alkoholi&imetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noora
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toiseksi uusimmassa vauva-lehdessä oli juuri lääkäripalstalla, että EI OLE tutkittua tietoa siitä, onko alkoholista haittaa lapselle vai ei.

Mutta miksi kysyä hyväksyntää täältä? Juokaa hyvät ihmiset niin paljon kuin sielu sietää jos haluatte..

En tiedä oliko ""naakan"" puheenvuorokaan kovin asialinjalla?

No sori joo jos en ollut asiallinen. En kyllä mielestäni törkeäkään, vaikka vähän kiivastuinkin.

Kaiken muun siedän, mutta en syyttelyä ja tuollaista yhden saunakaljan juojien leimaamista vaikka miksi deekuiksi.

toivottavasti sinä ""mr "" olet asiat hoitanut niin ettei vaan lapsesi saa muita myrkkyjä. niitähän on vaikka kuinka.
ja muutekin vietät hyvin terveellistä elämää. et ulkoiluta lastasi pakokaasu alueilla eli kaupungilla, siis asut maaseudulla ilman autoa.

että hyvää päivää. nyt sit pitäis olla kaikilla joku alkoholi allergia kun yhdellä ......... on.

Minäkin haluaisin tietää, että onko se päivittäin annettavan jekovitin alkoholi jotenkin vähemmän vaarallista? Samaa alkoholia se minun mielestäni on... Eikö nollatoleranssi päde myös tässä asiassa???

Minulle ei ole ollenkaan uutta se, että täällä juoppojen luvatussa maassa joutuu tosiaan puolustelemaan ja selittelemään kaikille miksi EI käytä alkoholia, mutta nyt kun yrittää selittää, että lapselle ei ehkä kannata antaa sitä pientäkään määrää alkoholia koska lapsen maksa ei polta sitä aikuisen lailla, niin saa siitäkin haukut niskaansa on jo aika omituista.

Etkö vieläkään ymmärrä, vrt. kirjoituksesi 'lapselle ei ehkä kannata antaa sitä pientäkään määrää alkoholia koska lapsen maksa ei polta sitä aikuisen lailla'?

Juoman alkoholipitoisuus ei ole sama kuin äidin veren/maidon alkoholipitoisuus. Annat lapsellesi Jekovitia, siinä on alkoholia, piimässä on alkoholia, simassa, kotikaljassa on alkoholia, hedelmissäkin sitä saattaa olla, jopa lääkkeissä on alkoholia (Spiritus fortus).

Tervetuloa tänne Keski-Eurooppaan. Sinulle olisi varmaan katastrofaalinen tilanne nähdä, kuinka paikalliset 3-4 -vuotiaat jo saavat aterian yhteydessä maisteluannoksen punaviiniä. Saati nähdä tilanne, jossa imetän pienintäni punaviinilasi kädessäni.

Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että jos haluaa välttää sellaisia ""haittoja"" tai ""myrkkyjä"" (kuten asian ilmaisit), mitä voi välttää helposti, niin ei silti tarvitse elää steriili purkissa?

Jos joku haluaa suojata lastansa joltain haitalta miltä on helppo suojata niin miksei sitä saa tehdä rauhassa?
Mielestäni ""kopiokin"" nyt aika lailla kärjistää tämän asian.. Mutta se on helppoa hyökätä nimettömänä ihmisten kimppuun täällä ja olla NIIN TÄYDELLINEN ÄITI kun juo vähän saunakaljaa...

Miten nämä keskustelut menevät aina siihen että jotain käydään haukkumaan noin?
Eikö ihminen saa olla eri mieltä ja omata omia mielipiteitään ilman että saa tuollaisia kommentteja ""järjen jättiläinen"" jne..

Mielestäni älykkyytensä tai mahdollisesti sen puutteen osoittavat parhaiten ne, jotka menevät henkilökohtaisuuksiin ihmisissä joita eivät ole koskaan edes nähneet.

Mutta tää ellit on kyllä semmonen keskustelufoorumi missä ei hyväksytä eriäviä mielipiteitä eikä osata käydä ASIALLISTA keskustelua... harmi.

Vuonna 77 määrättiin ennenaikaiseen synnytykseen konjakkia ja sitten pirtutippa. Lasta yritettiin pitää sisällä pameilla ja parin päivän päästä määrättiin kaavintaan. Raskaustesti kuitenkin näytti plussaa ja synnytys alkoikin.
Koko raskauden olin ohjattuna käyttänyt viinia puoli pulloa joka päivä, vahvaa viinia siis.
Imetysaikana otin lasin tai pari valkkaria melkein joka päivä tai ainakin joka viikko. Täysimetin lähelle vuotta, kunnes lapsi ei halunnut, siirtyi appelsiinimehuun ja perunaan. Mitä maitokorvikkeita ei huolinut. Sen jälkeen joi kokonaisesta appelsiinista puristettua mehua noin 4000 litraa. Lapsi asui huoneessa, jossa oli kokolattiamatot, Meillä oli koiria ja kissa ja lapsi puri usein koiraakin ja sai karvat suuhunsa.
Terve iso mies se on. On ottaa joskus lääkettäkin, mutta juoppoa siitä ei ole tullut eikä muistkaan perheen jäsemistä.

Kiitos vaan taas nimittelyistä, tosin minua ei tuntemattomien ihmisten mielipiteet hetkauta.

Saattaa se tietysti olla, että se olen juuri minä täällä joka ei ole järjen jättiläinen mutta, että ei olisi eroa juoko piimää tai kaljaa.....ok. Toivon nyt kuitenkin ihan teidän lastenne tähden, että ette kuitenkaan opeta tuleville murkuillenne asiaa ihan noin.

