Alkoholinkäytöstä vielä, noin yleensä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tarmoerkale
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voin ihan suoraan sanoa, että juon alkoholia sen takia, että se nousee päähän. Jos juon, niin juon ja rellestän sitten. Tosin joskus voin ottaa muutaman saunakaljan sen jääden siihen. En minä juo alkoholia maun takia (tai no bisseä ehkä, mutta sitäkin pääasiassa päihtymistarkoituksella, hyvä maku on vain plussaa) vaan se, että se menee päähän ja sitten olen humalassa, biletän tai vaikka murjotan jos siltä tuntuu.

Siltikään alkoholinkäyttö ei ole minulle ongelma.

No höh..Mä en vaan saa minkäänlaista tyydytystä siitä punkku lasillisesta tai sauna oluesta..Alkoholi on pahaa, mutta joskun tääkin mamma tahtoo nollata ittensä ja siihen nyt niinkun yleensä kuuluu se baari ilta..

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja Tilli:
Mun periaatteeni on, että kukaan ei ole kännissä mun lapsen seurassa.

Miten sen voi varmistaa? Tarkoitat varmaan, että tietoisesti vältät tilanteita, joissa ihmisiä olisi humalassa lapsesi nähden. Onko se helposti järjestettävissä?

Mä ajattelen tästä niin, että lapsen ei toki ole hyvä olla känniporukassa. Mutta tulee ehkä joskus tilanteita, joissa et voi sitä välttää, ja silloin on vanhempien oltava rauhallisia ja turvallisia, siis selvinpäin. Lapsi huomaa välittömästi, jos aikuinen alkaa pelätä/ jännittyä/ panikoida humalaisten seurassa, ja alkaa siis itsekin. Miksi siis sellainen esimerkki lapselle?

Itsekin toki tietoisesti yritän minimoida ne tilanteet, jolloin lapseni kohtaavat humalaisia. Mutta juuri viime viikolla tulimme bussilla mummulasta, ja sattui olemaan auto täynnä känniläisiä, jostakin juhlasta tulossa. Jos olisimme odottaneet seuraavaa autoa, olisimme saaneet seistä pysäkillä 45 minuuttia. Istuimme rauhallisesti kyytiin, ja koko matkan joku känniläinen höpötti siinä lapsille. Toki pidin huolta, että mitään lapsia ahdistavaa ei puhuttu eikä ääntä korotettu tai vastaavaa. Kun jäimme poi kyydistä, pojat juttelivat kuinka hassuja ne sedät olivat puhuneet ja mitä ihmettä se yksi nukkui siinä penkissä keskellä päivää.

Olisiko siis pitänyt
a) olla menemättä bussiin
b) mennä bussiin ja koko ajan sanoa lapsille, että "Älkää puhuko noille! Ne on kännissä!"
c) olla kokonaan menemättä mummulaan viikonloppuna, koska aina on julkisissa kulkuneuvoissa riski törmätä alkoholia nauttineisiin?? :whistle:

Miten sen voi varmistaa? Tarkoitat varmaan, että tietoisesti vältät tilanteita, joissa ihmisiä olisi humalassa lapsesi nähden. Onko se helposti järjestettävissä?

Kotona se on helposti järjestettävissä. Jos kyläpaikassa meno yltyy jostain syystä, niin sieltäkin voi poistua. Ei ole kyllä koskaan tarvinnut. =) Jos nyt kaupassa tai torilla joku juoppo touhuilee, niin siitäkin tilanteesta voi poistua. Eli siis kyllä se suht helposti on järjestettävissä. Ehkä jossain junassa tai lentokoneessa vaikeampaa. =)

Kotona se on helposti järjestettävissä. Jos kyläpaikassa meno yltyy jostain syystä, niin sieltäkin voi poistua. Ei ole kyllä koskaan tarvinnut. =) Jos nyt kaupassa tai torilla joku juoppo touhuilee, niin siitäkin tilanteesta voi poistua. Eli siis kyllä se suht helposti on järjestettävissä. Ehkä jossain junassa tai lentokoneessa vaikeampaa. =)

