Alkuperäinen kirjoittaja Tilli:Mun periaatteeni on, että kukaan ei ole kännissä mun lapsen seurassa.
Hyvin sanottu. Meillä näin. Ei meillä kyllä alkoholia humalatilaan asti käytetä.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Tilli:Mun periaatteeni on, että kukaan ei ole kännissä mun lapsen seurassa.
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:Alkuperäinen kirjoittaja Tilli:Mun periaatteeni on, että kukaan ei ole kännissä mun lapsen seurassa.
Miten sen voi varmistaa? Tarkoitat varmaan, että tietoisesti vältät tilanteita, joissa ihmisiä olisi humalassa lapsesi nähden. Onko se helposti järjestettävissä?
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:Alkuperäinen kirjoittaja Tilli:Mun periaatteeni on, että kukaan ei ole kännissä mun lapsen seurassa.
Miten sen voi varmistaa? Tarkoitat varmaan, että tietoisesti vältät tilanteita, joissa ihmisiä olisi humalassa lapsesi nähden. Onko se helposti järjestettävissä?
Alkuperäinen kirjoittaja Tilli:Kotona se on helposti järjestettävissä. Jos kyläpaikassa meno yltyy jostain syystä, niin sieltäkin voi poistua. Ei ole kyllä koskaan tarvinnut. =) Jos nyt kaupassa tai torilla joku juoppo touhuilee, niin siitäkin tilanteesta voi poistua. Eli siis kyllä se suht helposti on järjestettävissä. Ehkä jossain junassa tai lentokoneessa vaikeampaa. =)
Alkuperäinen kirjoittaja Tarmoerkale:Alkuperäinen kirjoittaja fanta:Alkuperäinen kirjoittaja Tilli:Mun periaatteeni on, että kukaan ei ole kännissä mun lapsen seurassa.
Mä ajattelen tästä niin, että lapsen ei toki ole hyvä olla känniporukassa. Mutta tulee ehkä joskus tilanteita, joissa et voi sitä välttää, ja silloin on vanhempien oltava rauhallisia ja turvallisia, siis selvinpäin. Lapsi huomaa välittömästi, jos aikuinen alkaa pelätä/ jännittyä/ panikoida humalaisten seurassa, ja alkaa siis itsekin. Miksi siis sellainen esimerkki lapselle?
Itsekin toki tietoisesti yritän minimoida ne tilanteet, jolloin lapseni kohtaavat humalaisia. Mutta juuri viime viikolla tulimme bussilla mummulasta, ja sattui olemaan auto täynnä känniläisiä, jostakin juhlasta tulossa. Jos olisimme odottaneet seuraavaa autoa, olisimme saaneet seistä pysäkillä 45 minuuttia. Istuimme rauhallisesti kyytiin, ja koko matkan joku känniläinen höpötti siinä lapsille. Toki pidin huolta, että mitään lapsia ahdistavaa ei puhuttu eikä ääntä korotettu tai vastaavaa. Kun jäimme poi kyydistä, pojat juttelivat kuinka hassuja ne sedät olivat puhuneet ja mitä ihmettä se yksi nukkui siinä penkissä keskellä päivää.
Olisiko siis pitänyt
a) olla menemättä bussiin
b) mennä bussiin ja koko ajan sanoa lapsille, että "Älkää puhuko noille! Ne on kännissä!"
c) olla kokonaan menemättä mummulaan viikonloppuna, koska aina on julkisissa kulkuneuvoissa riski törmätä alkoholia nauttineisiin??![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:Alkuperäinen kirjoittaja Tilli:Mun periaatteeni on, että kukaan ei ole kännissä mun lapsen seurassa.
Hyvin sanottu. Meillä näin. Ei meillä kyllä alkoholia humalatilaan asti käytetä.
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:Alkuperäinen kirjoittaja Tilli:Kotona se on helposti järjestettävissä. Jos kyläpaikassa meno yltyy jostain syystä, niin sieltäkin voi poistua. Ei ole kyllä koskaan tarvinnut. =) Jos nyt kaupassa tai torilla joku juoppo touhuilee, niin siitäkin tilanteesta voi poistua. Eli siis kyllä se suht helposti on järjestettävissä. Ehkä jossain junassa tai lentokoneessa vaikeampaa. =)
Selitätkö lapselle, että miksi poistutte?![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Tilli:Lapsi on 2,5v joten ei siinä kummempia tarvisi selitellä. Mutta siis sellaista tilannetta ei ole vielä tullut. Ehkä oon sit hyvin niitä vältellyt? =)
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:Alkuperäinen kirjoittaja Tilli:Lapsi on 2,5v joten ei siinä kummempia tarvisi selitellä. Mutta siis sellaista tilannetta ei ole vielä tullut. Ehkä oon sit hyvin niitä vältellyt? =)
Pian lapsi on isompi, luultavasti alatte liikkua laajemmin erilaisissa paikoissa lapsen kasvaessa ja tulee eteen erilaisia tilanteita ja lapsikin huomio ympäristöään enemmän ja tarkemmin. Siinä vaiheessa luultavasti tarvitset jonkun selittävän sanan =)
Alkuperäinen kirjoittaja Tilli:Näin varmaan. Pyritkö itse välttämään humalaisia lastesi kanssa?
