allergiaa ja atopiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aksun äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aksun äiti

Vieras
Hei,

Poikani on tällä hetkellä 7 kk ja ensimmäiset oireet atooppisesta ihottumasta ilmenivät ennen joulua hänen ollessaan noin 5,5 kk:n ikäinen. Sitä ennenkin oltiin jonkin verran kiinteitä maisteltu mutta ihottuman alettua lopetimme porkkanan. Nyt olen taas antanut porkkanaa eikä ihottumaa ole enää tullut. En tiedä pysyykö iho pelkästään hyvänä runsaalla rasvaamisella. ( saimme hyvät rasvat lääkäriltä kun kävimme ennen joulua).

No, vaikka iho on nyt suht hyvänä niin lääkäri suositteli maitorastin ottamista. Tänään meille sitten lääkäri soitti ja maitorastin tuloksia emme vielä saaneet, mutta sen verran hän osasi sanoa, että yleisverikokeessa oli nähtävissä allergiaa. Mitään ruoka-ainetta, eläintä tms. ei tosin voitu eritellä, koska oli kyseessä vain yleiskoe. Onko täällä ketään kenellä muulla olisi näkynyt verikokeessa allergia? Oletteko menneet erillisiin allergiatesteihin? Lääkäri soittaa ensi maanantaina ne maitorastin tulokset ja hän oli sitä mieltä että odotellaan koska ihokin on hyvänä ja poika on iloinen; syö ja nukkuu hyvin. Eli siis jatketaanko tässä normaalia elämää? Itsekseen en uskalla alkaa millekään välttödieetille, mutta en kyllä haluaisi poikaani turhaan altistaa jos jollekin on allerginen.

HUOH. Olipa siinä asiaa ja hankalakin oli tätä selittää mutta jospa joku tajuaisi jotain sepustuksestani =)

Niin, ja imetin poikaani täysin 4,5 kk vanhaksi ja sitten täytyi alkaa antaa lisämaitoa ja aloitimme perunan ja porkkanan. Mitään hedelmiä esim en ole edes vielä antanut vaan olemme pysytelleet kotimaisissa marjoissa.

Ja sitten toinen asia joka ehkä ei kuulu tänne mutta kirjoitan sen samaan syssyyn. Viime maanataihin asti tissi oli pojalle tosi tärkeä. Noh, minulla alkoi maanantaina kuukautiset ja maito ei enää kelvannut tissistä eikä pumpattuna. Maistuikohan se sitten jotenkin oudolle? Nyt sitten meillä ei enää kelpaa tissi ollenkaan...

Mutta jospa joku viitisi vastata jos vain ymmärsi mitä yritin selittää.

t. aksun äiti

Lue tuo "maitoallergiaa?"-kohta. Kirjoitin sinne lapseni allergiasta.. Porkkanasta tuli ihottumaa, en oo sitä antanu. On se tosi rankkaa olla maidoton&munaton ruokavaliolla, kun tuntuu et melkein kaikissa on niitä, ja minä kun oon melkoinen herkkusuu :p :ashamed:
Aattelinkin et lopetan imetyksen kohta niin ei tarvi kokoajan valkata et missä on mitäkin ruoka-ainetta. En voi syödä myöskään suklaata, tomaattia, mansikkaa ja vaikka mitä.. Myös lapsen takia imetyksen lopettaminen on siinä mielessä hyvä et sil ei ainakaan mun kautta tuu oireita ja on paljon helpompi seurata mistä tulee ihottumaa jne.. En kyl raskis lopettaa millään imetystä, mut onhan tuo tyttö jo yli puoli vuotias..
Itellä alko eilen menkat (siis vaik imetän). Saa nähä vaikuttaako se meidän neidillä samalla tavalla..

Lisään vielä äskeiseen et käytin ensin yksityisellä jossa ne otti ne verikokeet. Sen jälkeen oo siellä käyttäny mut ku ihottuma on silti ollu ajoittain aika paha niin neuvolan lääkäri laitto lähetteen lasten poliklinikalle. Siellä alkaa säännölliset kontrollit ja tutkitaan kunnolla allergiat. Tytöllä kun on todennäköisesti muitakin allergioita. Päästään myös ravitsemussuunnittelijalle.

Kiitos vastauksestasi. Mekin päädyttiin eilen siihen että mennään yksityiselle tesiteihin ja siinähän ne mahdolliset allergiat selviää.
Siinä mielessä on helppoa että iho saadaan pysymään rasvauksella kurissa mutta öisin tahtoo kutina vieläkin yllättää. Tiedän itsekin atoopikkona kuinka pirullista se kutina voi olla. Ja vielä noin pienellä

Hyvää talven jatkoa!

Yhteistyössä