ÄLKÄÄ tuoko niitä lapsia hoitoon kun olen lomalla!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pph"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
lomallahan ne on kaikkia eri töitä tekevät omilla lomillansa. tyypistä riippuen tahtovat silloin joko juuri viettää aikaa vain oman perheen kanssa tai sitten tienata vähän lisärahaa muutamalla lisälapsella. asiaa voi ajatella niinkin, että pphoitajalle noiden lasten kattominen on 'helpompaa' kuin jollekin muulle, kun on valmiina tilat ja rutiinit siihen.

minusta hassu ajatus, että jos apua tarvitsee niin sitä ei saisi kysyä.. jos siis kysyminen on ollut sillä tavalla korrekti, että voi vastata joo tai ei. harmi, että apn mielestä tämä on nyt ystävyyden loppumisen paikka?

Tiedän tiedän että olen selkärangaton luuseri.
Mutta minusta itsestäni tuntuu hankalalta sanoe ei kun en sin kskulsteltiin miten vietän loman :maaten, löhöten olematta ja menemättä mihinkään. Eli ystäv blokkasi minulta pois mahdollisuuden endes sanoa mitään veruketta miksi en ota vaan mun on ihna pakko sanoo etten halua ja tahdo auttaa juuri nyt vaikka heillä kurja tilanne hoidon suhteen.
Tympäsee kun kyseli niin tarkkaan ja minä pöljä vaan kerroin miten olen vapaalla enkä mitään ole suunntellut.
Pelkään , etten todellakaan jaksa seuraavaa 11kk ilman pitempiä lomia 10h työpäivillä (joo olen itse valinnut ammatin ja olen yrittäjä ja itse vastaan työn määrästä) jos en pidä tätä hengähystaukoa just nyt.

olen saamaton suustani juuri tälle ihmiselle.

[QUOTE="ypph";26554819]Tiedän tiedän että olen selkärangaton luuseri.
Mutta minusta itsestäni tuntuu hankalalta sanoe ei kun en sin kskulsteltiin miten vietän loman :maaten, löhöten olematta ja menemättä mihinkään. Eli ystäv blokkasi minulta pois mahdollisuuden endes sanoa mitään veruketta miksi en ota vaan mun on ihna pakko sanoo etten halua ja tahdo auttaa juuri nyt vaikka heillä kurja tilanne hoidon suhteen.
Tympäsee kun kyseli niin tarkkaan ja minä pöljä vaan kerroin miten olen vapaalla enkä mitään ole suunntellut.
Pelkään , etten todellakaan jaksa seuraavaa 11kk ilman pitempiä lomia 10h työpäivillä (joo olen itse valinnut ammatin ja olen yrittäjä ja itse vastaan työn määrästä) jos en pidä tätä hengähystaukoa just nyt.

olen saamaton suustani juuri tälle ihmiselle.[/QUOTE]

SIIS tuntuu hankalalta sano EI kun ensin keskusteltiin miten vietän lomani....

Vastaat selkeästi että ei, en nyt ota perheen ukopuolisia lapsia hoitoon. Toi puolisuostumus on inhottavaa ja ilkeääkin.

Ai ett oikein iLKEÄÄ??? eikö tossa nyt ollut ystävä ilkeä kun oikein nurkkaan ajoi minut kyselyillä tekemisistäni pohjamutia myöten ja ei jättänyt minulle mitään mahdolisuutta säilyttää naamaani kun sanon EI jollakin syyllä. Siis muulla kuin ': en vaan nyt viitsi kun ei huvita.
Mä olen sitten se ilkeä kun sanon tuumaavani ja miettiväni enkä voi luvata?

Laita vaikka tekstari jos on liian vaikeaa sanoa päin naamaa. Koska tärkeintä ois nyt että ystävä saa aikaisin tietää että et ota lasta että hän voi keksiä jotain muuta. Laita vaan että mietit asiaa ja ei se nyt sovi

[QUOTE="ypph";26554857]Ai ett oikein iLKEÄÄ??? eikö tossa nyt ollut ystävä ilkeä kun oikein nurkkaan ajoi minut kyselyillä tekemisistäni pohjamutia myöten ja ei jättänyt minulle mitään mahdolisuutta säilyttää naamaani kun sanon EI jollakin syyllä. Siis muulla kuin ': en vaan nyt viitsi kun ei huvita.
Mä olen sitten se ilkeä kun sanon tuumaavani ja miettiväni enkä voi luvata?[/QUOTE]

Kieltämättä "kun kerran ette ole menossa mihinkään, voistko hoitaa lastani" tyyli on ikävä.

No mutta herran jestas miksi ei voi sanoa että haluan lomallani maata ja löhöillä enkä hoitaa sinun lastasi. Hyvä kun omiani jaksan katsella, mitäs jos järkkäisit niillekin hoitopaikan samalla kun omallesi.

Toi syyllisyys mitä tunnet lepäämisestä ei ole kenenkään muun vastuulla ja kenenkään muun tunne kuin sinun.

