Alkoholi ja joulu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saraldo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja JenPen:
Itsellä samanlainen politiikka kun lapsia joskus tulee, ja haluan lapsilleni sen opettaa että alkoholi sopii pienissä määrin hyvän ruoan ja illan viettoon. Mielestäni tällöin lapsetkin oppivat sellasta normaalikäyttöä, kun sitä asiaa ei salailla.

Minä en ole oikein oppinut tajuamaan tuota salailua. Veljetkin saattoivat peitellä juomiaan mummolta, kun lähtivät vaikka uudenvuoden juhliin. Minä taas esittelen muillekin omia juomiani.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Hieno mitta sulla =)
Mä olen joutunu pyörtämään tuon väitteeni, että joku juo pieiä määriä van maun takia, mutta en osaa täysin perustella mikä sen on kääntänyt.
Osaltaan varman tuo Seppasen kirjakin teki osansa, kun se onnistui niin hyvin selittämään, että oikeastan viini on tosi pahaa ja koko viiniharrastus suurta huijausta, jotta ihmiset saisi oikeuden juoda sivistyneesti. (Seppänen on itse viiniharrastaja, joka oli vuoden juomatta ja kirjoitti siitä vuodesta kirjan)

Jos mä juon viisi siideriä, niin olen jo humalassa, ja sitä en missään nimessä halua jouluna, tai ylipäätään muutenkaan (kerran, kaksi vuodessa ehkä ).

Viinistä mä en tykkää :D, en oo koskaan edes esittänyt tykkääväni siitä.

Tätä saa muuten joskus selittää!
Mä en tykkää olla humalassa ja sitä ei oikein kukaan tahdo tajuta :o .

En minäkään tykkää olla humalassa, mutta esimerkiksi viiniä tai siideriä juon ihan mielelläni. Ilman siis että tulen humalaan.

Alkuperäinen kirjoittaja JenPen:
Mun mielestä alkoholi ei sinänsä kuulu aukottomasti jouluun, mutta siihen kun ollaan rauhassa sukulaisten parissa kotona, pelaillaan, luetaan, syödään hyvin, siihen mielestäni alkoholi "kuuluu" jossain määrin. Siis jos itse tykkää.
Meillä on ollut tapana jo silloin kun olen itse ollut pieni, että ruoan kanssa juodaan viiniä, kahvin kanssa konjakkia ja glögikin on ollut aikuisille terästettyä. Silti koskaan kukaan ei meillä ole jouluna ollut humalassa, vaikka suvussamme yksi mies muulloin saattaa ottaakin aika reippaasti.
Itsellä samanlainen politiikka kun lapsia joskus tulee, ja haluan lapsilleni sen opettaa että alkoholi sopii pienissä määrin hyvän ruoan ja illan viettoon. Mielestäni tällöin lapsetkin oppivat sellasta normaalikäyttöä, kun sitä asiaa ei salailla. [/quot

Näin myös meillä!

Alkuperäinen kirjoittaja Täydellinen Nainen:
No sieltähän se totuus tuli :D
OIkeasti kalja on aina yhtä pahaa, alkoholitonta tai ei, siideristä saa menettelevää, kunhan se on niin makeaa, että viinan maku peittyy, mutta alkoholiton on parempaa totuus on juuri tuo fiilis. Alkoholitonta viiniä mä olen maistanu niin nuorena, että viini yleensä oli pahaa. Viini on ainoa, minkä kohdalla mä uskon olevan "pakollista" nauttia alkoholia saadakseen makuelämyksen. Tosin Juhani Seppänen kumosi kirjassaan Selvästi juovuksissa tuonkin uskomuksen minulta.
Mä olen vääntäny tästä paljon ja aikoinaan ollu kiihkeä "kyllä joku juo ihan pelkästään hyvän maun takia" kannan edustaja, mutta mun on ollu pakko pyörtää se.
Eikä siinä mitään, ihan jees, ketä siitä onnistuu nauttimaan pienissä määrin, mutta minusta on hullua selitellä että ei kun sen maun takia jne...Kun oikea totuus on just se fiilis.Se vaan on totuus, että vaikka moni tosiaan osaa nauttia siitä fiiliksestä kohtuudella, niin harva tajuaa, millainen oikeasti esim. 5 alkoholiannoksen jälkeen on.
Sitä uskoo sisukkaasti olevansa ihan selvä ja että kukaan ei huomaa mitään...

Ei mulle tule mitään fiilistä yhdestä siideristä.
Ja sellaista alkoholitonta siideriä, joka maistuisi yhtä hyvältä kuin mansikka-lime :p , ei ole olemassakaan väitän minä.

Mun ja perheeni alkoholinkäytöstä jouluisin kertoo varmaan aika paljon se, että kaikki ollaan ajokunnossa aattoiltana kotiin lähtiessämme.

