Älkää laittako kutsumanimeä lapselle toiseksi nimeksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kokemuksen ääni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun äidillä oli kutsumanimenä kolmas nimi, tiputti välistä yhden ja nyt siis toinen nimi on kutusmanimi. Ei oo koskaan valittanu että nykyäänkään ois ongelmaa asiasta. Ainoa hankaluus oli aikanaan kun mun siskolla on sama etunimi kun äidillä. Puhelimessa piti aina kysyä kumpaa pyydetään puhelimeen.

Alkuperäinen kirjoittaja joopa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Joopa:
joskus ongelmiin riittää se, että nimessä on väliviiva, kuten mun siskolla. Ja ah miten hienoa on ulkomailla, kun on pitkä ääkkösiä sisältävä nimi.

On totta, että tosta voi olla haittaa: kaverin miesystävä ei voinut sen takia käyttää sähköistä check-iniä lennolle lähtiessä, nimen kun pitäis olla sama kuin passissa. Ja kutsumanimihän tulee yleensä kysyttäessä ilmoitettua. En tiedä, olisko tuon check-in-jutun osalta jo homma helpottunut?

Nimenomaan en voi tuota chekkaustakaan tehdä ja sekin ottaa aivoon työmatkoilla joo. Ynnä muuta minullekin uutta tietoteknistä sälää tässä. Että ihan itse piti antaa lupa siirtää liittymäni toisen nimeni henkilölle. Interesting in deed.

Eli oletetaan että olet Jenni Anniina Ranta.
Anniina on kutsumanimesi.
Tilaat kännykkäliittymän.
Ilmoitat, että se tulee Jenni Rannalle.
Mutta haluat vaihtaa sen olemaan Anniina Ranta.
Ja sekö siis ei onnistu?

Liittymä oli Anniinan nimellä, oma siis.
Vaihdettiin työluuriksi.
Ja järjestelmä vaati Anniinaa luovuttamaan liittymän Jennille.

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Meidän äiti on käyttänyt koko ikänsä toista nimeä kutsumanimenään eikä mitään ongelmia ole ollut ja ikää hänellä jo 75v.
Kyllähän nyt ihminen omat nimensä tietää eli ei kai tuosta nyt sen suurempia ongelmia tule.

Haloo. Ennen vanhaan EI ollut hienoa tietoteknisiä järjestelmiä, jotka eivät asiaa ymmärrä. Tietenkin oman nimeni tiedän, mutta en voi hoitaa asioita järjestelmien kanssa.

Tyhmä olen kun en ymmärrä mikä ongelma tuossa on.

Meidän äiti on käyttänyt koko ikänsä toista nimeä kutsumanimenään eikä mitään ongelmia ole ollut ja ikää hänellä jo 75v.
Kyllähän nyt ihminen omat nimensä tietää eli ei kai tuosta nyt sen suurempia ongelmia tule.

Haloo. Ennen vanhaan EI ollut hienoa tietoteknisiä järjestelmiä, jotka eivät asiaa ymmärrä. Tietenkin oman nimeni tiedän, mutta en voi hoitaa asioita järjestelmien kanssa.

Tyhmä olen kun en ymmärrä mikä ongelma tuossa on.

No minäpä jatkan näitä työjuttuja tässä ja järjestelmien kanssa keskustelua. En minäkään tässä maailmassa kaikkea ymmärrä, varsinkaan jos ei ole omaa kokemusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Estu:
Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
en edes ymmärrä miksi pitää laittaa kutsumanimi toiseksi nimeksi???Siis häh???

No, meillä esim. siksi, että esikoisen niminä on mun isän nimi, miehen isän nimi sekä sitten se kutsumanimi, joka on kolmas nimi. Vaikka miten olisi nimiä pyöritellyt, niin tämä nykyinen nimijärjestys on ainoa sopiva.

Puhelimessa, virastoissa tm olen heti sanonut, että mikä on pojan kutsumanimi. Vielä ei ole ongelmia ollut ja luulenpa, että nenmmän ongelmia tuottaa ulkomaalainen sukunimemme (saa aina olla tavaamassa), kuin se, että pojan kolmas nimi on kutsumanimi.

