Allergialääkkeet raskautta yrittäessä ja raskauden aikana...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Olen ymmärtänyt, että allergialääkkeitä ei saisi käyttää raskauden aikana. Siis ihan tablettilääkkeitä. Me yritämme juuri vauvaa, eikä mieli tekisi syödä lääkkeitä jotka eivät ole turvallisia raskauden aikana. Toisaalta tämä olo on aika kauhea näin kesäaikaan jos ei allergialääkkeitä ota :/

Mites muut ovat asian ratkaisseet? Nenäsuihkeita inhoan, ne kuivattaa limakalvot ja nenä tulee ihan kipeäksi sisältä :(

Mulle on sanonut useampi lääkäri, että Xyzalia ja Zyrtecia saa käyttää. Ja kesäkuussa jouduinki käyttämään allergialääkettä ku reagoin niin voimakkaasti koivulle.

Mä kävin lääkärissä ja ohjeena oli käyttää silmätippoja ja nenäsuihketta. Tablettilääkkeitä ei saanut ottaa. Hirveähän se olo välillä oli, mutta oli pärjättävä. Raskaus ilmeisesti kuitenkin myös helpotti allergiaoireita, koska nyt imettäessä tilanne on paljon huonompi, kun tabletteja ei edelleenkään saa ottaa...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulle on sanonut useampi lääkäri, että Xyzalia ja Zyrtecia saa käyttää. Ja kesäkuussa jouduinki käyttämään allergialääkettä ku reagoin niin voimakkaasti koivulle.

Ootko vasta raskaana? Tiedätkö saako Xyzalia käyttää sitten myös imettäessä? Tk:ssa oli taas niiiin käsi lääkäri, että epäilen kaikkea mitä se sanoi, mutta mulle sanoi, ettei mitään tabletteja voi ottaa

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ootko vasta raskaana? Tiedätkö saako Xyzalia käyttää sitten myös imettäessä? Tk:ssa oli taas niiiin käsi lääkäri, että epäilen kaikkea mitä se sanoi, mutta mulle sanoi, ettei mitään tabletteja voi ottaa

Oon joo raskaana ja näistä asioista on puhuttu jo yrittämisaikana, raskaus alkanut hoidoilla. Oon huomannut, että tk-lääkäreillä on yhtä monta mielipidettä asiasta ku on lääkäreitäkin. Mulla on gyne, ihotautilääkäri ja tavallinen tk-lääkäri sanonut, että setiritsiiniä sisältäviä allergialääkkeitä saa huoletta käyttää, koska niistä on eniten kokemusta.
En osaa sanoa tuosta imetyksestä, mutta kuvittelisin, että saa käyttää, koska lääkkeen imeytyminen rintamaitoon on varmaan aika vähäistä.

Pitäisikin kysyä jostain noista allergialääkkeistä... Tosin toki kärsin mieluummin tätä oloa kuin aiheutan vauvalle haittaa. Pitäisi varmaan kokeilla käyttää samaan aikaan noita kosteuttavia, että allergianenäsuihkeita.

Mulle nimenomaan sanottiin, että raskauden ja vauvan kannalta parmepi, että äidillä hyvä olo ja siksi oireiden lievittäminen tärkeää. Kannattaa kysyä sellaselta lääkäriltä, joka perehtyny asiaan, just esim ihotautilääkäri. Tk-lääkärit ei tiedä asiasta tarpeeksi antaakseen luotettavaa tietoa.

Mä käytin imetysaikana Tuulix -merkkisiä allergialääkkeitä. Toimi mulla ainakin ihan samalla tavalla kun tavalliset. lisäksi oli Lomudal silmätippoja. Ne määräsi neuvolan lääkäri (tosin nuori tyttö). Määräsi myös nenäsuihketta mutta soitti perään ettei sitä välttämättä saisikaan käyttää.

Nyt toista odottaessani terveyskeskuslääkäri määräsi Loradatin -merkkisiä tabletteja, Nasonex -nenäsumutetta ja Lomudal silmätippoja.

Mä kyllä päätin luottaa noihin lääkäreihin, vaikkakin epäilyttäähän se kun toisaalla sanotaan toista ja toisaalla toista. Kuulemma sen takia allergialääkkeissä monesti lukee ettei raskaanaoleville tai imettäville, koska lääketehdas ei tahdo vastuuta jos jotain sattuu. Mutta apteekissa tarkistivat vielä jostain tietokannasta että saa käyttää.

Mä tosin ottaisin ilman imetystä tai raskautta allergialääkettä joka päivä ja nyt vaan pahimpaan tarpeeseen.

Niin ja tosiaan, jos teillä vasta yritys päällä, niin kyllä käyttäsin huoletta nyt lääkkeitä, varsinki jos sulla allergiaa lähinnä kesällä. Jos helpottaa syksyllä niin lyhyen ajan joudut lääkkeitä käyttämään. Odottajissakin löytyy sellaisia, jotka joutuu ympäri vuoden syömään lääkkeitä ja terveitä vauvoja syntyy :) Tsemppiä yritykseen!

Kiitos vastauksista :) Loratidinia olenkin nyt syönyt. Talvellakin on vaihtelevasti oireita, mutta on ne helpompia kuin nyt kesällä. Pitänee tunnustella omaa oloa ja koittaa välttää pahimpia heinäpöheikköjä.

Yhteistyössä