Alle 3v 3-5 vuotiaiden ryhmään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokemuksia?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokemuksia?

Vieras
Kesälomien jälkeen lapsi siirtyy jo 3-5 vuotiaiden ryhmään, vaikka täyttää 3 v vasta loppusyksystä, koska pienten ryhmään tulee niin paljon alle 1 vuotiaita. Onko muiden lapset aloittaneet alle 3 vuotiaiden ryhmässä ennen ikävuosien täyttymistä? Ja kuinka on sujunut? vähän jännittää, kun näyttää olevan niin isoja lapsia ko. ryhmässä. Mutta minkäs teet :( Pienten ryhmässä pärjännyt hyvin, mutta siellä painotetaankin hoitoa, eikä ole niin ohjattua toimintaa vielä.

Mun lapset ei ole päivähoidossa, mutta käyvät seurakunnan kerhossa.

Alkukeväästä nuorempi 3v päätti ettei halua kerhoon, kun ei halua olla siellä yksi. Tätä ihmeteltiin ohjaajien kanssa koska heidän mielestään lapsi pärjäsi hyvin ja leikki muiden kanssa.
Mutta ajateltiin koittaa josko menisi isompien kanssa koska siskonsakin oli siinä ryhmässä.
Nuorempi täytti siis joulukuussa 3v joten oli nuorin pientenkin ryhmässä.

Aluksi oli kiinni siskossaan tosi paljon ja kysyi heti missä tämä on vaikka kävi vain vessassa. Kerhoon lähteminen oli kuitenkin mielekästä ja kävipä yksi päivä jopa niin että halusi kerhoon mielummin kuin puistoon.
(molemmissa oli silloin vappunaamiaiset ja olin olettanut että haluavat mielummin puistoon)

Tässä kuussa jo on kysellyt aamuisin onko kerhopäivä..

Pieni esimerkki, vähän samankaltaisesta tilanteesta.

Mutta mielestäni on hyvä että lapsesi siirtyy isompien ryhmään oman ryhmänsä kanssa samaan aikaan, eikä vasta sitten kun ikä tulee täyteen. Eikö noi päiväkotien ryhmätkin vähän seuraa tuota kouluvuotta. Syksyllä alkaa uusi toimintakausi ja silleen.

Mitä ihmettä 3v tekisi, jos kaikki muut ovat 1v:tä? Leikkisi yksin?

Onneksi meilläpäin on vain sisarusryhmiä, sillä isompien malli on todella hyvä juttu. Oma muksu on päässyt kykyjensä mukaan niin hiihtämään, luistelemaan, pallopeleihin, jne, kotileikkeihin, jne. Mitään tälläistä ei kyllä olisi pienten ryhmässä.

Keskimmäinen oli aikanaan alle 3 v:nä ryhmiksessä, jossa lapset oli jaettu pieniin ja isoihin. Hänet sijoitettiin aina isojen ryhmään vanhemman siskonsa kanssa, eikä pienten ryhmään nuoremman siskonsa kanssa.

Itse olin viime syksynä vähän karheena, koska joulukuussa 3 v täyttänyt EI päässyt isojen puolelle. Vasta ensi syksynä, 3.5 v:nä, hän pääsee sinne. Että näinkin päin, sillä tiedän, että hän on sosiaalisessa kehityksessä ainakin ½ ikäisiään edellä.

Yhteistyössä