Älkää hyvät ihmiset menkö oksenteleva lapsen kanssa päivystykseen ellei ole pakko!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten muuten saat sen saikkulapun että voit jäädä kotiin lasta hoitamaan?

Päivystys ei missään nimessä ole paikka, josta sairaslomatodistukset haetaan! Alle kouluikäisen lapsen kanssa niitä voi hakea neuvolasta, kouluikäisen taas kouluterveydenhuollosta. Terveyskeskuksen omalta sairaanhoitajalta tai lääkäriltä niitä voi myös kysyä.

täällä ei sairaan lapsen kanssa saa mennä neuvolaan, se on tarkoitettu vain ja ainoastaan niille neuvolakäynneille, eikä täällä ole edes lääkäriä neuvolassa muulloin kuin kerran viikossa, jos silloinkaan.
ja mitä järkeä sitä sairasta lasta on pistää kouluun tartuttamaan muita, siis sinne terveydenhoitajan luo odottelemaan?(sekin paikalla vain kerran viikossa, korkeintaan kahtena päivänä viikossa )

miks mä en oo enää kirjautuneena..perskeles..

Alkuperäinen kirjoittaja Huopatossu:

Päivystys ei missään nimessä ole paikka, josta sairaslomatodistukset haetaan! Alle kouluikäisen lapsen kanssa niitä voi hakea neuvolasta, kouluikäisen taas kouluterveydenhuollosta. Terveyskeskuksen omalta sairaanhoitajalta tai lääkäriltä niitä voi myös kysyä.

Täällä ei saa neuvolasta yhtään todistusta ja mikä ihmeen kouluterveydenhuolto?Terveyskeskukseen ei pääse joten muita vaihtoehtoja ei hirmusesti ole

Meillä ainakin saa. Mikä teilä on peruste, että neuvolan th ei sitä kirjoita?

Etkö tiedä mikä on kouluterveydenhuolto :o

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:

täällä ei sairaan lapsen kanssa saa mennä neuvolaan, se on tarkoitettu vain ja ainoastaan niille neuvolakäynneille, eikä täällä ole edes lääkäriä neuvolassa muulloin kuin kerran viikossa, jos silloinkaan.
ja mitä järkeä sitä sairasta lasta on pistää kouluun tartuttamaan muita, siis sinne terveydenhoitajan luo odottelemaan?(sekin paikalla vain kerran viikossa, korkeintaan kahtena päivänä viikossa )

miks mä en oo enää kirjautuneena..perskeles..

Täällä ainakin saa. Mutta se on varma, että päivystys ei missään paikkakunnalla ole se ensisijainen paikka, josta ne todistuksen haetaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Huopatossu:

Täällä ei saa neuvolasta yhtään todistusta ja mikä ihmeen kouluterveydenhuolto?Terveyskeskukseen ei pääse joten muita vaihtoehtoja ei hirmusesti ole

Meillä ainakin saa. Mikä teilä on peruste, että neuvolan th ei sitä kirjoita?

Etkö tiedä mikä on kouluterveydenhuolto :o

Mun mielestä ei ole mitään kunnollista kouluterveidenhuoltoa jos terkkari on tavoitettavissa 2 kertaa viikossa

Alkuperäinen kirjoittaja muistakaa:
Muistakaa myös, että lapsella saattaa olla esim. jokin perus sairaus jonka vuoksi lääkäriin meno on tärkeää. Kaikilla ei ole varaa yksityiselle, tai mahdollisuutta odottaa.

Ok tämä on asia erikseen, mutta kyse onkin siitä että niin monet menevät turhaan tukkimaan päivystyksiä / lääkäriasemia, siis tavalliset perusterveet ihmiset joilla ei ole mitään syytä mennä.

Pienen lapsen kanssa monesti vaan on pakko, sillä lapsi kuivuu hyvinkin nopeaa, jos osmosalit tai muut nesteet ei sisällä pysy. terv. vasta kaksi yötä tiputuksessa olleen lapsen äiti.

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä niin.:
Pienen lapsen kanssa monesti vaan on pakko, sillä lapsi kuivuu hyvinkin nopeaa, jos osmosalit tai muut nesteet ei sisällä pysy. terv. vasta kaksi yötä tiputuksessa olleen lapsen äiti.

Joo niinhän tässäkin ketjussa on jo monesti todettukin että JOS on PAKKO mennä, niin sehän on selvä että silloin mennään! Kyse on kuitenkin siitä että monet menevät turhaan, eikä ainoastaan lapsiperheet vaan aikuisetkin.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
moni tarvitsee töihin lääkärintodistuksen poissaolosta jolloin on pakko mennä lääkäriin..

"ellei ole pakko", eli tuo tapaus kuuluu varmaan tuohon katekoriaan...

tarkoitinkin sillä sitä, et lapsen vieminen lääkäriin on periaatteessa turhaa kun hoitoa ei tarvita, mut pakko muista syistä viedä se sinne.Ap:han nimenomaan puhui siitä hoidon tarpeesta..

Ja mistä sä ap tiedät syyn lapsen oksenteluun? entäpä jos sillä on vaikka migreenikohtaus? Päänsä lyönyt?

Ja mitenkähän mä en usko että niitä oksentelevia lapsia siellä päivystyksessä niin paljon olis? Kukaan ei varmasti ihan huvin vuoksi lähde sinne tuntikausiksi jonottamaan vaan todellakin on jo joku painava syy.

tais taa porukka ymmärtää väärin ap:n jutun. Totta kai lapsi viedään päivystykseen jos ripuli on kestäny jo kuukauden taikka lapsella leukemia ja saanut flunssa tms tms. Fakta on kuitenkin se että monet äidit viettää sen neljästä kaheksaan tuntia siellä päivystyksessä esim. sen takia että lapselle nousi hetki sitten lämpö 37,9 taikka lapsi oksensi kerran.

