Älkää viekö lapsia päivähoitoon vauvoina:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pk tätsy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pk tätsy

Vieras
Nyt kun olen taas jonkin aikaa ollut töissä pienten puolella niin ei voi kuin sääliä niitä pienempiä jotka eivät edes kävele vielä. Monet itkevät viikkotolkulla äidin perään aloitettuaan päivähoidon, joillekin pidetään heti superpitkiä päiviä kun kukaan ei pysty hakemaan aiemmin, jäävät vaille sitä huolenpitoa ja huomiota mitä kotona saisi. Päiväkodissa on jatkuva melu ja hälinä, joka rassaa mysö hoitajia, miksei sitten pieniä lapsia. Tämä vaikuttaa jo aivojenkin kehitykseen. Me yritämme parhaamme päiväkodissa, mutta yksinkertaisesti aika ei riitä kaikkeen ja usein joku hoitajista vielä sairaana tms. ja ei saada sijaista. Ja jos tuotte pieniä vauvoja hoitoon niin yrittäkää että heillä olisi mahdollisimman lyhyet päivät. Tämä asia huolestuttaa varhaiskasvattajia paljon ja asia pitäisi nostaa tapetille enemmän. Vanhempainetuuksia olisi parannettava, että äidit voisivat(isät myös) olla kotona pidempään.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Siis kuin "pieniä vauvoja" teillä oikein on hoidossa?

No meidän lasten päiväkodissa on jotain 9kk eteenpäin. Sellaisia jotka ei osaa vielä kävellä. Ja munkin mielestä niin pienet kuuluu äidin syliin eikä sinne hälinään. Lastenhoidontukea olisi nostettava kyllä. Omakin vaikka on kohta 3v tuntuu niin pieneltä jättää sinne.

no voi helvetti,miten sitä rahaa sitten saa perheensä elättämiseen jos ei mene töihin. En minä halua laskuja rästiksi. omani on siis 1v ja vähän päälle ei kävele vielä.

meillä on pakko viedä tytsi tammikuussa hoitoon ja ikää on sillon 1v 5kk...kotona oltas ilomielin mutta raha tilanne ei anna myöten :(( etuudet on niin pienet että ei niillä asuntolainaa makseta :(

Jos vauvalla mielletään alle vuosikkaita niin en veisi hoitoon kuin äärimmäisen pakon edessä. Enkä kyllä alle 1,5v:takaan jos ei hyviä syitä löydy.

Kävelemättöminä kylläkin ovat molemmat muksut päivähoitonsa aloittaneet, vaikkakin lyhyillä hoitopäivillä.

Mun sukulainen sanoi että älä vie meidän lasta vauvana tarhaan ( alle 1v) hän hyysäsi omaa lastaan 5v asti kotona ja vanhemmat maksoi elämisen. Ei se kaikilla ole niin yksiselitteistä.. meillä lapsi menee 1,5veenä tarhaan kun minä lähden opiskelemaan.

Jos pitää alle vuosikas hoitoon pistää niin suosittelisin perhepäivähoitajaa. Oma poikani oli opiskelujen takia vuoden hoidossa pph:lla alle vuoden ikäisestä alkaen kunnes päätin jäädä vielä pariksi vuodeksi kotihoidontuelle.

Oltiin tosi tyytyväisiä siihen perhepäivähoitajaan. Melkein kaikesta pph oli samalla linjalla kuin mekin ja kaikki toimi paljon joustavammin kuin päiväkodissa ja pienellä oli suht rauhaisa hoitopaikka. Poika tykkäsi olla hoidossa eikä itkenyt juurikaan. =)

Hienoa, että asian joku ottaa puheeksi! Itse mietin monesti samaa, kun olin pienten puolella töissä..ryhmässä kaksi hoitajaa, yhdessä vaiheessa kaksi 9kk ja neljä isompaa, kaikki alle 2v. kuitenkin. Ja haluaisin painottaa, että tarkoitus ei ole kritisoida tai arvostella kenenkään valintoja. Jokainen vanhemppi on oman perheensa ja elämänsä asiantuntija eikä hoitoontuontia tarvitse perustella kenellekään. Lastenhoitajat kuitenkin on asiantuntijoita oman pk:nsa ja ryhmänsä asioissa ja mun mielestä se pitäisi ottaa tosissaan jos hoitaja sanoo, että nykyisellään ei ole mahdollisuutta tarjota sitä hoitoa ja huolenpitoa jota ihan pienet tarvitsee. Kukas asian nostaa pöydälle jos ei hoitajat itse?

Alkuperäinen kirjoittaja Pure Dynamite:
Jos pitää alle vuosikas hoitoon pistää niin suosittelisin perhepäivähoitajaa. Oma poikani oli opiskelujen takia vuoden hoidossa pph:lla alle vuoden ikäisestä alkaen kunnes päätin jäädä vielä pariksi vuodeksi kotihoidontuelle.

