Alkoholista vielä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lähes absolutisti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lähes absolutisti

Vieras
Olen nyt lueskellut palstalla erilaisia kirjoituksia alkoholin käytöstä, ja rupesin ihan miettimään, että olenko minä todellakin lähes ainoa laatuani?

Suurin osa palstalla kirjoittelevista tuntuu käyttävän alkoholia kohtalaisesti / paljon.. (Ja HUOM! En kritisoi, totean vaan!) Harvassa on ne jotka eivät käytä alkoholia / käyttävät tosi vähän..

Joten, kysymykseni kuuluukin, onko minun lisäkseni muita jotka eivät käytä lähes yhtää alkoholia?
Minä en käy ikinä baareissa tai missään illan istujaisissa, en sen puoleen juo kotonakaan. Joskus otan yhden "sauna-oluen" tms, mutta en sen enempää.

Ja en halua mitään haukkumista nipoksi tai käskyä löysätä nutturaa yms vaan asiallisia vastauksia muilta raittiilta (jos niitä on). :)

Mä en käytännössä käytä juurikaan alkoholia. Kaksi pientä lasta, olen äskettäin palannut työelämään. En raaski tuhlata iltoja/viikonloppuja/aamuja siihen että kännäilisin tai makaisin krapulaani pois. Lasten kanssa ennättää muutenkin olla niin vähän töiden vuoksi.
Kerran pari vuodessa tulee käytyä viihteellä.

En ole absolutisti, mutta todella vähän käytän alkoholia. Juuri yksi saunajuoma menee, tai lasillinen viiniä ruualla harvoin, mutta enempää en koe tarvitsevani.

Minä voisin hypätä tähän ketjuun.
Juon todella harvoin. Joskus saatan ostaa saunasiiderin kaupasta ja sitten se jääkin miehen juotavaksi. Saatan ottaa muutaman suullisen ja sitten lykkään loput miehelleni.
Minulle ei alkoholi sovi oikein missään muodossa, enkä edes tykkää olla humalassa. Joskus jos intoudun juomaan kokonaisen tölkin siideriä saunan kunniaksi, hapot nousee jotenkin olkapäihin ja se on muuten tuskallinen ja kivulias vaiva.

Jossain vaiheessa kokeiltiin miehen kanssa nautiskella lasilliset punaviiniä iltaisin, mutta sekin jäi aika lyhyeen.

Mulle ei sovi alkoholi, eikä sen puoleen kahvikaan, niistä mulle tulee hirveät morkkikset. : /

Täällä yksi. Kaksi pientä lasta mullakin, käytäntö on sanellut, etten juurikaan alkoholia käytä. Käyn ehkä kerran vuodessa jossain "viihteellä", mutta baareilu, krapula ym. ei todellakaan houkuta :D En juo myöskään saunaolutta tai viiniä ruuan kanssa, en silleen pidä alkoholista.

No täällä tällä mammalla on niin et tulee aikoja jolloin otan hyvin, hyvin vähän. Ja sitten joskus tulee otettua tiheämpään ja enemmän, riippuu niin paljon elämäntilanteesta.

Minä en nykyään enää käytä alkoholia, puhtaasti sen takia, etten sen vaikutuksenalaisena ollessani osaa käyttäytyä itse toivomallani tavalla. Rupean flirttailemaan, tanssimaan, annan ymmärtää miesten liikoja yms.. Ei sovi mulle, parempi pysyä erossa.
Alkoholinmausta en pidä niin paljon, että viitsisin ottaa muutamaa kaljaa saunan kera, viini maistuu kamalalta ja siideri on liian makeaa. Lisäksi todennäköisesti lihoisin jos rupeaisin "tissuttelemaan" maun vuoksi.

