Aloitan syyskuussa pph:na ja tein ruokalistan 6 viikoksi, mielipiteitänne kaipaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Anne"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei onneksi tarvitse. Meillä syödään vähän eri tavalla, mutta en tiedä kannattaako pph:n ryhtyä käyttämään linssejä, papuja, juureksia, muutakin kalaa kuin lohta tai seitiä... meillä ei ole kermaisia kastikkeita juurikaan, joskus toki. Meillä on siis erilaista ruokaa ja minun silmiin tuo näyttää kauhean raskaalta.

Mutta se on tietysti loukkaavaa ja väärin :rolleyes:

Ei tästä Nyt tuollaista marttyyri asennetta kannata ottaa ????
Olisi ollu järkevämpää esittää asia toisin kuin huhhuttelemalla.

Ei onneksi tarvitse. Meillä syödään vähän eri tavalla, mutta en tiedä kannattaako pph:n ryhtyä käyttämään linssejä, papuja, juureksia, muutakin kalaa kuin lohta tai seitiä... meillä ei ole kermaisia kastikkeita juurikaan, joskus toki. Meillä on siis erilaista ruokaa ja minun silmiin tuo näyttää kauhean raskaalta.

Et oo varmaan kuullut esim. lautasmallista? Voi sitä salaattia syödä enemmän halutessaan, tai sit tollanen nipo äiti voi sanoa et meidän Maralle enemmän salaattia. Hyvä jos jossain hoitopaikassa syödään 100% lähituotettua luomua, joka viikko eri kalaax2 ja kasvispainotteisesti, peukut teidän hoitopaikalle!

Voi helvetti, mitä temppuilua. Ap:llä hyvä lista peruskotiruokia. Voittehan te ortorektikot syödä linssejä sitten kotonanne, hoidossa pitää olla peruskamaa. Kermaa ei tuossa listassa ollut juuri ollenkaan ja broileri on erittäin hyvä aines. Lapset ne vaan haluaa syödä välillä makkaraa.

Kasvisruokiakin voisi olla, varsinkin näin syksyllä. Moni tekee monet noista ruoista kermaan tai valkoisilla jauhoilla suurustettuihin kastikkeisiin, ja en usko että ap on mitenkään poikkeus.

Mitäs mausteita käytät?

Kastikkeet tehdään perinteiseen tyyliin ruskeena tai valkoisena.

Mausteina käytetään liemikuutioita, suolaa, pippureita, paprikajauhetta. Curruä ym vastaavia ruuasta riippuen .
Pakkasesta saa tilliä ja persiljaa.

Ihana huolella mietitty lista. Kyllä perhepäivähoidossa lasten kelpaa, ruokaa tehdään sydämmellä ja hyvistä raaka-aineista ja oikeasti yritetään saada sitä makuakin ruokiin (kun niitä ruokia syödään sitten itsekin ja syötetään perheellekin). Ainakaan kaikissa päiväkodeissa ei aina voi sanoa samaa. tai eihän sitä ruokaa enää suurimmassa osassa päiväkoteja itse vamlmistetakaan.

Kaikkea hyvää sinulle, onneksi on vielä alalle tulee vielä uuttakin porukkaa.

• Tykkää
Reactions: fortunate
Näyttää mun mielestä hyvältä ja monipuoliselta listalta - paitsi että kasvisruuat puuttuu yhtä lukuunottamatta. Eikö kerran viikossa voisi olla kasvispäivä, helppoja ruokia on esim. keitot (pinaatti- kasvissose-, linssikeitto), ja niiden kaveriksi sitä leipää (jota ei mun mielestä tarvitse pasta- ja perunaruokien kanssa). Kikihernepyörykät, linssimuhennos ja papukasviskastike ovat esimerkiksi meidän lasten suosiossa.

vaikea sanoa, ehkä kokeilemalla se tulee, vedät koko listan läpi ja teet tarvittavia muutoksia. Voisin ajatella, että hinta on suht korkea ja jos se on vielä tosi hyvääkin, niin jääkö perheelle mitään päivälliseksi kuitenkaan ;)

Hyvä lista on.

Jos joku (phoebsi) tahtoo saada jotain vielä parempaa, niin parempi tosiaan huolehtia lapsen ruokailut itse. Ei ole kovin kummoinen se pph:n korvaus, vai oletatko että siitä omasta pph:n valtavasta palkasta sitten kattaa sen lopun kustannuksen, että saa luomulehmänlihaa ja hanhenmaksaa lapsesi lautaselle?

Kasvisruokia kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa. Kalaa keran kahdessa viikossa. Leipä pitää olla ruualla mutta ei leikkeleitä. Keitto ja laatikko ruuat helpompia kun voi valmistella illalla ja ruoka uuniin ulkoilun ajaksi. Marjat ja kasvikset välipaloiksi. Kiisselit ovat helppoja ja halpoja tehdä itse. Ja ruokanakin voi olla puuro vaikka kerran kolmessa viikossa esim. Uunipuuro, mannapuuro niinä päivinä aamupalalla voi tarjota esim. Muroja. hyvä lista tulee kun vähän muokkaa.

Just tänään mietin että mistähän löytäisin lapselleni pph:n sitten kun asia tulee ajankohtaiseksi ja kävin samalla
pohtimaan sitä että onko perhepäivähoitajan homma kannattavaa. Joten voisko sulta ap udella että kuinka paljon sulle jää käteen tosta hommasta kuukaudessa? Niin ja paljonko kustantaa tuoda sulle lapsi hoitoon? Kiitos ja anteeksi jos tungettelen!

