Alkoholistien lapset! Miten tähän pitää suhtautua?!??!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja se tytär
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

se tytär

Vieras
Kun isä juo ja tytär on jo aikuinen.

SILTI ja siitähuolimatta sen tyttären rintaa repii nähdä oma isä kaatokännissä ja katsella ja kuunnella lupauksia paremmasta...Lopetan huomenna.

Kaatuu, murtaa kätensä...--> "Nyt se loppui, ei ikinä enää. Lupaan".
Kuukausi selvänä ja taas tänään soittaessaan kännissä :(.

Minä haluaisin isän, lapset papan...Isä on aivan ihana selvänä.
Uhraanko minä sen ja ne hetket ja kiellän tapaamasta meitä enää ollenkaan, olen vain NIIN loppu :( :( :(...

Ei kai siinä auta muu, kuin tavata isää vain silloin, kun hän on selvinpäin. Mulla myös alkoholisti isä joka tosin ollut nyt muutaman vuoden raittiina. Mun isä oli vaan joka päivä kännissä, enkä silloin käynyt hänen luonaan, kuin vaan ne "pakolliset" käynnit, jouluna, synttäreillä ja isänpäivänä. Kurjahan se on oma isä nähdä kännissä, mutta varmaan ei silloin kannata tavata, kun ryyppy päällä.

jaa-aa isäs kuulostaa mun äidiltä ainoastaan se ei edes lupaa lopettaa :whistle: kumpi on ärsyttävämpää?
se että toinen tietoisesti tuhoaa itsensä sun naaman edessä vai patologinen valehtelu josta molemmat tietää ettei se oikeesti se juomattomuus toteudu ?

mun mutsi dokaa, ei mikään kirjallinen verbaalinen viesti mene sille jakeluun vaikka kuin vihjailis tai sanoin päin pläsiä, ei edes se lapsenlapsilla uhkailukaan tai niiden näkemättömyys auta :( totesin että dokatkoon, pikkuhiljaa se meidät loitontaa eikä tarttii ihmetellä miks ei ihan usein soitella tai tulla käymään extempore.. :|

Se on aikuinne jonka elämää sinä et pysty (vaikka haluaisitkin) hallita. Hoitoon ei voi pakottaa mutta ihminen on itse valintansa tehnyt.. sääli vain kun ei tiedä sit mitä loppujen lopuksi menettää ko ihmettelee että miksi ne lapset ei sitten osaa olla seurassa tai tahdo olla läsnä ko hän on tällä käymässä (joo kerran, kaks vuodessa) ko muuten aika mene kännäämiseen...

Alkuperäinen kirjoittaja imperial:
Niin.... eiköhän se isäs oo aikuinen ja loppupeleissä tekee mitä lystää. Ryyppääkö joka päivä?

Yleensä satuttaa itsensä aina kännissä ja juuri ja juuri sen kuukauden voi olla ilman alkoa, kun joutuu kipulääkkeitä syömään...Milloin murtuneeseen sormeen, milloin jalkaan :(.

Lupaa, että nyt oli viimeinen kerta ja kun parantuu, jatkaa juomista TAAS.

En kiellä, etteikö isäni olisi aikuinen, selväjärkinen ihminen, mutta NIIIN ihmetyttää, meneekö viina KAIKEN edelle??? Lasten? Lastenlasten? Vaimon? :(

Onko parasta vain katkasta välit totaalisesti? Olen kyllästynyt olemaan se ambulanssin virkaa toimittava...Toisaalta isä on aina isä, tapahtui ja teki se mitä tahansa?

MIKSEI se välitä? vaikka väittää välittävänsä. Se välittää kaikista eniten viinasta :(.

Mulla ei ole ihanaa isää koskaan ollutkaan, mutta silloin kun isä vielä eli, meillä oli mun sanelemat säännöt.

Hermo meni yhtenä yönä kun isä tuli kännissä pummaamaan multa tupakkaa herättäen samalla mun esikoisen. Se oli viimeinen niitti, haistatin pitkät, pakkasin tavarat ja lähdetiin aamuyöstä ajamaan takaisin kotiin (välimatkaa n. 150 km).

