Alapään ikääntymistäkö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja inhottaa ja hävettää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

inhottaa ja hävettää

Vieras
Olen täyttänyt tänä vuonna 30 vuotta, ja huomannut alapäässäni kiusallisia muutoksia: voimakkaan hajun ja lisääntyneen vuodon. Alapääni on alkanut haista epämiellyttävälle, haju muistuttaa kalan hajua. Lisäksi emättimestäni tulee melkein jatkuvasti runsasta valkovuotoa, vuoto on usein paksua, suorastaan kokkareista,valkoista tai kellertävää ja se tahrii pikkuhousut. Välillä vuoto on väritöntä mutta niin runsasta että pikkuhousut tulevat aivan märiksi. Hygieniastani huolehdin tietenkin hyvin, olen aina ollut hyvin tarkka siitä. Sukupuolielämää ei ole, joten mitään tautia minulla ei voi olla, gynekologilla olen käynyt eikä tulehdustakaan ole, gynekologin mukaan alapääni on aivan normaali. Vaan kun nuorempana alapäässäni ei ollut minkäänlaista hajua, ja valkovuotoa oli oikeastaan vain hiukan ennen ja jälkeen kuukautisten jos silloinkaan, ja se oli aina väritöntä ja hyvin vähäistä.
Olen itse tullut siihen tulokseen että tämä liittyy ikääntymiseen, muutakaan syytä en pysty keksimään. Onko asia näin, ja ovatko muut huomanneet samanlaista siinä kolmenkympin kieppeillä? Ja voiko tälle tehdä mitään? Tunnen itseni todella vastenmieliseksi tämän takia.

aika selvästi hiivaa.. hiiva aiheuttaa kokkareista valkovuotoa, ja myös ton hajun. olet siis käyny gynen puheilla tämän vaivan aikana? aika outoa, kyllä gynen pitäs hiivan tunnistaa.
eikun mars apteekkii, ostamaan canestenia!

En kyllä ensimmäisenä lähtisi hoitamaan hiivana. Vaikuttaa siltä, että emättimen PH-tasapaino on jostain syystä pois tolaltaan. Lactal-kuuri voisi olla ensiapu vaivaasi ja jos oireet eivät hoidon aikana katoa, niin sitten takaisin gynelle. Tulehdus on silloin sellainen, että kotikonstit eivät riitä vaan tarvitset Flgyl-emätinpuikko tai pillerikuurin.

no en kyllä ymmärrä mikset pidä sitä hiivana? hiivassa on aivan samanlaiset oireet kun aloittaja kertoikin... voihan se olla muutakin, mutta ensimmäiseksi hiiva kyllä tulee mieleen oireiden takia.

Gynekologi ei mitään tulehdusta ole löytänyt ja sanoi myös että valkovuoto on normaalisti välillä sellaista paksua ja valkoista/kellertävää. Ei ole myöskään kutinaa tai kirvelyä tai muuta tulehdukseen viittaavaa oiretta. Minulla ei muuten ole koskaan aiemmin elämäni aikana ollut hiivatulehdusta tai mitään muutakaan alapään vaivaa. Ihmettelen vain että nämä ovat ilmestyneet nyt kun tuo kolmekymppiä tuli mittariin. Ihooni kun on tänä vuonna ilmaantuneet selkeät juonteet ja muita ikääntymisen merkkejä niin olen ajatellut että kai se vanheneminen ulottuu nyt sitten alapäähänkin. Onko siinä mitään perää että alapää alkaisi haista ja vuotaa runsaammin kun ei ole enää ihan nuori?
Jos kyseessä on emättimen ph:n muutos niin mistä sellainen yleensä johtuu? Onko se yleisempää keski-ikäistyvillä kuin nuorilla?

Olet vielä niin nuori, etten usko hormonaalisiin muutoksiin. Yleensä sellaiset oireet alkavat vasta n 45 ikävuoden jälkeen. Ihon PH-tasapainokin saattaa järkkyä. Alapään jopa liiallinen hygienia saattaa muuttaa pöpökantaa. Peräaukosta saattaa kulkeutua pöpöjä emättimeen ja aiheuttaa epäspesifin tulehduksen. Stressi, hormonaalinen kierto, elimistön "happamuus", antibioottilääkitykset... Syitä tasapainon muutokseen ei pysty sanomaan, mutta minusta sinun kannattaisi kokeilla tuota Lactalia tai vastaavaa. Kysy apteekista. Hiivassa yleensä on mukana armoton kutina emättimessä ja suulla. Valkovuoto muuttuu melkein riisiryynimäiseksi eikä kuvaamasi haju mielestäni liity hiivaan vaan ennemmin tuohon emättimen Ph-tasapainon muutokseen. Suosittelen kokeilemaan ja jos hoito puree niin huomaat sen jo muutaman päivän kuluttua.

joo no voihan se olla ph-tasapainonki takia. mutta edelliseen sanon vaan että luin just muutama päivä sitten canestenin sivuilta kuinka hiivan aikana voi alapää haista ns. kalalle. ja itselläni valkovuoto on todella runsasta, ei kokkaremaista ollenkaan, kellertävää ja vihertävää. kutinaa vain satunnaisesti, ja silti gyne sanoi heti katsottuaan että se on hiiva.

en sitten tiiä, mutta uskon että gynet nämä asiat tietää. :)

mutta aloittajalle, kokeile lactalia ja jos ei auta niin kokeile canestenia.

Hiiva on elimistön oma tuote, meillä on sitä kaikilla. Jos on sitä, ei mitään ihmeellistä. Hoituu itsestäänkin kun tasapainottaa ruokavalion.
Syötkö jotain sellaista, josta voisi johtua. Ruokavalio voi vaikuttaa elimistön tuoksuihin.

Itsekin kokeilisin tuota sinulle ehdotettua lactalia tai lactophilusta. Olet ehkä pessyt itsesi niin puhtaaksi, että vähän tasapaino järkkynyt. Jonkun mielestä varmaan haiset ihan hyvälle.

Yhteistyössä