Alan seota kun yritän pähkäillä kaikille sopivan ratkaisun :(

05.01.2011
831
0
16
Meillä on nyt 4 lasta: 5v8kk, 3v8kk, 2v6kk ja 3 viikkoinen vauva. Vauva valvoo yöt lähes täysin, minä olen ainoa joka valvoo koska imetän ja haluan että mies jaksaa olla töissä. Pulmani on nyt se, että pidänkö isoilla päiväkotipaikat jossa tähän mennessä käyneet 15pv/kk (+ylimääräisiä vapaita). Perusteluja löytyisi kyllä puolesta ja vastaan:

- Etenkin vajaa 4v lapsi on tosi hypervilkas jolle jo psykologit suosittelivat päiväkotia. Kaikille lapsille on tehnyt päivähoito tosi hyvää, ovat muuttuneet huomattavasti avoimemmiksi ja sosiaalisemmiksi. Sitä ennen olivat kotihoidossa kaikki, elokuussa alkoi päivähoito. Erityisesti 2v on hyötynyt hoitopaikasta, ennen pelkäsi ihmisiä melko paljon.

- Päiväkoti on tosi hyvä, on yksityinen ja siellä on vähän erilaista kuin kunnallisissa täällä. Tykkään henkilökunnasta tosi paljon, samoin lapset ovat hulluna hoitajiinsa. Jonotettiin melko pitkään että saatiin lapset sinne.

- Mulla on taustalla vaikea masennus edellisen synnytyksen jälkeen, nyt on parempi olla mutta pelkään että masennuksen riski kasvaa jos uuvun kunnolla.

- Huonoa on se, että minun on vaikea vauvan kanssa lapsia viedä eli mies vie aamuisin. Mies menee aamulla töihin jo klo 7, joten lapset herätellään n klo 6. Menevät tosin illalla nukkumaan 18.30 mutta normaalisti nukkuisivat 6.30-7.30 asti. Lapset heräävät kyllä hyvillä mielin ja lepäävät päiväkodissa, 2v nukkuu (kotona ei nuku enää).

- Lapset viihtyvät hirmu hyvin, joskus suuttuvat hurjasti kun haetaan eivätkä haluaisi lähteä.

- Minulla on huono omatunto ja ikävä lapsia kun ovat päivät poissa. Tuntuu, että en ole oikea äiti jos annan toisten hoitaa lapsiani. Lepo kyllä toki tulee tarpeeseen, etenkin jos yöt olleet tosi rikkonaisia. Isyysloman ajan lapset olivat lomalla, samoin ovat miehen talviloman parin viikon päästä. Toisaalta minulla ei ole mahdollisuutta järjestää heille kerho tai kaveritoimintaa, pelkään toisaalta sitäkin että talvi on pitkä, jos pakkaset jatkuvat eikä vauvan kanssa päästä ulkoilemaan jne.

- Isoin on hirmuisen fiksu ja osallistuu jo jonkin verran eskaritoimintaan päiväkodissa, on siitä kovasti ylpeä. Aloittaa syksyllä eskarin oikeasti.

Olen aivan hädässä, että mitä tehtäisi. Mies ei osaa oikein ottaa kantaa, kun ei ajattele niin tunteellisesti kuin minä. Jos annan lasten vielä käydä päiväkodissa, niin tarkoitukseni on irtisanoa paikat kuitenkin keväällä kun vauvan kanssa helpottaa ja ulkoilu jne on helpompaa. Toisaalta haluaisin lopettaa hoidon jo kuun vaihteeseen. Pelkään, että minua pidetään itsekkäänä jos lapset käyvät esim helmikuun tai maaliskuun loppuun päiväkodissa 3-5pv/ viikko.

Herättääkö ajatuksia kenessäkään? En tarvitse mitään kiihkomielistä saarnaa, vaan ihan järkevää keskustelua kun oma pää surisee jo.

Itse en irtisanoisi kenenkään lapsen päiväkotipaikkaa, vaan pitäisin paikat ja lapset kävisivät siellä esim. 2 päivää viikossa. Ja suurin peruste tähän olisi se, että miten ihmeessä saisit jatkossa NELJÄLLE lapselle päiväkotipaikan samasta päiväkodista, jos nyt irtisanoisit kaikki paikat? Ja varsinkin jos päiväkoti on hyvä ja lapset tykkäävät olla!

