Alkuraskauden oudot ultralöydökset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Perhonen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Perhonen"

Vieras
Kävin ultrassa 7+3 viikolla. Löytyi sikiö ja löytyi syke. Syke vaan tuntui olevan aika alhainen. Saatiin 114 ja 120 tuloksiksi kahdessa mittauksessa. Sikiö vastasi kuulemma viikkoja 6+3 eli oli pieni. No, mittahommissa on tietysti aina se viikon virhemarginaali olemassa eli ei välttämättä ongelmaa. Sikiöpussin ja ruskuaispussin koot olivat ok.

Oudoin juttu oli suuri ylimääräinen ontelo kohdussa. Lääkäri ei osannut (tai halunnut???) sanoa mitään arveluita siitä mikä se on. Sanoi, että kaikki voi olla erinomaisen hyvin, mutta voi myös olla, että on ongelmia ja sikiö on ahdingossa ja kaikki ei menekään hyvin. Uhkaavaa keskenmenoa kai tällä puheella on haettu, vaikkei suoraan sanottu? Lääkärillä oli aika kiire eikä mittauksia tehty kauheen huolella ja esim. munasarjoja ei kuvattu lainkaan, jotka yleensä on kyllä katsottu varhaisultrassa.

Lääkäri sanoi, että se on hyvä merkki, ettei minulla ole kipuja eikä veristä vuotoa. Meinasi, että odottelemme 5 viikkoa NT-ultraan asti ja siellä sit selviää onko kaikki kunnossa. Tuntuu kyllä pitkältä periodilta epätietoisuudessa, jos ei ole mitään hajua mikä se ontelo on.

Onko kenelläkään tullut vastaan kuvan mukaisia ylimääräisiä onteloita ja mitä ne ovat olleet? Voisiko tämä olla hematooma, jotain muuta nestettä tai jopa tyhjä sikiöpussi? Tässä kuva: Imgur

No ensinnäkin uskomattoman huonoa kohtelua! Marssisin sinuna takaisin ja vaatisin uutta ultraa tai menisin suoraan yksityiselle.
Neste näyttäytyy kohdussa mustana joteb pelkästä kuvasta on hankala sanoa mitä/mikä se on. Hematoomaksi tuo olisi hyvin iso ja keskenmenoriski iso. Mulla on ollu pari kertaa hematooma mutta vain sellanen pieni siivu eikä tuollainen säkki.
Ja mikä siellä sisällä on? Mä kyllä kovasti veikkaisin sikiöpussia mutta mikäli lääkärikään ei muka osannu sanoa niin en tietysti tiedä
Itse en odottelisi 5vk missään nimessä mutta mun hermot ei tunnetustikaan ole malttia nähneetkään.
Tulethan kertomaan sitten miten kävi! ?

No tämä oli yksityisellä tää ultra. Käski siis odotella sitä julkisen NP-ultraa, kun eivät kuitenkaan tässä välissä julkisella mitään ultria ota, kun syke kerran löytyi. Kysyin kyllä, että voisko toi toinen olla sikiöpussi myös ja se vastas jotenkin oudosti tyyliin "No sellaisina näitä on tapana pitää. Luulen kyllä, että tämä ei olisi sellainen, koska se ei ole niin säännöllisen muotoinen." Mutta tosiaan jäi tsekkaamatta mikä on tuo hommeli tuolla ylimääräisen pussin pohjalla! Voihan se tietty olla joku hyytymä, jos se on verta.

Pari kertaa olen pikaisesti doppleroinut nyt alakautta ja löytänyt kyllä isolukemaista sykettä välillä 145-170 ja sekin vähän hämmentää, kun ultrassa saatiin pieniä lukemia. Oon varannut ensi viikolle uuden tutkimusajan eri lääkärille. Inhaa maksaa kahdesti, mutta jos vaikka selviäisi jotain tarkempaa kuitenkin tai ainakin mihin suuntaan homma on kehittynyt. Ihan hullulta tuntuisi vaan odotella yli kuukausi.

Ok. No menisin todella jollekin toiselle ja mieluummin gynelle jolla on kokemusta raskauksista tai vaikka lapsettomuuden hoidosta. Osa gynestä kun ei edes tee raskausultria sillä hoitavat pääsääntöisesti muuta naisväestöä. Mäkin kävin joskus clomikierrossa matkalla ollessa toisen paikkakunnan ainoalla vapaalla gynellä ja tämä ei osannut edes katsoa onko mulla johtofollia tai folleja ylipäätään kehittynyt kunnolla ja mikä tilanne muutenkaan kohdussa/limakalvolla on :O.. sanoi vaan just tyyliin "näyttää ihan normaalille".
Mutta, no luulis että asia selviää. Tietystikään tilanne ei muuksi muutu mut onhan se itselle hyvä saada selkeitä vastauksia vaikka aina ei kaikkeen sellasta löydykään.
Tsemppiä! ! :hug:

Viimeksi muokattu:
Kiitos tsempeistä! :-) Tän pitäis olla kokenut ja hyvä ultraaja, jonka luona kävimme. On käyty kahden lapsemme aiemmissakin raskauksissa ja silloin hän katsoi todella huolellisesti ja vielä sillä värillisellä sykenäkymällä jne. Nyt hän teki tosi pikaisen tutkimuksen, mistä tosiaan jäi se sykkeen tarkempi tarkastelu ja munasarjojen skannaus kokonaan pois. Lähti tosi kiireellä vastaanotolta takki päällä. Noh, se jotenkin ärsytti ehkä, ettei suostunut kyselyistäni huolimatta antamaan edes listaa vaihtoehdoista mitä se ylimääräinen ontelo on. Minusta tiedon puute ei kyllä rauhoita potilasta, vaan mieluiten vastaanottaisin faktat faktoina. Tosin vaikutti vilpittömältä, kun sanoi ettei tosiaan tiedä mikä se voisi olla.