Minä. Juon alkoholia harvoin ja vähän kerrallaan. Mutta olen niin syntinen, että teen sen lasten läsnäollessa. Nyt onkin kyllä kieltämättä ollut putki päällä, kun olen kahden kuukauden sisään nauttinut kolme annosta alkoholia :o vaikka vauvakin on vasta 3kk vanha :D

Täällä olis yks :) En tykkää rypiskelystä enkä käy baareissakaan kuin ehkä muutaman kerran vuodessa, ja silloinkin selvinpäin laulamassa karaokea.

Olin lähes 10 vuotta lähes täysin ilman alkoa, poikkeuksena oli uusi vuosi 1999- 2000 kun maistoin lasista siideriä. Enkä pitänyt sitä mitenkään ihmeellisenä juttuna. Monelle teki tiukkaa ymmärtää ettei minua oikeasti se alkoholin kanssa pelleily paljoa jaksanut kiinnostaa. Katselin muksuna kun isä hakkasi äitini humalassa teholle ja äitini ryypiskelyä 10 vuotta kun avioero otti voimille. Ensimmäisestä aviomiehestänikin kehkeytyi kunnon juoppo. Nuorempien lasten isä ryhtyi myös alkoholistiksi suhteemme aikana.

Katselin lapsena vierestä kun vanhempani istuivat ystäviensä kanssa iltaa ja joivat itsensä "pikkuhiprakkaan". Pelkäsin heitä ja vieraita koska en oikeasti ymmärtänyt miksi heidän käytöksensä muuttui niin paljon. Olen minä teininä omat ryypiskelyni kokeillut, ihan vaan kun halusin oikeasti itetää onko se nyt niin hienoa. Ei ollut. Vastuu pikkuveljen kasvattamisesta jäi minulle alkoholin takia, kuten myös selviytyminen yksin omien lasteni kanssa.

Lapseni jokainen on nähnyt ja kokenut alkoholin käytön nurjat puolet. Moni sanoo ettei pieni lapsi edes huomaa jos on hiprakassa. Totuus on et lapsi huomaa todella herkästi pienetkin muutokset vanhempien olemuksessa. Ja sellaista mitä lapsi ei ymmärrä se pelkää. Lapselle voi opettaa kohtuullista alkoholin käyttöä ja minun mielestäni se on lähinnä onnittelumaljat ja ehkä olut/viini juhlaruokapöydässä. Miksi vanhempien pitää opettaa lapsille saunakaljakulttuuri? Onko se jotenkin olennainen osa elämää? Mitä hyötyä saunakaljasta on?

Olen tiukkis ja tiedän sen. Vieressäni istuu tällä hetkellä mun 11- vuotias poika jolla on todella vaikeita meilenterveysongelmia isänsä alkoholin käytöstä johtuen. Niin kauan kun poikani kärsii suoraan ja välillisesti isänsä juomisesta minä en hyväksy alkoholinkäyttöä osana normaalia arkea.

Elämä selvinpäin on muuten oikeasti hauskaa kun saa aina olla se yksi joka muistaa muiden sekoilut ja voi sitten huolettaa pahentaa krapulaa ja morkkista kertoilemalla illan seikkailuista :D

Minä voisin hypätä tähän ketjuun.
Juon todella harvoin. Joskus saatan ostaa saunasiiderin kaupasta ja sitten se jääkin miehen juotavaksi. Saatan ottaa muutaman suullisen ja sitten lykkään loput miehelleni.
Minulle ei alkoholi sovi oikein missään muodossa, enkä edes tykkää olla humalassa. Joskus jos intoudun juomaan kokonaisen tölkin siideriä saunan kunniaksi, hapot nousee jotenkin olkapäihin ja se on muuten tuskallinen ja kivulias vaiva.

Jossain vaiheessa kokeiltiin miehen kanssa nautiskella lasilliset punaviiniä iltaisin, mutta sekin jäi aika lyhyeen.

Mulle ei sovi alkoholi, eikä sen puoleen kahvikaan, niistä mulle tulee hirveät morkkikset. : /

Kiva tietää, että on muitakin saman tyyppisiä.

