Alkoholi vauvaperheessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja annelski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="äiti29";28632668]Mäkin oon sitten jo varmaan kauhee äiti vaikka vauva on vielä mahassa!
Parhaan ystäväni syntymäpäivä on kahden kuukauden päästä la:sta ja olen jo luvannut että osallistun illan viettoon.
Ollaan sovittu että jos vain onnistuu, niin pumppaan maitoa jääkaappiin ja mies jää kotiin vauvan kanssa. Itse jään
yöksi ystäväni luokse. Tämän perustelen sillä, että vaikka en halua ottaa kaatokänniä, ei ole minusta oikein tulla kotiin
huppelissa. Mieluummin tulen aamulla kotiin. Ehtiihän se lapseni nähdä elämänsä aikana noita humalaisia.
Olenko minäkin nyt jo kamala äiti kun olen jo luvannut että jätän parin kuukauden ikäisen vauvani kotiin mieheni luokse, ja
itse juhlistan ystävääni ja tahdon pitää suhteistani kiinni? :D[/QUOTE]

En näe tuossa mitään kamalaa, vähän hassulta vaan tuntuisi jos kertoisit lähteväsi tuohon illan viettoon siksi että se, sillä hetkellä ehkä vain 1,5kk ikäinen vauvasi haluaa viettää illan/yön kaksin isänsä kanssa.

Se mikä tuossa vaan tulee mieleen on että noin pienen vauvan ollessa (täys)imetyksellä voi maidontuotanto olla vielä sitä luokkaa että pidemmät erossaoloajat vauvasta voivat tehdä tiukkaa. Vanhin tyttäreni oli aika tasan 2kk kun aloitin kurssin joka pidettiin kerran viikossa kl 9-12. Siihen matkat päälle teki jotain 4-5h erossaoloa ja se oli jo aika tuskaista eli kiire kotiin imettämään vaikka vauva hyvin pärjäsikin pumpatulla maidolla. :D seuraavalla kertaa tehtiinkin niin että mies lähti myös lasten kanssa kaupungille ja toi vauvan kurssikeskukselle imetettäväksi.

Jokainen tekee niinku tykkää,en kuitenkaan siihen pysty vaikuttamaan.

Itse en juonut raskauden enkä imetyksen aikana tippaakaan, en välitä muutenkaan alkoholin mausta.

Eiku huijasin, join häissä lasin skumppaa imetyksen aikana.

[QUOTE="äiti29";28632753]Anteeks ny vaan, mutta toi särähti korvaan :(
Miten niin vain äiti on vastuussa lapsestaan?! Yhtälailla se isäkin on lapsen vanhempi! Ja edelleenkään en ymmärrä näitä, jotka ottavat alkoholia niin, että lapset näkevät kodissaan humalaa. Eikö se ny niitä känniläisiä ja huppelisia ehdi näkemään muuallakin? Kodin pitää olla koti, jossa ei alkoholilla läträtä. Olen ehkä turhankin tiukka tässä asiassa mutta mua ainakin lapsena pelotti jos näin kännisen ihmisen (enkä tarkoita vain tosi jurrissa olevia, vaan ihan muutaman oluen ottajiakin).[/QUOTE]

En mä sitä tarkoittanut. Huonosti muotoiltu lause. Tarkoitin, että äiti on vastuussa silloin kun isä on humalassa. Eikä miehen tarvitse vähentää juomistaan samoin kuin äidin. Se tuli tuosta yhdestä kirjoituksesta, missä isän pitäisi vähentää juomistaan, jotta voi olla imetyksen tukena. :D

Mulle ei itselle ole jäänyt traumoja vaikka omat vanhempani ovat pitäneet jos jonkinmoisia kissanristiäisiä kotona koko suvun voimin, kun ollaa oltu pieniä. Kaikki enemmän tai vähemmän humalassa. Lapset reagoivat eri tavalla asioihin ja sen mukaan pitäisi mennä.

olen reilu 20 vuotias äiti joka haluaa pitää huolta omasta mielenterveydestä. ja myös vauvan jonka on hyvä oppia että on muitakin ihmisiä, koska ei ole vielä varmaa että joudutaanko laittaa vauva päivähoitoon jo 1-vuoden ikäisenä taloudellisen tilanteen takia... niin ei tulis se hoitoon meno niin vaikeana.

