Synnytyksestä 1,5v. Alapään aukko iso ja litisee kävellessä. Lihakset siellä kunnossa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja synnytys pilasi alapään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

synnytys pilasi alapään

Vieras
Senku siirrätte tämän muualle jos ei kuulu tälle palstalle...mutta kaipaan nyt vertaistukea tai jotain tähän "ongelmaan"..

Synnytin 1,5vuotta sitte nelikiloisen lapsen, synnytys oli siis ensimmäinen ja kesti n. 6 tuntia, josta ponnistusvaihe 45min. Eppari leikattiin,en tiedä montako tikkiä ompelivat siihen. Repesin hieman myös sisältä mutta ne repeämät ei ilmeisesti kovin pahoja olleet (?) pari tikkiä kuitenkin sinnekkin ommeltiin

Noh, jälkitarkastukseen mennessä mainitsin alapäähän jääneestä isohkosta "kielekkeestä" (limakalvokieleke tmv. oli nimike) joka sijaitsi siit ihan tuolla emättimen suulla ja roikkuis siis sieltä ulkona muutaman sentin. No asia oli sellainen että sain leikkaukseen ajan ja tuo kieleke nipsaistiin pois. Nopea leikkaus nukutuksessa..ei siinä mitään.

Tämän leikkauksen jälkeen kuitenkin tuli uusi mielenkiintoinen vaiva eli kävellessä tms. pillusta saattaa kuulua litinää vaikka siis olisin ihan normi tiloissa enkä mitenkään erityisen kiihottunut. Kotona äänen huomaa selvästi,onneksi muualla on yleensä hälyä ettei siihen kiinnitä huomiota. :/ Ei kuulu siis koko ajan mutta välillä/päivittäin kuitenkin. HÄVETTÄÄ! Etenkin kun pitäisi töihin mennä toimistoon.. :(

Lisäksi tuon leikkauksen jälkeen emättimen aukko on ikäänkuin koko ajan auki (siitä kai äänetki johtuu) n. 2cm (-3cm?) Lantionpohja on kunnossa,puristuksen tuntee kyllä. Löystynyt tuo alapää on siitä huolimatta mutta eihän se yleensä samanlaisena voikkaan pysyä kuin ennen synnytystä eikä pieni väljyys haittaisi mutta nuo muut vaivat kyllä...Parin miehen kanssa olen ollut yhdynnässä ja eihän ne sitä myönnä että löysää tavaraa,on kuitenkin löysempi oman tuntuman mukaan kun se suu on iso.

Aukko siis meni pilalle siinä ns. korjauksessa/kielekkeen poistossa,ennen sitä tuota vaivaa ei kyllä ollut :( Emättimen suun ollessa auki sinnehän menee luonnollisesti myös ilmaa herkemmin, tästähän seuraa niitä p*llupieruja. Ei nekään kiva juttu ole.

En usko että kenelläkään on juuri samanlaisia kokemuksia mutta jos on edes jotain muitakin kokemuksia / neuvoja (muitakin kuin se lantionpohjan reenaaminen) niin kerro! :)

Korjausleikkauksen mahdollisuuskin kiinnostaa.

ei kai tuo ihan tavallista ole, kannattaisi käydä gyniksellä ja jutella asiasta asiantuntijan kanssa ...mulla monta lasta ja 3 isointa yli 4,5kg,niistä jäänyt jonkun verran "löysyyttä" alapäässä ja toisinaan kuvaamaasi "litinää ja p--u"pieruja" mutta ongelmia myös lantiopohjalihasten kanssa.
Käy ihmeessä lääkärillä...sulla kuitenkin vielä monta "lapsentekovuotta" varmaan jäljellä ja tuollaisten oireiden kanssa kärsii kyllä koko elämä

Harmittaa että näistä vaivoista ei puhuta juurikaan, neuvolassa ennen synnytystä kyselin mahdollisista vaivoista mitä voi synnytyksestä jäädä niin vähäteltiin asiaa vaan. Ainoastaan epparista juttelivat ja täällä se tehdään käytännössä kaikille. :( Vaikkei olisi välttämätöntäkään...Ja omat ongelmanihan johtuvatkin varmastikin tikkaamisesta tai siitä että se tehtiin vähän sinne päin josta seurasi tuo leikkaus ja ottivat sitte kai liikaa pois siitä suulta...(?)

Ei ole varaa mennä yksityiselle leikkaukseen ja en usko että julkisella tekevät tälle mitään. Nämä on varmasti niitä "luonnollisia" vaivoja synnyttäneellä naisella heidän mielestään...

Ennen tuota mun leikkausta lekuri totesi vaan että synnytyksen jälkeen ne alapäät on niinku turnipseja ja niistä sitten koitetaan kursia kokoon. Noh,ei paljon lohduta. Sais ton litinän ees pois niin ei tarttis miettiä asiaa koko ajan....:(

Hei, mulla on kans tuollainen kieleke. Oon vaan ihmetelly, että ei mulla ennen sellasta ollu, mutta viimesimmän synnytyksen jälkeenpä on. Miten liene sitten korjailleetkin alapäätä kun ovat sellasen jättäneet... ei kyllä oo käyny mielessäkään että sitä vois korjata jotenkin, enkä kyllä sun alotuksen jälkeen haluais ees korjailla.

Suomalainen terveydenhuolto on kyllä syvältä, siis naisella ei synnytyksessä ole mitään arvoa kuin se on vaan lihanpala jonka tarkoitus on pynnätä se pieni vauva pihalle jonka terveydestä ollaan niin viimeisen päälle huolissaan.

Mutta äidin elämä tai seksuaalisuus, parisuhteen hyvinvointi tai mikään äidin hyvinvoinnista ei kuulu näköjään terveydenhuollon intresseihin.

[QUOTE="Uskomatonta";29988923]Suomalainen terveydenhuolto on kyllä syvältä, siis naisella ei synnytyksessä ole mitään arvoa kuin se on vaan lihanpala jonka tarkoitus on pynnätä se pieni vauva pihalle jonka terveydestä ollaan niin viimeisen päälle huolissaan.

Mutta äidin elämä tai seksuaalisuus, parisuhteen hyvinvointi tai mikään äidin hyvinvoinnista ei kuulu näköjään terveydenhuollon intresseihin.[/QUOTE]

Totta. Jos miehet synnyttäisivät, niin kaikille olisi auliisti tarjolla plastiikkakirurgin palvelukset ilmaiseksi yhteiskunnan taholta.

Olen törmännyt tähän "napsahtelevaan" ääneen nimenomaan. Ja takana synnytykset.
Minusta tuntuu että se johtuu siitä että omaa NS isommat huulet ja se aukko jää auki synnytyksestä. Tuskin jumpat yms auttaa siihen. En ainakaan usko. Eikä se ääni nyt niin karsea ole. Mutta sellainen kostea napsahdus napsahtelu.

Minulla lähti poikuus tuollaisen värkin kanssa. Ihan hyvä kun ei tarvinnut sähläillessä arpoa vaan aukko oli valmiiksi auki. Ei siinä mitään ongelmaa pitäisi olla jos jumppaat ahkerasti.

Yhteistyössä