Selitätkö lapselle, että miksi poistutte? :)

Joidenkin tutkimusten mukaan taas lasten seurassa ei nimenomaan kannattaisi juoda edes sitä yhtäkään, lapsi kun huomaa humaltumisen jo paljon aikaisemmassa vaiheessa kuin aikuinen itse, ja voi pelätä jo valmiiksi aikuisen humaltumista, vaikka sitä ei sitten edes tapahtuisi.. Ja tuo esimerkin näyttäminen, kuinka aikuiset voivat ottaa muutaman juhliakseen, voi sekin vaikuttaa negatiivisesti lapseen, eli hän sitten kääntää sen niin, että humaltuminen on jotain hienoa, aikuisuuteen liittyvää, ja ilman alkoholia ei voi pitää hauskaa.. Itse en juo kovinkaan usein, ja silloin kun juon ovat lapset muualla. Tosin voin kyllä sen yhden ottaa lapsen nähdenkin, eikä siitä minulle sen kummempia tunnon tuskia jää.

Alkuperäinen kirjoittaja Tarmoerkale:

Mä ajattelen tästä niin, että lapsen ei toki ole hyvä olla känniporukassa. Mutta tulee ehkä joskus tilanteita, joissa et voi sitä välttää, ja silloin on vanhempien oltava rauhallisia ja turvallisia, siis selvinpäin. Lapsi huomaa välittömästi, jos aikuinen alkaa pelätä/ jännittyä/ panikoida humalaisten seurassa, ja alkaa siis itsekin. Miksi siis sellainen esimerkki lapselle?

Itsekin toki tietoisesti yritän minimoida ne tilanteet, jolloin lapseni kohtaavat humalaisia. Mutta juuri viime viikolla tulimme bussilla mummulasta, ja sattui olemaan auto täynnä känniläisiä, jostakin juhlasta tulossa. Jos olisimme odottaneet seuraavaa autoa, olisimme saaneet seistä pysäkillä 45 minuuttia. Istuimme rauhallisesti kyytiin, ja koko matkan joku känniläinen höpötti siinä lapsille. Toki pidin huolta, että mitään lapsia ahdistavaa ei puhuttu eikä ääntä korotettu tai vastaavaa. Kun jäimme poi kyydistä, pojat juttelivat kuinka hassuja ne sedät olivat puhuneet ja mitä ihmettä se yksi nukkui siinä penkissä keskellä päivää.

Olisiko siis pitänyt
b) mennä bussiin ja koko ajan sanoa lapsille, että "Älkää puhuko noille! Ne on kännissä!"
c) olla kokonaan menemättä mummulaan viikonloppuna, koska aina on julkisissa kulkuneuvoissa riski törmätä alkoholia nauttineisiin?? :whistle:

Kärjistät kyllä itsekin aika tavalla. =) Olisin toiminut samalla tavalla kuin sinä, jos tuollaiseen tilanteeseen joutuisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:

Hyvin sanottu. Meillä näin. Ei meillä kyllä alkoholia humalatilaan asti käytetä.

Mä tulen tähän pinoon ja vältän vielä itsekkin joutumasta humalaiseen seuraan... :whistle:

En mäkään lasiin sylje, vaikka tohon toiseen ketjuun vastasin ehdottoman ein. Mut jouluna mä oon todellakin yksin lasten kanssa, naapurit on poissa (pyysivät jo taloa vahtimaan) ni siks en jouluna ota tippaakaan. Ja tää vaan siks, et jos jotain sattuu, ni oon ajokunnossa. Mut kyllä mä saatan joskus perjantai-iltana siiderin juoda.

