Alhainen LH, ei kuukautisia, lähete Helsinkiin hoitoihin

mäkäräinen

Uusi jäsen
28.01.2010
2
0
1
Lopetin pillereiden (Mercilon) syömisen elokuussa 2009, eli noin puoli vuotta sitten, kun päätimme alkaa yrittämään lasta. Olen 26v. ja syönyt pillereitä 9 vuotta. Minulla on aina ollut epäsäännölliset kuukautiset, jonka syytä on tutkittu vuonna 2000. Tuolloin ei syytä löytynyt. Kuukautisia ei kuulunut pillereiden lopettamisen jälkeen, mitä osasimmekin odottaa.

Syksyllä kävin labrassa terveyskeskuksessa, jossa todettiin alhainen LH-arvo ja sain lähetteen kättärille tutkimuksiin. Lähete tuli kuitenkin takaisin, koska puoli vuotta pitäisi odotella pillereiden jarruvaikutuksen loppumista.

Kuukautisia ei kuitenkaan ole kuulunut ja olen pian menossa uudestaan labroihin terveyskeskukseen, josta toivottavasti saan lähetteen eteenpäin.

Kysyisinkin, että tietääkö kukaan minkälaisia hoitoja / tutkimuksia on mahdollisesti edessä ja kuinkakohan kauan pitää jonottaa niihin pääsyä? E tuedä näistä asioista vielä paljoa ja arvostan kovasti jos joku vaivautuisi kertomaan kokemuksistaan. Puoli vuotta ilman kuukautisia on mielestäni jo riittävästi ja haluaisin saada selvyyttä asiaan.

Minulla kanssa lapsettomuustutkimuksissa todettiin alhainen lh taso. Kuukautisia ei minullakaan ole. Aloitettiin aikoinaan clomifen tableteilla yksityisellä gynellä ja sit saatiin lähete julkiselle, jossa tehtiin inseminaatio sit siirryttiin yksityiselle.Siellä inseminaatiota yritettiin, mut lopulta tehtiinkin ivf, josta syntyi tyttäremme. Nyt hoidot taas käynnissä yksityisellä, ja tänään tehtiin inssi. Mulle ainakin hormoneilla hienosti saatu munasarjat toimimaan!

Kuulema ainakin endometrioosi voi aiheuttaa tota alhaista lh-tasoo. Siks mulla on hoidoissa käytetty lääkkeitä joissa sitäkin on (menopur, pergoveris). Valitettavasti tulosta ei ole kuitenkaan kahdesta ivf.n tuoresiirrosta tullut.

Ensin oli kolme clomifen kierrosta, mutta sain siitä niin pahat haittavaikutukset, että lääke kiellittiin minulta. Sitten julkisella yritettiin inssiä lääkkeinä oli menopur ja irroituspiikkinä pregnyl ja sit tais olla viä lugesteronit... Minulla alhaisen lh tason syyksi epäillään hoikkuutta ja osaltaan keliakian aiheuttamia pysyviä vaurioita?? Keliaki kuitenkin ollut hoidossa jo lähes 15v..

Yhteistyössä