alkioiden luovuttamisesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkio-elli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alkio-elli

Vieras
Hei.

Olen alkio-elli ja ajattelin kysäistä teiltä erästä asiaa,
josko jotakuta tämä asia koskettaa/kiinnostaa.

Meillä on IVF-hoidoilla saadut kaksoset ja oljessa on reilu 10 alkiota odottelemassa aikaansa. Mieheni ei halua enää jatkoa kaartiimme :/ ja olemmekin sitten pohtineet alkioidemme kohtaloa...

Minä en halua niitä tuhottavan, tieteellekkään en niitä haluaisi uhrata. Olenkin kovasti miettinyt onko sellaisia pariskuntia jotka päätyvät lopulta luovutetun alkion siirtoon - onko heitä ja kuinka paljon?

Mietityttää ja kovasti...

:heart: alkio-elli

:heart: kiva kuulla...
...sanoivat samaa myös klinikalta, mutta jotenkin "vakuuttavampaa" olisi kuulla näistä asioista suoraan ihmisiltä, jota asia aivan henk.koht. koskettaisi.

:ashamed: tuli kans mieleen, että mitähän ne yksityiset klinikat meidän alkioilla "tienaavat"...

Minun yksi ystäväni halusi auttaa/ tehdä lapsettomien ihmisten hyväksi hyvän teon.
Eli hänellä itsellään on jo lapsia.
Hän vain oli lukenut monta kertaa lehdestä, että etsitään munasolujen luovuttajia. Hän meni yksityisklinikalle testeihin, ja pääsi luovuttajaksi. Hänelle maksettiin matkakulut, parkkimaksut, lääkkeet, ja olisikohan ollut 200, tai 300e luovutuksesta. Hän oli tyytyväinen tekoonsa. Minusta myös todella kunnioitettava ja hieno teko. Itse en sellaiseen pystyisi.

Sori lisäys!

Kyllähän sellaisia pareja on paljon jotka haluavat luovutuksen. aika kallista lystiä vain sellaisille pareille eli yksi luovutus maksaa 700-800e
Hän joka on luovuttaja niin ei saa itse koskaan tietää kenelle on mennyt ,tai miten asian kanssa kävi. Mikä on minusta oikein.

Aivan, munasolun luovuttaminen...
...Se on mielestäni kyllä aivan eri juttu.
Vaikka hieno teko sekin. Itse en tosin siihen kykenisi, kyllä se niin kipee prosessi mulle oli, se munasolujen kasvattelu. Auts.

Tää mutta mun asiani koski alkioiden luovuttamista.
Alkiot on jo valmiita alkuja "kohtu-kotia vailla", omat olemassa olevat lapsemme kun ovat näiden mahdollisten tulevien vauveleitten "täyssisaruksia"... :ashamed:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2006 klo 00:02 Adele kirjoitti:
Sori lisäys!

Kyllähän sellaisia pareja on paljon jotka haluavat luovutuksen. aika kallista lystiä vain sellaisille pareille eli yksi luovutus maksaa 700-800e
Hän joka on luovuttaja niin ei saa itse koskaan tietää kenelle on mennyt ,tai miten asian kanssa kävi. Mikä on minusta oikein.

Miten nyt kun uusi laki tulossa? Saahan siinä esim. luovutetuista siittiöistä alkunsa saanut tietää "isänsä" 18-v?

Tämä on vain minun mielipiteeni, mutta eikä olisi sekä saajasta, että alkion luovuttajasta kummallista jo olisi täyssisaruksia jossain päin Suomea ja lapsi itsekkään ei sitten näistä tietäisi? Mitä jos haluat sitten jossain vaiheessa välttämättä tietää missä 'sinun' lapsesi on?Outo tilanne kokonaisuudessaan olisi.

Eikö yleensä luovuteta ainoastaan munasoluja tai siittiöitä, koska harvalla parilla kummassakin niin pahoja häiriöitä, että haluaisi kokonaan jonkun toisen alkion jossa ei kummastakaan mitään.

Myöskin ihmettelen jos klinikka edes suosittelee tällaista. Yleensähän munansolun luovuttajankin pitää jo olla sellainen joka on saanut useita lapsia ilman mitään lapsettomuushoitoja.

Lisäystä taas.