Sinun tapauksessa minusta on hyvä, jos lapset jatkavat päiväkodissa. Se aiempi masennusjakso on minusta ratkaiseva tekijä. Neljä lasta kotona ja masentunut äiti - ei kuulosta hyvältä ei.

Sitten kun vauvan kanssa helpottaa, niin voit katsoa asiaa uudestaan.

jaksamisia!

Minun mielestäni kuulostaa siltä että lasten kannattaa jatkaa päivähoidossa. He ovat siellä vain osan viikosta ja kuitenkin keväällä jo kotona. Listasit ihan hyviä syitä, sitä paitsi me kaikki tiedämme itse oman jaksamisemme rajat, ei niitä kukaan ulkopuolinen voi sanella.

Voi olla että saat haukkuja, täällä muutamat suhtautuvat todella kiihkeän yksisilmäisesti päivähoitoon. Kuitenkin vain sinä tunnet teidän perheen ja omat lapsesi. Muiden sanomisista ei kannata välittää eikä omaa äitiyttään mitata jonkun nettikeskustelun perusteella.

Jatkaisin päiväkodissa. On sinulle parempi, että isommat käyvät siellä peuhaamassa jolloin saat levättyä :) Ja jos odotitte paikkaa kauan on sääli jos nyt menetätte sen. Turhaa tunnet pahaa oloa siitä että lapset käyvät satunnaisesti tarhassa, jaksat itsekin olla parempi äiti kun et väsy liikaa eikä masennuskaan sais susta otetta.

Tuokin on ihan totta, että neljälle päiväkotipaikka on kiven alla, jos on toiveena saada tuonne samaan. Kolmelle jonotettiin noin ½ vuotta. Alunperin meillä oli au pair ja lapsille päiväkotipaikka haettu+au pair irtisanottu, kun yks kaks huomattiin yllätysnelosen olevan tulossa. Ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin sitten aloittaa päivähoito koska kävin jo töissä, mutta en osannut odottaa että on NÄIN hyvä paikka. Kaikki lapset ja myös me aikuisetkin ollaan ihan jopa kiinnytty hoitajiin, jotka eivät muuten missään tapauksessa ole kritisoineet sitä että lapset siellä käyvät kun olen kotona.

Tuntuu vaan eniten pahalta nuo aamuherätykset, kun olen tottunut että lapset saavat nukkua väh 12h (tein aiemmin vuorotyötä hoitoalalla, eli lapset herätettiin vain 1-2 kertaa viikossa aamulla)... toisaalta 11h ei ole vähän sekään... Huoh.

Miinusta on se, että yksityisellä puolella ainakin tuolla minimi on 15pv kuussa. Toki voidaan viedä vähemmänkin mutta maksetaan silti aika paljon, kun maksetaan se 15pv. No toisaalta rahaahan se vaan on...

Kiitos kommenteista <3

Lasten ja itsesi takia olisi hyvä pitää päiväkotipaikat. Kävisivät siellä vaikka 2 - 3 päivänä viikossa. Lapsillakin olisi sopivasti vapaata ja sopivasti tekemistä eli päiväkodissa olemista. Sinulla taas olisi aikaa levätä päiväkotipäivinä.

Ajattelet varmaan asiaa liiaksi tunteella. Siksi päätöstä on vaikea tehdä. Sinun täytyy ajatella asiaa nyt järjen kanssa. Ethän sinä lapsiasi hylkää vaikka he siellä päiväkodissa jatkaisivat, päinvastoin SINÄ ITSE JAKSAT HEIDÄN KANSSAAN TOUHUTA SITTEN ENEMMÄN kotipäivinä. Se olisi kaikkien kannalta ehkä paras ratkaisu tilanteessanne.

