkinimi" on vain kielikuva tai synonyymi "tosi ihanalle", mutta tavallaan se kuitenkin kuvastaa tätä sun ongelman lähtökohtaa. Kun ei varmasti ole sellaista nimeä, joka olisi kaikkien mielestä kaunis. Tai jos vaikka nuo mainitut Maria ja Sofia nyt olisikin kaikkien mielestä kauniita, niin sitten ne taas on toisten mielestä tylsiä, eli jotain negatiivista löytyy ihan kaikista nimistä. Ei ole olemassa mitään jokaisen ihmisen suosikkinimeä, jonka sinä olisit toivonut tyttärellesi keksineesi.

Jessica ja Jemina ovat yhden aikakauden muotinimiä. Katso tosiaan sieltä tilastosta, niin huomaat, että niitä on annettu aika monelle muullekkin kuin teidän tytölle. Muoti-ilmiöille on tyypillistä, että ne tulee ja menee. Ja mitä räikeämpi ilmiö, sen "vanhanaikaisemmalta" se tuntuu sitten mentyään. Vertaa vaikka 70-luvun tosi radikaalisti levenevät lahkeet tai 80-luvun massiiviset olkatoppaukset ja neonvärit. Et voinut tosissasi 5v sitten olettaa, että Jessica ja Jemina tulevat olemaan suosikkinimiä seuraavien 100 vuoden ajan.

Omien lasteni nimet ovat samanhenkiset kuin Martta, Kerttu ja Venla, mutta ei noin yleisiä. Ei niistäkään kaikki tykkää. Ihan yhtälailla on mulle tapahtunut niin, että kun kerron lasteni nimet, joku kurtistaa kulmiaan ja kysyy "Onko tuo joku suvussa ollut perinteinen nimi?" ja näyttää hämmästyneeltä, kun sanon, että "ei ole, ihan itse valitsin sen." Vastavuoroisesti on niitä, jotka heti huokaavat ihastuksissaan ja kehuvat nimeä vuolaasti.

Ihan varmasti on teidänkin tytön nimeä joku kehunut! Et nyt vaan muista sitä, kun olet alkanut takertua noihin muihin kommentteihin. Pää pystyyn!

tosiaan jokainen antaa sellaisen nimen lapselleen kuin haluaa ja mielipiteet on sallittu toki suuntaan ja toiseen. pakko vaan omasta puolesta sanoa, että nuo kolme nimeä olisi ne viimeisimmät jotka omalle tyttärelleni olisin antanut. Tunnen toki Jessican, Jeminen sekä Isabella, joten suosittuja nimiähän nuo on. Itse en vaan tykkää. Tosin moni ei varmasti tykkää Katariina-nimestä joka tyttärellämme on. Ainakin se löytyy joka kerta sieltä hirvein tytön nimi- listalta joita tämä palsta viljelee. Tosin minulle ihan sama. Se on meidän mielestä kaunein, sopivin ja paras nimi meidän tytölle <3 <3

Minusta nimi on ihan nätti. Ja jokainen tyttö jossain vaiheessa vihaa nimeään ja kaikilla muilla on nätimmät nimet. Muistan ajat kun kadehdin siskoni nimeä ! Meitä sanottiin aina Romeoks ja Juliaks, molemmat olemme siis tyttöjä ja arvatkaa minä olin tietty se Romeo.

Voin lohduttaa ap:tä että tunnen yhden Martaksi kastetun ja hän vihaa nimeään yli kaiken eikä enää vuosiin ole esitellyt itseään sillä nimellä vaan käyttää muuta etunimeään. Häntä ei myöskään saa missään tapauksessa kutsua Martaksi koskaan julkisesti koska häntä hävettää tuo nimi niin paljon ja on ollut vanhemmilleen todella katkera siitä, miksi hänet piti kastaa Martaksi kun hänelle olisi voinut antaa jonkun sen ikäisten tyttöjen keskuudessa tavallisenkin nimen.