jos joku epäilee: Rakastan lastani<3

Mistä lähtien alkoholista tullut lääke mielenterveyden hoitamiseen ?
ja..3kk vauvan on hyvä oppia että on muitakin ihmisiä kuin äiti ja isä ???
Hei haloo nainen ! kannattaisi hiukan miettiä mitä täällä kirjoittelee :)

20vuotias ei ole enää teini. mikä siinä on niin kauheeta että haluaa käydä kerran kuukaudessa tai kahdessa tuulettumassa ilman vauvaa. Ei se tarkoita sitä että se nuoriäiti välittäis siitä lapsesta jotenkin vähemmän kuin joku vanhempi nainen joka ei jaksa enää rillutella. Mä en jaksa uskoa että se vauva kärsii 1yöstä kun kaikki loput yöt viettää vanhempiensa huomassa. Vai oletko sä ollut 3kuukautisen vauvan pään sisässä tuntemassa sen kauhean tuskan muutamista tunneista erossa vanhemmista?

20-vuotias todellakin ON teini. Ja mä en puhu nyt mistään kerrasta tai kahdesta kuukaudessa, vaan useammasta kerrasta, ja siitä että voivotellaan kuinka pää ei kestä ellei pääse baariin ja muuta paskaa.

Sen verran on kokemusta 20-vuotiaista äideistä että sanotaanko näin jotta vastuullinen 20-vuotias äiti on enemmänkin poikkeus kuin sääntö.

Mä en ymmärrä, miksi miksi miksi teinit hankkii lapsia kun ovat lapsia vielä itsekin? Kun oma elämäkin on ihan alussa? Ja menohalut voimakkaita? Ja sitten itketään että oman mielenterveyden kannalta on hyvä että sylivauva on yökylässä että itse pääsee dokaamaan, ja sit sanotaan että "mä oon kyllä kestänyt ja kokenut vaikka mitä vaik oon nuori et oon kyl ihan kypsä ikäisekseni"-ja sit ei kuitenkaan kestetä sitä äitiyttä ja vanhemmuutta.

Abortti, e-pillerit, kondomi, onhan noita vaihtoehtoja!

Lähes kaikki jotka hankkivat lapsen tarkoituksella ollessaan itsekin keskenkasvuisia ovat ei-niin-hyvistä oloista. Kai he yrittävät hankkia sitten itselleen hyvän perheen ja jonkun, jonka on pakko rakastaa ja olla riippuvainen heistä. Kotoaan kun eivät saaneet sitä rakkautta.

Ymmärrettävää toisaalta mutta sääli ettei heillä riitä ymmärrys parempaan kun tuossa sitten usein kärsii lapsi ja jää käsittelemättä ne oikeat ongelmat...

Lähes kaikki jotka hankkivat lapsen tarkoituksella ollessaan itsekin keskenkasvuisia ovat ei-niin-hyvistä oloista. Kai he yrittävät hankkia sitten itselleen hyvän perheen ja jonkun, jonka on pakko rakastaa ja olla riippuvainen heistä. Kotoaan kun eivät saaneet sitä rakkautta.

Ymmärrettävää toisaalta mutta sääli ettei heillä riitä ymmärrys parempaan kun tuossa sitten usein kärsii lapsi ja jää käsittelemättä ne oikeat ongelmat...

Tai sitten ollaan niin in laav ja 2gethö4evö ja samalla kun vedetään känniä suunnitellaan sunnuntaikävelyjä vauva rattaissa.

20-vuotias todellakin ON teini. Ja mä en puhu nyt mistään kerrasta tai kahdesta kuukaudessa, vaan useammasta kerrasta, ja siitä että voivotellaan kuinka pää ei kestä ellei pääse baariin ja muuta paskaa.

Sen verran on kokemusta 20-vuotiaista äideistä että sanotaanko näin jotta vastuullinen 20-vuotias äiti on enemmänkin poikkeus kuin sääntö.

Ootpas sä tavannu outoja 20-vuotiaita. Mä olin itse ainakin kypsä 20-vuotiaaksi, ja samoin ystäväni. Olihan noita keskenkasvuisiakin, mutta suurin osa 20-vuotiaista tutuistani keskittyivät enemmän kouluun kuin bilettämiseen. Ja jotkut jopa äitiyteen/isyyteen :) Jossain jenkeissä on ihan tavallista että ollaan teinejä vielä 25-vuotiaanakin, mutta kyllä täällä Suomessa useimmat aikuistuvat jo siinä 19-21-vuotiaana. Toki juhlimista on enemmän kuin 40-vuotiailla, mutta kerranhan sitä vain ollaan nuoria :) En kyllä sanoisi että 20-vuotias olisi automaattisesti huono äiti ikänsä takia. Se kypsyys tulee omasta luonteesta ja asenteesta, ei iästä.