Oltiin tosi tyytyväisiä siihen perhepäivähoitajaan. Melkein kaikesta pph oli samalla linjalla kuin mekin ja kaikki toimi paljon joustavammin kuin päiväkodissa ja pienellä oli suht rauhaisa hoitopaikka. Poika tykkäsi olla hoidossa eikä itkenyt juurikaan. =)

Meillä 1,5v on ryhmäpäiväkodissa,ollaan tykätty.

Alkuperäinen kirjoittaja joopajoo:
Mun sukulainen sanoi että älä vie meidän lasta vauvana tarhaan ( alle 1v) hän hyysäsi omaa lastaan 5v asti kotona ja vanhemmat maksoi elämisen. Ei se kaikilla ole niin yksiselitteistä.. meillä lapsi menee 1,5veenä tarhaan kun minä lähden opiskelemaan.

1,5vee on useiden kokeneiden hoitotätien mielestä paras aika aloittaa hoito: lapsi liikkuu, on kiinnostunut ympäristöstä ja muista lapsista uudella tavalla, ei ole enää kovin kiinni äidissä, mutta toisaalta kodin rutiint eivät vielä ole niin tärkeitä,, että niistä poikkeaminen toisi järkytyksen, kuten esim. 3vuotiaana hoidon aloittaneelle usein aiheuttaa.

Tarkoitan vauvoilla nyt sellaisia alle 1,5v, jotka ihan todella jäävät jalkoihin isossa ryhmässä. Tässä on nyt tarkoitus miettiä muita vaihtoehtoja pienten lasten hoidolle kuin päiväkotia. Toivon, että päättäjät nostaisivat tukia ja äitiysrahakautta jatkettaisiin pidempään, sillä kyllä ne päivähoidon vaikutukset näkyvät lapsessa vanhempana, tavalla tai toisella.

Ja taas syyllistetään. Jos yksinkertaisesti perheellä ei ole muita vaihtoehtoja... Varmasti se asia harmittaa vanhempia jo muutenkin, saati sitten että tehdään näitä keskustelunavauksia. Kun mikään ei ole mustavalkoista, eikä kukaan voi tietää perheen tilannetta.

Alkuperäinen kirjoittaja pk tätsy:
Nyt kun olen taas jonkin aikaa ollut töissä pienten puolella niin ei voi kuin sääliä niitä pienempiä jotka eivät edes kävele vielä. Monet itkevät viikkotolkulla äidin perään aloitettuaan päivähoidon, joillekin pidetään heti superpitkiä päiviä kun kukaan ei pysty hakemaan aiemmin, jäävät vaille sitä huolenpitoa ja huomiota mitä kotona saisi. Päiväkodissa on jatkuva melu ja hälinä, joka rassaa mysö hoitajia, miksei sitten pieniä lapsia. Tämä vaikuttaa jo aivojenkin kehitykseen. Me yritämme parhaamme päiväkodissa, mutta yksinkertaisesti aika ei riitä kaikkeen ja usein joku hoitajista vielä sairaana tms. ja ei saada sijaista. Ja jos tuotte pieniä vauvoja hoitoon niin yrittäkää että heillä olisi mahdollisimman lyhyet päivät. Tämä asia huolestuttaa varhaiskasvattajia paljon ja asia pitäisi nostaa tapetille enemmän. Vanhempainetuuksia olisi parannettava, että äidit voisivat(isät myös) olla kotona pidempään.

Tästä puhutaan minusta liian vähän. Monet ovat sitä mieltä, että pienet lapset saavat enemmän virikkeitä, kun ovat hoidossa. En kyllä ymmärrä mitä ihmeellisiä virikkeitä voi päiväkodissa olla alle vuoden ikäisille.

Kotihoito on aina vaihtoehto, jos sitä vaan haluaa!!!!! Ihan näillä nykyisilläkin tuilla. Monesti äiti kaipaa niitä virikkeitä itse, eikä viihdy kotona. Silloin on helppo syyttää tukia, ettei voi hoitaa omia lapsiaan edes vuoden ikään kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja alan nais:
Alkuperäinen kirjoittaja joopajoo:

1,5vee on useiden kokeneiden hoitotätien mielestä paras aika aloittaa hoito: lapsi liikkuu, on kiinnostunut ympäristöstä ja muista lapsista uudella tavalla, ei ole enää kovin kiinni äidissä, mutta toisaalta kodin rutiint eivät vielä ole niin tärkeitä,, että niistä poikkeaminen toisi järkytyksen, kuten esim. 3vuotiaana hoidon aloittaneelle usein aiheuttaa.

No minä olen kollegoideni kanssa mysö asiaa puinut ja kyllä ehdottomasti kaikki ovat sitä mieltä, että mahdollisimman myöhään on paras aika tulla päivähoitoon. kyseessä ammattilaiset, jotka olleet alalla jopa 30v.