[QUOTE="ypph";26554857]Ai ett oikein iLKEÄÄ??? eikö tossa nyt ollut ystävä ilkeä kun oikein nurkkaan ajoi minut kyselyillä tekemisistäni pohjamutia myöten ja ei jättänyt minulle mitään mahdolisuutta säilyttää naamaani kun sanon EI jollakin syyllä. Siis muulla kuin ': en vaan nyt viitsi kun ei huvita.
Mä olen sitten se ilkeä kun sanon tuumaavani ja miettiväni enkä voi luvata?[/QUOTE]

Et ole ilkeä.

Ystäväsi on ajattelematon; kuuntelee kuinka toinen kertoo aikeistaan nauttia lomallaan, rentoutua ja viettää pitkästä aikaa aikaa rauhassa perheensä kanssa, ilman ulkopuolisia ja sitten kysyy kolmeksi viikoksi hoitopaikkaa lapselleen!
Joo kysyä aina saa mutta kuka tuossa tilanteessa menee edes kysymään ja eiköhän ystävä tiedä että toisen on vaikea kieltäytyä auttamasta niin tahallaan laittaa toisen hankalaan tilanteeseen.

Nyt sanot ystävällesi suoraan että aiot pitää ansaitsemasi loman perheen kesken. Jos hän alkaa tivaamaan niin silloin sanot tylysti että ei huvita! Tietyt ihmiset käyttävät hyväkseen ns. kiltimpiä ihmisiä ja sitä jatkuu niin kauan kuin ne kiltit sen sallii. Ja jos ystävyys tuosta kaatuu niin en hirveästi jäisi sitä ystävyyttä kaipaamaan.

mä ymmärrän ap:tä. sillä erotuksella, että asun maatilalla, mut käyn ulkopuolella töissä ja sitte muutama miehen sisarus laittaa jopa kysymättä lapsiaan meille maalle lomailemaan "kun itsekin on saanut viettää lapsuuden kesät maalla" ja samalla kätevästi saadaan lapsilla aika kulumaan. mä oon erittäin kehittymätön sanomaan "ei" vaan yritän säilyttää välit kaikkien maailman ihmisten kanssa mielummin kuin aiheuttaa kahnausta puolustamalla itteäni. tiedän, että oisin mutissut aivan samalla tavalla ap:n tilanteessa ja toivonut tilannetajua tämän ystävän puolelta :S

ehkäpä ystävä ajatteli (väärin selvästi, mutta hyvää tarkoittaen), että ensin selvittelee kauttarantain onko sulla jotain, ja kysyy vaan jos sulla on mahiksia tuohon.

Niin. Meillä on muutamia tuttuja jotka ovat mahdollisia koiranhoitajia mikäli sellaista tarvitaan. Jos ollaan vaikka suunnittelemassa reissua viikonlopuksi niin itselläni on kyllä tapana avata aihe kysymällä kaverilta ensin onko hänellä jotain suunnitelmia silloin. Jos on niin siirryn kysymään seuraavalta ja jos ei ole tiedustelen olisiko hän halukas silloin hoitamaan koiraamme.

Ei ole mikään tarkoitus ajaa häntä nurkkaan ja ymmärrän hyvin jos hän haluaa mielummin viettää vapaaviikonloppunsa ilman mitään ylimääräistä vastuuta. Mutta se ottaa päähän jos hän noin lupailisi että juttu voisi onnistua, itse jättäisin kysymättä muilta ja myöhemmin kuulisin ettei hänellä ollut aikomustakaan ottaa koiraa hoitoon.

Kannattaa todellakin opetella sanomaan suoraan se mitä tarkoittaa, siitä on apua myös silloin kun tarvii sanoa asiakkaille myöhästymisistä, lasten tarvikkeista jne.

Ja mikä kaveri se sellainen on, joka käyttää hyväkseen ap:n hellää luonnetta. Helppo sysätä lapsi hyvään hoitoon ihmiselle, jonka tietää olevan liian kiltti sanomaan ei.

Ei mulla ole ollut koskaan mitään ongelmia sen suhteen, että vapaalla joku olisi kysynyt lastenhoitajaksi, koska olen aina tehnyt selväksi sen, että pidän lomaa nimenomaan lastenhoidosta.

Jotenkin vaan ärsyttää nuo "en osaa sanoa ei"-tyypit. Viimeisin esimerkki löytyy tästä keväältä kun etsittiin meidän tytölle vapaa-ajan avustajaa 15h/kk. Mies on hoitoalalla ja hänelle tuli mieleen yksi opiskelijatyttö joka oli aiemmin heillä tuntityöläisenä, asui tässä kilometrin päässä ja tuntui muuten sopivalta. Töissä oli kuitenkin vain hänen vanha puhelinnumeronsa eikä häneen saanut yhteyttä.

