Alkoholin aiheuttamat vammat alkuraskaudessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "harmaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"harmaana"

Vieras
Hei,

Olen raskaana rv 5+4 kuukautisista laskien. Kun en tiennyt olevani raskaana, olin lomamatkalla ja käytin runsasti alkoholia 6: na päivänä peräkkäin, viimeinen käyttö oli noin rv 4. Tein testin vasta viikolla 4+3, ja se oli selvä plussa. Pelkään todella paljon aiheuttaneeni lapselleni jotain peruuttamatonta. Onko joitakin muita sikiötutkimuksia kuin nämä kaksi neuvolan tarjoamaa tutkimusta, jolla voi selvittää lisävauriot liittyen juuri alkoholin altistukseen? Voiko mitenkään ennusta, minkälaiset mahdollisuudet lapsellani on syntyä ja kehittyä täysin terveenä?

Istukka alkaa toimia ja verenkierto yhdistyy istukan kautta vasta rv 6 (eli kun sydän alkaa sykkiä), sit ennen ei elintavat eivät voi vaikuttaa mitenkään. Ennen plussaa alkio ei ole edes kiinnittynyt kohtuun eikä raskaushormonia erittynyt joten silloin ei ainakaan voi vaikuttaa....

Olet siis tehnyt testin kun kuukautistesi olisi pitänyt alkaa. Akio on ollut silloin 2vko:n ikäinen, eikä verenkiertonne ole vielä yhdistyneet, joten alkioon ei alkoholia ole mennyt. Lapsesi mahdollisuudet syntyä ja kehittyä täysin terveenä ovat samat kuin kaikissa raskauksissa muutenkin.

Kohta joku vastaa, että alkoholipitoiset juomat pitää jättää rauhaan yhtä aikaa ehkäisyn kanssa, mutta kun se yritys voi kestää vuosia. Itse tuli 5. kierrosta raskaaksi ja totta kai juuri erityisen tärkeän, juhlistettavan tapahtuman ja matkan yhteydessä. Muuten en kyllä ottaisikaan viikkoa putkeen. Olisin voinut pahimmillaan olla joPa 5+0 raskaana, todellisuudessa kaiketi 4+jotain. Lapsi on nyt 3-v ja täysin normaalisti kehittynyt.

Nykytietämyksen valossa riskit ovat ko. tilanteessa olemattomat. Samoin on 1 annoksen nauttiminen raskausaikana, mutta sitä ei Suomessa saa sanoa ääneen. Se antaisi signaalin että juominen raskauden aikana on hyväksyttävää, ja lisäksi1 annos on venyvä käsite varsinkin mahdollisten ongelmakäyttäjien keskuudessa.

[QUOTE="Piupau";24461562]Kohta joku vastaa, että alkoholipitoiset juomat pitää jättää rauhaan yhtä aikaa ehkäisyn kanssa, mutta kun se yritys voi kestää vuosia. Itse tuli 5. kierrosta raskaaksi ja totta kai juuri erityisen tärkeän, juhlistettavan tapahtuman ja matkan yhteydessä. Muuten en kyllä ottaisikaan viikkoa putkeen. Olisin voinut pahimmillaan olla joPa 5+0 raskaana, todellisuudessa kaiketi 4+jotain. Lapsi on nyt 3-v ja täysin normaalisti kehittynyt.

Nykytietämyksen valossa riskit ovat ko. tilanteessa olemattomat. Samoin on 1 annoksen nauttiminen raskausaikana, mutta sitä ei Suomessa saa sanoa ääneen. Se antaisi signaalin että juominen raskauden aikana on hyväksyttävää, ja lisäksi1 annos on venyvä käsite varsinkin mahdollisten ongelmakäyttäjien keskuudessa.[/QUOTE]
Joitko kans viikon putkeen?

aloittaja

mä käytin pillereitä ja menkat oli koko ajan pois. pillerit pettikin ja sain tietää olevani raskaana vasta rv 16.
useamman kerran olin viikonloppua viettämässä, juhannus, laivareissu jne...
lapsi on nyt 2v, ihana, terve ja hauska rakas tyttö :) ei pienintäkään ongelmaa ollut terveyden tms. kanssa.
toki tää on aina tapauskohtaista, mutta eiköhän alkoholista sen takia kovasti varoitella, ja kehoteta pitämään nollalinjaa, ettei kukaan ehdointahdoin jatkuvasti joisi.

