Alaselässä kova kipu missä vaan asennossa 24h ja vaan 1000mg auttaa -mitähän tämä on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaata
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaata

Vieras
Nyt ollut jo monta päivää järkyttävä särky alaselässä joka ei säteile mihinkään. Tai siis se hehkuu joka suuntaa kovaa kipua. Tässä viikolla yhtenä aamuna alkoi ja sitä sattuu nukkuessa ja joka ikisessä asennossa. Kun otan 1000mg niin auttaa, mutta noita on otettava 2-3päivässä kun se kipu palaa. Kipu ei säteile jalkoihin. En ole kaatunut. Arvauksia mitä tämä on? Ja lääkärille en pääse kun olen mökillä vielä 3 viikkoa ja siis kaukana kotoa. En ole kipuherkkä, mutta tämä on jotain kamalaa ennen kuin lääke alkaa tehota. Enkä ole rasittanut selkää missään erikoisessa työssä.

1000mg mitä ainetta? Mä otan tarvittaessa 4x1g (1000mg) Panadolia päivässä, se on vielä sallittua.

Voit käydä lääkärissä muuallakin kuin omalla paikkakunnallasi.
Että sinne hopihopi.

Panadolin kanssa voit ihan hyvin ottaa vielä buranaakin 600mg kolmesti päivässä.
Ja tosissaa, terveyskeskuksiin kyllä pääsee. Sanot vaikka että et kykenisi istumaan autossa kotimatkaa

Haimasyöpä oireilee kuulemma selkäkivulla.. Menisin aika pian lekuriin, jos aiemmin ei oo moista vaivaa ollut. Ja jos ei ole oma mökki, vaan esim.vuokra- tai ystävien, appivanhempien, vanhempien jne.. ja vähintään 50 km:n päässä kotoa, niin matkavakuutus jopa korvaa lääkärikäynnin.(jos siis on sitä matkavakuutusta). Itsehän en siis missään nimessä uskaltaudu mistään vaivasta lääkärille juurikaan sen takia, että nykyään kaikki oireet vievät syöpään.

Itse otan selkäkipuun parasetamolial 1g ja lisäksi ibuprofeiinia 800mg yhtäaikaa kolmesti päivässä ja jos ei kolmessa päivässä helpota niin lääristä haen lisää tehokkaampia rohtoja. (Lievä välilevyn pullistuma selässä.) Itselläni selkä oireilee heti jos vääränlainen nukkuma-alusta; lihakset menee jumiin ja selkä ei oikene ilman kivun lievitystä.

[QUOTE="Lilli";30101195]1000mg mitä ainetta? Mä otan tarvittaessa 4x1g (1000mg) Panadolia päivässä, se on vielä sallittua.

Voit käydä lääkärissä muuallakin kuin omalla paikkakunnallasi.
Että sinne hopihopi.[/QUOTE]

Paramax fortea on eli parasetamolia. Sain tuota koviin pääkipuihin ja siinä ohjeistus 1-3krt/päivä joten tuon 3 olen ottanut jos tarpeen.

Virtsatulehdus edennyt munuaisiin?
Tai sitten nestehukka, sattuu aivan saatanasti ihan sama miten päin olet ja oikein mikään ei auta. Paitsi se, että juot 1L vettä yhdellä istumalla ja jatkat veden tissuttelua sen jälkeenkin.

Mulla oli itselläni joskus tuon kaltaista. pieni ulkospäin huomaamaton liikahduskin makuullakin sai aikaan tuon kauheen poltteen. Kävin ottamassa tk:s kortisoni piikin joka vei kivulta kärjen. Lopulta joku keksi ottaa pissa näytteen. Oli levinnyt seljän puolelle ja ei ollut yhtään muita pissatulehduksen oireita. Vasta toinen viikon antibiootti kuuri tehosi vaivaan

[QUOTE="Anne";30101324]Virtsatulehdus edennyt munuaisiin?
Tai sitten nestehukka, sattuu aivan saatanasti ihan sama miten päin olet ja oikein mikään ei auta. Paitsi se, että juot 1L vettä yhdellä istumalla ja jatkat veden tissuttelua sen jälkeenkin.[/QUOTE]

Juonut olen kyllä aivan tarpeeksi. Itsellä kävi tuo munuaisiin edennyt pissatulehdus mielessä, mutta voiko se olla muuten oireeton? Ei kirvele, eikä ole pissaongelmia tms.

