Aloitin gluteenittoman ruokavalion ja ihoni parani.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Riikka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"Riikka"

Vieras
Eli käsissä oli puoli vuotta sellaista ihottumaa, vesirakkuloita, isoja ja pieniä. Kävin lääkärilläkin ja ei osannut sanoa muuta kuin voi olla joku allergia. Kortisonia käytin muutaman viikon, mutta ei juuri vaikutusta.

En kyllä tiedä voiko gluteeniton ruokavalio auttaa niin nopeasti, koska jo noin viikossa ihottuma parani. Eikä ole sen koommin tullut takaisin.

Lisäksi ihottuma ei kaiketi ollut ihan perinteisen ihokeliakian aiheuttaman ihottuman näköistä. Pitää varmaan jossain vaiheessa ottaa gluteeniviljat käyttöön ja katsoa tuleeko ihottuma uudestaan.

Lisäksi lopetin sokerin käytön lähes kokonaan, mutta voihan se olla että ruokavalion muutos ja ihottuman paraneminen oli vain sattumaa. Hiuspohjani on myös nykyään aika hyvässä kunnossa, ei hilseilya ja rupia.

Käsien ihottuma-alue oli aluksi sellainen kun siihen olisi tullut palovamma, siis lähinnä tuntui siltä, lisäksi ihoa kiristi. Myöhemmin tuo polttava tunne hävisi ja tunsin vain kutinaa välillä. Ekaksi siis vesirakkulat, niiden kuivuminen, iho kuoriutui pois ja ihon uusiutuminen. Sitten taas alkoi alusta.

Piti mennä ihotautilääkärillekin, mutta nyt tuntuu aika turhalta kun iho on hyvässä kunnossa. Voisikohan tuo ihokeliakia olla yhtään mahdollista kun ihottuma oli vain lähinnä muutamassa sormessa? En edes epäillyt sellaista vasta kun huomasin ihon paranevan huimaa vauhtia kun gluteeni jäi ruokavaliosta pois.

Minä vähensin viljat ja sokerin ruokavaliosta viime lokakuussa niin vähiin kuin mahdollista. Olin kuukautta aikaisemmin saanut ihotautilääkäriltä jalan ja käden ihottumaan diagnoosiksi läiskäekseeman. Sormien välissä oli varsinkin noita kutisevia rakkuloita. Käytin vahvoja kortisonivoiteita ja osittain ihottuman kutinat helpottivat sillä, mutta vasta tuo viljojen ja sokerin pois jättäminen ruokavaliosta saivat ihottumat katoamaan reilussa viikossa. Ruokavalion muutoksen tein muista syistä ja tuo ihottumien katoaminen oli iloinen yllätys.

Nyt huomaa, että milloin käytän viljatuotteita enemmän niin ihottumakin aktivoituu kutisemaan.

Minä vähensin viljat ja sokerin ruokavaliosta viime lokakuussa niin vähiin kuin mahdollista. Olin kuukautta aikaisemmin saanut ihotautilääkäriltä jalan ja käden ihottumaan diagnoosiksi läiskäekseeman. Sormien välissä oli varsinkin noita kutisevia rakkuloita. Käytin vahvoja kortisonivoiteita ja osittain ihottuman kutinat helpottivat sillä, mutta vasta tuo viljojen ja sokerin pois jättäminen ruokavaliosta saivat ihottumat katoamaan reilussa viikossa. Ruokavalion muutoksen tein muista syistä ja tuo ihottumien katoaminen oli iloinen yllätys.

Nyt huomaa, että milloin käytän viljatuotteita enemmän niin ihottumakin aktivoituu kutisemaan.

Mulla myös kutiavaa ihottumaa sormien välissä, eipä ole enää. Voisiko kyse olla gluteenin yliherkkyydestä tai esim. vehnäallergiasta? Mene ja tiedä. Lääkärit ei ainakaan halua tehdä mitään ylim.testejä, vaikka niitä ehdotin.

Kuulin kerran grillillä, kun erästä miestä valaistiin ko. asiaan liittyen, hänen tilatessaan gluteenitonta hampurilaista, "MEILLÄ PÄIN noita TUOMMOISIA kutsutaan V I L J A V A M M A I S I K S I".

Luoja mikä myötähäpeä.

Kuulin kerran grillillä, kun erästä miestä valaistiin ko. asiaan liittyen, hänen tilatessaan gluteenitonta hampurilaista, "MEILLÄ PÄIN noita TUOMMOISIA kutsutaan V I L J A V A M M A I S I K S I".

Luoja mikä myötähäpeä.

Mulla on keliakia, diagnosoitu 17-vuotta sitten. Itse ainakin sanon "sairauttani" viljavammaksi. Tosin en sanoisi niin vieraalle ihmiselle asiakaspalvelutilanteessa.

Yhteistyössä