5 alkoholiannosta on jo mun mittapuussa paljon. Mutta 1-2 annosta ei aiheuta humalatilaa tai persoonallisuuden muuttumista, ei ainakaan mulla, enkä ole havainnut perheessänikään sellaista.

Hieno mitta sulla =)
Mä olen joutunu pyörtämään tuon väitteeni, että joku juo pieiä määriä van maun takia, mutta en osaa täysin perustella mikä sen on kääntänyt.
Osaltaan varman tuo Seppasen kirjakin teki osansa, kun se onnistui niin hyvin selittämään, että oikeastan viini on tosi pahaa ja koko viiniharrastus suurta huijausta, jotta ihmiset saisi oikeuden juoda sivistyneesti. (Seppänen on itse viiniharrastaja, joka oli vuoden juomatta ja kirjoitti siitä vuodesta kirjan)

Ja nehänkin ovat vain makuasioita =) Jos jostain seppäsestä on viini pahaa, niin se ei oikeasti välttämättä kaikista niin ole.

Viini todellakin on pahaa.
Eihän sitä Suomessa kukaan juonut, ennen kuin alkoi tämä snobismi, jossa muka hienostellaan juomalla viiniä, niin se ei näytä alkoholismilta.

Miehen perheessä on aina sitä vähäistäkin juomista (esim. yhtä viinilasillista) salailtu ja paheksuttu suureen ääneen jos joku ei olekaan sitä lasia piilossa pitänyt. Yksikään siitä perheestä ei ole oppinut normaalia tapaa juoda, isä ja kaksi lapsista on aivan rapajuoppoja nykyään.
Vielä tänä päivänäkin kun olemme mökillö ihan aikuisten kesken, mieheni äiti paheksuu suureen ääneen lähes kolmekymppisen poikansa saunakaljaa esimerkiksi.

Ei toikaan terve tapa oo opettaa lapsille normaalia alkon käyttöä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No sieltähän se totuus tuli :D
OIkeasti kalja on aina yhtä pahaa, alkoholitonta tai ei, siideristä saa menettelevää, kunhan se on niin makeaa, että viinan maku peittyy, mutta alkoholiton on parempaa totuus on juuri tuo fiilis. Alkoholitonta viiniä mä olen maistanu niin nuorena, että viini yleensä oli pahaa. Viini on ainoa, minkä kohdalla mä uskon olevan "pakollista" nauttia alkoholia saadakseen makuelämyksen. Tosin Juhani Seppänen kumosi kirjassaan Selvästi juovuksissa tuonkin uskomuksen minulta.
Mä olen vääntäny tästä paljon ja aikoinaan ollu kiihkeä "kyllä joku juo ihan pelkästään hyvän maun takia" kannan edustaja, mutta mun on ollu pakko pyörtää se.
Eikä siinä mitään, ihan jees, ketä siitä onnistuu nauttimaan pienissä määrin, mutta minusta on hullua selitellä että ei kun sen maun takia jne...Kun oikea totuus on just se fiilis.Se vaan on totuus, että vaikka moni tosiaan osaa nauttia siitä fiiliksestä kohtuudella, niin harva tajuaa, millainen oikeasti esim. 5 alkoholiannoksen jälkeen on.
Sitä uskoo sisukkaasti olevansa ihan selvä ja että kukaan ei huomaa mitään...

Ei mulle tule mitään fiilistä yhdestä siideristä.
Ja sellaista alkoholitonta siideriä, joka maistuisi yhtä hyvältä kuin mansikka-lime :p , ei ole olemassakaan väitän minä.

Mun ja perheeni alkoholinkäytöstä jouluisin kertoo varmaan aika paljon se, että kaikki ollaan ajokunnossa aattoiltana kotiin lähtiessämme.

5 alkoholiannosta on jo mun mittapuussa paljon. Mutta 1-2 annosta ei aiheuta humalatilaa tai persoonallisuuden muuttumista, ei ainakaan mulla, enkä ole havainnut perheessänikään sellaista.

Hieno mitta sulla =)

Ja nehänkin ovat vain makuasioita =) Jos jostain seppäsestä on viini pahaa, niin se ei oikeasti välttämättä kaikista niin ole.

Viini todellakin on pahaa.
Eihän sitä Suomessa kukaan juonut, ennen kuin alkoi tämä snobismi, jossa muka hienostellaan juomalla viiniä, niin se ei näytä alkoholismilta.

Right. Juodaanko sinusta perinteisissä viinimaissakin viiniä siksi, että peitellään alkoholismia, kun viinin juonti on niin sivistynyttä? Viini ei muuten alunperin ole ollut mikään hienostojuoma.

Kuinka vaikeaa on uskoa, että joku asia, joka sinusta on hyvää, on minusta pahaa ja toisinpäin?