Sen jälkeen ilmoitin äidille (alkoholisti myöskin) että tästä lähtien vanhemmat on selvispäin kun tullaan tai muuten ei tulla lainkaan. Pari kertaa äiti joutui soittamaan että isä ryyppäsi kun piti sinne mennä, jolloin jätettiin menemättä. Aika hyvin tuo sopimus kuitenkin piti ja porukat oli täysin selvinpäin.

Ilmoita siis isällesi että olette yhteyksissä ja tekemisissä ainoastaan silloin kun isäsi ei seurustele alkon kanssa.

Minä koittasin ensin sellasta rajanvetoa, että vain selvänä saisi olla yhteyksissä. Jos ei onnistuisi, niin sitten harkitsisin että olisko ollenkaan tekemisissä. Ei taida olla lapsillekkaan kovin antoisaa kännisekoilujen seuraaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Ilmoita siis isällesi että olette yhteyksissä ja tekemisissä ainoastaan silloin kun isäsi ei seurustele alkon kanssa.

Olen taas niin kiukkuinen, että tekisi mieli sanoa, ettei tavata enää ollenkaan :(. Mutta taitaa vain olla kiusantekoa, kun se on jo näiden vuosien aikana nähty, ettei isä lopeta juomista vaikka väittää selvinpäin, että lapset ja lapsenlapset ovat tärkeintä elämässä hänelle.

Selvimpäin on maailman paras isä ja pappa.

JOS me olemme, miksei hae itselleen APUA? Miksei myönnä ongelmaansa? :(

Alkuperäinen kirjoittaja se tytär:

Olen taas niin kiukkuinen, että tekisi mieli sanoa, ettei tavata enää ollenkaan :(. Mutta taitaa vain olla kiusantekoa, kun se on jo näiden vuosien aikana nähty, ettei isä lopeta juomista vaikka väittää selvinpäin, että lapset ja lapsenlapset ovat tärkeintä elämässä hänelle.

Selvimpäin on maailman paras isä ja pappa.

JOS me olemme, miksei hae itselleen APUA? Miksei myönnä ongelmaansa? :(

Se vaan on valitettava tosiasia, että alkoholistille viina on se kaikkein tärkein. Se menee kaiken muun ohi vaikka itse alkkis mitä muuta väittäisikin.

Multa on jo biologinen isä, isäpuoli ja 2 enoa kuollut viinaan. Ja kaikkia oltiin varoitettu lääkärin toimesta että kuolo korjaa jos korkki ei mene kiinni. Mutta ei mennyt ja kuolo korjasi.

Alkoholismi on sairaus, ei niinkään ihmisen oma valinta. Aika todella harva pystyy vaan päättämään parantuvansa. Alkoholikuolemat on kiistatta yleisin kuolinsyy Suomessa. Aika moni kuolemista jäisi pois jos ongelma olisi helposti hoidettavissa.

Kyllä sun isä rakastaa sua, vaimoaan, lapsenlapsiaan...teitä kaikkia. Mutta hän on myös sairas. Se ei tarkoita että sun tarvis kestää kännisen toilailuja. Sanele isällesi ehdot, mutta älä katkaise välejä täysin. Sä meinaan olet onnekas että isäsi on ihana edes selvinpäin. Ja selvästi välittää kuitenkin.

Itse olen melkein 40v. ja olen lähes koko elämäni katsonut äitini juomista. Ensin viikonloppuisin ja 16v. sitten, kun äitini jäi työttömäksi, niin siitä alkoi päivittäinen juomínen. Kunnes sitten lokakuussa 08 hän joutui tajuttomana sairaalaan. Oli oksentanut kaksi päivää verta, mutta sekään ei hillinnyt juomista. Hengenlähtö oli tosi lähellä. Hemoglobiini alhaisimmillaan 48. Oli sairaalassa melkein kaksi viikkoa ja koko ajan annettiin rauhoittavaa, ettei karkaa jatkamaan juomista. Ruokatorvi täynnä suonikohjua ja maksakirroosi. Lääkäri antoi elinaikaa seuraavaan känniin... jota ei nyt ole tapahtunut ja elossa on vieläkin. Kahdeksaan kuukauteen äitini ei ole juonut mitään. Ehkä piti tapahtua näin rankka juttu, että hän itse tajusi, että ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin lopettaa juominen kokonaan. Luottaahan häneen ei voi ja koko ajan on alitajunnassa pelko, että milloin hän taas ratkeaa. Alkoholismi on sellainen sairaus, että omaiset eivät pysty sitä lopettamaan, vaan juopon on se tajuttava itse ja hyvin usein se on liian myöhäistä. Toivoa pitää kuitenkin olla ja uskoa, että sinunkin isäsi tajuaa joku päivä, että elämässä on muutakin kuin viina.