Vastaavia kyselyjä on netti pullollaan, tiedän kun etsin googlella erittäin huolestuneena, kun join ennen kuin tiesin olevani raskaana... Kaikkialla puhuttiin siitä, että noin aikaisessa vaiheessa ei vielä ole haittaa. Sinuna lakkaisin murehtimasta. Onnea raskaudesta!

Lastenkardiologin luennoilta kuultua:
Osan lasten synnynnäisistä sydänvioista selittyy äidin alkoholinkäytöllä, sydän kun kehittyy elimistä ensimmäisenä.
Sillä onko yhteistä istukanvälittämää verenkiertoa tai ei, ei ole väliä, sinun kehosta se alkion munasolun kautta kehittyy kumminkin...

Lastenkardiologin luennoilta kuultua:
Osan lasten synnynnäisistä sydänvioista selittyy äidin alkoholinkäytöllä, sydän kun kehittyy elimistä ensimmäisenä.
Sillä onko yhteistä istukanvälittämää verenkiertoa tai ei, ei ole väliä, sinun kehosta se alkion munasolun kautta kehittyy kumminkin...

Miten suuri riski on sitten että lapselle tulee tai on jo sydänvika?

Mulle sanoi neuvolassa että jos sille olisi tullut pahaa vikaa niin luonto todennäköisesti hoitaisi asian = tulis keskenmeno. Sanoi myös että turha sellaista stressata, ihan alussa sille lapselle ei juuri pysty vahinkoa aiheuttamaan ja monet monet monet naiset on tietämättään raskaana ja ehtivät bilettää alussa jne. Ja silti terveitä lapsia syntyy.

Sanoisin, että olisi oikeasti ajattelevaista ja tunnollista jättää alkoholin juominen siinä vaiheessa kun alkaa raskautta toivoa. Mutta tapauksessasi on jo myöhäistä tietenkin...

Kyllä alkoholin nauttimisella on väitetty olevan osuutensa mm. sydänvikoihin, mutta eihän kukaan täällä pysty sinulle sanomaan onko lapseesi jo kenties jotain tullut. Sinun täytyy vain toivoa parasta ja lopettaa typeryydet.

Lisäksi täytyy vielä korjata, lapsen ja äidin verenkierto EI missään vaiheessa raskautta yhdisty, niin kuin muutama täällä kirjoitti.

[QUOTE="joku";24461422]Istukka alkaa toimia ja verenkierto yhdistyy istukan kautta vasta rv 6 (eli kun sydän alkaa sykkiä), sit ennen ei elintavat eivät voi vaikuttaa mitenkään. Ennen plussaa alkio ei ole edes kiinnittynyt kohtuun eikä raskaushormonia erittynyt joten silloin ei ainakaan voi vaikuttaa....[/QUOTE]

Höpöhöpö.

Join humalaan asti, vaikka nyt en ihan kaatokännissä ollutkaan.

Ja mä tiedän, ei tule sydänvikaa. Älä tee aborttia, kaikki on hyvin. Sydän alkaa kehittyä vasta rv 5 eteenpäin, ja se ei sulla ollut edes täynnä. Lisäksi, kuten aiemmissa vastauksissa on kerrottu, viinaa on joissakin tapauksissa kaadettu paljon pitemmillekin viikoille ilman seuraamuksia. Oma äitini otti aikoinaan konjakkia ennenaikaisiin supistuksiin - lääkärin ehdotuksesta.

Riski on toki olemassa, ja suomalaisten ongelmallisesta alkoholikulttuurista johtuen meillä on raskauden aikana vain nollalinja "sallittu". Monissa muissa maissa lasi viiniä ruokajuomana ei ilmeisesti ole ongelma, koska FAS-lapsia ei synny enempää kuin Suomessa.

Yhteistyössä