Väsyneenä ja hormonihuuruissani varmaan tää asia tuntuukin sydämessä pahemmalta kuin onkaan. En edes siinä mielessä tajua miksi ressaan, kun lapsilla ei asian suhteen ole mitään ongelmia vaan menevät innoissaan päiväkotiin (mitä nyt pukemispurnausta sun muuta kiukkua, mutta sitä esiintyisi varmaan vaikka oltaisi menossa huvipuistoon). Ja eikai niillä voi kovin paha siellä olla, jos puoli 4 saadaan kuulla että mennään liian aikaisin hakemaan...

lapset jatkakoon päikyssä vaikka koko sun äippäloman ajan!
Sä olet PAREMPI äiti, kun ehkä pikkuisen enemmän lepoa sillä tavalla. ja myös hyvä lapsillesi - miksi heidän pitäisi lakata käymästä tutussa ja mukavassa paikassa, jossa viihtyvät, sen takia että on syntynyt pikkusisarus? Vauva vaikuttaa sisarusten elämään jo monella tavalla muutenkin, miksi heidän jokaikinen asiansa pitäisi sen takia muuttua? Jatkuvuus luo turvaa.

Ja olisiko mitenkään mohdollista järjestää miehen työaikoja niin, että hän veisi lapset tarhaan? Tai että lapset menisivätkin tarhapäivinä jo aikaisemmin tarhaan mihen vieminä, vaikka hän menisikin töihin entiseen aikaan?

Ei äitiyttä sillä mitata, että se on parempi joka tekee asiat itselleen vaikeammiksi :D

Pään surinaan helpottaa, kun vähennät palstan lukemista (täällä on ihan liikaa kaikenmaailman kiihkomieliä) ;)

Tiedän mitä tarkoitat tuolla huonolla omalla tunnolla vaikka kävin vauvan kanssa koulussa tenttimässä tai tein kotona tehtäviä niin siltikin oli huono äiti fiilis.
Pidettiin paikat ja lapset kävivät 2 kertaa viikossa p-kodissa.
Vein itse aamulla koska mies kanssa meni aamulla jo 7:ksi töihin, mies sitten haki.
Meillä oli suunnilleen saman ikäiset kuin teillä nyt.
Irtisanoin paikat kun nuorin oli 6kk kun valmistuin koulusta.

Kai mulla sitten alkaa 3 viikon valvominen tuntua, vauva on aika kiukkuinen tyyppi ja valvoskelee paljon + nukkuu levottomasti... jotenkin mulla tuli päähän ajatus, että en ole edes kunnolla äiti jos mulla ei ole kuin 1 lapsi kotona päivisin, vaikka isommat ei siellä päiväkodilla sentään asu... yritän vaan niin kovasti tehdä niinkuin kaikille, etenkin lapsille olisi paras. Vaikka tokko sitä oikeaa ratkaisua edes on olemassa. Ihanaa on myös saada nauttia vauvasta ja se, että vauva saa nauttia minusta... on meinaan koko porukan kanssa sellainen touhuaminen, että vauva ei tissittelyn lisäksi välttämättä syliin ehdi aina pitkiin hetkiin, katselee sitten omasta sitteristään maailmaa. Ihanat lapset mulla on ja jotenkin isojenkin napanuorat kiristelee poikkeuksellisen paljon nyt kun vauva tuli!

Ihan senkin takia että vanhin on menossa eskariin jo ensi syksynä, pitäisin paikat. Syksyllä voit sitten laittaa muutkin lapset eskarirytmiin, 4h päivässä tai ottaa kotiin jos tilanne on helpottanut.

Jouduin ottamaan eskariin menijän kotiin vajaaksi vuodeksi ja vaikka vuosi oli ihan antoisa ja kiva, ei se minusta tehnyt lapselle mitenkään erityisen hyvää vaan oli yksinäinen ja kaipaili kavereita hoidosta.

Pidä isommat päiväkodissa kun kerran viihtyvät siellä. Jos ovat pitkään kotona ilman ikäistään seuraa kiipeilevät kohta seinille, varsinkin jos ette pääse edes ulos.

Kiitos ihan hirmuisesti kaikille kommenteista ja kannustuksesta... jotenkin olin varautunut kuulemaan olevani kauhea äiti kun edes harkitsen päiväkotipaikkojen pitämistä. Tuntuu hyvältä kuulla kannustusta ja se, että minulla on oikeus ajatella myös omaa jaksamistani. Tottakai lasten paras on mulle tärkeintä, mutta koska kukaan ei tästä tilanteesta kärsi niin varmaankin kallistun pitämään paikat. Ainakin keväälle, sitten voidaan arvioida tilannetta uudelleen ja jutella myös päiväkodin henkilökunnan kanssa miltä heistä lasten sielläolo vaikuttaa.

Ihanaa talvipäivää :flower:

Yhteistyössä