• Tykkää
Reactions: annelski
Hertta Pesosella on selvästikin joku henk.koht. ongelma nuoria äitejä kohtaan. Joku terapia tms. voisi olla kohdallaan traumojen purkamisessa.
Vai oletko yleensäkin noin negatiivinen ja ilkeä ihminen? En ole lukenut kirjoituksiasi aiemmin, joten vaikea verrata.

Hertta Pesosella on selvästikin joku henk.koht. ongelma nuoria äitejä kohtaan. Joku terapia tms. voisi olla kohdallaan traumojen purkamisessa.
Vai oletko yleensäkin noin negatiivinen ja ilkeä ihminen? En ole lukenut kirjoituksiasi aiemmin, joten vaikea verrata.

Niin ihan sitä vaan, että et sinäkään (Hertta Pesonen) kovin tasapainoista ja empaattista kuvaa itsestäsi anna. Ja noiden puutteesta olet tässä nuoria äitejä moittimassa.

Niin, kun olen eri mieltä nuorten äitien kanssa, olen läpipaska, negatiivinen ihminen.

Nuori äiti saa tukea ja voimahaleja kun itkee täällä että pää hajoaa ellei pääse baariin ja sitten kun kerron mitä mieltä moisesta märinästä olen, tulee näitä kommentteja...

Ja mulla ei ole henk. koht. ongelmaa nuorten äitien kanssa, sen verran vain on kokemusta nimenomaan nuorista äideistä että seison täysin sanojeni takana. Lapset tekee lapsia ja sitten itketään kun kukaan ei suostu hoitamaan nicorasmussenia että äiti pääsis Flow-festareille.

En oo tota ikinä tajunnut, että on kauhea hinku päästä nimenomaan ryyppäämään. Ap:kin juonut 10 tölkkiä illassa, helvetillinen annos naiselle.
Enkä tota, että mielenterveys ei kestä, jos ei pääse baariin ryyppäämään.
Enkä tota, että vauva pitää antaa yön yli hoitoon, että se ymmärtää että maailmassa on muitakin ihmisiä kuin vanhemmat.
Enkä ihan sitäkään tajua, että perustellaan tätä valintaa sillä että "mun kaverikin sanoi etten oo huono äiti, vaan nimenomaan hyvä äiti tekee näin". Onko tää kaveri joku Jari Sinkkonen, vai miksi hänen mielipiteellä olisi täällä painoarvoa?
Ja kaiken huippu oli tuo perustelu, että vauva pitää laittaa jo 3 kuisena yöhoitoon, tai ei sopeudu vuoden ikäisenä päiväkotiin.

Muuten toki ihan sama mitä muut tekee tän hoitoasian kanssa, mutta noi perustelut on vaan täyttä skeidaa. Oikea syy on, että on niin hillitön hinku vielä sittenkin viettää sitä lapsetonta vapaata elämää.

[QUOTE="äiti29";28633183]Ootpas sä tavannu outoja 20-vuotiaita. Mä olin itse ainakin kypsä 20-vuotiaaksi, ja samoin ystäväni. Olihan noita keskenkasvuisiakin, mutta suurin osa 20-vuotiaista tutuistani keskittyivät enemmän kouluun kuin bilettämiseen. Ja jotkut jopa äitiyteen/isyyteen :) Jossain jenkeissä on ihan tavallista että ollaan teinejä vielä 25-vuotiaanakin, mutta kyllä täällä Suomessa useimmat aikuistuvat jo siinä 19-21-vuotiaana. Toki juhlimista on enemmän kuin 40-vuotiailla, mutta kerranhan sitä vain ollaan nuoria :) En kyllä sanoisi että 20-vuotias olisi automaattisesti huono äiti ikänsä takia. Se kypsyys tulee omasta luonteesta ja asenteesta, ei iästä.[/QUOTE]

Mähän kirjoitin: vastuullinen 20-vuotias äiti on enemmän poikkeus kuin sääntö.

Ja just: kerranhan sitä vain ollaan nuoria, joten juhlimista on enemmän, ihan kuin kirjoitit. Miksi pitää hankkia lapsi kun kerran haluaa mennä ja juhlia?

