Alle 1-vuotiaan ruokailu perhepäivähoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Fiona"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

"Fiona"

Vieras
Pitääkö alle 1-vuotiaalle (10kk ikäinen) viedä omat ruuat perhepäivähoitoon vai täytyykö hoitajan valmistaa ruoka lapselle erikseen? Lapsi ei syö vielä tavalliseen maitoon tehtyä tai suolaista ruokaa. Lisäksi juo korviketta.

Omani meni 11kk iässä hoitoon mä vein maidot + pullon, mut hoitaja teki tuuan. Tosin annoin luvan antaa samaa ruokaa kuin muillakkke (oli käytössä maito ruuanlaitossa).

Kysy päivähoidonohjaajalta, mikä teil on käytäntö? Ite vein pari kolmepurkkia varuiksi hoitajalle jos on jotain sellaista mitä lapsi ei syö.. (kuten meil ei vauva tykänny kalasta)

[QUOTE="Alkup.";24495819]en tietenkään, mutta otan ehkä hoitoon! :D[/QUOTE]

sinulle tulee lapsi hoitoon, oletko yksityinen / kunnallinen. Jos kunnallinen niin ompa ihme jos et tiedä perusasioita?

[QUOTE="vieras";24495813]taas kaikki kuuluu hoitajalle, oma pullo pitää olla. Kysy tutustumiskäynnillä hoitajalta.[/QUOTE]

Eikun joo, näin se olikin :D mut yks aamu pk täti pyysi tuomaan seuraavaksi päiväksi korvikkeen, kun keittiöntäti unohti tilata. Senkin ne oli valmiita maksamaan :D

[QUOTE="vieras";24495870]sinulle tulee lapsi hoitoon, oletko yksityinen / kunnallinen. Jos kunnallinen niin ompa ihme jos et tiedä perusasioita?[/QUOTE]

Tulee EHKÄ hoitoon. En ole ehtinyt vielä ohjaajaa haastatella. Ryhmä vielä epäselvä. Ihan mielenkiinnosta kyselen, miten yleensä asiat ovat olleet ja näyttää olevan aika useita eri käytäntöjä.

Me sovittiin pph:n kanssa, että niin kauan kuin lapsi ei syö samaa ruokaa (edes suolattomana) kuin muut, viedään omat ruoat ja juomat (Tutteli). En tiedä onko tuo yleinen käytäntö, kaiketi, mutta musta se ainakin oli oikein toimiva ja kohtuullinen kaikille osapuolille.

Itse olen yksityinen hoitaja. Vanhemmat ovat tuoneet muutaman ruokapurkin kaappiin varuilta, jos on jotain sellaista ruokaa mitä lapselle en uskalla antaa. Muuten lapsi syönyt samaa ruokaa muiden kanssa, tietysti vanhempien luvalla. Maitotuotteita käytän ruoanlaitossa, mutta ruoka on suolatonta.

Korvikkeet ja vaipat vanhemmat maksavat ja tuovat itse. Tuttipulloja meillä on.

[QUOTE="pph";24495995]Itse olen yksityinen hoitaja. Vanhemmat ovat tuoneet muutaman ruokapurkin kaappiin varuilta, jos on jotain sellaista ruokaa mitä lapselle en uskalla antaa. Muuten lapsi syönyt samaa ruokaa muiden kanssa, tietysti vanhempien luvalla. Maitotuotteita käytän ruoanlaitossa, mutta ruoka on suolatonta.

Korvikkeet ja vaipat vanhemmat maksavat ja tuovat itse. Tuttipulloja meillä on.[/QUOTE]

Teetkö kaikki ruuat kaikille suolattomana? Paistatko pannulla? Mitä mausteita käytät ruuan laitossa, että saat makua? =) Vinkkejä!!!

Meillä pph (kunnallinen) sanoi, että alle 12-kuiselle hänen pitää hankia korvikkeet. Siitä eteenpäin jos vanhemmat haluaa antaa korvikkeita, niin vanhempien pitää tuoda. Meillä lapsi joi vettä, koska korvikkeet eivät kelvanneet. Ruoanlaitossa minusta oli ok käyttää jo alle 1-vuotiaallakin maitoa.

Ruoan hoiti koko ajan. Soseutti pääasiassa omia ruokiaan, mutta hankki myös purkkeja niiksi päiviksi, kun olisi ollut hankalaa soseuttaa tarpeeksi hienoksi. Vein kyllä joka tapauksessa nirsolle lapselle muutamia tuttuja ruokapurkkeja mukana.

alle vuoden ikäinen saa korvikkeet hoidosta. Yli vuoden ikäisen mahdollisen korvikkeen maksavat vanhemmat. Ruoka sun pitää toki tarjota, oli lapsi minkä ikäinen tahansa:)

Yhteistyössä