En tiedä ketään, jota ei joskus olisi kiusoiteltu nimestään. Semmoista nimeä ei olekaan, mistä ei mitään saisi keksittyä. Tyyliin jotain Maijaakin voi "haukkua" vaikka Maija Marakatiksi jne...

Samaa mieltä siitä että kyllä nimestä kun nimestä saa väännettyä jotain. Tiedätte varmaan nämä sanamuunnokset, ei tulut erän vanhemmille (kuten ei monellekkaan) mieleen miettiä miten lapsen nimi ja sukunimi muuttaa sanamuunnoksessa pojan nimeä. Kun tämän pojan nimen muuntaa tulee etunimeksi Homo!

No meidän tyttö on Nea ja hän haluaisi olla Mira ,koska se on hänestä maailman kaunein nimi :) Itse halusin lapsena olla Leena. Kyllä näitä tulee ja menee, täytyy vaan puskea tyttöä eteenpäin ja kasvattaa itsetuntoa nimestä huolimatta.

Siis miten niin mielenkiintoinen valinta, onhan noita samantyylisiä vaikka kuinka usein ollut esim. syntyneet-palstalla.

Siis sitä varmaan, että joku ihan oikeasti antaa lapselleen tuollaisen yhdistelmän. Minusta varsinkin Jessica Jemina on hiukka "kermainen". Tai no tulee lähinnä mieleen little britainin chavit ja vicki pollard :)

Mutta joo, yksittäin ei nuo nimet olisi niin pahoja, ja tosiaan nimestä kuin nimestä saa väännettyä vitsiä jos haluaa.

Kerron nimen nyt tässä ihan suoraan. Mitä väliä jos tutut tunnistaa.

Jessica Jemina Isabella.

Meidän mielestä nimi oli niin ihana kun sen annoimme. Sitten tulin mammapalstoille ja sain kuulla, että yksi hirveimmistä nimistä on Jessica :(

Pahinta on, että yksi isompi kaveri on keksinyt sen "jes, sika" -väännöksen :(

Ja se, että tyttö itse tahtoisi olla mieluiten esim. Martta. Oikeasti, Martta... Ja itse kun ajattelin Jessican olevan joka tytön unelmanimi. Pieleen meni että pläjähti.

Olen yrittänyt lohduttaa itseäni ja tyttöäni, että joka nimestä saa vännettyä jotain ikävää. Toistaiseksi on ihan tehonnut eikä tyttö tunnu ajattelevan asiaa kovin usein. Tosin hänestä kaikilla kavereilla on kauniimmat kuin itsellään.

En jotenkin silti viitsisi nimeä mennä vaihtamaan. Se nyt on se, minkä me kelvottomat nimenkeksijät olemme antaneet... En usko, että tyttö sitä aikoo vaihtaa. Ainakin nyt sanoi että se on hänen oma nimi ja siksi rakas... Mutta jos haluaa, niin aikuisena sit...

Oman lapsen luokkakaveri vaihtoi nimeä eskarissa tai ekalla luokalla.
Jos lapsi itse pitää nimestään ei todellakaan ole mitään syytä vaihtaa, mutta jos hän haluaa, niin ei ole konsti tai mikään muuttaa. Varsinkin jos lapsi on vielä noinkin pieni.

Vitsit miten hienoja nimenvalitsemisperusteita ihmisillä onkaan. Että on helpompi lähteä vaihto-oppilaaksi jos nimi on Jessica.
Martta on muuten ihan hieno nimi ja ihan ok lausuttava vaikka lapsi lähtisikin joskus vaihto-oppilaaksi. Nimi voi vääntyä muotoon Marta tai Martha, mutta mitä sillä on väliä.