Mies oli kuitenkin sattunut sanomaan tuosta ideastaan toiselle työkaverille joka tapasi tuon tytön ja kertoi sitten että etsitään lapselle avustajaa. Tyttö innostui heti, pyysi miehen numeroa ja soitti haluavansa ehdottomasti tuon pestin. Kävi kaupungilla työhaastattelussa ja sopimukset tehtiin. Mutta sitten jun piti noita tunteja hyödyntää niin joko häntä ei saanut kiinni tai hänellä sattui juuri olemaan jotain muuta. Liki 2kk myöhemmin kun oli pakko alkaa kovistella onko hänellä oikeasti mitään kiinnostusta hommaan niin saatiin kuulla että ei. Ei hän halunnut koko työtä mutta ei vaan osaa sanoa "ei" kun ei halua loukata muita.

Sittemmin kuultiin myös miehen työpaikalta syy miksei häntä oltu sinne enää otettu. Sieltäkin hän oli haalinut kaikki tarjolla olevat työvuorot ja sitten joko viimehetkellä ilmoittanut itsensä sairaaksi tai jättänyt vaan tulematta ja vastaamatta puhelimeen.

[QUOTE="ypph";26554819]Tiedän tiedän että olen selkärangaton luuseri.

olen saamaton suustani juuri tälle ihmiselle.[/QUOTE]

No älpäs nyt taas vedä mihinkään hulluun ääripäähän. Et ole saamaton tahi luuseri, mutta et selvästikään osaa sanoa ei tai koet jonkinlaista riittämättömyyttä.

Toki on ikävää, jos koet ettei löhöileminen ole yhtä hyvä lomanviettotapa ystäväsi silmissä kuin jokin muu, mutta sinun täytyy nyt ihan oikeasti päästä tästä itse yli.

Sanot ystävälle, että kuulehan, olen tuskasen huono sanomaan ei, mutta nyt kyllä haluan vaan lomailla. Olis ihana auttaa, mutta nyt en kyllä pysty kun täytyy omakin tolkku pitää kasassa. Toivottavasti nyt löydät jonkun muun.

Ja nyt lakkaat tuon itses pieksemisen, toisten inhoamisen sen varjolla ja opettelet hiljaa ja varmasti sanomaan mitä oikeasti tahdot.

Hyvää lomaa!

Voi kuule, kyllä aikuisen ihmisen pitää pystyä asettamaan rajat ja sanomaan ei. Ei ihmiset siitä mitään pahaa ajattele, vaikka aina kaíkki ei kävisikään.

Eihän se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka antaa. Tai tässä tapauksessa se ei ole tyhmä joka kysyy vaan se joka ei osaa sanoa ei.

Vai pitikö tää nyt tulkita siten että sä olet niin hyvä työssäsi ja muutenkin hieno ihminen että kaikki on sinulta kokoajan pyytämässä jotakin. Ihan loppuunpalamisen uhallakin sitten palvelet hyvää hyvyyttäsi muita? Tosin korvasusta vastaan...

Miksi et voi sanoa, että lasten hoitaminen on sun työtäsi ja sun täytyy nyt saada lomailla siitä työstä?

Ei sun missään tapauksessa tarvitse sanoa, ettei nyt HUVITA vaan sanot vaan että TARVITSET juuri sellaisen loman, ettei ole mitään työvelvoitteita.

Eikös tämä olisi aika hyvä vastaus?

Miten kukaan kehtaa kysyä keneltäkään, että hsluatko tehdä LOMALLASI TÖITÄ 3 VIIKKOA? Hoitaa toisen lasta omalla ansaitulla lomalla? Kyllä ihmiset on tyhmiä. Jos mulla olisi noin röyhkeä ystävä, sanoisin suoraan etten todellakaan aio tehdä mitään ylimääräistä lomallani. Jos loppuu ystövyys siihen, niin mitä väliä? Tollaseen typerykseen.

Niin. Meillä on muutamia tuttuja jotka ovat mahdollisia koiranhoitajia mikäli sellaista tarvitaan. Jos ollaan vaikka suunnittelemassa reissua viikonlopuksi niin itselläni on kyllä tapana avata aihe kysymällä kaverilta ensin onko hänellä jotain suunnitelmia silloin. Jos on niin siirryn kysymään seuraavalta ja jos ei ole tiedustelen olisiko hän halukas silloin hoitamaan koiraamme.

Ei ole mikään tarkoitus ajaa häntä nurkkaan ja ymmärrän hyvin jos hän haluaa mielummin viettää vapaaviikonloppunsa ilman mitään ylimääräistä vastuuta. Mutta se ottaa päähän jos hän noin lupailisi että juttu voisi onnistua, itse jättäisin kysymättä muilta ja myöhemmin kuulisin ettei hänellä ollut aikomustakaan ottaa koiraa hoitoon.

Jos tarkituksesi ei ole ajaa toista nurkkaan, niin miksi ihmeessä et heti kerro, että tarvitset koiranhoitajaa silloin ja silloin? Vaan ENSIN tiedustelet onko sinä kyseisenä ajankohtana ohjelmaa? Juuri tuolla ajat takaa sitä, että jos suunniteltua ohjelmaa ei ole, toisen on vaikea enää sanoa, että ei halua hurttaasi hoitoon, vaikka siihen ei ole mitään erityistä syytä.

Yhteistyössä