Alapään särky

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja synnytyksen jälkeen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

synnytyksen jälkeen

Vieras
Synnytyksestä pian 2 viikkoa. Oli suht helppo tapaus (ainakin edelliseen verrattuna), ja pari päivää synnytyksen jälkeen löytyi jo helposti lantionpohjan lihakset (viimeksi oli huimasti pitempi ponnistusvaihe ja lihakset hukassa pitempään).

Siitä huolimatta nyt on ongelma: jossain emättimen suunnalla, luulisin, että juuri lantionpohjan lihaksissa, on tosi paljon särkyä. Varsinkin iltaa kohti lisääntyy, ja vessassa käydessä tuntuu, kuin jotain olisi tulossa ulos (vaikka oikeasti ei ole), ja saa kiskoa lihaksilla takaisin. Myös peräsuolen puolella on vähän kipua/paineen tunnetta, mutta sellaista mulla on kuukautiskipujenkin mukana usein, tätä toista ei.

Onko jollain kokemusta tällaisesta? Tuntuu, että lantionpohjalihasjumppa vain pahentaa kipua, mutta auttaako sitten pitemmän päälle? Pitäisikö jotenkin vältellä pystyssä oloa... olen nimittäin yrittänyt olla järkevällä tavalla aktiivinen: kävelylenkkejä, kotihommia yms., koska kunto on muuten hyvä, ja kevyen liikunnan pitäisi edistää toipumista. Mutta voiko siitä kuitenkin olla haittaa?

Myös jälkivuoto on edelleen runsasta ja veristä hyytymineen kaikkineen. Siitä on tarkoitus kysäistä huomenna vauvan neuvolakäynnillä. Kysyn kyllä samalla noista kivuistakin, mutta veikkaan, että terkkarilla ei ole niistä mitään erityistä tietoa, ja lääkärikäyntiä joutunee odottamaan jälkitarkastukseen asti. Tuosta jälkivuodosta terkkari varmaan tietää, on niin yleinen juttu, mutta mitä nämä kivut on?

Niin, lisäisin vielä, että en usko olevan mitään haavasärkyä. Repeämiä tuli kyllä pari, mutta tämä ei ole sellaista tikin kiristystä (sellaista oli viimeksi), vaan jomottavaa särkyä.

Minulla särkyä tuli, kun tein lantiopohjalihastreeniä. Se kipu jatkui yli kuukauden. Itse järkeilin, että se olisi ollut vain lantiopohjan LIHASTEN kipua eikä vaarallista. Kipu meni kyllä ohi.

mullakin. Repeydyin kyllä jonkin verran, ja olin kipeä suht pitkään. Etenkin ekan kuukauden aikana alapää kipeytyi iltaa kohden, kun olin paljon pystyasennossa. Veikkaan, että se oli vain sitä paineen kertymistä päivän aikana, eikä sinänsä vaarallista. Pyrin liikkumaan tosi pieniä pätkiä kerrallaan (alle ½ h) ja sen jälkeen vaaka-asentoon, jos mahdollista. Meni ohi muistaakseni aika nopeasti, eli en ehtinyt huolestua.

Kiitos vastauksista. Ihan lohdullista, jos on ollut ohimenevää. Meidän terkkari sairastui ja neuvola-aika siirtyy hamaan tulevaisuuteen, joten mukavaa, kun täältä sai jotain apuja.

Kuulosti kovasti tutulta teidän kertomukset. Esikoisen synnytin 3/09 ja kuukauden päivät oli pakotusta emättimen/välilihan/peräaukon ympärillä. Synnytyksessä tuli pieni repeämä välilihaan/emättimeen, jonka vuoksi pari ensimmäistä viikkoa oli istuminen aika tuskaa. Parin viikon jälkeen kipu painottui enää lähinnä ilta-aikaan, jos oli ollut paljon jalkeilla. Kuukausi synnytyksestä ja kivut alkoi olla jo aika lailla pois. Puolen vuoden ajan saattoi tosin aina muutama päivä ennen kuukautisia olla samaa pakotusta, mutta nyt on jäänyt kokonaan pois (kuukautiset alkoi 2 kk synnytyksen jälkeen). Itse pistin nuo kivut heikkojen lantiopohjan lihasten/repeämän/peräpukamien/pitkään jalkeilla olon/turvotuksen piikkiin. Sitä mukaa, kun haavat ja lihasten kunto parani, niin kivut jäi myös pois.

Mulla oli myös samaa molempien synnytysten jälkeen, vaikka toinen synnytys oli huomattavasti nopeampi kuin eka, tosin tulokas oli isokokoisempi. Olen samoilla linjoilla kuin tuossa muutama muukin: se jomotus johtuu päivän aikana alapäähän kertyneestä paineesta, ja siihen auttaa vaakatasossa lepäily hetkisen verran. Mulla neuvolatäti sanoikin ihan kysymättäkin, että vaikka jaksaminen olisi hyvä, niin äidin kannattaa ensimmäisinä viikkoina käydä pikkulevoilla aina välillä, jotta ei tulisi niin kova paine alapäähän.

Yhteistyössä