Alle 3-vuotiaan paikka on kotona?

Katherine Wheel

Aktiivinen jäsen
27.01.2005
17 604
0
36
Tulipa vaan tänään mieleen, kun aina toitotetaan, että alle 3-vuotiaan lapsen paikka on kotona eikä hoidossa, ja asiat pitää järjestää niin että on rahallisesti mahdollista tehdä niin. Niin mikä ihmeen maaginen raja se 3 v on? Miten 3v lapsi eroaa vaikka 2 vuotiaasta, niin että pienempää ei voi viedä hoitoon mutta isomman voi?

Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Niin ja se ulkona pahvilaatikossa asuminen on hyvä vaihtoehto jos ei ole varaa asunnon vuoksi jäädä kotiin lapsen kanssa... :kieh:

Niin toisille riittää elämässä se et on jalkansa aukaissut ja sieltä pihalle vauvan työntänyt. Toiset haluan SEN LISÄKSI jotain muutakin.

Alkuperäinen kirjoittaja sopuli:
No tuleppas käymään meillä. Mulla on tuossa 2v. ja 3v. ja kyllä niillä on aika paljon eroa :D
Mun mielestä tosin 3v. on ihan liian pieni vielä hoitoon :/

Tarkoitin lähinnä niitä palstailijoita, jotka tuomitsevat jokaisen joka vie alle 3v hoitoon ja toitottavat, että alle 3 vuotiaan lapsen paikka on kotona. Heiltä olis kiva kuulla vastaus että mitä maagista tapahtuu lapsen täyttäessä 3 vuotta ja hän on valmis hoitoon. Muuta kuin että kotihoidontuki loppuu :whistle:

No tuleppas käymään meillä. Mulla on tuossa 2v. ja 3v. ja kyllä niillä on aika paljon eroa :D
Mun mielestä tosin 3v. on ihan liian pieni vielä hoitoon :/

Peesi :D Mielellään hoitaisin lapset kouluikään asti. Tuo 3vee lienee maaginen raja siltä osin, että kotihoidontuki loppuu silloin. Jos sitä saisi kouluikään asti, hoitaisi lapset sinne saakka. Onneksi en joka päivä ja kokopäivähoitoon joudu muksuja pistämäänkään ja kun kuopus on 3vee, päiväkodista löytyy sentään isosiskokin jotta on vähän tutumpi ja turvallisempi olo pienemmällä :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Niin ja miks kuus vuotiaan paikka ei myös ole kotona...?

Etkö näe mitään eroa kaksi- ja kuusivuotiaalla? :O

Joo joo en ole sokea, mutta en ymmärrä mikä ero siinä on olla kotona kaksi tai kuusi vuotiaan kanssa. Eikös tolla periaatteella myös vanhempi lapsi kuulu kotiin eikä sysätä hoitoon jos kerran tollaselta pohjalta lähdetään. Pri vuotias sopeutuu hyvin hoitoon kun isompi taas tajuaa sen et sysätään hoitoon :whistle:

Mä ainakin toivoisin että jokainen olisi kotona EDES sinne asti kun lapsi täyttää 3v. Mä olen sitä mieltä että lapsen kotona hoitaminen menee asunnon ja auton edelle ihan 6-0, voin myöntää.
Tosi vaikea ymmärtää niitä jotka on eri mieltä, yritän tosin kovasti.

Mä ainakin toivoisin että jokainen olisi kotona EDES sinne asti kun lapsi täyttää 3v. Mä olen sitä mieltä että lapsen kotona hoitaminen menee asunnon ja auton edelle ihan 6-0, voin myöntää.

Kaikilla ei ole edes sitä omaa asuntoa tai autoa, silti pitää mennä töihin. Onko se sitten niin onni olla lapsen kanssa kotona, jos ei raha riitä elämiseen.

sivuhuom. Menossahan on oikeastaan historiallinen kokeilu: koskaan aikaisemmin lapset eivät ole olleet pelkästään äitinsä hoidossa niin paljon kuin nyt. Kaikkihan tietävät, että ennen muinoin vanhemmat tekivät töitä ihan lapsen syntymästä asti (esim. maalaistaloissa) ja mummo tai kuka milloinkin hoiti siinä sivussa lapsia. Viime vuosikymmeninä on keksitty, että lapsi tarvitsee nimenomaan ja pelkästään äitiään vuosikausia; mitähän keksitään parin vuosikymmenen kuluttua?

Mä käytän tota "alle kolmevuotiaan paikka on kotona"-lausetta sillä ajatuksella, että ihmiset ymmärtävät mun tarkoittavan sillä sitä tiettyä kehitysvaihetta joka useimmiten tulee lapsen ollessa NOIN 3-vuotias... Semmoista vaihetta kun lapsi leikkii paljon jo itsenäisestikin mutta toisaalta kaipaa paljon virikkeitä eli äiti saa olla puistotätinä.

Kyllä lapset olis hyvä hoitaa ihan kouluikään asti kotona, mutta tärkeintä on ne ekat kolmisen vuotta, ja helpompia ne vissiin silloin on.