Ystävälläni on ihana perhe ja kaksi lasta, jotka ovat tulleet ilman ongelmia/hoitoja. Hän on aina tullut heti raskaaksi.
Hän on nyt vain todennut, että kaksi lasta riittää heille.

Hän halusi mennä luovuttajaksi juuri siksi, kun meitä lapsettomia on niin paljon.
hän halusi omalla tavallaan olla mukana auttamassa. mikä oli minusta erittäin hieno teko.

Ennen kuin sinä edes pääset luovuttajaksi sinulla on kamalan tarkat psykologiset testit/keskustelut. ei ihan kaikki ihmiset edes ole valmiita, tai sopivia luovuttajaksi. Kyllä he hyvin tarkkaan katsovat tilanteet.

tässäkin tapauksessa hän ei pidä itseään luovututetun solun lapsen äitinä, eikä ajattele hänen lapsillaan olevan muita sisarruksia.

Minustakin se on ihan niin, jos on sinut asian kanssa.

Onhan tietysti hänen geeninsä lapsessa, mutta myös pariskunnan omat.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.10.2006 klo 10:17 Epäilevä kirjoitti:
Tämä on vain minun mielipiteeni, mutta eikä olisi sekä saajasta, että alkion luovuttajasta kummallista jo olisi täyssisaruksia jossain päin Suomea ja lapsi itsekkään ei sitten näistä tietäisi? Mitä jos haluat sitten jossain vaiheessa välttämättä tietää missä 'sinun' lapsesi on?Outo tilanne kokonaisuudessaan olisi.

Eikö yleensä luovuteta ainoastaan munasoluja tai siittiöitä, koska harvalla parilla kummassakin niin pahoja häiriöitä, että haluaisi kokonaan jonkun toisen alkion jossa ei kummastakaan mitään.

Myöskin ihmettelen jos klinikka edes suosittelee tällaista. Yleensähän munansolun luovuttajankin pitää jo olla sellainen joka on saanut useita lapsia ilman mitään lapsettomuushoitoja.

Ota asioista selvää ja puhu sitten ;) Ei pahalla.
Tämä on kyllä ihan käytössä oleva tapa, joskus kun ei onnaa omilla ja toisaalta kun "valmiita" toimivia alkioita tarjolla...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.10.2006 klo 12:42 Adele kirjoitti:
Lisäystä taas.

Ystävälläni on ihana perhe ja kaksi lasta, jotka ovat tulleet ilman ongelmia/hoitoja. Hän on aina tullut heti raskaaksi.
Hän on nyt vain todennut, että kaksi lasta riittää heille.

Hän halusi mennä luovuttajaksi juuri siksi, kun meitä lapsettomia on niin paljon.
hän halusi omalla tavallaan olla mukana auttamassa. mikä oli minusta erittäin hieno teko.

Ennen kuin sinä edes pääset luovuttajaksi sinulla on kamalan tarkat psykologiset testit/keskustelut. ei ihan kaikki ihmiset edes ole valmiita, tai sopivia luovuttajaksi. Kyllä he hyvin tarkkaan katsovat tilanteet.

tässäkin tapauksessa hän ei pidä itseään luovututetun solun lapsen äitinä, eikä ajattele hänen lapsillaan olevan muita sisarruksia.

Minustakin se on ihan niin, jos on sinut asian kanssa.

Onhan tietysti hänen geeninsä lapsessa, mutta myös pariskunnan omat.

Ja sinulle Adele,

meidän alkiot otetaan kyllä avosylin vastaan, jos me haluamme niistä luopua - antaa jollekkin niitä tarvitsevalle.
Asiasta olen klinikan henkilökunnan kanssa puhunut. Ja tarvetta kuulema olisi. Hauaisin sen vain kuulla jonkun "tarvitsevan" suusta.

Ja siinä tapauksessa en kokisi olevani lasten äiti, vaikka geenit siellä jylläisikin. Tosin biologisessa mielessä "täyssisaruksia" he silti lapsillemme tulisivat olemaan...geenit kun nyt sattuu samat olemaan - ja pysymään.

Ja edelleenkään kyse ei ole MUNASOLUN luovuttamisesta, vaan ihan kokonaisen ALKION eli samoilla geeneillä mennään, kuin meidän omat tuholaiset...

=)

Yhteistyössä