alkoholi&imetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noora
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

noora

Vieras
Hyvät huomenet kaikille!

Mulla on vko 37 ja synnytys lähestyy, vähän alkaa jännittää... En oo raskausaikana juonu alkoholia ollenkaan, paitsi pari ykkösolutta joskus saunoessa. Mitä ootte mieltä, voiko imetyksen aikana juoda esim. pari lasia viiniä tai siideriä/olutta, jos haluaa vähän rentoutua, en haluais tietty vauvalle siitä olevan haittaa. Tuntuu että joskus olis mukava vähän rentoutua saunan yhteydessä viikonloppuna, mutta syyllisyys painaa jos vauvalle tulee jotakin. Toisaalta en usko että pari alkoholiannosta kauheesti haittaa, jos odottaa vaikka pari tuntia, eikä heti imetä. Onko kokemusta?

voi juoda pari annosta alkoholia huoletta.

Toivotaan nyt, ettei tästäkin ketjusta tule ylipitkää tappeluketjua, missä äidit moittivat toistensa ryyppäämistä...

Hei,

Luepa Alkon sivuilta aiheesta. Imetyksen aikana alkoholia voi käyttää kohtuudella. Jos täysimetät eli et käytä korvikkeita, on tosiaan hyvä pitää 2-3 tunnin tauko viinilasillisen jälkeen ennen imetystä. Siinä on vain se ongelma, että alussa kun vauvalla ei välttämättä ole vielä säännöllistä rytmiä, et pysty aina tietämään milloin seuraava imetys on. Jos epäilet yhtään, käytä mieluummin korviketta vaikka täysimettäjänä en muuten sitä suosittelekaan. Muista myös, että alkoholin käytö saattaa vähentää maidontuotantoa paitsi olut, jota joskus jopa suositeltiin imettäville äideille.

Kohtuus on tärkeintä kun imetät ja hoidat vauvaasi.

Imetysaikana alkoholia voi käyttää kohtuudella, maitoon erittyvä määrä on sama kuin vereen eli minimaalinen. Vrt. jos litrassa verta on puoli promillea, niin litrassa maitoa on sama määrä.

Itse oon ainakin juonut silloin tällöin pari lasia viiniä tai kaksi saunakaljaa ja imettänyt heti perään. Lapselle ei ole siitä tullut mitään haittaa. Tietysti jos esim. joka päivä juo, se ei ole terveellistä. Mutta kohtuudella silloin tällöin voi juoda. Katso tietoa myös imetystukilistan sivuilta! Onnea tulevaan synnytykseen:-)

kiitos vinkeistä, ehkä sitä tosiaan uskaltaa joskus viikonloppuna nauttia pari olutta tai nauttia viiniä pari annosta, jos vain pitää imetykseen vähän taukoa, ei sillä että pakko olisi, mut on se joskus mukava vähän rentoutua kotona... sit jos lähtee kunnolla juhliin niin sit tietty ei voi imettää.

Minulla sääntönä seuraava; jos en ole kykenevä ajamaan autoa, en imetä.

Nollarajaa suositellaan varmaan siksi ettei kaikki tunne omia rajojaan.
Jo pienessä hiprakassa äidin otteet lasta hoitaessa muuttuvat tiedottomasti erilaisiksi ja vauva huomaa sen vaikkei äiti itse huomaisi.

Eli imettää voit periaatteessa vaikka pienessä humalassakin mutta lasta en itse ottaisi edes syliin jos tuntisin olevani humalan puolella.

Mutta saunaoluen tai viiniä ruuan kanssa voi silloin tällöin kyllä nauttia ihan hyvällä omatunnolla:)

Miksi sitä alkoholia ylipäätänsä pitää ottaa ollenkaan. Eihän sitä voi tietää miten se lapseen vaikuttaa.
Oma elimistöni on niin herkkä, että en voi juoda edes desilitraa siideriä kun jo henki salpautuu, pulssi nousee niin korkeaksi, että siitä tulee jo paha olo, elikkä elimistöni käy ylikierroksilla.
Kun aikuisellekin saattaa alkoholi vaikuttaa noin niin saatikka sitten pienelle vauvalle.

Eikö sitä nyt millään voi olla ottamatta sitä aikaa kun odottaa ja imettää.

Tämä on kopio alkon sivulta ja lehdestä alkoholi ja raskaus, kappale alkoholi ja imetys:
Alkoholi erittyy myös äidin maitoon.
Karkeasti arvioiden äidinmaidon ja veren
alkoholipitoisuudet ovat lähellä toisiaan.
Jos äiti on vahvassa humalatilassa (esim.
2 promillea), on äidinmaidon alkoholipitoisuus
0,2 ml / 1 desilitra. Määrä on niin
pieni, ettei se aiheuta lapselle humalaa.
Sen sijaan imetystapahtuma sinänsä saattaa
aiheuttaa lapsessa levottomuutta, sillä pienikin
lapsi aistii äidin humalatilaan liittyvän
kömpelön käsittelyn, epävarmuuden ja
turvattomuuden. Siksi lasta tulisi hoitaa,
imettää ja käsitellä selvin päin.
Käsikirjoitus: Erja Halmesmäki / HUS / Naistensairaala

eli voit ottaa sen oluen tai siiderin ja samantien imettää. koska voit jopa 2 promillen humalassa imettää. mutta niinkuin ed. kirjoituksessa mainittiin käsittely silloin on kömpelöä ym.