Se vaan on valitettava tosiasia, että alkoholistille viina on se kaikkein tärkein. Se menee kaiken muun ohi vaikka itse alkkis mitä muuta väittäisikin.

Multa on jo biologinen isä, isäpuoli ja 2 enoa kuollut viinaan. Ja kaikkia oltiin varoitettu lääkärin toimesta että kuolo korjaa jos korkki ei mene kiinni. Mutta ei mennyt ja kuolo korjasi.

Alkoholismi on sairaus, ei niinkään ihmisen oma valinta. Aika todella harva pystyy vaan päättämään parantuvansa. Alkoholikuolemat on kiistatta yleisin kuolinsyy Suomessa. Aika moni kuolemista jäisi pois jos ongelma olisi helposti hoidettavissa.

Kyllä sun isä rakastaa sua, vaimoaan, lapsenlapsiaan...teitä kaikkia. Mutta hän on myös sairas. Se ei tarkoita että sun tarvis kestää kännisen toilailuja. Sanele isällesi ehdot, mutta älä katkaise välejä täysin. Sä meinaan olet onnekas että isäsi on ihana edes selvinpäin. Ja selvästi välittää kuitenkin.

KIITOS Turkilmas :hug:.
Tuli ihan vesi silmiin, kun luin tekstisi...

Tämä vaan on niin raskasta, se tieto siitä, että kaatuillessaan kännissä pyytelee anteeksi ja lupaa, lupaa + lupaa että NYT se elämä muuttui, mutta joka kerta joudun siihen pettymään.

Asiasta tekee vielä vaikeamman se, että asutaan samalla paikkakunnalla...Ja selvinpäin ollaan yhteyksissä paljon. Isä käy meillä ja auttaa aina.

Kiukuttaa niin, miksi se mies koittaa väkisin nopeuttaa tietään hautaan, oikeen koittaa, kuinka paljon kroppa kestää ja tiedän, että jonain päivänä se ilmoituksen saan, ettei se enää kestänyt...Se on niin vaikea hyväksyä :(.

Mulla meni aikas monta vuotta ennenkuin lakkasin tuntemasta huonoa omaatuntoa kun ajattelin faijasta jotain pahaa, ja pettymästä kun se ei tullutkaan käymään vaikka lupasi. Nyt, melkein 38 vuotiaana voin sanoa, et ihan sama mitä se äijä tekee, ei vois vähempää kiinnostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Malla:
Itse olen melkein 40v. ja olen lähes koko elämäni katsonut äitini juomista. Ensin viikonloppuisin ja 16v. sitten, kun äitini jäi työttömäksi, niin siitä alkoi päivittäinen juomínen. Kunnes sitten lokakuussa 08 hän joutui tajuttomana sairaalaan. Oli oksentanut kaksi päivää verta, mutta sekään ei hillinnyt juomista. Hengenlähtö oli tosi lähellä. Hemoglobiini alhaisimmillaan 48. Oli sairaalassa melkein kaksi viikkoa ja koko ajan annettiin rauhoittavaa, ettei karkaa jatkamaan juomista. Ruokatorvi täynnä suonikohjua ja maksakirroosi. Lääkäri antoi elinaikaa seuraavaan känniin... jota ei nyt ole tapahtunut ja elossa on vieläkin. Kahdeksaan kuukauteen äitini ei ole juonut mitään. Ehkä piti tapahtua näin rankka juttu, että hän itse tajusi, että ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin lopettaa juominen kokonaan. Luottaahan häneen ei voi ja koko ajan on alitajunnassa pelko, että milloin hän taas ratkeaa. Alkoholismi on sellainen sairaus, että omaiset eivät pysty sitä lopettamaan, vaan juopon on se tajuttava itse ja hyvin usein se on liian myöhäistä. Toivoa pitää kuitenkin olla ja uskoa, että sinunkin isäsi tajuaa joku päivä, että elämässä on muutakin kuin viina.