Minulle on aivan sama ottaako joku viunaa vai ei mutta,mutta sinä olet ihan oikeassa että miksi joutuu puolustelemaan ja selittämään sitä kaikille jos ei mitn ota?
minun puolesta muut saa ottaa rentoutuakseen parit kaljat/sidukat.mutta eipä minun anneta olla ""rauhassa raitis"".aina tulee jotain sanomista jossain.

Totta kai saa olla ottamatta viinaa. Ja saahan sitä myös ottaa jos mieli tekee. Kummastakaan vaan ei kannata tehdä isoa numeroa eikä asiaa varsinkaan kannata perustella asiattomilla ""faktoilla"". Miksi on niin vaikea uskoa, ettei äidinmaidon kahden promillen alkoholimäärällä ole vaikutusta vauvaan?

en jaksanut kunnolla keskittyä tämän ketjun lukemiseen.minä en tiedä tosta alkoholin määrästä äidinmaidossa mikä olisi ""sallittu"" määrä jne.mutta uskon että niitä ""rajoja"" on juuri siksi asetettu ettei lasta kännissä hoidettaisi.jos sattuisi tapahtumaan jotain (tämä nyt oli jotain jossittelua:)

minä en tuomitse ketään.kukin tehköön tavallaan.ja uskon että vaikka joskus jotkut äidit ottaisivatkin alkoholia olisivat he silti yhtä hyviä äitejä kuin ennenkin:) eli en usko että täällä ketään tahalleen altistaisi pientä vauvaansa alkoholin vaaroille..

HEI AURINKOISTA PÄIVÄÄ KAIKILLE:)

Mun mies on neuvolaakin pitävä lääkäri ja hän sanoo aina, että ota vaan viinilasi ruoan kanssa, siitä ei ole mitään haittaa kellekään mutta äidille vähän rentoutusta :)

En ""ota viinaa"" niinkun joku ketjussa kutsui alkoholin juomista (enkä ottanut ennen raskauttakaan), mutta ruokajuomaa pitää ihmisen saada hyvällä omatunnolla juoda. Niin kauan kun se ei vaikuta koordinaatioon tms, itselläni se yksi lasi onkin tämän takia rajana (raskausajan abstinenssi vaikutti alkoholin sietämiskykyyn aika hyvin:)

Aurinkoista päivää minunkin puolestani :)

""Alkoholi kuitenkin on myrkkyä, joten ymmärrettävää on sekin, jos joku haluaa ottaa varman päälle eikä halua yhdenkään pisaran joutuvan varsinkaan kovin pienen vauvan herkkään elimistöön. Kaikkeahan ei tiedetä esimerkiksi kasvavan lapsen aivojen herkkyydestä. Jotkut raportit myös viittaavat siihen, että lapsen psykomotoriseen kehitykseen ja kasvuun saattaa vaikuttaa, jos äiti juo säännöllisesti, vaikka määrät eivät olisikaan suuria. ""

Jokainen kuuntelee omaa sisinään ja tekee niiin kuin parhaaksi näkee. Itse en ole koskaan uskonut sokeasti ns. asiantuntijoihin vaan olen tehnyt niin kuin uskon oikeaksi.

En mm. aikoinani suostunut syöttämään lapsilleni hammaslääkärin ohjeen mukaan fluoria puolivuotiaasta alkaen, se on myrkkyä ja en sitä lapsilleni syötä, siitä sitten sainkin kuulla joka käynnillä.
Myöhemmin tutkimukset osoittivatkin sen, että noin pienille lapsille siitä ei ollut mitään hyötyä.

Myöskään en antanut puhkoa lapsiltani korvien tärykalvoa korvatulehduksen hoidossa ja sekin on lopetettu hyödyttömänä muuten kuin ehkä ihan ääritapauksissa.

Moi mr!
Ihan uteliaisuuttani kyselen tässä ketjussa jo aiemmin sivuttua d-vitamiinijuttua. Eli mitä merkkiä lapsillesi annat ja miten suhtaudut tuotteessa olevaan alkoholiin?

Kymmenisen vuotta sitten synnytyssairaalassani minulta kysyttiin vastasyntynyttä imettäessäni, että haluaakos se äiti mehua vai konjakkia tytön syntymän kunniaksi...

Tosissaanko te olette sitä mieltä,että pari d-vitamiinitippaa voi rinnastaa alkoholin nauttimiseen ennen imetystä.

No jos olette sitä mieltä niin eikö sitä suuremmalla syyllä ole olla juomatta ennen imetystä eikä lisätä lapsen alkoholin saantia.

Ap: Hurjan pitkän ketjun näyttäisi tällaisesta aiheesta saavan aina aikaiseksi. Miten on, saitko vastauksen mietintääsi... =D
Minä kun en saanut kunnolla unta vauvan ekan kuukauden aikana, mutta olin kuitenkin kuolemanväsynyt, niin neuvolantäti neuvoi ottamaan viinilasillisen illalla rentouttamaan. Ei mikään turhan jäykkä täti =) (Ei hän sitä jokailtaiseksi tietenkään tarkoittanut.)

Kannattaa kysäistä vaikka neuvolasta tai joltain toiselta tutulta äidiltä, täältä saat vastauksia laidasta laitaan ;)

tuli mieleen että se d-vitamiini menee suoraan lapsen suuhun ja siitä se pisara menee verenkiertoon. Äidinmaidosta se on aikas lailla laimeempi juttu vaikka joisit sen pari lasia viiniä. Säännöllisesti käytettynä meinaa minun mielestäni sitä että otat joka ilta sen lasillisen-kaks.