Alkuperäinen kirjoittaja mörh:
tais taa porukka ymmärtää väärin ap:n jutun. Totta kai lapsi viedään päivystykseen jos ripuli on kestäny jo kuukauden taikka lapsella leukemia ja saanut flunssa tms tms. Fakta on kuitenkin se että monet äidit viettää sen neljästä kaheksaan tuntia siellä päivystyksessä esim. sen takia että lapselle nousi hetki sitten lämpö 37,9 taikka lapsi oksensi kerran.

No en usko. Ja mistä sä sen päällepäin siellä päivystyksessä näet että onko lapsella jokin päällepäin näkymätön syy olla siellä?

No en usko. Ja mistä sä sen päällepäin siellä päivystyksessä näet että onko lapsella jokin päällepäin näkymätön syy olla siellä?

Tämä juuri. Kun menee päivystykseen oksentavan lapsen kanssa, siellä on näitä siviilejä, jotka tekee diagnoosin silmämääräisesti ja sitten tulevat tänne tekemään tämmöisiä aloituksia.

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä niin.:

Sehän on selvä asia, niinkuin ap jo kirjoittikin että jos on syy mennä, ompa aikuinen tai lapsi kyseessä niin ei siinä mitään ongelmaa ole. Tosiasia on kuitenkin se että monet ihmiset menevät aivan turhaan sekä päivystykseen tai terveyskeskuksiin sekä yksityisellekin puolelle vaikka pärjäisivät kotonaan.

Aikoinaan kun lapsellani oli erittäin raju vatsatauti (noro) sain neuvolasta (puhelimitse) ohjeet että teelusikalla annettaan vettä 10-15 min. välein, ei useammin koska muutoin vesi ei imeydy ja lapsi kuivuu. Minulle sanottiin että usein lapset jotka ovat kuivuneet ja joutuvat tiputukseen ovat kuivuneet koska vanhemmat eivät malta antaa vettä vain pienenpientä määrää kerrallaan vaan antavat esim. tuttipullolla tai mukilla liian paljon, liian usein jolloin lapsi oksentaa veden pois. Eli maltillisella veden antamisella kuulemma voidaan estää useimmiten tiputukseen joutuminen. Ei tietenkään aina ole mahdollista selvitä kotikonsteilla, jolloin tiputus on ainoa vaihtoehto.

Lisäksi minulle sanottiin että sairaalasta on aina vaarana saada "tuliaisena" toinen vatsatauti kotiinviemisenä, jolloin "mukava" kierre onkin valmis. Vastustuskykyhän on heikentynyt jos on ollut sairaana ja siten on altis saamaan muun pöpön tavallista helpommin.

Alkuperäinen kirjoittaja lh-äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
No tuskin kukaan menee oksentelevan lapsen kanssa minnekään jos ei ole pakko... Eiköhän tämä oo ihan itsestään selvä asia.

Niinpä...
Ja tuskin kukaan huvikseen muutenkaan lähtee päivystykseen jonottamaan :whistle:

No voi kuule, kyllä näitä löytyy ja myös sellaisia joilla nuha tai yskä ollut jo useamman viikon ja juuri sinä yhtenä sunnuntaina tulee mieleen, että tarttis päästä lääkäriin!!!

No kyllä mä ainakin tiedän äitejä jotka lähtevät yöllä päivystykseen jonottamaan ihan vaan sen takia että lapselle nousi illalla kuume :o lapsella oli korvatulehdus, joten ehkäpä olisi riittänyt mennä aamulla terveyskeskukseen... juu ja ei tarvinnu saikkulappua tms. kunhan vaan on maalaisjärki hukassa
ja kyllä näitä on valitettavan paljon :/

Tosiasia on kuitenkin se että monet ihmiset menevät aivan turhaan sekä päivystykseen tai terveyskeskuksiin sekä yksityisellekin puolelle vaikka pärjäisivät kotonaan.

Teillä varmasti on jotain faktaa linkittää tästä tosiasiasta. Haluan nähdä sellaisia. Ja mitä on "monet"? Yksi tällainen onneton äiti samaan aikaan juuri sinun kanssasi sen ainoan kerran kymmenen vuoden aikana kun olet itsekin sinne päivystykseen mennyt?

Alkuperäinen kirjoittaja :
No tuskin kukaan menee oksentelevan lapsen kanssa minnekään jos ei ole pakko... Eiköhän tämä oo ihan itsestään selvä asia.

Niinpä...
Ja tuskin kukaan huvikseen muutenkaan lähtee päivystykseen jonottamaan :whistle:

No voi kuule, kyllä näitä löytyy ja myös sellaisia joilla nuha tai yskä ollut jo useamman viikon ja juuri sinä yhtenä sunnuntaina tulee mieleen, että tarttis päästä lääkäriin!!!

Päivystyksessä olen töissä ja valitettavasti uusavutomuus on tätä päivää!!!
Ei voida kotona tehdä itse mitään vaan joko hoitajan tai lääkärin tarvii esim. juottaa yms tai laittaa peräpuikko peppuun lapsille!

Niinpä...

Ei voida kotona tehdä itse mitään vaan joko hoitajan tai lääkärin tarvii esim. juottaa yms tai laittaa peräpuikko peppuun lapsille!

No niin varmaan oletkin. Minä taas olen Ruotsin kuningatar. Faktaa sekin.

Niinpä...

No niin varmaan oletkin. Minä taas olen Ruotsin kuningatar. Faktaa sekin.

No kiva tavata Ruotsin kuningatar, tule ihmeessä käymään meidän aluesairaalan viikonloppupäivystyksessä katsomassa millaista suomessa todellisuudessa on!!

Yhteistyössä