En jaksa näin aamusta alkaa hirveästi vääntämään, mutta ei minusta Martta nimessä ole mitään vikaa, ja tottakai suomalaisellakin nimellä pärjää ihan hyvin ulkomailla. Toisaalta kuitenkin moni yritys toimii nykyään globaalisti ja työkaverit voivat olla muita kuin suomalaisia. Ei se paha asia ole miettiä nimen lausumista englanniksikaan, ja minusta jessica jenkkien murteella on oikein kaunis nimi.

Huomaatkos että yritän tässä kannustaa ap:ta ja nostaa hänen ja tyttärensä itseluottamusta! :)

En jaksa näin aamusta alkaa hirveästi vääntämään, mutta ei minusta Martta nimessä ole mitään vikaa, ja tottakai suomalaisellakin nimellä pärjää ihan hyvin ulkomailla. Toisaalta kuitenkin moni yritys toimii nykyään globaalisti ja työkaverit voivat olla muita kuin suomalaisia. Ei se paha asia ole miettiä nimen lausumista englanniksikaan, ja minusta jessica jenkkien murteella on oikein kaunis nimi.

Huomaatkos että yritän tässä kannustaa ap:ta ja nostaa hänen ja tyttärensä itseluottamusta! :)

Hieno homma!

Minusta taas Jessica "jenkkien murteella" lausuttuna on kammottava, mutta mielipiteitä on monenlaisia. Muutenkin nimi kuin nimi jenkkiläisittäin lausuttuna on kamala, itse kun olen brittienglannin ja -kulttuurin ystävä. :D

En jaksa näin aamusta alkaa hirveästi vääntämään, mutta ei minusta Martta nimessä ole mitään vikaa, ja tottakai suomalaisellakin nimellä pärjää ihan hyvin ulkomailla.

Ja edelleenkin on vähän hölmöä väittää Martta-nimeä suomalaiseksi. Martta on ihan yhtä kansainvälinen nimi kuin Mariakin. Eri maissa eri kirjoitusasulla, mutta varmasti sen sivistynyt ihminen tunnistaa kielestä kuin kielestä.

Ja lisätään vielä, että myös suomalaisella nimellä pärjää ulkomailla. Tosin Väinö saattaa joutua olemaan Vaino.

Voisin vielä lisätä että meillä on molemmilla lapsilla vanhat, mutta ei niin yleiset, suomalaiset nimet. Silti voi olla varma että molemmista keksitään jotain väännöksiä jossain vaiheessa..

Jessica on oikein kaunis nimi, samoin kuin toinen ja kolmaskin nimi. Ite tykkään kovasti ns. prinsessanimistä, ja sellainen tyttärellänikin on. Täytyy myöntää, että samaa oon miettinyt kuin ap, että olisiko pitänyt antaa joku tavallisempi nimi, kun näistä prinsessaisista j-nimistä on lukenut niiin paljon huonoa näiltä palstoilta, että itseänikin harmittaa :(

Kaunis nimi.
Meillä on nimet annettu sen mukaan mistä itse tykkäämme,ei sen mukaan mistä muut pitävät.
Meillä toisella tytöllä jopa hieman erikoinen nimi.Itselleni on se ja sama tykkääk muut siitä,vai ei.
Tosiasia on kuitnkin se ,että noita nimi vääntelyjä saa mistä vain nimestä.

Ota ap itse toisenlainen asenne. Sinäkö kadut nimivalintaasi koska lapsi ei siitä pidä? ja sitten oli tämä kiusaamisjuttu... Kun aikoinaan nimen valitsit oliko muitakin syitä juuri tuolle nimelle vai pelkästään se että oli kaunis? Jos oli kertoisin juuri siitä miksi kyseinen nimi on aikoinaan valittu. Nimen vaihtaminen tuskin auttaa mitään koska monilla lapsilla nimisuosikki vaihtuu ajan myötä ja luulen että se aiheuttaisi vain lisää kiusaamista...ja tosiaan kaunis nimi on tytölläsi..

Yhteistyössä