Kiitti vaan, olen silti ennen nipo kuin vaarannan lapseni terveyden. Jos sokeri ja lisäaineet aiheuttavat lapsissa levottomuutta niin miksei sitten alkoholi joka on voimakkaasti stimuloiva aine ja kukaan ei voi taata, etteikö pienikin määrä aiheuttaisi lapselle haittaa.

Mutta so, jos ei aikuinen pysty luopumaan alkoholista lapsensa vuoksi hetkeksi vaan kyselee täällä jo voiko juoda vaikka lapsi ei ole vielä syntynytkään kun luulisi, että huolen aiheet liikkuisivat aivan muissa asioissa, niin eipä voi mitään, jatkakaa samaan malliin.

mutta so, miksi ei sitä saunaolusta tai lasia viiniä voi ottaa kun siitä on faktaa tietoa että se ei tee lapselle haittaa. jos toinen haluaa varmistaa asiaa ennen kuin ottaa niin mun mielestä siinä ei ole huolen häivääkään niin kuin kommentoit asiaa. sähän oot taas niitä superäitejä jotka tekevät kaiken oikein, omasta mielestään, eikä muiden mielipiteet mahdu mukaan ilman kauheata syyllistämistä.
se ei todellakaan tarkoita stä että jos sä saat itses johonkin ihme fiiliksiin desistä siideriä niin että muilla se tekisi samoin, monet tuskin ees huomaisi ottaneensa sidukkaa jos kyse on desistä. ja hei, mehän jatketaan samaan malliin..

Minä uskalsin loppuraskauden aikana ottaa jo viinilasillisen ruoalla tai saunasiideriä 2dl.
Imettäessäni tohdin juoda saunasiideriä koko 0,5l pullollisen tai iltaa istuessa nauttia mieheni kanssa pari lasia viiniä. Eihän tuollaisista pikkumääristä känniä saa, ainakaan jos on joskus juonut enemmänkin kuin vain tallannut korkin päälle ;)
Voithan varmuuden vuoksi vaikka etukäteen lypsää maitoa pulloon, jos vauva sattuukin tarvitsemaan sapuskaa parin tunnin imetystauon aikana.

jos juo desin siideriä, mitähän siitä mahtaa siirtyä promilleja vereen.. ja kun sitä verrataan siihen että kuinka paljon siitä siirtyy äidinmaitoon niin..
tossa ylempänä on tekstiä josta voi lukea miten sitä alkoholia siirtyy äidinmaitoon.
desistä siis tuskin yhtään!

nyt ei ollut mielestäni älähtämisestä kyse vaan siitä kun alkuperäisessä viestissä kyseltii että uskaltaako imetyksen aikana ottaa annosta alkoholia ja johon on nyt mielestäni annettu asiallista tietoa että voi jos haluaa. ja kukin tyylillään, sä tuskin tiedät että miten mä sitä viinaa käytän.

Tietysti lapsen terveys on etusijalla, mutta olen tullut siihen tulokseen et mielestäni voi olla hyväksi parisuhteelle/lapselle, jos äiti joskus voi rentoutua ja juoda sen saunasiiderin hyvällä omalla tunnolla, täytyy vain odottaa pari tuntia, et voi sit imettää. Kohtuus tietty kaikessa, kyl mä ilmankin alkoholia toimeen tulen ei tässä siitä ole kysymys. Musta vaan olis niin mukava ajatella et joskus viikonloppuna tekis hyvää ruokaa ja sit hemmottelis itseään vaikka punaviinilasillisella, kyllä vauvan hoidon lisäksi pitää joskus vähän ajatella itseäänkin, vaikka vähän syyllinen olo tulee kun näin kommentoin, mut kukin ajattelee tavallaan...

Kyse ei olekaan promilleista vaan siitä mitä alkoholin vaikutus on lapseen jos se aikuisessa ihmisessä saa aikaan sellaisen reaktion kuin esim. minussa.
Enhän minäkään känniin siitä desistä tule mutta oloni on kauheampi kuin krapulassa, ja tuskin olen maailman ainoa ihminen jolle alkoholi niin tekee.

Ajan vaan takaa sitä, että vauvan elimistö on varmasti sata kertaa herkempi kuin aikuisen ja varmaan hän ei mitään pysyvää haittaa saakaan niin kuka haluaisi vauvalleen edes sellaista pahaa oloa jonka hän siitä saattaa saada. Kukaan ei siis voi tietää mitä se vauvalle aiheuttaa koska vauva ei osaa puhua....eikä silloin varmuus ole paras, mitä iloa yhdestä kaljasta tai viinilasillisesta niin paljon, ettei sitä voi jättää väliin jos imettää. Kyse on tärkeysjärjestyksestä.

