Ärtyneet kainalot - dödöallergia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mysteerin äärellä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mysteerin äärellä;25126915:
Mitä tehdä, kun pitkään hyväksi havaittu deodorantti alkaa yhtäkkiä ärsyttää kainaloita ja tekee ihottuman, minkä jälkeen mikään deodorantti ei enää tunnu oikein sopivalta. Allergialääkkeistä on hyötyä, mutta niitä ei viitsisi syödä koko loppuelämää ja samalla altistaa kainaloita ärsyttäville dödöille. Onko kenelläkään muulla samaa ongelmaa?

Löysin netistä paljon muutamien vuosien takaisia keskusteluja, joissa käsiteltiin pulmaani. Keskustelut olivat jääneet "kesken". Oli ihanaa löytää palsta, jossa on muitakin saman ongelman äärellä. Itselläni on nyt samanlainen tilanne kuin heilläkin: tuttu, hyvä tuote muuttunut yhtäkkiä ärsyttäväksi ja tämän jälkeen kaikki dödöt, joita kokeilen tuntuvat sopimattomilta. Käytin siis alunperin Garnierin Mineral-sarjan antiperspirantteja, niistäkin "Sensitiveä". Toimi hyvin ja oli miellyttävä, kunnes uuden roll-onin ostettuani (samaa tavaraa) nousi kainaloihin ihottuma ja on ollut sen koommin. Nyt tässä jo monta kuukautta etsitty ratkaisua. Kainalon karvaa kasvattavalta osalta ihottuma on hävinnyt, mutta pysyy sitkeästi hikoilevan alueen reunamilla ja levittäytyy olkavartta pitkin, alue noin 5x6cm. En sheivaa kainalokarvojani vaan olen käyttänyt muutaman vuoden epilaattoria, koska sheivaaminen ärsytti kainaloitani kovasti. Epiloinnilla iho pysyy ehjänä ja hiki ei niin herkästi ala haista (koska ei tulehdusreaktiota?). Olen sittemmin käyttänyt mm. Rexonan, Nivean, Adidaksen, Doven herkälle iholle suunniteltuja deodorantteja sekä roll-oninna että stickinä, myös sprayna. Näistä useimmat tuntuvat pahalta jo ensi käytöllä. Erisanin hajusteetonsa antiperspiranttia olen käyttänyt ja se sopii selvästi paremmin. Kuitenkin päivän päätteeksi kainalot kutiavat aivan järjettömästi ja ihottuma punoittaa äkäisesti. Nyt kokeilussa Neutral-sarjan herkän ihon deodorantti, mutta vastaa täysin Erisania.

Luin juuri Terveyskirjaston sivuilta kainaloiden iho-ongelmista ja kuvausten+kuvien perusteella kyseessä ei ole hiiva, taivepsoriasis tai muukaan selkeästi lokeroitava pulma. Lienee vain allergiaa. Mainittakoon, että olemme koko perheen voimin käyttäneet samaa herkän ihon pyykinpesuainetta ja Erisanin shampoita ja ihonpesuaineita jo monia vuosia, joten niissä ei muutosta laukaisevaksi tekijäksi löydy.

Aamuisin ihottuma ei ole punoittavan ja ärtyneen näköinen, vaikka kutiseekin. Iltaisin kainaloiden ihottuma on turvonnut, punoittava ja lähes sietämättömän kutiava. Kirveleväkin se on, jos on onnistunut vähänkään raapaisemaan tai hankaamaan kainaloaan.

Antihistamiineista cetiritzin (Zyrtec ja rinnakkaisvalmisteet) ja levocetirizin (Xyzal ja rinnakkaisvalmisteet) helpottavat kutinaa ja rauhoittavat ihottumaa. Ihottuma myös tuntuu niillä vähenevän. Näillä lääkkeillä sain ihottuman pois mutta kun lopetin allergialääkkeen ottamisen, ihottuma palasi yhtä kiusallisena. Loratadin-allergialääkkeenä ei toimi lainkaan eikä muutkaan antihistamiinit. Kortisonivoiteesta ei juuri apua, koska ei auta hikoiluun mitenkään, lähinnä se päivän aikana kirvelee kovasti, koska ihon pinta herkästi rikkoutuva. Olen miettinyt tuota alumiiniallergiaa ja huomannut, että dödövaihtoehdot ovat vähissä. Aionkin seuraavaksi kokeilla erään nimimerkin suosittelemaa Sebamedin herkälle iholle tarkoitettua balsamideodoranttia (jos sitä enää myynnissä apteekissa sitten vuoden 2006!), joka ei sisällä alumiinia. Katsotaan, miten se tepsii.

Jos vielä tänä vuonna kutisevakainaloisia löytyy, toivottavasti löydämme kukin ratkaisun tilanteeseemme. :)

Mulla kutinaa tekee deodorantit joissa on alkoholia.

Itellä sama juttu! Ja siis en enää käytä mitään tavallisia marketin deodorantteja, kun löysin suoramarkkinointiyrityksen, Foreverin, deodorantin! Ei alumiinia, ei kutinaa, eikä hiki haise :) Maksaa 9€ mutta on ollu tosi riittoisa, eikä aiheuta itellä mitään ongelmaa.