Itse en ota selkäkipuun koskaan särkylääkettä koska olen saanut MDT-terapeutilta ohjeet liikkeistä joilla kivun saa pois tosi helposti. Olen esim. jo monta vuotta pitänyt öisin 50x70cm kokoisesta pyyhkeestä tehtyä "rullaa" selän notkokohdassa. Varsinkin selällään nukkuessa tosi hyvä. Jotaon helppoja ohjeita: pidä itsesi suorana, älä tee etukumaria liikkeitä. Istu aina niin että selkä on yliojennetun suorana, samoin seisoessa pidä selkä niin ja voit myös taivuttaa itseäsi taaksepäin. Etukumarassa oleminen voi tuntua hetkellisesti hyvältä mutta se aina pahentaa tilannetta. Olisi hyvä käydä MDT-terapeutilla, netistä löytyy tutkinnon suorittaneista lista paikkakunnittain, hae esim. "Mckenzie terapeutti".

Jos se on munuaisissa, nii pitäis myös pian olla kuumetta, tarkista. Tulehduksellinen kuume ei välttämättä tunnu samanlailla kuin flunssakuume. Eikä kaikille tulekaan muita oireita...

Onko tullut nosteltua jotain... ei tartte olla kuin kauppakassi ja väärä asento, esim. vähän vino, kun nostaa, niin kohta voi olla selkä jumissa.

Kutsutaan noidannuoleksi. Ja tosiaan ei kärsi liikkua mihinkään suuntaan.
Tuohon auttaisi lihasrelaksantti+vahva särkylääke -kuuri.

Pistääkö kipu kävelemään kumarassa, kuin mummeli? Selinmakuulla täysin liikkumatta ei tunnu mitään (mutta jalkaa ei kärsi nostaa koukkuun...polvea koukkuun siis).

Mene ehdottomasti paikkakunnan laakariin. Palvelevat myos lomalaisia. Ei tarvitse olla sydankohtausaivohalvauskuntoinen. Tuo kuulostaa niin pahalta, ettei pida jaada odottelemaan.

Onko tullut nosteltua jotain... ei tartte olla kuin kauppakassi ja väärä asento, esim. vähän vino, kun nostaa, niin kohta voi olla selkä jumissa.

Ei todellakaan tarvitse olla kovin kummoista, itseltäni meni selkä jumiin, kun kurotin mappia lattialta istuen ja tuntui, kun selässä jotain luisui sitä tehdessä. Parin päivän päästä oli pakko köpötellä lääkäriin hakemaan lihasrelaksantteja, että sen sai kuntoon.

Uskokaa nyt hyvät ihmiset että äkilliseen selkäkipuun, joka tulee esim. jos nostaa väärässä asennossa jotain (noidannuoli, lumbago), ei tarvitse mitään lääkkeitä, eikä lääkärillä käyntiä ! Lääkärit vaan tyrkyttää lääkkeitä koska heillä ei ole muuta keinoa kivun poistamiseen. Esim. puolisoni nosti painavaa konetta huonossa asennossa peräkärriin ja selkä pamahti täysin jumiin. Mieheni on sitkeää tyyppiä eikä vähästä valita mutta silloin oli kasvoilla aika paha irvistys, hirvittävä kipu alaselässä, eikä pystynyt kävelemään. Tuttu ft kävi kotona, selitti miehelleni kivun syntymekanismin ja tekniikan miehenä mieheni hoksasi itsekin että saadut liikehoito-ohjeet ovat täysin loogiset, noudatti ohjeita ja parin pv päästä selkä täysin oireeton. Tiedän ihmisiä jotka ovat kärsineet vuosia selkäkivusta, eikä kukaan ole selittänyt heille, mistä kipu johtuu, itkevät onnesta kun saavat vihdoin kivun kuriin tai jopa kokonaan pois muutamalla yksinkertaisella liikkeellä, kun MDT-terapeutti selittää mistä kipu tarkalleen johtuu ja ohjaa liikkeet.

