alan olla aika kypsä yhden työkaverin ulosantiin!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kollega
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kollega

Vieras
kutsutaan tätä työkaveria vaikka maijaksi..
lähes kaiken sen sanoman voi ymmärtää monella tavalla ja sit tulee väärinkäsityksiä joita saa setviä PÄIVITTÄIN.
olen lastenhoitoalalla ja tän päivän esimerkki:
5v poika ei saa nukkua päiväunia ellei äiti tuodessaan toisin mainitse.
pe-aamuna äiti sitten sanoi, että saa nukkua, mutta max.30min kun on herännyt niin aikaisin että jaksaa sitten päivän..
tää maija sitten jäi yksin 4 lapsen kanssa illaksi kun minä lähdin kotiin ja kolmas "täti" sairastui.
tänään sitten tämä maija sanoi seuraavan lauseen:
5v poikaa tulikin isä hakemaan pe siinä viittä vaikka puoli viiden aikaan ja poika ei meinannut millään herätä, oli todella väsynyt.

eiks ton lauseen ymmärrä niin että lapsi on vetänyt sikeitä vielä puol viis kun isä on tullut hakemaan????!!!!! ainakin minä ja muut ymmärsimme sen niin ja tää maija kuitenkin tarkoitti et lapsi oli silloin päikäriaikaan väsynyt silloin 14maissa, et toi että isä tuli hakeen puol viiden maissa ei liittyny niihin päikkäreihin mitenkään....!

nyt sit hirvee soppa meneillään tästäkin asiasta. voisko tollasen pakottaa jonnekin ilmasutaidon pakkokurssille????
näitä väärinkäsityksiä tulee aivan päivittäin ja jotkut on sit tosi ikäviä jos niitä tarvii setviä vanhempien kanssa kun ne on saaneet vääriä käsityksiä.. :(

en tiedä tajusko tästä mitään, pakko vaan jonnekin purkaa kun ottaa niin päähän...

onko tapaukselle sanottu asiasta,että alkaisi puhumaan selkeämmin. minä ainakin rupesin miettimään,että missä päiväkodissa tuohon aikaan vielä nukutaan,kunnes luin pidemälle...

Alkuperäinen kirjoittaja v:
onko tapaukselle sanottu asiasta,että alkaisi puhumaan selkeämmin. minä ainakin rupesin miettimään,että missä päiväkodissa tuohon aikaan vielä nukutaan,kunnes luin pidemälle...

on ja monta kertaa, mutta se vaan on sellainen, sillä on muutenkin tosi hidas ja hankala tapa puhua, pitää taukoja ihan omituisissa kohdissa jne.. se vaan tulee luonnostaan..

Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Sillä voi olla joku oikee puheentuottamisen häiriö ja mielestäni ei ole reilua ainakaan raivota tollaselle ihmiselle vaikka kuinka onkin ärsyttävää.

minä en ainakaan ole sille raivonnut, ihan asiallisesti sanonut, että ymmärrän aika usein sitä väärin, et jos se vois kertoa aina vähän tarkemmin jos en älyä kysellä.. mutta oikeasti ärsyttää todella paljon kun vähänväliä joku vanhempi soittelee perään et mitä sekin tarkotti sillä ja sillä ja toisinaan ne tulee linjoja pitkin kun ovat käsittäneet ihan väärin juttuja.. :(
en vaan jaksais jatkuvasti suoristella niitä juttuja..
ehkä olen kohtuuton ja kylmä ihminen, mutta en vaan jaksa.
ja se EI sitten tarkoita sitä että raivoaisin tälle maijalle...!!

Ainoa keino on kysyä henkilöltä tarkentavia kysymyksiä, jos kuullostaisi olevan jokin asia vinksallaan... eli ennen kuin soppa syntyy.

Jos henkilö a) puhuu epäselvästi ja henkilö b) on sen tyyppinen ettei selvitä asioita alkuperäisen puhujan kanssa eli a:n, vaan lähtee "taivastelemaan" juttua henkilö c:lle on paljon sekaannuksia luvassa =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
onko mahdollisesti mamu? Jotenkin ei kuulosta normaalilta, onko ihan täyspäinen vakkari hoitaja? Kuulostaa kyllä mamulta..

ai mamu ei voi olla täyspäinen? :D

no joo, ihan on täyspäinen(paitsi puheen osalta :D ) suomalainen vakkarihoitaja :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Ainoa keino on kysyä henkilöltä tarkentavia kysymyksiä, jos kuullostaisi olevan jokin asia vinksallaan... eli ennen kuin soppa syntyy.

Jos henkilö a) puhuu epäselvästi ja henkilö b) on sen tyyppinen ettei selvitä asioita alkuperäisen puhujan kanssa eli a:n, vaan lähtee "taivastelemaan" juttua henkilö c:lle on paljon sekaannuksia luvassa =)

mua vaan ärsyttää se kysely. on ku lehmää lypsäis kun yrittää yhdistellä sen juttuja et sais järkevän kokonaisuuden aikaan.
ja vanhemmat ei siltä hirveesti kysele vaikka niille on sanottu et esittävät tarkentavia kysymyksiä jos joku juttu kuulostaa omituiselta. ja mähän en voi kytätä esim.maijan aamuvuoroa tai iltavuoroa kun se on yksin tekemisissä vanhempien kanssa niissä tilanteissa.