Kiitos samoin tästä ketjusta! Paininut samanlaisen ongelman kanssa jo vuodesta 2008 ja koska omalääkäri ei laita lähetettä ihotautilääkärille, eikä itsellä varaa mennä yksityiselle, on vaivasta tullut jo krooninen. Teidän tekstien perusteella uskon omien kainaloideni ongelmien johtuvan erityisesti dödöistä. Vaikeaa vaan kun ilman niitä en voi olla. Ja paljon hikoilevana mitään kookosöljyjä pysty käyttämään...mutta eletään toivossa ;)

Käytän mineraalikiveä joka kastetaan veteen. On siis ihan kaupassa (ainakin Sokoksessa) myytävä deodorantti. Ei sisällä alumiiniyhdisteitä eikä muitakaan haitallisia aineita, koska on vain mineraalikivi. Toimii loistavasti. Kainlot pysyy ehjinä, eivät kutia ja hiki ei haise. Tästä tuotteesta mä en luovu.

Kaunis kiitos täältäki, onneksi löysin tämän viestiketjun vaikka onkin parin vuoden takaa, mutta sain paljon vastauksia, sillä kärsin itsekin todella herkistä kainaloista ja ihottuman kutina on aivan sietämätön. Ensiksi pelästyin olisiko talvella sairastettu syyhy voinut uusiutua, mutta en usko sen olevan sitä, sillä ihottuma on vain kainaloissa..
Lähdenkin teidän vastaustenne johdosta suoraa tiet apteekkiin ostamaan hellävaraista dödöä!

Googlaamalla löytyi vanha ketju.
Minullakin vuonna 2012 alkoi kainalot kutista ja mennä kauttaaltaan näpyille, joita sitten raavin yökaudet aivan märkiviksi asti. Käytin muuten Garnier mineral sarjan jotain dödöä, en muista mitä niistä. Sain näpyt rauhoittumaan ehkä noin kuukaudessa ja jatkoin saman sarjan dödön käyttämistä, mutta vaihdoin sensitiveen. Pari vuotta meni ongelmitta.
Nyt kaupasta oli loppu tuo sensitive, joten otin ultra dryn. Laitoin sitä lauantaina vain toiseen kainaloon (joo, vanha dödöpurkki loppui kesken :D ), sunnuntaina molempiin ja samoin tänään. Nyt tuo oikeanpuoleinen kainalo on täynnä pientä kutiavaa näppyä taas, vasen puoli on kunnossa. Voisikohan olla, että se dödö mille kaksi vuotta sitten herkistyin, oli juuri tuo ultra dry ja nyt tekee samat oireet heti?
Onneksi minulla taitaa olla yksi hätävararexona tuolla kaapissa, pitää heti huomenna käydä hakemassa se Sensitive dödö kaupasta ja koittaa, josko sitä voisi vielä käyttää. On toiminut todella hyvin minulla tähän saakka.

Googlesta löysin minäkin tämän. Itselläni nousi toiseen kainaloon punertavia paukamia ja googlettelun perusteella olin jo varma, että kyseessä on paha karvatuppitulehdus, hikirauhastulehdus tai mikä lie sairaalabakteeri... Tämän langan perusteella allerginen reaktio voisikin olla hyvin todennäköinen, koska:
1. Olen jo monta kuukautta ollut lähes ilman deodorantteja ja käyttänyt niiden sijasta ruokasoodaa. (Se todella poistaa hajun! Ehkä sama idea kuin tuossa mineraalikivessä?)
2. Eilen kaivoin hetken mielijohteesta jostain kaapinpohjalta vanhan deodoranttipurkin, jota käytin tämän yhden kerran, ja seuraavana päivänä kainalo oli turvonnut ja omituinen. Muistaakseni oireilevaan kainaloon oli hulahtanut dödöä aika reilusti, ja oireettomaan vähemmän. Olin lisäksi juuri sheivannut.
3. Kyseinen deodorantti oli GARNIERIN INVISIMINERAL!

Jos siis omakin reaktioni nyt sitten johtuu dödöstä (mitä toivon!), niin tuossa tökötissä on todella jotain mätää, kun näin monelle on tullut reaktioita. Kannattaa kokeilla sitä ruokasoodaa. Voi tosin olla, että iho tottuu sen kanssa liian hyvälle, eikä sen jälkeen siedäkään kaiken maailman kemikaaleja... :)

Ihottuman ja kutisevien näppylöiden takia minäkin googletin syitä. Ja ylläri ylläri minullakin on ollut käytössä Garnier mineral invisicool :( Jotain mätää täytyy olla moisessa tökötissä!!! Nyt meni boikottiin ainakin minun osalta tuo tuote!!!!

Garnierin ultra dry tai joku sellanen aiheutti kamalan kutinan, kirvelyn, kuivuuden ja punaisuuden kainaloon... hyi nousee vedet silmiin ku aattelee.. Lopetin sen käytön (harmi, RAKASTIN sitä tuoksua) ja käytin bebtanthenia ja jonkun ajan päästä kainalot parantui.

onko täällä joku vielä nyt 4 vuoden jälkeen? itsellä tuo sama ongelma, tosin ilmentyi kun testasin rexonan tropical-deororanttia. Muutaman päivän sitä käytin ilman ongelmaa, mutta eilen kainaloni olivat täynnä kutisevaa punaista ihottumaa, ja oireilu on jatkunut tänäänkin. Osaako joku sanoa mistä johtuu ja milloin ihottuma helpottaa?

Yhteistyössä