Selitätkö lapselle, että miksi poistutte? :)

Lapsi on 2,5v joten ei siinä kummempia tarvisi selitellä. Mutta siis sellaista tilannetta ei ole vielä tullut. Ehkä oon sit hyvin niitä vältellyt? =)

Lapsi on 2,5v joten ei siinä kummempia tarvisi selitellä. Mutta siis sellaista tilannetta ei ole vielä tullut. Ehkä oon sit hyvin niitä vältellyt? =)

Pian lapsi on isompi, luultavasti alatte liikkua laajemmin erilaisissa paikoissa lapsen kasvaessa ja tulee eteen erilaisia tilanteita ja lapsikin huomio ympäristöään enemmän ja tarkemmin. Siinä vaiheessa luultavasti tarvitset jonkun selittävän sanan =)

Hmm..eihän siinä mitään pahaa olekaan, jos ottaa lasten nähden esim. lasin punkkua ruuan kanssa. Mutta itse kyllä humaltuisin tuommoisistakin määristä, kun tuossa jouluketjussa mainittiin: alkusnapsit, lasi-pari punkkua, saunaoluet ja illalla terästettyä glögiä.
Toki jokainen saa ottaa niin paljon kuin tykkää, meillä ei jouluna alkoholia käytetä. Eikä sitä mielestäni tarvitse sen enempää edes selitellä =)

Pian lapsi on isompi, luultavasti alatte liikkua laajemmin erilaisissa paikoissa lapsen kasvaessa ja tulee eteen erilaisia tilanteita ja lapsikin huomio ympäristöään enemmän ja tarkemmin. Siinä vaiheessa luultavasti tarvitset jonkun selittävän sanan =)

Näin varmaan. Pyritkö itse välttämään humalaisia lastesi kanssa?

Näin varmaan. Pyritkö itse välttämään humalaisia lastesi kanssa?

Kyllä siinä mielessä, etten hakeutumalla hakeudu (kukapa nyt tekisikään niin? ) juopuneitten seuraan. Mutta jos vaikka jossain juhlassa joku vähän hiprakoituu, muttei ala käyttäytyä kuitenkaan uhkaavasti tai lässytellä tms epämiellyttävää, niin en minä ole lapsia pois sen takia vienyt. Joskus ovat kysyneet, että miksi tuo on tuommoinen, olen vastannut, että hän on juonut vähän liikaa olutta tai mitä nyt onkaan juonut.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja Kukkanen2:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta entäs kun se yksikin alkoholiannos tuntuu jo päässä? Olen niin pienikokoinen, etten todellakaan pysty ottamaan yhtään ilman etteikö se tuntuisi. Siksi pidättäydyn täysin alkoholista lapseni läsnäollessa. Enpä ole ennemmin tullut ajatelleeksi, että raitis koti onkin pahaksi lapselle...

En minäkään.

Ihanaa että teillä on miehetkin sellaisia jotka eivät koskaan ota pisaraakaan. Niitä on harvassa.

Niin on ihana asia, helpottaa kummasti elämää kun kumpikaan ei juo. :)

Olisiko siis pitänyt

Mä en ainakaan pelkää/panikoi/jännitä kännikalojen lähellä, paitsi silloin kun joku on agressiivinen käytökseltään. En siirrä lapsiini siis pelkoa. Olen kyllä yrittänyt opettaa lapset niin etteivät he pitäisi tarpeellisena juoda koskaan. Mielestäni sekin on ihan ok kasvatustapa ja tähän saakka toiminut hyvin. Teinimme on sanonut monta kertaa ettei hän ymmärrä ollenkaan muutamaa tuttuaan/kaveriaan koulusta joiden elämän kohokohta on perjantai-ilta ja bileet jonkun kotona. En supise lasteni korvaan kaduilla ja hauku humalaisia, mutta tottakai väistän jos päälle meinaavat humalassa kaatua. Se että lapset näkevät humalaisia mahdollisesti kaupungilla saa mielestäni riittää, meillä kotona niitä ei tulla näkemään.