Ymmärrän kyllä ap:n pointin.
Hänen työssään kun kommunikointi on hyvin tärkeää.
Rasittavaa, kun pitää muitten sotkuja selvitellä...ja jos tällä 'Maijalla' on joku ongelma(esim. ilmaisutaidon, kuten ap mainitsi) on hänen ongelmastaan tullut nyt koko työpaikan ongelma.
Ja, huh...jos on puheentuottamis häiriö(mii epäili)...niin kannattaa varmaan tehdä asialle jotain.Jos ei aikuisetkaan hänen puhetta oikein tulkitse..miten sitten lapset???

Alkuperäinen kirjoittaja kollega:
onko mahdollisesti mamu? Jotenkin ei kuulosta normaalilta, onko ihan täyspäinen vakkari hoitaja? Kuulostaa kyllä mamulta..

ai mamu ei voi olla täyspäinen? :D

no joo, ihan on täyspäinen(paitsi puheen osalta :D ) suomalainen vakkarihoitaja :D

en tarkoittanut tuota mamua yhdistettäväksi tuohon, mutta käy se niinkin :) meillä oli vakkari mamu ja puhui ihan käsittämättömiä, oli kyllä muuten ihan normi hoitaja taidoiltaan, kieli ei vain suomeen taipunut sitten millään.. Muuten on koettu vaikka mitä kahjoja sijaisia ja kauniisti kiitelty kun on vain sijainen..

joo kyllä mä oikeesti tajusin :D

sen ymmärtäiskin jos olis mamu, suomen kieli on todella hankala oppia, multakin mamu-lääkäri kerran kysy vatsataudin yhteydessä et "tuleko sinä nuha nenästä?" :D

no joo, mut oikeesti.. :/

mulle mamu lääkäri käski vaihtaa alusvaatteet päivittäin kun supisteli :) nooh juu.. tarinoita noita löytyy kyllä ja ihan tosia. Kileitaito on se millä me kommunikoidaan asiakaspalvelu työtähän teemme lastenhoitajina, millähän saa vanhemmille selvitettyä yhtään mitään, mietityttää kovin. Jos minun lapsella moinen hoitaja olisi ja yhtä sekavia puhuis, ottaisin yhteyden esimieheen, en sietäis tuollaista totaalista sokellusta. Kyllähän aikuisen ihmisen pitää osata selittää päivän asiat ymmärrettävästi ja jos ei niin ei voi työtään tehdä. Miten lapset häntä ymmärtää, onko puhe heille samaa tasoa?

mulle mamu lääkäri käski vaihtaa alusvaatteet päivittäin kun supisteli :) nooh juu.. tarinoita noita löytyy kyllä ja ihan tosia. Kileitaito on se millä me kommunikoidaan asiakaspalvelu työtähän teemme lastenhoitajina, millähän saa vanhemmille selvitettyä yhtään mitään, mietityttää kovin. Jos minun lapsella moinen hoitaja olisi ja yhtä sekavia puhuis, ottaisin yhteyden esimieheen, en sietäis tuollaista totaalista sokellusta. Kyllähän aikuisen ihmisen pitää osata selittää päivän asiat ymmärrettävästi ja jos ei niin ei voi työtään tehdä. Miten lapset häntä ymmärtää, onko puhe heille samaa tasoa?

kyllä lapset ymmärtää, ihme kyllä, vaikka ohjeistus on aikuisen korvaan aika sekavaa.. samaan aikaan pitäs olla välillä 3 paikassa jos sitä kuuntelis..
mitään auktoriteettia sillä ei sitten lapsiin ole, en tiedä johtuuko tuosta "sekavuudesta" vai muusta..
mutta hän on vakituinen ja on ja pysyy, että se on vaan kestettävä..!
(ellei sit vanhemmat valita ylemmälle taholle ja asiaa mee eteenpäin sitä kautta..)

Itse olen luultavammin samanlainen tapaus, tuon ilmaisutaidon osalta. Olen aika huono ilmaisemaan itseäni, puheesta saattaa puuttua sanoja tai aloitan jutun jostain keskikohtaa. Minulla tämä vika on lukihäiriöstä ja kaiketi jotain yhteyksiä päästä puuttuu. Läheiset ovat tottuneet tähän ja kyselevät sitten lisää. Töissä onneksi työni on itsenäistä ja olen tarkka siellä. En usko että mitään väärinkäsityksiä siellä sen takia tullut. Puhu hänelle ja selitä asia, että jos voisi saada jostain siihen apua.

pakko tunnustaa, että mun ulosannissani olisi myös treenaamisen varaa...mun puhe sinkoilee sinne tänne ja monesti tuntuu et se punanen lanka on multa itteltänikin kadoksissa.ehkä mulla on joku ad/hd? :snotty:

Yhteistyössä