Odotapas kun lapsesi menee työelämään ja jonkin järjestelmän pitäisi häntä ymmärtää. Toivon, että siinä vaiheessa järjestelmät lukevat vain sosiaaliturvatunnusta.

Se on sitten sen ajan murhe ja tuskin sieltä vastaan mitään niin ogelmallista tulee, etteikö sitä saisi selvitettyä.
Ja tuskin kukaan alkaa järjestelmän tuomien ongelmien takia lastensa nimijärjestystä valitsemaan.

Niin, murhe ei olekaan sinun vaan lapsesi. Hän tullee kiittämään sinua ihan varmasti joo.

Voi herran isä! :headwall: :headwall:

Ongelma on varmaan se että esim erään kaverini nimi on Hanna-Mari Virtanen, kutsumanimi Mari. Tilaa matkaliput nimellä Mari Virtanen. Ei onnistu kun passissa nimi Hanna-Mari. Pitää siis muistaa aina tilata liput virallisella nimellä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No, meillä esim. siksi, että esikoisen niminä on mun isän nimi, miehen isän nimi sekä sitten se kutsumanimi, joka on kolmas nimi. Vaikka miten olisi nimiä pyöritellyt, niin tämä nykyinen nimijärjestys on ainoa sopiva.

miksi laitetaan sukulaista nimiä sitten lapsen nimeen (kuten minullakin) ja ei laiteta sitä, mitä vanhemmat tahtoo.

En minä nyt jumankauta väkipakolla niitä nimiä laittanut, vaan IHAN OIKEASTI ne oli kauniimmat nimet, mitä pojallemme halusimme.

joskus ongelmiin riittää se, että nimessä on väliviiva, kuten mun siskolla. Ja ah miten hienoa on ulkomailla, kun on pitkä ääkkösiä sisältävä nimi.

On totta, että tosta voi olla haittaa: kaverin miesystävä ei voinut sen takia käyttää sähköistä check-iniä lennolle lähtiessä, nimen kun pitäis olla sama kuin passissa. Ja kutsumanimihän tulee yleensä kysyttäessä ilmoitettua. En tiedä, olisko tuon check-in-jutun osalta jo homma helpottunut?

Nimenomaan en voi tuota chekkaustakaan tehdä ja sekin ottaa aivoon työmatkoilla joo. Ynnä muuta minullekin uutta tietoteknistä sälää tässä. Että ihan itse piti antaa lupa siirtää liittymäni toisen nimeni henkilölle. Interesting in deed.

Ja sekö siis ei onnistu?

Vaihdettiin työluuriksi.

Miksi Jennille? Miksei työnantajalle?

Ihme kikkailulta kuulostaa.

Ja sekö siis ei onnistu?

Vaihdettiin työluuriksi.

No vastaan vielä. Siksi, kun asiakkaiden pitää globaalisti löytää minun numeroni MINUN nimelläni. Eihän liitymä voi olla firman nimellä muutenkaan, laskujen seuranta yms asiat. Näitä työasioita voi olla vaikea ymmärtää, jos ei niiden kanssa ole tekemisissä. Gotta go.

Kyllähän ongelmia saa tekemällä asiasta, kuin asiasta |O
Monella suvussani on toinen tai kolmas nimi kutsumanimenä, enkä ole ongelmista kuullut.

Ja voi itku...poikani tulee vihamaan minua aikuisena, koska järjestemä ei tunnista häntä :'(

Elämässä on OIKEITAKIN ongelmia.

niinpä. paitsi kun iskee dementia. mun anoppi on dementoitunut. eikä se raukka ymmärrä kun aina joku vieras hoitsu kutsuu sitä "marjaksi" kun sen nimi on aina ollut "liisa". siis anoppi on "marja liisa nieminen", aina käytetty nimeä liisa.
ja sairaalassa ym saa aina olla vääntämässä että hän on liisa. okei ja tuliskohan sitten marja sisälle....

Kyllä mun matkalipussa on aina lukenut joko kutsumanimi tai sitten koko nimirimpsu, ja ihan ongelmitta on sujunut matkustaminen ihan Afrikan maita myöden.

NIMI on nykyään huono tunnistetieto, Leevi Korhosia voi olla samalla lennolla kolmekin kappaletta.

