Allergiaa!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Minä vaan

Jäsen
29.05.2004
883
0
16
Hei vaan!

Olisin kysynyt neuvoja ja kokemuksia, kun olen itse ihan ihmeissäni vauvani kanssa. Jotain allergiaa meillä varmastikin on.

Vauva (nyt 4 kk) on alusta saakka nukkunut huonosti, saa melkein paniikin, kun sänkyyn alkaa laittaa. Heräilee tunnin välein, aluksi mahakipuihin, nyttemmin ihon kutinaan.
Jotain refluksiongelmaa oli pari kuukautisena (ei tullut pulautusta ulos, mutta salpasi hengen), asia jätettiin sairaalassa sikseen. Tuo vaiva helpotti, mutta nyt pulauttelee taas, enää ei jää henkeen vaan tulee ulos asti limaa, jossa isoja piimäkokkareita.
Koliikkivauvaksi neuvolassa luokiteltiin, kun ensimmäiset 3 kk itki kaiket illat.

Sitten alkoivat iho-oireet: päänahka peittyi keltaiseen karstaan, posket punoittivat ja karheutuivat ja polvitaipeet haavautuivat. Tämä paheni niin, että poika oli lopulta kauttaaltaan kuiva, laikukas ja pikkunäppylöillä. Jätin omasta ruokavaliostani maidon täysin pois, mikä aluksi näyttikin iho-ongelmia helpottavan. Iho kuitenkin paheni muuten takaisin, mutta päänahka ja polvitaipeet paremmat. Mahavaivoja tuntuisi olevan vähemmän nyt maidottomalla, samoin kakkaamiseen on tullut muutos. Aiemmin poika kakkasi jopa 10 kertaa päivässä, nyt enää 1-2 kertaa. Vihreät limakakat ovat jääneet kokonaan pois.

Kokeilin tänään laittaa pisaran maitoa pojan iholle, eikä siitä tullut mitään reaktiota...
Pyykinpesuaineet vaihdettu Erisaniin ja kylvetystä harvennettu, on omat keinot hyvin vähissä. Neuvolasta kehottivat laittamaan iholle iltaisin hydrokortisonia, tänä iltana laitettu ensimmäisen kerran, mutta tuntuupa tuo poika vaan heräävän tunnin välein raapimaan itsensä vereslihalle.
Lääkäriin on kuulemma hirveä jono, pitäisi vaan vielä jaksaa.

Anteeksi kun kirjoituksesta tuli sekava, mutta olen vaan nyt niin väsynyt ja sekava itsekin, etten kykene selkeämmin kirjoittamaan.
Tuhannet kiitokset, jos joku vaivautui tämän lukemaan ja osaa jotain kertoa/neuvoa/kommentoida!!

Hei ja vomia sinulle!

Tilanteesi kuulostaa samalta kuin meillä pari kuukautta sitten. Jätin itse myös maidon pois ruokavaliostani, ja vauvan iho parani hetkeksi. Todennäköisesti lapsellasi on myös muita allergioita, koska iho reagoi edelleen ja vielä imetät. Itse jouduin lopettamaan imetyksen kokonaan, koska vauvamme reagoi myös esim käyttämääni soijamaitoon, kanamunaan, tomaattiin, sitrushedelmiin...viimeisin ihoreaktio tuli pari päivää sitten tuttavan koirasta...Kannattaa myös muistaa, että kaikki maidottomat vastikkeet eivät sovi kaikille, melläkin vasta kolmas kokeiltava sopi. Rasvoista sen verran, että niissäkin on eroja, ja meillä ei se apteekin "sinivalkoinen" voide sopinut ollenkaan, vaan kutina paheni huomattavasti. Tällä hetkellä perusvoiteena on Essex plus oily cream ja kortisonina sibicort. Kannatta siis kokeilla myös eri rasvoja. Erittäin tärkeää on myös perusteellinen ja runsas rasvaus, kaksi kertaa päivässä. Allergialääkärimme neuvon mukaan kylvetämme vauvamme (nyt 5kk) kerran päivässä, koska on tärkeää saada vanhat rasvat iholta pois ennen uuden lisäämistä. Annan mielelläni lisävinkkejä ja jatkan keskustelua asiasta jos haluat!

Aijuu, sen verran vielä, että meillä oli allergioiden vuoksi myös runsasta pulauttelua, joka on vähentynyt mimimiin ruokavalion muututtua. Kävimme itse yksityisellä lasten allergialääkärillä, suosittelen, jos vain mahdollista, koska nopea apu oli meillekin todella helpottavaa, vaikka altistuskokeet ja kokeilut aikaa vievätkin, eivätkä ilmaisiakaan ole

Voisi hyvin allergiaa olla ja kenties useammalle ruoka-aineelle. Sinuna veisin yksityiselle allergologille, meillä ei lastenlääkäritkään osanneet allergiaa määrittää! Yksi käynti ei maksa KELA-korvauksen jälkeen kuin n. 50e (Pikku-Jätissä), tutkimukset sitten kylläkin kalliita, jos et saa lähetettä jatkotutkimuksiin sairaalaan. Jos otat vakuutuksen, ota ehdottomasti ennen ensimmäistäkään "allergiakäyntiä", muuten vak.yhtiö tod.näk. rajaa kaikki allergiaperäiset sairaudet vakuutuksen ulkopuolelle. Mutta se yksikin käynti jo selvittää tilannetta, ainakin tiedät miten lastasi hoitaa tutkimuksia odotellessa (sain sen käsityksen, että teillä olisi jo lähete lääkärille?).

Paljon kiitoksia!

Taidanpa varata ajan yksityiselle allergialääkärille, vaikka vakuutusta ei vielä olekaan..

Hyvä tietää, että kylvetys olisi hyvä tehdä päivittäin, nyt aletaankin sitten taas toimimaan niin.

Tänään olin kylässä, jossa oli maidoton ruokavalioni tiedossa, mutta vahingossa minulle tarjottiin maidollista leivonnaista, mutta mitään ei imetyksen jälkeen ainakaan näkynyt -ei poskien punoitusta tms. Katsotaan nyt.

Onko tietoa, näkyykö allergiat kuinka hyvin testeissä ja miten niitä testataan?

Ruoka-aineallergiat ym voidaan testata joko verikokeina tai prick-kokeella, joka on ihoaltistuskoe. Totuus on vain se, että pienellä vauvalla eivät allergiaa aiheuttavat aineet välttämättä aiheuta reaktiota kokeessa. Siksi allergioiden määrittäminen on hankalaa.Maitoaltistus tehdään niin, että kun ollaan oltu jonkin aikaa täysin maidottomalla ruokvaliolla ja iho on hyvässä kunnossa, niin lääkärin valvonnassa annetaan maitoa vähitellen, ensin aivan pieni määrä ja sitten aina lisäten 20-30 min välein isompi satsi. Allergia tulee esiin esim ihon lehahteluna. Testi voi kestää tunteja, jos allergiaoireet eivät heti tule esiin, meillä meni muutama tunti. Sitten jos maitoallergia todetaan, saatte todistuksen Kelaan lähetettäväksi, jolla saatte korvikkeeseen 72% alennuksen. Kokeiluvaihe kallista hommaa, korvikemaidot kun maksavat 7e ylöspäin litralta, esim neocate muistaakseni 27e. Korvauksen saa siitä päivästä alkaen kun todistus on Kelassa. Vauva saa myös uuden kela-kortin johon on merkitty korvattavuusluokka.

Yhteistyössä