Oi miten hieno asia, että äitisi on raitistunut! :)
Jokainen päivä selvänä on uusi mahdollisuus.

Minua harmitti niin, kun viimeisimmän kaatumisensa ja itsensä murtamisen jälkeen isä vakuutteli lopettavansa ja äiti uskoi sitä...Sanoi, että kyllä hän nyt uskoo, että isä lopettaa.

Minun oli paha olla, kun TIESIN, että selvä kausi kestää tasan murtuman paranemiseen asti ja oli niin raskasta huomata, miten äitin (sekä itseni ) luottamus taas kerran petettiin, nähdä miten raskaasti äiti sen otti :(

Alkuperäinen kirjoittaja alki:
Ei kai siinä auta muu, kuin tavata isää vain silloin, kun hän on selvinpäin. Mulla myös alkoholisti isä joka tosin ollut nyt muutaman vuoden raittiina. Mun isä oli vaan joka päivä kännissä, enkä silloin käynyt hänen luonaan, kuin vaan ne "pakolliset" käynnit, jouluna, synttäreillä ja isänpäivänä. Kurjahan se on oma isä nähdä kännissä, mutta varmaan ei silloin kannata tavata, kun ryyppy päällä.

Lisään vielä, että minun isäkin lopetti juomisen vasta pakon edessä. Sai aivoinfarktin. Sisäelimet on huonossa kunnossa. On sydämmenlaajentuma ym. Ja tosiaan sairaalassa sanottiin, että se on joko viina tai henki. Hän sitten valitsi jälkimmäisen.

soittaa aina äitipuoli tukka täynnä, että nyt se isäs on taas niiiin huonossa kunnossa, että kuolee, sitä sattuu sinne ja sinne ja nyt teiän pitää tulla tänne koska tää on teiän syy.

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Mulla meni aikas monta vuotta ennenkuin lakkasin tuntemasta huonoa omaatuntoa kun ajattelin faijasta jotain pahaa, ja pettymästä kun se ei tullutkaan käymään vaikka lupasi. Nyt, melkein 38 vuotiaana voin sanoa, et ihan sama mitä se äijä tekee, ei vois vähempää kiinnostaa.

Minä taas en voi ajatella noin. Siksi kai, kun ollaan aina oltu niin paljon tekemisissä (kun isä on selvinpäin ).

Ja tiedän, etten ikinä anna itselleni anteeksi, jos isä on yrittänyt soittaa minulle taas kompuroituaan kännissä, enkä ole vastannut ja jos hänelle tapahtuukin jotain :(.
Syytän siitä lopun elämän itseäni.

Sen ymmärrän, jos sellainen ihminen juo, jonka on työ mennyt, talo myyty, vaimo lähtenyt ja lapset hylänneet, sellainen ihminen varmastui tuntee epäonnistumista elämästä ja juo suruun, mutta kun isällä on KAIKKI...On asunto, vaimo, lapset, lapsenlapset, omat vanhemmat hengissä...Kaiken pitäisi olla hyvin...Miksi se pilaa kaiken :(.

Viinaa-nöyrä-viinaa-nöyrä-viinaa-nöyrä...noinhan se menee sen juovan kanssa. Nöyrä vaiheessa luvataan kuu taivaalta -ja ostetaan sillä lupa seuraavaan ryyppyyn.
Alla olevassa lainauksessa puhutaan pääasiassa alkoholistin vaimosta, mutta sama mahdollistajan rooli ja tunne-elämän ongelmat on yleensä äideillä ja tyttärillä. Heidän asemansa alkoholisti perheissä on hyvin saman tyyppinen ja tunnekartta näyttää samalta.

http://www.juwanet.org/sosterv/alkoholi/läheisriippuvuus.htm

jokainen perheenjäsen pitää sairautta yllä KIELTÄMÄLLÄ. Tyypillistä on myös vallan ja vastuun siirtyminen ei-juovalle puolisolle ja joskus myös lapsille. Jos lapset joutuvat ottamaan liikaa vastuuta, he kokevat vanhemmuuden puutetta ja kärsivät turvattomuudesta.