Ei meillä ainakaan matkustaessa ongelma tuo vaikka toinen nimi on kutsuma nimi. Tottakai matkaa varatessa käytetään ensimmäistä nimeä koska se on passissakin. TK.ssa ja muualla ei myöskään ongelma aina huudetaan sisään ensimmäisellä nimellä mut so what. Koko nimeä nimeä käytetään virallisissa papereissa ja muuten toista kutsumanimenä, onhan ihmisillä lempinimiäkin.

No minulla on juuri näin. Eli siis kutsumanimi toisena nimenä. Ja syy siihen on se, että näin ne soljuvat paremmin. Eli sointuvat toisiinsa täydellisesti. Vanhempani ovat halunneet käyttää kutsumanimenä tuota toista nimeä tietystä syystä jota en tässä paljasta. Eikä ole minua itseäni koskaan haitannut. Päinvastoin, olenhan hieman erikoisempi näin :)

Minulla ei ole koskaan ollut missään mitään ongelmaa tämän kanssa. Ei työpaikkojen sähköpostissa, ei lentoyhtiöiden asiakkuusjärjestelmien kanssa, ei muuallakaan.

ihme homma kun pitää tulla mitätöimään toisten ongelmat tänne. Jos sun kummin kaimalla ei ongelmia ole ollut, ei se tarkoita että tästä asiasta jollain toisella on..

Ap, ihan kaikella rakkaudella, miksi ihmeessä et muuta kutsumanimeä viralliseksi nimeksesi?

Mun koko nimi on tyyliä Tuulia Taalia Tättänen, kännykä on nimellä Taalia Tättänen (ei mitää ongelmaa saada liittymän haltijaksi kutsumanimeni) ja en ole vielä niin dementti ettenkö muistaisi oikeaa nimeäni matkalippuja tilatessa. Tuskinpa Reinokaan yrittää tilata lippuja "Reiskalle", vaikka ihan kaikki sillä nimellä kutsuisivatkin?

Alkuperäinen kirjoittaja minä ymmärrän:
ihme homma kun pitää tulla mitätöimään toisten ongelmat tänne. Jos sun kummin kaimalla ei ongelmia ole ollut, ei se tarkoita että tästä asiasta jollain toisella on..

Totta, hyvät ongelmat menee ihan hukkaan kun toiset on keksineet ongelmaan ratakisun ja ongelma ei olekkaan ongelma:D

No vastaan vielä. Siksi, kun asiakkaiden pitää globaalisti löytää minun numeroni MINUN nimelläni. Eihän liitymä voi olla firman nimellä muutenkaan, laskujen seuranta yms asiat. Näitä työasioita voi olla vaikea ymmärtää, jos ei niiden kanssa ole tekemisissä. Gotta go.

Aaa, teillä ei siis osata tehdä puhelinluetteloa:)

Onneksi tuohon on olemassa ulkoistettuja palveluntarjoajia.

Mikä logiikka siinä on että antaa ehdoin tahdoin kutsumanimeksi sen toisen nimen? Ymmärrän että jos lapsi sitten joskus itse sen vanhempana valitsee, mutta että kastetaan jo niin että toista nimeä käytetään?

Ja sekö siis ei onnistu?

Vaihdettiin työluuriksi.

Ööh, minkähän puhelinpuljun kanssa sä olet ollut tekemisissä. Mulla noi siirrot on kyllä onnistuneet ihan ongelmitta (ja joo, olen työelämässä kansainvälisessä tehtävässä :D )
Mulla ei ole ollut ongelmia tämän nimiasian kanssa oikeastaan milloinkaan, mutta mä olen kyllä muistanut alleviivata sitä kutsumanimeäni vähän joka lappuun.

Mikä logiikka siinä on että antaa ehdoin tahdoin kutsumanimeksi sen toisen nimen? Ymmärrän että jos lapsi sitten joskus itse sen vanhempana valitsee, mutta että kastetaan jo niin että toista nimeä käytetään?

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:

Mulla iankain nimet vaan sointuu toisiinsa paremmin näinpäin. Enkä tosiaan ole kokenut miksikään ongelmaksi, lapsesta saakka kun olen tottunut

Yhteistyössä