alkoholi alkuraskaudessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuppu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nuppu

Vieras
Onko kohtalotovereita, jotka tietämättä raskaudesta käyttäneet alkoholia? Tein eilen plussatestin ja viime viikonloppuna tuli parina päivänä juotua useampi ravintola-annos. Menkat epäsäännölliset, mutta silloin viikkoja ehkä 3-4. Silloin testi näytti vielä negaa. Ei kai pitäisi nyt miettiä vaan iloita tästä tilanteesta, mutta kuinka voin, kun syyllisyys painaa. Olenko mahdollisesti vahingoittanut pientä alkiota? Miten pääsen syyllisyydestä eroon?

Huoli pois. Sikiön ja äidin verenkierto ei ole vielä yhtä, joten alkio ei ole ""kännännyt"". Ja eihän voi elää sillä varauksella koko ajan, että entäs jos olenkin raskaana?

Minäkin vedin heti sellaiset kunnon räkä kännit juhannuksen jälkeisinä kahtena viikonloppuna, ja yllätyksekseni olinkin lähtenyt raskaaksi noeammasti kuin aavistinkaan.
Esikoisenkin kanssa kävi ihan samaten ja silloin yksissä kotibileissä oli pontikalla terästettyä boolia, mutta eipä tuo ole mittä vaikuttanut. Tuskin on mitään syytä huoleen kunhan lopettaa alkoholin käytön heti kun huomaa olevansa raskaana.

Menee tosiaan muutama viikko, ennen kuin alkio (se ei tosiaan alussa ole vielä edes sikiö) on osa äidin järjestelmää ja voisi vahingoittua äidin syömisistä ja juomisista. Huoli pois, varmaan aika murskaava määrä suomalaisia naisia on ollut persekänneissä ensimmäisillä viikoilla, jolloin ei vielä tiedä olevansa raskaana.

Tärkeintä on, että lopettaa jahka on plussannut. Itse olin ekan kolmanneksen ja vähän ylikin kokonaan juomatta (siis jahka tiesin maha-asukista) ja nyt olen silloin tällöin ruuan kanssa ottanut pienen lasin punaviiniä.

Jokaisessa neljässä raskaudessa on tullut dokattua ihan kunnolla viikoille 8-10 joko ei ole vielä tiennyt raskaudesta tai myöntänyt sitä itselleen. Muuten en ole raskausaikoina juonut. Yhdelläkään heistä ei mitään vaurioita ole ollut.

Tästä uusimmasta tulokkaasta toki ei vielä varmaa tietoa, mutta ultrien mukaan ei ainakaan enkä jaksa uskoa että se alkuraskauden ryyppäämisestä olisi kiinni. Uskon ennemmin että keskenmeno olisi tullut jos ei olisi niitä viinamääriä kestänyt.

Elä huoletta! Kuten monet jo ovat sanoneet, ei alkio ole äidin verenkierrossa vasta kun rv 5-6! Itse tein täysin saman kuin monet muutkin naiset. Minä tein kyllä ennen juomistani testin ja se oli nega. Viikon kestäneen kostean lomareissun jälkeen pari päivää kotiutumisesta tein testin ja plussat oli aivan selkeät! Kysyin asiasta gyneltä ja hän sanoi tilanteen olevan ihan ok! Nyt vaan elät terveellisesti, katsot vähän mitä syöt ja pidät itsestäsi huolta niin vaavi kasvaa onnellisena mukana! Ei muuta kun tervetuloa palstoille ja pidä mieli korkealla! Janis 12+2

Ollessani viidellä raskausviikolla olin kaveriporukalla Ruotsin risteilyllä, ja oli aikas kostea reissu. Maanantaina sitten tein testin ja plussahan sieltä tuli. En ole kokenut asiasta morkkista, miksi pitäisi. Enhän tiennyt tilannetta. Sen jälkeen en ole kippaillut paria viinilasia lukuunottamatta.
Älä ota morkkista, vaan keskity enemminkin jatkoon
Robbie Williamsin sanoin: ""No regrets, they don't work"" :)

Yhteistyössä