Semmonen 8-10 tunnin hoitopäivä on liikaa myös kolmevuotiaalle.

Niin mutta mitä hyötyä on pitää väkisin lasta kotona jos äiti jaksa/halua? Jos äiti haluaakin tehdä jotain muutakin elämässään kun vaan olla kotona ja laulaa loruja ja istua hiekkalaatikolla?

Ja nyt sä vastaat: no olisit miettinyt sitä ennen kun teit lapset.

Ja mä vastaan: Niin et sit kun äidistä tulee äiti, ei saisi enää olla mitään muuta kun koti ja lapset?

Ja sä vastaat: No onhan se x-määrä vuosia tosi lyhyt aika kun lapsi on pieni vaan niin lyhyen ajan et kyl se täytyy kestää

Ja mä vastaa: nigfghgkhyfyfhkbkhgkghg....

Tätä vois jatkaa koko vtun illan! Ymmärtäkää, kyse on MIELIPIDE erosta eikä tästä tule koskaan loppua, kumpikaan ei ymmärrä toista. joten sovitaanko suosiolla et ollaan eri mieltä ja sä teet mitä sä teet ja mä teen mitä mä teen. Ok?

Alkuperäinen kirjoittaja ????:

Niin mutta mitä hyötyä on pitää väkisin lasta kotona jos äiti jaksa/halua? Jos äiti haluaakin tehdä jotain muutakin elämässään kun vaan olla kotona ja laulaa loruja ja istua hiekkalaatikolla?

Ja mä vastaan: Niin et sit kun äidistä tulee äiti, ei saisi enää olla mitään muuta kun koti ja lapset?

Ja sä vastaat: No onhan se x-määrä vuosia tosi lyhyt aika kun lapsi on pieni vaan niin lyhyen ajan et kyl se täytyy kestää

Tätä vois jatkaa koko vtun illan! Ymmärtäkää, kyse on MIELIPIDE erosta eikä tästä tule koskaan loppua, kumpikaan ei ymmärrä toista. joten sovitaanko suosiolla et ollaan eri mieltä ja sä teet mitä sä teet ja mä teen mitä mä teen. Ok?

Ok mutta mun ei tarvii hyväksyä eikä ymmärtää. Tuo lapsesi mulle hoitoon, jookos :D

Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
sivuhuom. Menossahan on oikeastaan historiallinen kokeilu: koskaan aikaisemmin lapset eivät ole olleet pelkästään äitinsä hoidossa niin paljon kuin nyt. Kaikkihan tietävät, että ennen muinoin vanhemmat tekivät töitä ihan lapsen syntymästä asti (esim. maalaistaloissa) ja mummo tai kuka milloinkin hoiti siinä sivussa lapsia. Viime vuosikymmeninä on keksitty, että lapsi tarvitsee nimenomaan ja pelkästään äitiään vuosikausia; mitähän keksitään parin vuosikymmenen kuluttua?

Joo! Nostan ja peesaan! Toivottavasti joku huomaa tän :attn:

Alkuperäinen kirjoittaja ????:

Ok mutta mun ei tarvii hyväksyä eikä ymmärtää. Tuo lapsesi mulle hoitoon, jookos :D

Niin et lapsen paikka ei olekaan äidin kanssa vaan jonkun ihmisen talossa?

Viime vuosikymmeninä on keksitty, että lapsi tarvitsee nimenomaan ja pelkästään äitiään vuosikausia; mitähän keksitään parin vuosikymmenen kuluttua?

Tama edellinen varmaan johtuu siita etta nykyisin mummot sysataan vanhustentaloon eika ne hoida niita lapsia mika voisi olla kaytannollista ellei niilla ole dementia tai muita vaivoja....mutta jokatapauksessa se olisi hyva lapselle olla aitinsa kanssa kotona jos mahdollista, jos ei niin minkas ihminen olosuhteilleen voi?

Alkuperäinen kirjoittaja pien korjaus:
Niin ja miks se ei tarvi vältämättä olla ihan kotona vaan ratkaisevaa on se et on ÄIDIN kanssa eikä niinkään se rakennus missä ollaan.

Niin. Isän kanssa oleminen on esimerkiksi täysin pois laskuista, samoin kuka tahansa muu tuttu luotettava aikuinen. Vain äiti on jotain. Ilmankos jotkut roikkuu äidin helmoissa vielä viisikymppisenäkin. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Mie:

Meillä hoidetaan lapset myös kotona ja siitä pidetään kiinni ainakin siihen maagiseen kolmeen ikävuoteen, toistaiseksi lapset kuitenkin ovat olleet kotona kokoajan, esikoinen nyt ekaluokkalainen. Kukaan ei kuitenkaan oleta että se olisi välttämättä juuri äiti joka olisi kokoajan kotona, isäkin sopii siihen hommaan ihan yhtä hyvin. Ja toisinaan myös se mummu. Eli meillä ainakin tarkoitus on se ettei lapsia tarvitse sysätä superpitkiksi päiviksi hoitoon.

Yhteistyössä