Alkiodiagnostiikka raskauden avuksi, FSH, AMH

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jasmiina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jasmiina"

Vieras
Hei

minulla on fsh taso korkealla, parhaimmillaan ollut 26. Olen kuitenkin kerran onnistunut luomusti tulemaan raskaaksi. Joinain kuukausina arvo on ollut 9, eli se nähtävästi vaihtelee kierroittain.

Kiertoni on n.24-29 päivää. korkea fsh tasoni johtuu siitä että olen fragile x oireyhtymän kantaja. lapseni on terve, ei kantaja. pystytäänkö fragile x:n osalta tekemään alkiodiagnostiikkaa? Mahdollisuuteni saada luomusti terve lapsi ovat 50% , joten mieluusti haluaisin alkiodiagnostiikan avuksi kuin keskeytyksen sairaan lapsen kohdalla, jos raskaaksi vielä pystyn tulemaan.

Pitäisikö minulta mitata AMH arvot tai FSH arvot uudestaan? Viimeisimmän raskauden jälkeen niitä ei ole mitattu. Olen 35v. Ennen onnistunutta raskautta kokeilin inseminaatioita ja pistoshoitoja, munasoluja ei kuitenkaan saatu kasvatettua 150 yksikön päivittäisannoksilla kunnolla. Joko kasvoivat liian hitaasti tai nopeasti.

Onko minulla mahdollisuuksia päästä hoitoihin tällaisilla lähtökohdilla ja millaiset onnistumisprosentit olisivat hoidoilla. Toista lasta on yritetty jo 10kk. Edellistä lasta yritettiin 3v.

Hei vaan!

Kiitos kysymyksestäsi, ja pahoittelut etten ole vastannut aiemmin, kysymyksesi oli vahingossa jäänyt huomiotta :(

Meillä Felicitas-klinikalla ei tuota alkiodiagnostiikkaa juurikaan tehdä, joten valitettavasti minulla ei ole kovin tarkkaa tietoa tuon tekemisestä, mutta edellinen vastaaja antoikin sinulle varmasti asiallista tietoa.

Olen lisäksi siinä käsityksessä että kohdallasi alkiodiagnostiikka saattaisi olla hankalaa, joska useinkaan tuon korkea fsh vuoksi munasoluja kehittyy vähän ja alkioita saadaan liian vähän siihen että tuo diagnostiikka onnistuisi. Luulisin, että käytännössä suositellaan raskauden alettua sikiödiagnostiikkaa, mutta ymmärrän kyllä, että tähän liittyy paljon ristiriitaa.

Kohdallasi kannattaisi kyllä tutkia uudelleen nuo arvot, varsinkin jos niiden ottamisesta on jo pitkä aika ja sinulla on raskauskin välissä. Kannattaa käydä juttelemassa lapsettomuuslääkärin kanssa mahdollisesta hoidosta, silloin hän voi myös arvioida onnistumismahdollisuutta. Toisinaan myös raskaus on hyvä "hoito" lapsettomuuteen, keho ikäänkuin muistaa miten tulla raskaaksi, joten toivotaan että kohdallasi luomuraskaus onnistuisikin.

Onnea matkaan!

Yhteistyössä