Sen toisenkin lääkärin pitäisi olla kokenut, jolle ensi viikolla menemme. Jännä nähdä mitä sieltä löytyy ja mikä on tulkinta.

Peukut ultraan!
Onhan se toki ymmärrettävää että joskus on kiire mutta tuntuisi ettei näin voisi olla yksityisellä jossa käynnistä maksaa kovan hinnan. Julkisella voi käydäkin koska samat gynet yleensä päivystää jne ja eteen voi tulla nopeakin tilanne.
Sykkeekstä ei kannata ihan hirveästi muretia, sikiö syke on ihan ensiviikoilla hyvin matala ja sitten nousee siihen n.160 tietämille jollain viikolla (en muista mikä tää hetki oli mutta ennen kymmentä viikkoa kuitenkin ). Lisäksi sikiön syke vaihtelee normaalistikin :)!
toivottavasti kaikki on mallillaan! Tule kertomaan kuinka kävisi!

Ilmeisesti sen sykkeen pitäisi olla korkeampi jo viikolla 8. Löysin amerikkalaisilta gynesivuilta tiedon, että matalan sykkeen raja näillä viikoilla on 120 ja normaali alue on 120-170. Uhkaava keskenmeno on todennäköinen, kun syke on alle 85. Eli mun sikiöllä se oli vähän rajoilla, mutta ei nyt mikään hirveen alhainen kuitenkaan. En tiedä miten luotettavia kotidopplerit on, mutta ainakin edellisissä raskauksissa on tullut aina samaa tasoa kuin neuvolassakin eli sinänsä kai ihan ok vehkeitä. Sain siis kahdella eri kerralla selvästi korkeampia sykkeitä kuulumaan dopplerilla, joten ehkä se syketaso sitten vaihtelee tai sitten toi mitattu 114-120 oli mun oma jännittynyt sykkeeni, kun selvisi että ultrassa on jotain outoa. :D

Ensi viikolla tosiaan se uusi ultra. Tulen kyllä kertomaan mitä siellä sanottiin!

Edelleen saa kyllä muutkin kommentoida tuota kuvaa, että miltä se näyttää ja onko kokemusta vastaavasta. :-)

Minusta vaikuttaa raskaussäkiltä, jossa alkionkehitys on päättynyt. Siinä vaiheessa säkki nimittäin litistyy. Itselläni takana keskenmennyt kaksosraskaus, jossa toinen oli tuulimuna. Se tuulimunasäkki näytti juuri tuollaiselta. Sulla löytynyt syke on ok, jos viikkoja on 6+ jotain, niin kuin ultran mukaan oli. Seuraavalle viikolle olisi vähän alakanttinen. Kokenut gyne sanoi joskus, että hänen kokemuksella alle 100 sykkeellä kaikki menevät kesken. Sulla onneksi ei ollut niin matala (mulla siitäkin useita kokemuksia). Toivotaan parasta!

Huonosti tässä nyt sitten kävi. Sikiö oli kasvanut uuteen ultraan mennessä sen verran kuin viikossa olisi pitänytkin, mutta syke oli sammunut, ehkä jopa vähän ennen ultraa, ja todennäköisesti vuorokauden sisällä. Istukassakaan ei ollut enää verenkiertoa. Toinen ontelo näytti lääkärin mielestä kaksosen sikiöpussilta, jonka kehitys oli pysähtynyt jo parisen viikkoa sitten. Diagnoosina siis keskeytynyt keskenmeno viikolla 8+2. Dopplerin toiminnan tarkistin ja löytyi enää oma sykkeeni kuten pitikin. Eli ilmeisesti sikiöllä tosiaan oli ihan oikeasti syke vielä tallella, kun kuuntelin dopplerilla pari päivää ennen ultraa.

Nyt vaan odottelua, että luonto hoitaisi asiat loppuun, ettei tarvita mitään kaavintaa. Toivon ihan hirveästi, että hommat etenisi luonnostaan. Hirveän surullistahan tämä on. Lääkäri oli hyvä ja asiallinen ja keskusteli vielä rauhallisesti ultrauksen jälkeen asiasta ja siitä mitä tämä tarkoittaa ja mistä nämä johtuu ja hieman tulevaisuudesta eikä kiirehtinyt. Varmaan menemme tälle sitten seuraavalla kerralla, jos onnistutaan uudestaan vielä.

Kiitos tsempeistä, Tammityttö. Tällä kertaa näin... Elämää se on tämäkin.

Yhteistyössä