Tuosta lainasin tuon tekstin sillä, että olen itsekkin huomannut tuon, että jos juon vaikka 1 siiderin, niin hartioita /niskaa rupeaa särkemään. Olen ihmetellyt, että mitä se oikein on, en ole tuollaisesta nääs kuullut ennen..

Joku mainitsikin, ettei pidä itsestään ja käytöksestään humalassa. Minun juomattomuuteni johtuu hyvin pitkälti samoista syistä. En voi sietää humalaista itseäni (joka on ihan erilainen, kuin normaali-minä) enkä sitä krapulamorkkista.

Lasten syntymän jälkeen en ole juonut kun pari kertaa (vanhin 6v). Nyt kun pieninkin on yli kolme ja lapsen vahteja on ollut ja pari kertaa käynyt laulamassa karaokea, tekis koko ajan mieli mennä :) Nyt sovittiin miehen kanssa että jokatoinen viikonloppu se menee ja jokatoinen minä, eli kerran kuussa humpalle :)plus yhteiset menot eli häät tms..

Liekkö sitten iskenyt uusi nuoruus kun ekan lapsen sain 20v...:P

Voisin hypätä myös tähän ketjuun (ja ilmoittaa mieheni kanssa). Itse juon silloin tällöin saunasiiderin (nyt raskausaikana toki alkoholittomana) ja käyn n.2x vuodessa viihteellä, enkä silloinkaan vedä övereitä, mies juo vielä vähemmän kun se ei juo edes noita saunasiidereitä. Ollaankin puhuttu että meillä on alkoholi ongelma kun viinat pilaantuu kaappiin.

Mä taas olen kokenut, että palstalla on enemmän absolutisteja tai vähän käyttäviä kuin siitä enemmän käyttäviä.

Sama, mutta meidän neuvolatäti kyllä sanoi, että harvoin tulee vastaan sellaista, joka ei joisi alkoholia. Täällä huutelee aika usein varmaan se vähemmistö useassakin asiassa, kun normaalielämässä en näihin juttuihin törmää. Itse tulee otettua välillä enemmän, välillä vähemmän. Nyt oli pitkä kuiva kausi, mutta leijonille sitten kyllä korkattiin. :)

Hohhoi... Vähän naurattaa tämä "en käytä alkoholia, muuten kuin pari saunaolutta silloin tällöin saatan ottaa". Eikö saunaolutkin ole alkoholia? Baarissa voi käydä selvin päin myös, itse käyn siellä tanssimassa. Ja nauramassa känniääliöille...

Alkuperäinen kirjoittaja Lähes absolutisti;23800914:
Olen nyt lueskellut palstalla erilaisia kirjoituksia alkoholin käytöstä, ja rupesin ihan miettimään, että olenko minä todellakin lähes ainoa laatuani?

Suurin osa palstalla kirjoittelevista tuntuu käyttävän alkoholia kohtalaisesti / paljon.. (Ja HUOM! En kritisoi, totean vaan!) Harvassa on ne jotka eivät käytä alkoholia / käyttävät tosi vähän..

Joten, kysymykseni kuuluukin, onko minun lisäkseni muita jotka eivät käytä lähes yhtää alkoholia?

Kaltaisiasi on hyvin paljon, ehkä jopa enemmän kuin alkoholia paljon käyttäviä. Alkoholia enemmän käyttävät vain pitävät asiasta enemmän meteliä, koska samalla kun he selittelevät sitä muille, he myös tiedostamattaan selittelevät sitä myös itselleen.

[QUOTE="...";23801424]Hohhoi... Vähän naurattaa tämä "en käytä alkoholia, muuten kuin pari saunaolutta silloin tällöin saatan ottaa". Eikö saunaolutkin ole alkoholia? Baarissa voi käydä selvin päin myös, itse käyn siellä tanssimassa. Ja nauramassa känniääliöille...[/QUOTE]

Se on samaa sarjaa lausuman "Olen vegaani, mitä nyt silloin tällöin käyn hampurilaisella" kanssa.

Yhteistyössä