Kyllä meidän pojat sai hyvää hoitoa. Saivat nukkua kun nukutti ja pääsivät jopa kahvihuoneeseen hoitotätien kanssa. Kummatkin pienistä on aloittanut ennen 1v päiväänsä hoidon.
Meidän pojat ainakin hoidettiin hyvin.
Koskaan eivät edes itkeneet kun vein tai hain

Joo, isoon päiväkotiryhmään en kyllä alle vuoden ikäistä tosiaan laittaisi. 1,5v on miunkin mielestä hyvä minimi-ikä siirtyä sitten isompaankin paikkaan. Ennen sitä perhepäivähoito on paljon kodinomaisempi vaihtoehto vauvalle jos hoitoon pakko viedä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tarkoitan vauvoilla nyt sellaisia alle 1,5v, jotka ihan todella jäävät jalkoihin isossa ryhmässä. Tässä on nyt tarkoitus miettiä muita vaihtoehtoja pienten lasten hoidolle kuin päiväkotia. Toivon, että päättäjät nostaisivat tukia ja äitiysrahakautta jatkettaisiin pidempään, sillä kyllä ne päivähoidon vaikutukset näkyvät lapsessa vanhempana, tavalla tai toisella.

Niin. Olen 35-vuotias maisteri, kahden lapsen äiti ja 10 vuotta olen ollut myös vaimo. Olen perusterve niin henkisesti kuin fyysisestikin. Olen erittäin läheisissä ja lämpimissä väleissä vanhempiini sekä sisaruksiini. Ystäväpiirini on laaja. Olen pidetty työntekijä ja itsetuntoni on kunnossa. Nautin sekä äitiydestä että "urastani". Rakastan miestäni.

Äitini ja isäni hylkäsivät minut, kuten suurin osa 1970-luvun vanhemmista teki, päiväkotiin silloisen äitiysloman päätyttyä ollessani puolivuotias. Eli ap on oikeassa: kyllä ne varhaisen päivähoidon vaikutukset näkyvät lapsessa vanhempana, tavalla tai toisella.

minä ku vein omat lapset päiväkotiin, niin oltiin tutustumassa sielä pari viikkoo. siinä sitten pihalla katselin pienten puolen menoa, ja tulin siihen tulokseen etten ikinä veisi hoitoon lasta joka ei esim kaatuessa pääse vielä ylös maasta! siinä ne kuralätäköissä aikansa itki, kunnes joku huomasi/ehti mennä hätään :/

Alkuperäinen kirjoittaja 70-luvun hyljätty lapsi:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Niin. Olen 35-vuotias maisteri, kahden lapsen äiti ja 10 vuotta olen ollut myös vaimo. Olen perusterve niin henkisesti kuin fyysisestikin. Olen erittäin läheisissä ja lämpimissä väleissä vanhempiini sekä sisaruksiini. Ystäväpiirini on laaja. Olen pidetty työntekijä ja itsetuntoni on kunnossa. Nautin sekä äitiydestä että "urastani". Rakastan miestäni.

Äitini ja isäni hylkäsivät minut, kuten suurin osa 1970-luvun vanhemmista teki, päiväkotiin silloisen äitiysloman päätyttyä ollessani puolivuotias. Eli ap on oikeassa: kyllä ne varhaisen päivähoidon vaikutukset näkyvät lapsessa vanhempana, tavalla tai toisella.

:)))

Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
minä ku vein omat lapset päiväkotiin, niin oltiin tutustumassa sielä pari viikkoo. siinä sitten pihalla katselin pienten puolen menoa, ja tulin siihen tulokseen etten ikinä veisi hoitoon lasta joka ei esim kaatuessa pääse vielä ylös maasta! siinä ne kuralätäköissä aikansa itki, kunnes joku huomasi/ehti mennä hätään :/

Niin. JOs lapsesi olisi ollut kotihoidossa, olisit mennyt väliin jo ennen kuin olisit huomannut ja ehtinyt ;).

Kaikilla ei vaan ole varaa jäädä kotiin hoitamaan lasta, ja ihan yhtä paljon se riipaiseen äidin sydämestä. Ei auta vaikka miten HALUAISI jäädä kotiin hoitamaan pientä kun rahat ei riitä, kotihoidontuki on niin pieni ja meidän kaupungissa ei lisiä saa.

Olen myös niitä jotka pistetty hoitoon heti kun mahdollista ja melko etäiset välit ollut aina äitiini. Kyllä olen itse kokenut usein että henkisesti olen ollut aika hylätty vaikka äiti olisi ollut läsnäkin. En usko toisaalta että kotihoito olisi tehnyt poikkeusta asiaan äitini kohdalla. Hän ei ollut yhtään kotiäitityyppiä vaan ura oli tärkeämpi.

Kyllä vaan on useinkin kyse vaan rahsta kun lapsi viedään hoitoon pienenä. Voisi olla vielä kotona jos hieman tinkisi elintasosta, mutta kun on pakko olla hieno auto ja talo niin ei pysty.

Yhteistyössä