alhainen Hb ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fe++
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

Fe++

Vieras
Hei,

Onko kellään kokemusta miten alhainen hemoglobiini vaikuttaa raskauden alkamiseen?

Olen 30-v ja raskautta on yritetty 1.5 v. Olimme jo viittä vaille aloittamassa lapsettomuushoidot, mutta sitten tulinkin yllättäen raskaaksi, joka valitettavasti osoittautui tuulimunaksi ja keskeytettiin viikko sitten (rv tuolloin 8+3). Ehdin käymään jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä, jossa Hb:ksi mitattiin 93. Sain lähetteen tarkempiin verikokeisiin, jossa Hb ei juurikaan muuttunut (95). Neuvolantäti oli erittäin huolestunut ja sanoi, että näin alhainen Hb on haitaksi sikiölle, mutta ei tarkemmin selittänyt miten. Hän kuitenkin passitti minut km:n jälkeen lääkärille, mutta lääkäri ei juurikaan ottanut asiaan kantaa vaan sanoi, että taso on minulle ominainen ja elimistöni on tavallaan tottunut siihen. Menen nyt kuitenkin uudelleen verikokeisiin, josssa mitataan rautavarastojen pitoisuudet.

Suvussa on alhaista Hb:tä. Nyt olen kuitenkin miettinyt, että voisiko (näin) alhainen hemoglobiini olla este raskauden alkamiselle. Olisi kiva kuulla onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia.

Hyviä joulunpyhiä kaikille!

Sama juttu oli mulla raudan kanssa. Neuvolassa vähäteltiin koko asiaa. Aloin ottaa luontaistuotekaupan (,jota neuvolatkin nykyään jo suosittelevat) Kreutersaft tai jotain sinne päin nimistä tököttiä. Auttoi asiaan, vaikka maistukin pahalle. Nyt odottava ystäväni juo samaa litkua neuvolan suosittelemana. Koskaan rauta-arvot eivät nousseet kunnolla, mutta jotenkin sinnittelin läpi. Olin kyllä todella todella väsynyt.
Jaksamista sulle ja muista, että olet itsesi paras asiantuntija.

Kiitos Kirsikka. Tuo Kreutersaft oli kyllä uusi nimi. Muita rautavalmisteita on kokeiltu kyllä pilvin pimein, lähinnä apteekin tuotteita, mutta vatsa ei niitä tahdo kestää. Onko tämä luontaistuotekaupan tuote sellainen, että sitä voi ottaa myös koko odotusajan? Neuvolassa sanoivat, että rautalääkityksen voi aloittaa vasta tietyn raskausviikon jälkeen (rv 12?), mutta jäin siihen uskoon, että he tarkoittivat apteekin valmisteita. Voimia ja jaksamista myös sinne.

Valmisteen nimi on Kreuterblutsaft. Joskus on tullut otettua huonon hemoglobiinin takia, rauta on siinä hyvin imeytyvässä muodossa. Pitäisi olla myös parempi vatsalle kuin rautatabletit.

Mullakin on aina ollut alhainen hemis. On tutkittu, ja todettu että rautavarastot kehossa on kunnossa, mutta veren arvo
ei nouse. Toisin sanoen, se on minun keholleni normaali tila.
Eli keho on täysin sopeutunut ja toimii normaalisti.
Eikä varmaankaan vaikuta näin ollen raskautumiseen - ihan maalaisjärjellä pohtien.

Hiukan on noiussut juuri noilla nestemäisillä valmisteilla.
Niitä on muitakin, esim Anttilan hylyyillä, kuin tuo Kräyterblutsaft, joka on suht kallista.

Täytyypä käydä tsekkaamassa tuo Kreuterblutsaft ja Anttilan hyllyt, jospa niistä löytyisi mieluinen tuote. Eilen kävin verikokeissa ja otettiin vaatimattomat 8 putkea verta, nyt saa ruveta syömään rautaa ja sitten tarvittaessa otetaan kokeet uudestaan.

Olen itsekin ajatellut, että kai se on ihan yksilöstä kiinni, millaiset hemoglobiinit, verenpaineet sun muut ihmisellä on. Mutta kun neuvolantäti huolestui ja lasta on yritetty pitkään, niin olisi ollut kiva 'löytää' looginen syy lapsettomuuteen. No eihän sitä tiedä, vaikka jos Hb nousee nyt yli sadan, niin sitten tärppää :-) Lupaan ilmoitella, jos näin käy.

Tuttavani hemoglobiiniarvo oli yllättäen 53. Hän joutui suoraan tutkimuksiin. Hänen suvussaan on kahdella sisarella ollut syöpä ja syöpään he ovat myös meneytyneet.

Mikä voi olla tämän tuttavani alhaisen hemoglobiihin syy?

Yhteistyössä