Onko se väärin kun haluaa kerran kuukaudessa tai kahdessa viettää lapsivapaan illan ja yön? Se halu ei oo pelkästään vain 21-vuotiailla, vaan vanhemmillakin äideillä uskoisin. Onko sillä väliä mitä sinä iltana ja yönä tekee? En mä halua mennä ja juhlia jatkuvaan, kun vain harvakselteen...

Kaikilla on omat mielipiteet. Ei pidä syyllistää toista kun ei toista tunne!
Pidämme vauvastamme hyvää huolta kaikesta huolimatta.<3 Ja kelle viedään hoitoon niin siihen myö luotetaan ja hällä pitää olla todella halu hoitaa vauvaa. :)

Onko se väärin kun haluaa kerran kuukaudessa tai kahdessa viettää lapsivapaan illan ja yön? Se halu ei oo pelkästään vain 21-vuotiailla, vaan vanhemmillakin äideillä uskoisin. Onko sillä väliä mitä sinä iltana ja yönä tekee? En mä halua mennä ja juhlia jatkuvaan, kun vain harvakselteen...

Kaikilla on omat mielipiteet. Ei pidä syyllistää toista kun ei toista tunne!
Pidämme vauvastamme hyvää huolta kaikesta huolimatta.<3 Ja kelle viedään hoitoon niin siihen myö luotetaan ja hällä pitää olla todella halu hoitaa vauvaa. :)

Tee mitä teet, mutta eikö itseäsi nolota lässyttää syyksi tuolle, että lapsi muka tarvtisee tuota, että sopeutuu hoitoon 1-vuotiaana, eikä muuten edes ymmärrä että maailmassa on muitakin ihmisiä kuin te.

En oo tota ikinä tajunnut, että on kauhea hinku päästä nimenomaan ryyppäämään. Ap:kin juonut 10 tölkkiä illassa, helvetillinen annos naiselle.
Enkä tota, että mielenterveys ei kestä, jos ei pääse baariin ryyppäämään.
Enkä tota, että vauva pitää antaa yön yli hoitoon, että se ymmärtää että maailmassa on muitakin ihmisiä kuin vanhemmat.
Enkä ihan sitäkään tajua, että perustellaan tätä valintaa sillä että "mun kaverikin sanoi etten oo huono äiti, vaan nimenomaan hyvä äiti tekee näin". Onko tää kaveri joku Jari Sinkkonen, vai miksi hänen mielipiteellä olisi täällä painoarvoa?
Ja kaiken huippu oli tuo perustelu, että vauva pitää laittaa jo 3 kuisena yöhoitoon, tai ei sopeudu vuoden ikäisenä päiväkotiin.

Muuten toki ihan sama mitä muut tekee tän hoitoasian kanssa, mutta noi perustelut on vaan täyttä skeidaa. Oikea syy on, että on niin hillitön hinku vielä sittenkin viettää sitä lapsetonta vapaata elämää.

Peesi!

No noi asiat vissiin riippuu ihan ihmisestä, kun mulle toi alkoholinkäyttö olisi paljon jo ilman lastakin. :D

Ennen raskautta käytin alkoholia ehkä 4-6krt vuodessa, muita päihteitä myös ehkä sen neljä kertaa.
Raskauden olin tietty nollalinjalla kaiken päihdyttävän suhteen ja lapsen synnyttyä join juhannuksena yhden oluen (lapsi syntyi vappuna), seuraavan kerran sitten, kun lapsi oli 9kk.
Oltiin mun vanhemmilla pari viikkoa kylässä ja yhtenä iltana lähdin kaverin luo, sieltä baariin ja baarista tissit räjähdyspisteessä olevana kahdelta pois,
Seuraavana päivänä ajelin takaisin vanhemmilleni. Hyvin heillä oli mennyt ja lapsi oli nukkunut heidän välissä, äitini imettänyt häntä välillä.
Mulle lapsi huusi sitten siihen malliin, ettei selvästikään ollut valmis olemaan yötä erossa minusta.

Vuoden ikäisenä oli jo ihan eri juttu, silloin oli myös yön poissa, eikä mitään oireiluja jälkikäteen tai yön aikana.
Minulla oli myös helpommat oltavat, kun maitoa ei tullut enää niin älyttömästi.

Niin ja tissuttelin välillä lapsen nukkuessa pari, joskus enemmänkin, jos oli kaveri yökylässä.
Silloin tosin pumppasin "alkoholimaidot" pois.

