Alkoholisti hoitoon?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(((
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(((

Vieras
Voiko alkoholistin saada hoitoon vastoin tahtoaan?

Perheenjäsenelläni on todella paha, vuosia kestänyt alkoholiongelma, jota hän ei itse myönnä. Hän ei halua hoitoon, mutta kukaan ei enää jaksa häntä. Hän uhkailee, käyttäytyy väkivaltaisesti ja painostaa sukulaisiaan hakemaan hänelle alkoholia.

Onko mitään tehtävissä?

Teidän tehtävänne on toimia siten, ettette mahdollista hänen juomistaan eli älkää missään nimessä hankkii juomia tai tehkö alkoholin käyttöä hälle helpoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Tämä nähty;26456100:
Teidän tehtävänne on toimia siten, ettette mahdollista hänen juomistaan eli älkää missään nimessä hankkii juomia tai tehkö alkoholin käyttöä hälle helpoksi.

Ja oman mielenterveyden vuoksi voi katkaista välit ihan kokonaan.

Pakolla ei hoitoon pääse eikä hoito onnistu ilman omaa halua.Neuvoisin irtautumaan ko.henkilöstä ja luottamaan että hän itse jatkaa parhaaksi katsomallaan tavalla elää.Hän ei kaipaa pelastajaa sillä ainoa joka asiat voi muuttaa on hän itse.hoitoon mennään aina omasta halusta (tahto tulee vasta myöhemmin). T.päihdetyöntekijä

Alkuperäinen kirjoittaja Tämä nähty;26456100:

Ei oikein onnistu, kun osa sukulaisista aina suostuu lainaamaan rahaa ja hakee alkoholia, kun kyseinen alkoholisti kiristää...

Eikö oikeasti ole mahdollista saada pakkohoitoon??? Poliisitkin ovat joutuneet käymään useaan otteeseen ja ovat vieneet aseet yms.

[QUOTE="sipuli";26456125]Pakolla ei hoitoon pääse eikä hoito onnistu ilman omaa halua.Neuvoisin irtautumaan ko.henkilöstä ja luottamaan että hän itse jatkaa parhaaksi katsomallaan tavalla elää.Hän ei kaipaa pelastajaa sillä ainoa joka asiat voi muuttaa on hän itse.hoitoon mennään aina omasta halusta (tahto tulee vasta myöhemmin). T.päihdetyöntekijä[/QUOTE]

Eli tässä tulee sitten käymään niin, että juo itsensä hengiltä... :/

[QUOTE="vieras";26456161]Eroa. Sillä pelastat itsesi ja mahdolliset lapsesi. Vain alkoholisti itse pystyy pelastamaan itsensä, mutta yleensä ei halua tehdä sitä.[/QUOTE]

Kyse ei onneksi ole miehestäni, vaan isästäni.

Niin valitettavaa kuin se onkin, et isääsi pysty auttamaan. Vaikka kaikki rahahanat katkaisisi eikä hommaa millään tavoin tukisi, niin alkoholisti joka ei halua apua, tulee itsensä juomaan hengiltä. Kuoppasin juuri oman alkoholistiäitini kuukausi sitten, yritin oman aikani saada häntä hakemaan apua, pyrin tarjoamaan muuta tekemistä lapsenlapsen ja itseni kanssa -- äiti vaan oli päättänyt ettei tahdo tehdä muuta kuin juoda. Tiesi toki sen vievän hänen henkensä.

Sitä on vaikeaa, ahdistavaa, vittumaista katsella vierestä. Se kiukku mitä tuntee on jotain maata järisyttävää. Lopulta jää vain suru - suru siitä että itselle läheinen ihminen ei välitä siitä mitä tekee ympärillä oleville ihmisille.

Jos mulla olisi sulle jokin keino auttaa isääsi ja sua, niin sen ilomielin kertoisin. En voi sanoa muuta kuin voimia. :hug:

Yhteistyössä