Tuo jouluavaus aiheesta oli ihan mielenkiintoinen.

Kertokaas te, jota aina vastaatte näihin kyselyihin., että "meillä ei todellakaan juoda lasten aikana, vaan silloin kun otetaan, juodaan kunnolla ja lapset on muualla."

Ehkäpä siinä sitten luulee olevansa johdonmukainen ja fiksu uskotellessaan lapsilleen, että vanhemmat eivät koskaan juo.

Minun korvaani tuollainen logiikka kuullostaa lähinnä seuraavanlaiselta:
"en pysty hallitsemaan alkoholikäyttöäni, siksi en juo kohtuudella. Yhtä tai kahta lasillista viiniä ei kannata edes ottaa, koska se ei nouse kunnolla päähän. Jos on pakko juoda, vien lapset suosiolla pois koska tiedän, että juomiseni ei ole lasten katsottavaa, otan siis aina kunnon perseet kun ylipäätään otan. kerron kaikille, että meillä ei juoda lainkaan, jotta minua pidettäisiin hyvänä ihmisenä, eikä kenellekään tule mieleen, että pelkän alkoholia ja sen aikaansaamaa vaikutusta minussa ja puolisossani."

Anteeksi nyt vaan tas jo valmiiksi. Mielestäni huomattavasti järkevämmät ja turvallisemmat lähtökohdat tulevaa "alkoholiuraa" silmälläpitäen antaa lapselleen silloin, kun näyttää omalla esimerkillään, että alkoholi voi kuulua aikuisten juhlaan silloin, kun sitä osataan käyttää kohtuudella. Siihen ei kuulu mitään tabuluonnetta perheen sisällä, ei hyssyttelyä eikä salailua perusteetonta ylisuojelua kenenkään taholta.

:attn: ASIAAAA!!! Samaa olen täällä monen muunkin asian kanssa ihmetellyt, että minkä ihmeen sädekehän ne palstailijat luulevat saavansa, jotka tekevät juuri noita aloituksia: "Ei kai teillä juoda pisaraakaan alkoholia jouluna eikä koskaan kun lapset on kotona?" :headwall:
Ihme sievistelyä... itse olen alkoholisti-isän kanssa lapsuuteni elänyt, silti en näe tarvetta olla absolutisti jouluna tai muunakaan juhlapyhänä. Mielestäni nimenomaan kohtuukäyttö, esim. ruuan kanssa parin viinilasillisen juominen ei anna lapsille väärää kuvaa alkoholin nauttimisesta.
Meillä todellakin eletään lasten ehdoilla myös jouluna ja nautitaan yhdessä olosta ja se ei silti sulje pois ruuan kanssa juotua viiniä eikä myöhemmin illalla muutamaa glögipaukkua. Joillain tosiaan on hiukan liian mustavalkoinen ajattelu... :/

Meillä ei jouluna juurikaan juoda alkoholia, mitä nyt on pikkusen punaviiniä glögin seassa. On kyllä tosi vähän mitä siihen laitetaan. Ollaan yleensä jouluna mun äidin luona ja en näe siinä mitään pahaa jos äidin avomies ottaa ruuan kanssa sen oluen. Itelle ei kyllä ruokajuomana alkoholipitoiset aineet maistu. Saatan ottaa joskus sen siiderin saunan päälle. On kyllä tosi harvoin kun tulee ylipäämnsä otettua. Eli sen yhden voin ottaa sillon kun lapsi on kotona, mutta jos tarkoitus on ottaa useampi niin lapsi on sillon hoidossa.

Se, että meillä ei oteta yhtään lasten aikana johtuu siitä, että lapsiperheessä kun ei koskaan tiedä jos vaikka joutuu kesken yön lääkäriin... hienoo mennä sinne sitte taxilla haisten alkoholilta. :whistle:

Minä en juo muutenkaan. En vaikka lapset olis muualla ( eivät tosin koskaan ole missään ). :wave:

Yhteistyössä