Alkuperäinen kirjoittaja mammuska-08:
Meillä omilla vanhemmilla (valitettavasti) kallistellaan pulloa ja laseja. Viime jouluna olin raskaana ja hui mitä kateltavaa!!! Omalla sisaruksella on kolme muksua niin heillekkin oli laitettu snapsilasit pöytään, voitteko uskoa??!!!! (tietty niille annettin mehua niistä..)
Eli aluksi aperitiivit ennen ruokaa, saunaoluet, sitten ruuan kanssa viiniä tai olutta, jälkkäriksi konjakkia ja kahvia. Kyllä siinä jo tukka menee sekaisin. Ja sitä lipitystä muutenkin pitkin aattopäivää. Huh.

Niinku mitä pahaa tuossa on?

(Seppänen on itse viiniharrastaja, joka oli vuoden juomatta ja kirjoitti siitä vuodesta kirjan)

Ei se selittäny sitä makuasioilla vaan kemialla. Siinä oli joku koe, jonka se käski tehdä. Muistaakseni ihan yksinkertaisesti sanoi, että jos pitää neneästä kiinni, kun juo viiniä, se muuttuu selittämättömän pahaksi. Se että viiniä "pystyy" juomaan, tai pitäisikö sanoa, etä siitä voi nauttia, johtuu vain tuoksusta.
Tietty tästä nyt vois saivarrella loputomiin, onko joku hyvää, jos tuoksu kuuluu oleellisesti makuelämykseen. Kuuluuhan se monessa ruuassakin.
(Seppänen on lääkäri -jotkut väittää alkoholistiksi, kirjan jälkeen on helppo olla samaa mieltä, mutta enpä mene sanomaan varmaa, kun en tunne henkilöä, eikä mulla ole asiasta muuta tietoa kun tuo kirja)
Mä juon itsekin punaviiniä (tänävuona 2 kertaa 2 lasia ja kerran lasi) omasta mielestäni maun vuoksi, mutta olen antanu periksi sille, että ehkä se maku ei sittenkään ole ainoa syy, vaikka luulen, että mulla on sen jälkeen pikemminkin ikävä olo.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Meillä omilla vanhemmilla (valitettavasti) kallistellaan pulloa ja laseja. Viime jouluna olin raskaana ja hui mitä kateltavaa!!! Omalla sisaruksella on kolme muksua niin heillekkin oli laitettu snapsilasit pöytään, voitteko uskoa??!!!! (tietty niille annettin mehua niistä..)
Eli aluksi aperitiivit ennen ruokaa, saunaoluet, sitten ruuan kanssa viiniä tai olutta, jälkkäriksi konjakkia ja kahvia. Kyllä siinä jo tukka menee sekaisin. Ja sitä lipitystä muutenkin pitkin aattopäivää. Huh.

samaa ihmettelin :o juo meilläkin muksut välillä limua viini ja shampanja laseista,ihan innoissaan ovat siitä =)

Ja hei, minäkään en tykkää olla humalassa. En edes muista koska viimeksi olisin ollutkaan. Ehkä joskus lukioaikoina? Juon useimmiten yhden lasin viiniä (ruualla). Joskus illan mittaan, jos katsotaan leffaa, lapset toki nukkumassa, saattaa mennä kolme lasia, neljäkin. Siis usean tunnin aikana. En todella ole silloin humalassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Ja hei, minäkään en tykkää olla humalassa. En edes muista koska viimeksi olisin ollutkaan. Ehkä joskus lukioaikoina? Juon useimmiten yhden lasin viiniä (ruualla). Joskus illan mittaan, jos katsotaan leffaa, lapset toki nukkumassa, saattaa mennä kolme lasia, neljäkin. Siis usean tunnin aikana. En todella ole silloin humalassa.

Neljä lasia viiniä. Mä sammuisin jo tuosta määrästä.

Alkuperäinen kirjoittaja hulipumpsis:

samaa ihmettelin :o juo meilläkin muksut välillä limua viini ja shampanja laseista,ihan innoissaan ovat siitä =)

Miksi he ovat innoissaan?

En minäkään ymmärrä, itse muistan miten ihana oli lapsena juhlapäivinä juoda niistä samoista HIENOISTA LASEISTA kuin aikuisetkin, mehua tai limsaa.

No varmaankin sen hienon lasin takia...

Alkuperäinen kirjoittaja Herregyd:
Neljä lasia viiniä. Mä sammuisin jo tuosta määrästä.
No niin me ollaan erilaisia. Kai tiedät, että viinilasillinen ei ole sama määrä kuin olutlasillinen? :whistle: Ja siis neljä lasia viiniä esim. kolmen tunnin aikana. Herregyd vaan sinnekin.

