Allergia-neuvoja kaipailisin..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nipsu 08
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nipsu 08

Jäsen
03.09.2007
112
0
16
Aloitin kiinteät vauvan ollessa 4½kk. Siihen asti pelkkä rintamaito. Annoin pari päivää pelkkää perunaa ja sitten peruna-porkkana sosetta.Olin ehkä noin 6pv. antanut sosetta,kun huomasin,että vauvalla oli pientä näppylää noussut selkään ja mahaan ja kaulassa oli myös jotain ihottumaa. 10 pv:n kokeilun jälkeen päätin pitää taukoa porkkanassa ja sain muutamassa päivässä näppylät poistumaan ja kaulan hoidin sipicortilla. 8 pv:n tauon jälkeen otin uudelleen porkkanan mukaan kokeeksi ja sitä on nyt vajaa puoli purkillista syöty viime perjantaista. Hiukan näppylää on taas tullut,ei niin paljon,eivätkä ole kovin näkyviä. Jatkanko nyt vaan sitkeästi porkkanalla ja odotan suurempaa reaktiota? Voiko vauva tottua porkkanaan,jos vaan annan sitä? Vai pitäisikö nyt jättää porkkana taas pois? Näppylät eivät kutia ja ovat hikinäppyjen tapaisia/näköisiä. Nyt vauva siis hiukan vaille 5½kk ja saa edelleen rintamaitoa. Porkkana vauvan herkkua,enkä turhaan sitä häneltä haluaisi kieltää,joten nyt allergia-asiantuntijat vastailemaan!!

Pikaista vastausta odotellen:Nipsu =)

nyt stop tykkänään sekä perunalle että porkkanalle!
kuvauksestasi päätellen on vauvasi selkeästi reagoinnut ihollaan kiinteiden aloittamiseen. nyt hidastat tahtia: hoidat ihon kuntoon, ja annat seuraavan kiinteän VASTA kun vauvan iho on oireeton. vauvasi ei vielä TARVITSE kiinteitä, hän tarvitsee maitoa (ja kaikkein mieluiten rintamaitoa kuten teillä).
jos olisin sinä, kokeilisin seuraavaksi ehkä riisiä, sitten bataattia, ehkä kolmannesi mustikkaa. vauva voi allergisoitua ihan kaikelle, eli 100% turvallista ruokaa ei ole, mutta on olemassa sellaisia jotka HARVEMMIN allergisoi. Jotkut herkät vauvat reagoivat myös äidinmaidon kauttam eli silloin äidin on jätettävä nk. "pahikset" omasta ruokavaliosta pois.
käyppä selailemassa ketjuja tuolla allergiapuolella, sieltä saat varmaan monia hyviä vinkkejä.

perunan luulen kyllä sopivan,koska porkkanatauon aikana sai maissi-perunaa joka päivä.
Sitten on saanut luumua ja ruusumarjaa. Mutta silloin kun näpyt tuli,sai vain peruna-porkkanaa. Mustikkaa en voi antaa koska maha muutenkin jumissa ilman luumua.
Olen ihan ulalla näissä asioissa,koska edellisillä lapsilla ei mitään allergioita ole ollut.
Pitänee tuo porkkana nyt ainakin sitten varmaan taas jättää pois.

Meillä pian 8kk täyttävä poika reagoi todella voimakkaasti (kuvailemaasi näppyä) niin perunaan kuin porkkanaan. Perunaa emme meinanneet millään ensin uskoa, sitähän tyrkytetään ensimmäisenä kaikkialla. Toissapäivänä taas puolentoista kk jälkeen maisteltiin pottua ja jo samana iltana alkoi kihinä kasvoilla ja kokeilu loppui siihen. Poika on muutenkin melko laajasta allerginen, olemme Almiron korvikkeella ja allergisoimattomia ruoka-aineita on vajaa 10. Kannattaisi myös testata maissia, kukkakaalia, sekä kesäkurpitsaa!