Puoliso yrittää viimeiseen asti olla hyvä aviokumppani ja kenties perheen raha-asioista vastaava talouspäällikkö tai kodin siisteydestä huolehtiva taloudenhoitaja. Lisäksi hän voi yrittää olla lääkäri, terapeutti tai hoitaja. Kuitenkaan hän ei voi olla näitä kaikkia, loukkaamatta sekä juovaa että itseään.

Ajan kuluessa hän on niin suunniltaan, ettei hän osaa edes puhua juovalle lisäämättä tilanteeseen syyllisyydentunnetta, katkeruutta ja kaunaa tai vihamielisyyttä ja saa siitä näin melkein sietämättömän kaikille osapuolille. Kuitenkin yhteiskuntammekin edellyttää, että ei-juova esittää tätä roolia.

Kun mitta tulee täyteen...

Ajan kuluessa puolison mitta tulee kenties täyteen. Hän ei enää jaksa eikä kestä tilannetta. Yleensä vasta tässä avuttomassa, voimattomassa tilassa puoliso suostuu hakemaan itselleen apua. Silloin saattaa sairauden tasapaino alkaa järkkyä perheessä.

Puolison saatua oikeaa tietoa alkoholismista, hänen suhtautumisensa asiaan voi muuttua. Hän voi alkaa itse ajatella asioista eri tavalla. Esim. oma syyllisyys voi helpottaa. Juova puolisohan usein syyttää kumppaniaan. Juomisen jatkuessa puolison asenne entisestään kiristyy. Hänestä tulee kielteinen, ivallinen ja epätoivoinen. Jotkut menettävät uskonsa elämään ja itseensäkin. Ei-juova myös vajoaa itsesääliin ja ajattelee, että elämä on ollut julma antaessaan taakaksi pakonomaisesti juovan kumppanin. Jopa juovan ihmisen hyvät puoletkin alkavat hämärtyä. Puoliso ei kykene nauttimaan elämän vielä jäljellä olevista hyvistä puolista eikä niistä mukavuuksista, joita juova on ennen tilanteen ryöstäytymistä ahkeruudellaan ja pyrkimyksillään hankkinut. Hyvät asiat jäävät noteeraamatta ja puoliso keskittyy vain taakkoihin ja puutteisiin.

Puoliso voi myös huomata, että hän alkaa yhä enemmän käyttäytyä ylimielisesti. Hänelle vahvistuu kuva, että hänen asenteensa ja päätöksensä ovat ehdottomasti oikeita, koska juova näyttää selvästi olevan väärässä. Hyvää tarkoittavat ystävät, sukulaiset ja yleinen mielipidekin rohkaisevat helposti tällaiseen asenteeseen juovan puolisoa. Puoliso ottaa tavaksi käyttää arvovaltaansa juovaa vastaan niin suurissa kuin pienissäkin asioissa.

Mahdollistajan malli jo lapsuuskodista

Koska ei-juovien on vaikea muuttaa omaa käyttäytymistään, heidän on paljon helpompi sanoa, ettei juovaa voida auttaa. Se saattaa olla sittenkin vähemmän tuskallista kuin käydä läpi se oma kamppailu, minkä uuden roolin oppiminen tuo mukanaan. Useillehan tämä avustajan ja uhrin tai muun mahdollistajan roolimalli tulee jo omasta lapsuuden perheestä, jossa on ollut alkoholiongelmia. He kuvittelevat auttavansa juovaa, mutta tietämättään jouduttavat tilanteen pahenemista.

Lähtiessään muuttamaan itseään, huomaa ei-juova puoliso kohta olevansa aika yksin. Ystävät, sukulaiset, työtoverit ymt. suhtautuvat häneen kuin näyttelijään, joka on luopunut roolistaan, eikä ole ketään panna tilalle. Näin on varsinkin silloin, jos ei-juova puoliso hankkii uusia ystäviä sellaisista, jotka ymmärtävät hänen uuttaa rooliaan ja pyrkimyksiään ja tukevat häntä niissä.