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:Alkuperäinen kirjoittaja Kukkanen2:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Mutta entäs kun se yksikin alkoholiannos tuntuu jo päässä? Olen niin pienikokoinen, etten todellakaan pysty ottamaan yhtään ilman etteikö se tuntuisi. Siksi pidättäydyn täysin alkoholista lapseni läsnäollessa. Enpä ole ennemmin tullut ajatelleeksi, että raitis koti onkin pahaksi lapselle...
En minäkään.
Ihanaa että teillä on miehetkin sellaisia jotka eivät koskaan ota pisaraakaan. Niitä on harvassa.
Alkuperäinen kirjoittaja Tarmoerkale:Alkuperäinen kirjoittaja fanta:Alkuperäinen kirjoittaja Tilli:Mun periaatteeni on, että kukaan ei ole kännissä mun lapsen seurassa.
Mä ajattelen tästä niin, että lapsen ei toki ole hyvä olla känniporukassa. Mutta tulee ehkä joskus tilanteita, joissa et voi sitä välttää, ja silloin on vanhempien oltava rauhallisia ja turvallisia, siis selvinpäin. Lapsi huomaa välittömästi, jos aikuinen alkaa pelätä/ jännittyä/ panikoida humalaisten seurassa, ja alkaa siis itsekin. Miksi siis sellainen esimerkki lapselle?
Itsekin toki tietoisesti yritän minimoida ne tilanteet, jolloin lapseni kohtaavat humalaisia. Mutta juuri viime viikolla tulimme bussilla mummulasta, ja sattui olemaan auto täynnä känniläisiä, jostakin juhlasta tulossa. Jos olisimme odottaneet seuraavaa autoa, olisimme saaneet seistä pysäkillä 45 minuuttia. Istuimme rauhallisesti kyytiin, ja koko matkan joku känniläinen höpötti siinä lapsille. Toki pidin huolta, että mitään lapsia ahdistavaa ei puhuttu eikä ääntä korotettu tai vastaavaa. Kun jäimme poi kyydistä, pojat juttelivat kuinka hassuja ne sedät olivat puhuneet ja mitä ihmettä se yksi nukkui siinä penkissä keskellä päivää.
Olisiko siis pitänyt
a) olla menemättä bussiin
b) mennä bussiin ja koko ajan sanoa lapsille, että "Älkää puhuko noille! Ne on kännissä!"
c) olla kokonaan menemättä mummulaan viikonloppuna, koska aina on julkisissa kulkuneuvoissa riski törmätä alkoholia nauttineisiin??![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Tarmoerkale:Tuo jouluavaus aiheesta oli ihan mielenkiintoinen.
Kertokaas te, jota aina vastaatte näihin kyselyihin., että "meillä ei todellakaan juoda lasten aikana, vaan silloin kun otetaan, juodaan kunnolla ja lapset on muualla."
Ehkäpä siinä sitten luulee olevansa johdonmukainen ja fiksu uskotellessaan lapsilleen, että vanhemmat eivät koskaan juo.
Minun korvaani tuollainen logiikka kuullostaa lähinnä seuraavanlaiselta:
"en pysty hallitsemaan alkoholikäyttöäni, siksi en juo kohtuudella. Yhtä tai kahta lasillista viiniä ei kannata edes ottaa, koska se ei nouse kunnolla päähän. Jos on pakko juoda, vien lapset suosiolla pois koska tiedän, että juomiseni ei ole lasten katsottavaa, otan siis aina kunnon perseet kun ylipäätään otan. kerron kaikille, että meillä ei juoda lainkaan, jotta minua pidettäisiin hyvänä ihmisenä, eikä kenellekään tule mieleen, että pelkän alkoholia ja sen aikaansaamaa vaikutusta minussa ja puolisossani."
Anteeksi nyt vaan tas jo valmiiksi. Mielestäni huomattavasti järkevämmät ja turvallisemmat lähtökohdat tulevaa "alkoholiuraa" silmälläpitäen antaa lapselleen silloin, kun näyttää omalla esimerkillään, että alkoholi voi kuulua aikuisten juhlaan silloin, kun sitä osataan käyttää kohtuudella. Siihen ei kuulu mitään tabuluonnetta perheen sisällä, ei hyssyttelyä eikä salailua perusteetonta ylisuojelua kenenkään taholta.