Mulle tuli kans talvella noidannuoli, kun nostin laatikkoa. Melkein huusin ja itkin kivusta. Jos erehdyin istumaan, piti puolisen tuntia miettiä, miten pääsen siitä ylös. Mulla oli vielä nuha ja aivastaminen tuntui kauhealta selässä. Otin heti särkyyn 1 g parasetamolia ja 800 mg ibuprofeenia ja tällaisen annoksen aina kuuden tunnin välein parin päivän ajan. Onneksi oli viikonloppu. Kivut hellittivät maanantaihin mennessä sen verran, että kykenin kävelemään ja töihin. Jumppasin ja venyttelin ja viikon päästä selkä oli kunnossa. Lääkärissä en käynyt.

Kutsutaan noidannuoleksi. Ja tosiaan ei kärsi liikkua mihinkään suuntaan.
Tuohon auttaisi lihasrelaksantti+vahva särkylääke -kuuri.

Pistääkö kipu kävelemään kumarassa, kuin mummeli? Selinmakuulla täysin liikkumatta ei tunnu mitään (mutta jalkaa ei kärsi nostaa koukkuun...polvea koukkuun siis).

En kävele kuin mummeli ja suorana paikallaan seisoen kipu pariin kertaan loppui. Tänään taas otin heti aamusta sen 1000mg kun ei ole muuta + päivällä taas lisää ja kohta otettava vielä yksi(mies tulee parin tunnin kuluttua tänne ja sitten saan muuta lääkettä+kuumemittarin). Joku jumi tuolla ehkä on. Kun kipu tänään lieveni niin kyykistyin nostamaan maasta lasten leluja ja samalla iski kovaa se sama kipu ja ei poistunut. Jos noin niin ei kai se munuaisvaiva pahene tuollaisesta pelkästä liikkeestä kokonaan pahemmaksi.
Noidannuoli on ollut kerran varmaan 8-vuotta sitten ja se aivan erilainen ja tosiaan siinä en voinut liikahtaa mihinkään vaan vain yksi asento sohvalla oli ok. Tässä nykyisessä mikään asento sohvalla ei ole hyvä. Jos tämä ei tosiaan lopu pian niin pakko lähteä joku piikki tms. hakemaan tai ainakin tutkimaan mitä tämä on. Aivan kuin 4 päivää olis synnyttämässä ollut ja alaselkää polttelisi.

Huonompaan saumaan sattui kun oli tarkoitus poimia marjoja seuraavat 3-viikkoa:(

Kuten itsekin huomasit lattialta leluja nostaessasi (todennäköisesti olit myös etukumarassa etkä selkä tikkusuorana), etukumara asento pahentaa kipua. Tilannetta voi kuvailla myös näin: kuvittelepa että sinulla on sormen etupuolella haava siinä nivelen päällä; joka kerta kun koukistat sormea, haava aukeaa uudelleen ja jos pidät sormen koko ajan suorana, haava parantuu. Sama tilanne on selässä, nikamien välissä on sellainen "pussi" jossa on geelimäistä ainetta, joka pääsee äkillisessä selän "nitkahtamisessa" vuotamaan pussista niin että valuu hermoon päin ja siitä kipu tulee. Pidä itsesi suorana niin kipua ei tule. Ja jos selkä on vielä kipeä tänäänkin niin yritä päästä koulutetun MDT-terapeutin vastaanotolle, hän osaa arvioida pystyykö kivun poistamaan liikehoidolla vai onko kyseessä jokin muu vaiva, siis että ongelman "syy" ei olisikaan selkä vaan jokin muu. Omalla työpaikallani työntekijät eivät ole selkäongelmien takia sairauslomalla (työntekijöitä n. 100 hlö) koska välittömästi kun jollain "nitkahtaa" selkä esim. potilasta nostaessa, menee työntekijä fysioterapeutin luo ja kipu saadaan heti helpottamaan todella nopeasti ja kipu poistuu 1-2 päivässä kokonaan.

Yhteistyössä