Hae apua itsellesi

On varauduttava siihen, että uuden roolin oppiminen saattaa viedä kauan aikaa. Väitetään, että roolin muutos vie vähintään 2-3 vuotta. Ei-juovan puolison tulisi hakea apua itselleen, jotta hän vapautuisi omista pelkotiloistaan, tuskastaan, katkeruudestaan ym. tuhoisuudestaan ja voisi tulla kyvykkäämmäksi oman elämänsä hallinnassa

Samojen asioiden kanssa täällä painitaan, mun isäni tosin kärsii myös erinäisistä mielenterveyssairauksista, jotta sekoittavat lusikkaa sopassa entisestään. Sääli on suurin tunne, mitä tunnen isääni kohtaan. Yritän pitää mahdollisimman vähän yhetyttä, koska aina kun olemme yhteydessä oma elämäni sekoittuu hetkiseksi. Asumme kaukana, joten konkreettisia näkemisiä on kerran kahdessa vuodessa. Puheluidenkin välillä saattaa mennä puolisenkin vuotta. Toisinaan aikoja jolloin soitellaan kerran viikossa.
Apuja ei huoli, mutta selkeästi masentunut ja valitettavaa että viina vie miestä. Emme voi tehdä mtn hänen eteensä, koska kaikki keinot kokeiltu ja apu on vain turha yritys joka ei johda mihinkään. Lapsiani on nähnyt 4vuotta sitten.
En osaa neuvoa, koska en tiedä itsekään mitä tekisin, mutta erityisen paljon voimia ja jaksamista, ehkä se parempi päivä vielä koittaa. Tuskin juominen loppuu, mutta ehkä sitten kun elämä päättyy saa vihdoin hengittää vapaasti.

Lisään vielä, että minun isäkin lopetti juomisen vasta pakon edessä. Sai aivoinfarktin. Sisäelimet on huonossa kunnossa. On sydämmenlaajentuma ym. Ja tosiaan sairaalassa sanottiin, että se on joko viina tai henki. Hän sitten valitsi jälkimmäisen.

Minun isäni sai sydänkohtauksen, josta onneksi selvisi täpärästi hengissä, tuurista oli kiinni. Samat ohjeet ja käskyt tulivat, että nyt juomisen on loputtuva. Kesti kuukauden ja sama meno jatkuu plus että lääkkeitä ei syö. Ensi kerralla ehkä ei oo ketään soittamassa apua.. :(

Tapaatte ukkoa vain, kun on selvänä ja teet asian selväksi myös alkkikselle. Kyllä se soittelee, ihan varmasti, mutta se on voi voi. Kylmetä sydämesi. Kun kerran on selvinpäin ihana, pidä huoli siitä, etteivät lapsenlapset näe pappaansa kännissä. Pidä myös huoli siitä, ettet itse mene syyllistämään isääsi. Kun isäsi on selvinpäin, olette aivan normaaleja. Pidät vaan tiukasti kiinni siitä, ettei näyttäydy teille kännissä.

Lisään vielä, että parhaassa tapauksessa isäsi motivaatio pyrkiä lisäämään selviä päiviä lähtee kasvamaan siitä, kun saa noita antoisia hetkiä sinun ja lastesi kanssa - selvinpäin. Tajuaa, että saa niitä vain silloin, kun ei juo. Jos hän saa huomiota kännäämällä, eihän se sitten siitä eroonkaan yritä.

Pitää vaan olla ottamatta sitä alkoholismia henkilökohtaisesti. Alkoholi ei varsinaisesti ole tärkeintä, esim. isäni toi kaatokännissäkin mulle synttärilahjaa, se on vaan kertakaikkinen riippuvuus ja itsensähuijaus. Hyväksykää hyvät hetket ja pitäkää puolenne huonoina. Vaikka välillä olisi taukoa yhteydenpidosssa, niin sen saa uudestaan kun on parempi aika.

Yhteistyössä