Kolmen kuukauden ikäinen ei tosiaan tarvitse yökyläilyä mihinkään, mutta jos vanhemmat sitä haluavat, niin en mä kamalasti jaksa paheksua.

Viimeksi olen juonut 10 annosta alkoholia yhteen putkeen illan aikana kesällä 2010. Sitten keväällä 2011 syntyi esikoinen.. Imetin vuoden ikäiseksi ja melkein hetinsen perään raskauduin uudelleen ja nyt imetän 5 kk:n ikäistä kuopusta ja näillä näkymin vuoden ikäiseksi tämänkin. Miehen kanssa ollaan oltu kahdestaan liikenteessä viime kesänä kerran yhden illan ajan sitten esikoisen syntymän (silloin olin kuskina ja odotin jo kuopusta). Tosin tämä lasten yökyläilettömyys johtuu siitä, ettei meillä ole tukiverkkoja tällä paikkakunnalla missä asutaan.

En minä koe tätä elämää raskaaksi ja ei tuo taida rankkaa olla miehellenikään. :) Kyllä minä osaan juoda alkoholia, mutta en koe sitä tällä hetkellä tarpeelliseksi ;) Keväällä otin lonkeron kerran saunan päälle ja valvoin siitä hyvästä puolille öin ja olin seuraavan päivän puolikuollut. :D Ehkä ensi vuonna sitten.. Ja parin vuorokauden loma miehen kanssa kahdestaan.

Hassua sinällänsä miten erilaisia ihmiset/äidit on, kun en minä halunnut olla edes poissa lapsen luota kun poju oli 3kk. Ikävä tuli jo silloin, kun oltiin pari tuntia poissa kun kävimme miehen kanssa syömässä ja jätkä oli vajaa puoli vuotias. Mummo hoiti silloin lasta.

Nyt olisi tarkoitus loppukesästä mennä käymään kunnolla viihteellä ja laps on silloin vajaa 10kk, saa nähdä kuinka nopeasti sitten kummiskin haluaa tulla takaisin kotio, jossa mummo on hoitamassa poikaa. Joten itse en ymmärrä sitä että noin pieni viedään pois varsinkin kotoa johonkin hoitoon, että vanhemmat saa dokata. Itsellä kun sitä tarvetta ei ole ollut ja suht nuori äiti olen (ainakin omasta mielestä :D)

Ja sehän on itseasiassa tutkittu ettei noin pieni vauva muista kuin kaksi ihmistä, yleensä ne lähimmät hoitajat eli isän ja äidin.

No noi asiat vissiin riippuu ihan ihmisestä, kun mulle toi alkoholinkäyttö olisi paljon jo ilman lastakin. :D

Ennen raskautta käytin alkoholia ehkä 4-6krt vuodessa, muita päihteitä myös ehkä sen neljä kertaa.
Raskauden olin tietty nollalinjalla kaiken päihdyttävän suhteen ja lapsen synnyttyä join juhannuksena yhden oluen (lapsi syntyi vappuna), seuraavan kerran sitten, kun lapsi oli 9kk.
Oltiin mun vanhemmilla pari viikkoa kylässä ja yhtenä iltana lähdin kaverin luo, sieltä baariin ja baarista tissit räjähdyspisteessä olevana kahdelta pois,
Seuraavana päivänä ajelin takaisin vanhemmilleni. Hyvin heillä oli mennyt ja lapsi oli nukkunut heidän välissä, äitini imettänyt häntä välillä.
Mulle lapsi huusi sitten siihen malliin, ettei selvästikään ollut valmis olemaan yötä erossa minusta.

Vuoden ikäisenä oli jo ihan eri juttu, silloin oli myös yön poissa, eikä mitään oireiluja jälkikäteen tai yön aikana.
Minulla oli myös helpommat oltavat, kun maitoa ei tullut enää niin älyttömästi.

Niin ja tissuttelin välillä lapsen nukkuessa pari, joskus enemmänkin, jos oli kaveri yökylässä.
Silloin tosin pumppasin "alkoholimaidot" pois.

Kolmen kuukauden ikäinen ei tosiaan tarvitse yökyläilyä mihinkään, mutta jos vanhemmat sitä haluavat, niin en mä kamalasti jaksa paheksua.

vai muita päihteitä vielä alkoholin lisäksi. Kaikenlaisia narkkareita sitä täälläki pyörii. Sietäisit hävetä. Vai onko jotenkin hienoa kertoa että olet käyttänyt oikein huumeitakin? Siinä taas näkee teini-äitien typeryyden.

Yhteistyössä