Joulun kunniaks ei tueta toisten alkoholismia, eli lahjaks ei meiltä alkoholia tule. Absolutisteja ollaan. Isovanhemmat voi ottaa lasin viiniä joulupöydässä. Ei haittaa meitä, ihan hyvä, että lapset oppii näkee sivistynyttä alkohoilinkäyttöä- ei se alkoholi oikeenkäytettynä oo pahaks.

(Seppänen on itse viiniharrastaja, joka oli vuoden juomatta ja kirjoitti siitä vuodesta kirjan)

Ei se selittäny sitä makuasioilla vaan kemialla. Siinä oli joku koe, jonka se käski tehdä. Muistaakseni ihan yksinkertaisesti sanoi, että jos pitää neneästä kiinni, kun juo viiniä, se muuttuu selittämättömän pahaksi. Se että viiniä "pystyy" juomaan, tai pitäisikö sanoa, etä siitä voi nauttia, johtuu vain tuoksusta.
Tietty tästä nyt vois saivarrella loputomiin, onko joku hyvää, jos tuoksu kuuluu oleellisesti makuelämykseen. Kuuluuhan se monessa ruuassakin.
(Seppänen on lääkäri -jotkut väittää alkoholistiksi, kirjan jälkeen on helppo olla samaa mieltä, mutta enpä mene sanomaan varmaa, kun en tunne henkilöä, eikä mulla ole asiasta muuta tietoa kun tuo kirja)
Mä juon itsekin punaviiniä (tänävuona 2 kertaa 2 lasia ja kerran lasi) omasta mielestäni maun vuoksi, mutta olen antanu periksi sille, että ehkä se maku ei sittenkään ole ainoa syy, vaikka luulen, että mulla on sen jälkeen pikemminkin ikävä olo.

Mut et sä ikävä kyllä voi ruveta omien kokemusten ja jonkun seppäsen mielipiteiden perusteella väittämään, että alkoholi/viini on kaikkien mielestä pahaa, kukaan ei juo sitä maun takia. Joku tykkää maksasta joku ei, toiset juo maitoa toiset ei, ne on makuasioita, eikä niistä voi kukaan minuun mielestä mennä oikeellisuutta kuuluttamaan.

Meillä otetaan jouluna ruuan kanssa viiniä ja jälkiruualla konjakkia tai likööriä, ihan kuten muidenkin juhlien aikaan. Joskus kuohuviiniäkin. Sopii oikein hyvin koko perheen aterioillekin. Joka muuta väittää luulee, että alkoholi on vain dokausta varten ja ei tiedä, että alkoholia voi käyttää myös sivistyneesti, kuten muualla maailmassakin.

En tunne ketään joka dokaa jouluna, mutta täältä siitä aina joutuu lukemaan. Se on ikävää enkä sitä hyväksy, lapsillakin pitää olla hyvä olla, totta kai.

Kunhan vaan osataan erottaa alkoholin sivistynyt käyttö ja kännääminen toisistaan. Lapsillekin on hyvä opettaa kohtuukäyttöä.

Täysi peesi tähän.
Meillä joudaan jouluna saunaolut tai pari, punaviiniä tai olutta jouluaterialla ja sit mahdollisesti viinilasi/olut illalla. Mutta ei missään tapauksessa humalaan, kuten ei muulloinkaan jos lapset kotona.
En voi käsittää että aletaan kirkumaan jos esim. mies haluaa jouluaattona juoda sen saunaoluensa tai just vaikka ruualla. Silloin se alkoholi täytyy olla ongelma siinä perheessä.

Itse tykkään saada viiniä lahjaksi, ja itsekin saatan antaa viinipullon mutta vain sellaiselle henkilölle josta voin varmaksi sanoa, että ei kärsi alko-ongelmasta.

Mää en tajua sitä, että joulupäivänä juodaan humalaan asti. Sinänsä punaviinilasi (t) ei minusta ole paha, jos semmoisesta tykkää.

Mutta jos 4 henkeä juo "jouluruuan kanssa" jo sitä 4:ttä pulloo punaviiniä niin kyllä se menee jo jonkun muun takia kuin, että on vaan kiva juoda punaviiniä hyvän ruuan kanssa... Varsinkin jos loppuilta vierähtää oluen ja siidereiden (tai vaikka sen punkun) kera.

Ei siis känni/humalajouluja kiitos.

no siksi kun saavat erilaiset lasit,harvoin niitä tulee käytettyä.onhan se lapsen mielestä vähän jännää =)

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:

Meillä samoin tykätään hienoista laseista ja hui kamala :o ! Lapet myös skoolaa mielellään hinojen lasiensa kanssa. Kilistäminen kuuluu asiaan lasten kanssa paljon useammin kuin aikuisten kesken :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:

Just näin! Tuli semmonen juhlallisempi tunne. Oli muutenkin kauniisti katettu ja laitettu, niin olis ollu aika pettymys jos olisi joutunut juomaan itse siitä arkilasista.

Yhteistyössä