Alkoholi/tupakointi alkuraskaudessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jenkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jenkku

Vieras
Eli kuinka paljon haittaa alkuraskauden tupakoinnista ja alkoholinkäytöstä on lapselle?
Ajattelin, että jos on raskaana tietämättään, ennen kuin raskaus näkyy edes testissä ja tupakoi ja/tai juo silloin enemmän kuin pari juomaa kerralla tai esim. yhden tupakan päivässä.

Itse olen juonut ja polttanut ennenkuin sain tietää olevani raskaana ja ihan terve yksilö tuolla makuuhuoneessa nukkuu. Itse asiassa poltin vielä kun olin 12rv ja sitten sain lopetettua joten ei hätää!!

sikiö on suojattu ne pari ekaa viikkoa ennenkun istukka kehittyy. eli vasta kun kuukautiset jää pois niin skiö rupee käyttään samaa verenkiertoa kun äiti. alussahan noi on kaikkein vaarallisinta,polttaminen ja juominen,kun kaikki kehitys oikeestaan tapahtuu 12 ekalla viikolla. mutta harvathan juo jokapäivä.

Tuskin moni joka päivä juo tai ylettömiä määriä polttaa, itseä vaan huolestutti kun juuri päättynyt kesäloma johon sisältyi myös ulkomaan reissu, ja lomalla tullut juotua melkein joka päivö ja useamman kerran reilustikin. Tupakkaakin on kulunut melkoisest.

mulle kävi näin: mulla oli menkat myöhässä noin 5 päivää ja viikonloppu oli tulossa ja en tehny vielä testiä vaan aattelin oottaa menkkoja viikonlopun yli. no lauantaina oli yhet juhlat ja siellä join ja poltin aika lailla. poltin sillo kyllä iha vakitusestikki. maanantaina tein testin ja plussaa näytti. testin teon jälkeen en polttanu yhtään tupakkaa, en ees yhtiä savuja enkä juonu yhtää. ja terve vauveli tuli. että ei vissii vaikuttanu. mut en ymmärrä jos tietää että on raskaana ja polttaa ja juo.

Yhteistyössä