ä + ) = ;)

tai siis näemmä jos sulkeissa viimeinen sana päättyy äähän niin silloin toi suljemerkki muuttuu silmäniskuksi. Tältä välttyy laittamalla välilyönnin ään ja sulkumerkin väliin :)

Meillä myös keskimmäisen allergiat puhkesi porkkanasta. Ja niitä allergisoivia löytyikin sitten aika kasa... oli viljat, maito, kananmuna ja joitakin kasviksia ja marjojakin. Kun puuroja aloittelet, niin kannattaa aloittaa maissi- ja riisipuurosta, ne sopivat usein paremmin kuin kotimaiset viljat. Toivottavasti teille ei tulisi kovin suurta liutaa vältettäviä! :hug:

Mites tuo kukkakaali muuten?? Olen enimmäkseen antanut valmisruokia,niin tuleekohan siitä kovasti mahavaivoja?? :/ On muutenkin ollut paljon mahavaivoja syntymästä asti,niin miten mahtaa tuon kanssa käydä? Olisi sitten jotain muutakin valmisruuista,kuin maissi-peruna. Mites päärynä? Voiskohan sitä kokeilla?? Tai persikka? Pitää varmaan ruveta itse vaan sitten tekemään,jos purkit ei käy.

Meillä on allerginen lapsi ja allergialääkäri kehotti aloittamaan kokeiluja ainakin näillä:

bataatti
kukkakaali
vadelma
päärynä
mustikka
luumu

en siis muista mitä kaikkea siinä oli mut noi ainakin

Kolmastulossa: Mie haluisin kysyä, että mistä tiedät jottei vauva 4 1/2kk ikäisenä vielä TARVITSE kiinteitä? En halua loukata, mutta tuo on minua ärsyttänyt kommentti, jonka itekkin olen kuullut. Kaikille vauvoille ei vaan pelkkä maito riitä! Meillä jouduttiin aloittamaan lisänä velli jo pojan ollessa 2kk, nälkä kun ei poissa maidolla pysynny puolta tuntia kauempaa ja maitoa varmasti sai tarpeeksi. Kiinteät aloitettiin 3 1/2kk ikäisenä, kun muutakaan ei keksitty. Eikä ole ainoa vauva, jolle näin on jopa iahn neuvolassakin neuvottu. Sehän olisi todella hieno asia, jos pelkällä maidolla vauva jaksaisi vaikka sinne puoleen vuoteen, mutta aina näin ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja weiss:
Kolmastulossa: Mie haluisin kysyä, että mistä tiedät jottei vauva 4 1/2kk ikäisenä vielä TARVITSE kiinteitä? En halua loukata, mutta tuo on minua ärsyttänyt kommentti, jonka itekkin olen kuullut. Kaikille vauvoille ei vaan pelkkä maito riitä! Meillä jouduttiin aloittamaan lisänä velli jo pojan ollessa 2kk, nälkä kun ei poissa maidolla pysynny puolta tuntia kauempaa ja maitoa varmasti sai tarpeeksi. Kiinteät aloitettiin 3 1/2kk ikäisenä, kun muutakaan ei keksitty. Eikä ole ainoa vauva, jolle näin on jopa iahn neuvolassakin neuvottu. Sehän olisi todella hieno asia, jos pelkällä maidolla vauva jaksaisi vaikka sinne puoleen vuoteen, mutta aina näin ei ole.

no tää perustuu ihan siihe, että jos vauva alkaa oireilemaan, on paljon parempi hetkeksi nollata kiinteät, ja lisätä hetkellisesti maidon määrää, ihan jotta esim iho saadaan kuntoon, tai suoli rauhoittumaan. Toki jos maidon määrää ei voi lisätä (nopealla aikavälillä, pääsääntöisestihän vauva voi imemällä lisätä rintamaidon tuotantoa) niin silloin lienee parempi jatkaa sillä kiinteällä /niillä kiinteillä, jotka vauvalle näyttää sopivan. Mun ekassa vastauksessa oli siis kyse siitä, että jos ja kun vauvalla allergiaa epäillään, vaatii se varsinkin vauvan äidiltä huomattavaa "itsekuria", eli jos ei voida välillä nollata, ollaan pahimmillaan aivan järkyttävässä allergiasuossa, jolloin ei kellään ole mitään hajua mikä vauvalle allergisen reaktion aiheuttaa.
Yhtään en weiss tiedä mikä sun kokemus vauvojen/lasten allergioista on, mutta omalla kohdallani sellaisia vauvoja on ollut kaksi, enkä kellekkään allergioita toivo. kokemuksen syvällä rintaäänellä ihan vakavissani siis toitotan, että siinä vaiheessa kun vauvalla epäillään allergiaa, kannattaa siis tilanne pyrkiä nollamaan, ja mielellään tietysti myös yhteyttä pätevään terveydenhuollon ammattilaiseen (joka ei välttis ole terkkari eikä edes neuvolalääkäri, vaan ihka oikea allergialääkäri).

Yhteistyössä