Allerginen ampiaisille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ampikyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ampikyy

Vieras
Voiko tuota selvittää muutoin kuin, että sitten kun ampiainen pistää? Voiko testata esim. ihopistokokein? Lapseni isä on ampiaisille allerginen ja saa myös esim. hyttysten pistoista todella isoja paukamia. Itse en saa juuri mitään hyttysistä. Lapsemme on ruvennut myös saamaan hyttysistä todella isoja ja voimakkaasti kutisevia paukamia ja olemmekin miettineet, että voisiko periä isältään tuota ja olla myös allerginen ampiaisille. Liikumme paljon luonnossa ja saaristossa, joten olisi hyvä tietää, että onko allerginen ampiaisille, ettei yhtäkkiä tulisi äkkilähtöä sairaalaan jostain metsän keskeltä.

Vaikka en olekaan lääkäri, niin lapsesi on todennäköisesti allerginen hyönteisten pistoille. Ja varaudu, vaikka ei olisikaan. Matkoilla on aina hyvä olla ensiapua mukana, joten soita neuvolaan/terveysasemalle/missä sitten lapsesi kanssa asioittekaan/googleta ja pyydä neuvomaan ensiapuohjeet. Tämä on aivan normaalia varautumista ja huolehtimista, joista jokaikisen tässä maailmassa pitäisi huolehtia. Liian usein käy huonosti juuri siksi, etteivät ihmiset viitsi vaivautua ja selvittää, mitä tehdä jos jotakin tapahtuu.

Opettele myös ottamaan kohteistanne koordinaatit, että apua soittaessanne pelastuslaitos todellakin löytää teidät. Ei riitä, että kuvailet maisemaa ja lähintä männikköä.

Tuo olikin ihan uutta tietoa. Eli ensimmäisestä pistosta ei vielä tiedä onko allerginen vai ei.

Kyypakkaus ja antihistamiinit kulkee aina mukana.

Joo, ekasta ei vielä tiedä. Mutta käsittääkseni ampiaisenpistoallergia ei ole mitenkään perinnöllinen. Eikä hyttysen pistolle allergisoituminen kerro vielä mitään ampiaisen pistolle allergisoitumisesta. Meillä mä olen allerginen molemmille, mies ei kummallekaan ja lapsi reagoi hyttysen pistoihin voimakkaasti, ampparipistot ei ainakaan vielä näytä vaikuttavan pahasti. Mä sain muuten lukuisia amppariosumia ennen kuin sain ensimmäiset kunnon oireet...

Miltei mille tahansa voi olla allerginen ja saada vakavia oireita, joten ei nyt ihan kamalasti kannata hysterisoida, toki järkevä varautuminen on ihan viisasta.

t. nimim. naapurin mies sai vakavan anafylaktisen sokin Buranasta, oli minuuteista kiinni että jäi eloon

Yhteistyössä