Teksin sellaisen listan, jossa on kalaa 1-2 kertaa viikossa, proteiinipitoisia kasvisruokia 1-2 kertaa viikossa, lihaa tai kanaa 1-2 kertaa viikossa ja vähemmän terveellistä, kuten pitsaa, makaronilaatikkoa ym. korkeintaan kerran viikossa. Makkarat ja nakit jättäisin kokonaan pois, koska ei niitä lapsille suositella. Opettele tekemään tosi vähäsuolaista ruokaa myös, kun on lapsista kyse.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
Tosi hyältä vaikuttaa, mutta itse kahden kala-ja muna-allergisen äitinä mietin mitä tarjoat jos joku lapsista osoittautuu allergiseksi? Kun allergioita on niin omnenlaisia mausteista alkaen. Jotkut pahasti allergiset eivät siedä kalanhajuakaan samassa tilassa. Ja nakkeja ja makkaraa tosiaan madollisimman vähän. Mutta pasta ja peruna mielestäni kuuluvat lasten ruokavalioon. Raasteita on nopea tehdä isompi satsi jos on vaikka monitoimikone käytössä.

Meillä makaroonia ehkä kerran kuukaudessa riisiä vielä harvemmin.
Kiisseleitä, vispipuuroa yms tarjoillaan välipalalla
Leipää lapsi saa aina lisäksi jos haluaa. Siihen päälle tietenkin voita ja juustoa.

Kaupan makupaloja tarjolla tosi harvoin.

[QUOTE="Vieras";28923976]Nykyajan lapset ei syö maustamatonta jogurttia. Irvistävät happamalle maulle.
Pakastemarjat kyökitään pois suusta. Ei niitä tuoreenakaan syödä saatikka pakkasessa olleita.[/QUOTE]

Jos lapsi ei pidä jostain ruuasta tai "ei syö sitä", niin eikös sitä kannata vain sitkeästi tarjota? Ei ruokalistaan kannata minun mielestä laittaa vain sellaisia ruokia, jotka takuuvarmasti uppoaa kaikille. Lapsen oma etuhan se vain on jos hänestä lopulta tulee kaikkiruokainen. Aikaa se vaatii ja amnattitaitoakin hieman.

[QUOTE="Vieras";28926176]Tosi hyältä vaikuttaa, mutta itse kahden kala-ja muna-allergisen äitinä mietin mitä tarjoat jos joku lapsista osoittautuu allergiseksi? Kun allergioita on niin omnenlaisia mausteista alkaen. Jotkut pahasti allergiset eivät siedä kalanhajuakaan samassa tilassa. Ja nakkeja ja makkaraa tosiaan madollisimman vähän. Mutta pasta ja peruna mielestäni kuuluvat lasten ruokavalioon. Raasteita on nopea tehdä isompi satsi jos on vaikka monitoimikone käytössä.[/QUOTE]

eiköhän ap jo tiedä keitä lapsia tulee ja tietää heidän ruokavaliot.

Onhan ap käynyt pph koulutuksen? siellähän opetetaan ruokavaliot(erikoisruokavaliotkin).Olethan laskenut ravintoarvot/päivää kohden per muksu?jos pohjaa omat ruokalistat päiväkotien listoihin niin ei metsään voi mennä(ainakaan kovin pahasti).Mulla on 4 viikon lista jonka mukaan hieman muunneltuna menen.todella helppo systeemi.

Kasvisruoka ei maistu lapsille.
Ja meillä on ohjeistuksena et lihaa pitää olla aterialla. Kotona voidaan tarjota kasvisruoka.
Tämä syystä et hoidossa syöty ruoka on päivän ainut lämmin ateria.

Mitä tulee kalaan niin sen saatavuus heikkoa tai hinta lähes 20€ kg. Joten jää kauppaan.
Silakoita saa tarjouksesta ja niitä syödään silloin.

[QUOTE="Vieras";28926708]Kasvisruoka ei maistu lapsille.
Ja meillä on ohjeistuksena et lihaa pitää olla aterialla. Kotona voidaan tarjota kasvisruoka.
Tämä syystä et hoidossa syöty ruoka on päivän ainut lämmin ateria.

Mitä tulee kalaan niin sen saatavuus heikkoa tai hinta lähes 20€ kg. Joten jää kauppaan.
Silakoita saa tarjouksesta ja niitä syödään silloin.[/QUOTE]
Just :D Ei varmaan maistu jos ei sitä koskaan saa maistaakaan. Koskas muuten niitä ruokailutottumuksia opitaan kuin lapsena?

Nykyajan lapset saa todennäköisesti muutenkin tulevaisuudessa tyytyä vähempään lihaan, elleivät sitten ole rikkaita.

Ja vähintään yhtä terveellistä ja ravitsevaa saa kasvisruuistakin!

[QUOTE="Vieras";28923974]Kulukorvaus ei tule riittämään tuohon ruokalistaan.
Kannattaa enemminkin huomioida tarjoukset ja miettiä sit tarjottava ruoka.

Nyt syksyllä juurekset, kaalit yms on edullisia. Niitä kannattaa käyttää.
Mutta lopulta tullaa isoon ongelmaan kun lapsille ei kelpaa mikään.[/QUOTE]

Tuo kulukorvaus asia mullaki tuli mieleen. Ei riitä muutama ropo noihin ruokiin.