Allergiset/astmaatikot/ hajuherkät, apua, pesuaineongelma!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä allergisia atooppisia lapsia, itsellä kans atooppinen iho ja vaikea migreeni joka monesti aiheutuu hajuista.
Meillä pyykit pesty hajusteettomalla nestemäisellä erisanilla. Aiemmin kokeiltu miniriskiä ja muistaakseni lv:tä, joista iho-ongelmia.
Nyt tummat pyykit, joissa siis t-paitaa, farkkuja ym, lähinnä aikuisten vaatetta on alkaneet haista pahalle. Kuivana en hajua (itse?) erota mutta koneesta otettaessa haju on tosi tunkainen. Ostin rainbow pyykinpesuainetta, mutta sama ongelma jatkuu silläkin.
Konetta pestään säännöllisesti 90 asteessa, sitruunahapolla muutaman kuukauden välein. Kone on alle kaksi vuotta vanha, lisähuuhtelut aina käytössä.
Lasten pyykit ei samalla lailla pahalle haise mun nenään.
Pesuohjelma sama 60 pitkä pesu sekä lasten vaatteille et aikuisten vaatteille.

En keksi enää muuta syytä kun sen, että hajusteettomat aineet ei tee pyykistä raikasta enää.
Mikä hajustettu aine olisi kaikkein miedoimman hajuinen tai mitä ootte itse sietäneet jos on allergiaa tms?

Ei se siitä pesuaineesta johdu. Pesuaineen hajusteet ehkä hoitavat oiretta, eli peittävät tunkkaisen hajun, mutta ei se siitä voi olla kiinni. Onko käytössä zeoliititon pesuaine? Onko koneen luukku aina väliajat kunnolla auki, siis pyykkiluukku JA pesuainelokero? Eihän pyykkejä seisoteta märkänä koneessa vaan otetaan heti pois? Eihän likaista pyykkiä säilötä koneessa? Lähinnä tulee mieleen että kone on jatkuvasti märkä ja jossain putkistojen pohjalla muhii mönjää joka ei lähde pesuohjelman mukana pois (se zeoliitti).

Meillä on käytössä Erisan ja pesupähkinät, tuoksuttomia siis molemmat, huuhteluaineena lakana+pyyhepyykille etikka eikä mitään muuta. Koneen luukut on auki kaikki väliajat ja tiivisterenkaan poimut putsaan heti pyykin poistamisen jälkeen koirakarvoista ja muusta nöyhtästä. Ja pyykki on raikkaan tuoksutonta, ei koskaan ummehtunutta tai tunkkaisen hajuista. Normaalit vaatteet pesemme 40 asteessa ilman lisähuuhteluja, lakanat+pyyhkeet+siivousvälineet vain 60 asteessa.

Meillä käytetään neutralia enkä ole mitään tunkkaista haistanut.. En tosin ikinä, minkään muunkaan pesuainneen kohdalla.. Ja pesukoneitakin on ollut kolme eri konetta käytössä.

Sen tosin muistan että lapsuudenkodissa ne vaattee haisi aina ihan oudulle, etenkin jos olivat kerenneet seistä kaapissa :x

Kone on päältätäytettävä ja on aina auki jos ei ole päällä. Pyykinkuivaus tapahtuu isossa kylppärissä jossa ihan kohtuullinen ilmanvaihto, pyykit kuivuu alle vuorokauteen.
Ei tuossa koneessa oo zeoliittista pesuainetta käytetty ikinä.
Vaatteet säilytettään ilmavassa vaatehuoneessa, ei laiteta hyllyyn ikinä kosteana.
Talo on kerrostalo, eikä asuta alimmassa eikä ylimässä ja kylppäri on rempattu muutama vuosi sitten, joten kosteutta ei pitäis missään olla.
Ja tosiaan, lasten pyykit ei haise musta pahalle.
Oon itse epäillyt et jos aikusten hiki haisee vahvemmalle ja hajusteeton pesuaine ei sitä kunnolla puhdista(tai peitä niinkuin hajustettu tekis?). Mutta kun pyykit ei haise hielle, vaan tunkkaiselle.
Tuota neutral-pesuainetta ei ole kokeiltu, pistetään harkintaan.

Meillä LV-pikkuväki ja pyykin vähentäminen pesukoneessa (ethän tunge täyteen!!!) auttoi tunkkaisuuteen. Tuossa pikkuväki-pesuaineessa on jotain tahranpoistoainetta tms. ja sillä kun tosiaan pesi 60 asteessa, ongelma hävisi.

Meillä on käytössä nykyään Omon nestemäinen sensitive pikkujätti, tykkäsin Bioluvilin vastaavasta, mutta se on hävinnyt kaupoista.

Etenkin musta väriaine voi itsessään haista pahalle, itse olen erehtynyt jopa kahdet tummat farkut ostamaan ja niissä on niin paha rikkimäinen haju, etten voi niitä oikein käyttää.

Ennen meillä haisi pyykit hajusteille ja nyt ne ei haise puhtaana millekään, likasena kyllä. Eikä haise pesukonekaan enää pahalta. Siellä on semmonen pussi sen pesuun mukana. Itsellä oli vähän ihottumaa joka jäi pois kun alettiin käyttää Hyvää Pyykkiä. Niitten nettisivulla on facebuukki kommentteja. Käyttääks muut Hyvää Pyykkiä?

Kannattaa ajatella uusi pesuaine jo Allegron/ HP:n loppumisen ajalle. Fosfaattiaineet kiellettiin ja 2014 on viimeinen vuosi. Itse suosin nyt Lumme Sensitive nestetta. Ei aivann Allegron veroista, mutta parasta muihin verrattuna. Haisemistapauksissa usein ratkaisu on 60 asteen pesu. Puuvilla ei muuten puhdistu kunnolla.

Yhteistyössä