Kyse ei ole nipottamisesta vaan todellisesta ""allergiasta"" niin kuin sitä itse nimitän, minä kyllä joisin alkoholia tietyissä tilanteissa jos vain voisin, en siis voi ottaa edes onnittelumaljaa esim. häissä.

Tuskin kovin moni ihminen maailmassa on yhtä herkkä alkoholille kuin sinä.

Ylipäätään en ymmärrä näillä palstoilla sitä, että pitäisi kaikki saada OMAN mielipiteen taakse. Jos et ota alkoholia imetyksen aikana, et ota. Jos otat lasillisen ja imetät, niin otat. That's it. Se on jokaisen oma valinta ja hienosti on asiat, jos tarvitsee tuollaisista asioista niuhottaa. Voisi nimittäin olla isompiakin ongelmia..ihan itsellä.

AURINKOISTA KEVÄTTÄ!

Siis, alkoholi ei ole stimulantti, vaan keskushermostoa lamaava aine. Äidinmaidon alkoholimäärät ovat niin pieniä, että verrattavissa useisiin hedelmämehuihin tai esimerkiksi siihen kokonaismäärään, jonka saa Jekovitistä

Minä juon silloin tällöin, tyyliin yksi olut ja lasillinen viiniä, usean tunnin aikana ja ruokailun yhteydessä. Ei varmasti aiheuta minkäänlaista haittaa lapselleni!

Alkoholi on varsinkin pienissä määrissä nimenomaan stimulantti ja siinä tässä juuri on kysymys; pienistä määristä alkoholia.
Suurissä määrin alkoholi on rauhoittava mutta kun alkoholi estää glutamiinia (=kehon oma stimulantti) niin juomisen takia keho tuottaa sitä täydellä teholla.

Ärsyttää ihmiset, jotka ei ymmärrä perusasioita, vaikka rautalangasta vääntäisi, luulin että suomalaiset on keskimääräistä älykkäämpiä, mutta ei..Eihän sille lapselle sitä siideriä juoteta, vaan maitoa ja siinä desissä maitoa, jonka lapsi saa ei ole 4,5 % alkoholia. Yritä nyt ymmärtää, että äidinmaidon ja VEREN alkoholipitoisuus on sama. Montako promillea veressä on alkoholia desin siideri lasillisen jälkeen????? Eli lapsi saa saman määrän alkoholia elimistöönsä, kuin äidillä on veressä ja kai tajuat miten vähän promille on, vai tajuatko??? Katsokaapas muuten te ajatusten tonavat paljon kaupan alkoholittomissa juomissa on alkoholia??(Suomessa alkoholijuomaksi luokitellaan vasta yli 2,8% alkoholia sisältävät juomat, sitä vähemmän sisältävät ovat alkoholittomia) Ja niitähän saa lapsetkin juoda.. Niissä on huomattavasti enemmän alkoholia, kuin kännisen äidin veressä ja näin ollen äidinmaidossa..
Jos juot alkoholitonta olutta, jossa yleensä on 0,4% alkoholia eli 4 promillea, niin miten vaikuttaa? Ei mitenkään. Katsopa huviksesi paljonko jekovitissä on alkoholia.. Vai onko se alkoholi siinä jotenkin vähemmän vaarallista??

Ok. Tajutaan kyllä, kyse ei ole promilleista mutta jos kerran pieni määrä alkoholia on jotenkin hyväksyttävää jota lapsetkin saavat juoda niin mikä ongelma teillä tässä sitten on, miksi sitä sitten joku täällä kysyy....senkus juotte ja juotatatte lapsillennekin. ...siitä kaupan ""alkoholittomasta"" siideristä sitä onkin hyvä aloitella jotta sitten on jo tottunut alkoholiin aikuisena.

No voi hallelujaa sentään.

Miksi noiden nollatolerantikkojen on niin vaikea pitää asialinjaa?
Pari promilleahan on tietysti ihan sama asia kuin juottaa lapselle kaljaa. Miksi ei voi uskoa, jos on olemassa tutkittua tietoa siitä, että promille alkoholia ei ole haitaksi? Tuore äiti tuntuu usein viisaudellaan ylittävän alan ammattilaisten monien vuosien tutkimustulokset.

Tehkää kuten haluatte, mutta onko sen niin vaikea ymmärtää, että saunakaljan ottava äiti ei ole huono, alkoholisti eikä tee lapsestaan alkoholistia. Alkoholi ei tietenkään ole kenellekään tarpeellista tai hyödyllistä, mutta ei kieltäytymisen vuoksi itsestä kannata ihan pyhimystä tehdä eikä muista pahiksia. Sädekehää voisi hiukan löysätä.