Amelie

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Te joilla on Amelie niminen tyttö tai tunnette jonkun jolla on niin sanotteko nimen Amelie vai Amelii? Haluan myös kuulla HENKILÖKOHTAISIA kokemuksia niiltä kenellä tai kenen lapsella on sellainen nimi joka lausutaan ja kirjoitetaan eri tavalla...Siis onko tullut ongelmia? Niin ja onko teillä tiedossa täysin suomalaisia ihmisiä joiden perheessä on Amelie vai onko esim. suomen ruotsalaisia?

[QUOTE="Amelie";22991587]Päiväkodissa tytärtäni Amelieta sanotaa Ameli, koska kuulemma on helpompi, helvetti ku tytön nimi ei oo AMELI![/QUOTE]

Ok, ymmärrän. Onko teillä jotain siteitä ruotsin puolelle vai mistä teillä idea tähän nimeen?

Ameliesta ei ole kokemusta, mutta minun nimeni on Emelie (oikein lausuttuna toki Emelii) ja aika usein vieraat ihmiset käyttävät esim. muotoa Emeli, Emelia tai Emele. Eihän se toisaalta sinänsä haittaa, kyllä minä nimeni sieltä puheesta osaan napata hassussakin muodossa, mutta erityisesti opettajien kanssa meinasi mennä hermot siihen, että nimi oli aina niin puheessa kuin papereissakin väärin.

MUTTA minusta nimeni on kuitenkin ihana ja kaverit yms. oppivat lausumaan oikein aika nopeasti :)

[QUOTE="Emelie";22991629]Ameliesta ei ole kokemusta, mutta minun nimeni on Emelie (oikein lausuttuna toki Emelii) ja aika usein vieraat ihmiset käyttävät esim. muotoa Emeli, Emelia tai Emele. Eihän se toisaalta sinänsä haittaa, kyllä minä nimeni sieltä puheesta osaan napata hassussakin muodossa, mutta erityisesti opettajien kanssa meinasi mennä hermot siihen, että nimi oli aina niin puheessa kuin papereissakin väärin.

MUTTA minusta nimeni on kuitenkin ihana ja kaverit yms. oppivat lausumaan oikein aika nopeasti :)[/QUOTE]

Olipa mukavaa kuulla. Tällä palstalla on ihmisillä kaikenlaisia mielipiteitä, mutta mua kiinnostaa nimenomaan henk.koht. kokemukset. Oletko sä suomenruotsalainen tai jotain?

Nimissä ei ole olemassa yhtä ja ainoaa tapaa lausua niitä. Jotkut lausuu sen varmasti suomalaisittain Amelie, jotkut ruotsalaisittain Amelii, amerikkalaisittain Amahlee jne.

[QUOTE="äiti";22991644]Olipa mukavaa kuulla. Tällä palstalla on ihmisillä kaikenlaisia mielipiteitä, mutta mua kiinnostaa nimenomaan henk.koht. kokemukset. Oletko sä suomenruotsalainen tai jotain?[/QUOTE]

Olen suomenruotsalainen joo :)

[QUOTE="vieras";22991645]Nimissä ei ole olemassa yhtä ja ainoaa tapaa lausua niitä. Jotkut lausuu sen varmasti suomalaisittain Amelie, jotkut ruotsalaisittain Amelii, amerikkalaisittain Amahlee jne.[/QUOTE]

Periaatteessa juuri näin, mutta esimerkiksi minun nimeäni ei lausuta Emelee vaan se on Emelii. Jos se lausutaan eri tavalla, ei se oikeastaan ole enää juuri minun nimeni :) Että kyllä minun mielestäni vanhempien valitsema lausuntatapa on se oikea minun kohdallani. Jonkun toisen Emelien oikea lausuntatapa voikin olla sitten ihan toinen :)

[QUOTE="Emelie";22991658]Periaatteessa juuri näin, mutta esimerkiksi minun nimeäni ei lausuta Emelee vaan se on Emelii. Jos se lausutaan eri tavalla, ei se oikeastaan ole enää juuri minun nimeni :) Että kyllä minun mielestäni vanhempien valitsema lausuntatapa on se oikea minun kohdallani. Jonkun toisen Emelien oikea lausuntatapa voikin olla sitten ihan toinen :)[/QUOTE]

Juu ja aina voi korjata, että nimeni lausutaan näin ja näin.

[QUOTE="Emelie";22991658]Periaatteessa juuri näin, mutta esimerkiksi minun nimeäni ei lausuta Emelee vaan se on Emelii. Jos se lausutaan eri tavalla, ei se oikeastaan ole enää juuri minun nimeni :) Että kyllä minun mielestäni vanhempien valitsema lausuntatapa on se oikea minun kohdallani. Jonkun toisen Emelien oikea lausuntatapa voikin olla sitten ihan toinen :)[/QUOTE]

Toi on totta, mutta sitten on äsyttävää jos lausuu jollain tavalla ja sitten joku sanoo että sitä ei oikeesti kuulu sanoo noin vaan näin...

[QUOTE="vieras";22991673]Juu ja aina voi korjata, että nimeni lausutaan näin ja näin.[/QUOTE]

Tottakai voi ja pitää korjata! Mutta siinä vaiheessa kun korjaa jo kolmattakymmenennettä kertaa samn ihmisen lausumista, alkaa pikkuhiljaa tyytymään elämään Emalina ;)

[QUOTE="Emelie";22991678]Tottakai voi ja pitää korjata! Mutta siinä vaiheessa kun korjaa jo kolmattakymmenennettä kertaa samn ihmisen lausumista, alkaa pikkuhiljaa tyytymään elämään Emalina ;)[/QUOTE]

Ilmeisesti hällä on sitten paksu kallo, kun ei parista kerrasta muista?

[QUOTE="äiti";22991675]Toi on totta, mutta sitten on äsyttävää jos lausuu jollain tavalla ja sitten joku sanoo että sitä ei oikeesti kuulu sanoo noin vaan näin...[/QUOTE]

No sitten sanot, että nimillä ei ole olemassa oikeita tapoja lausua. On vain tapoja jotka nimenkantaja on ottanut käyttääkseen. Tai sanot, että nimi lausutaan ruotsalaisittain jo ihan sukutaustan takia.

[QUOTE="äiti";22991698]Onko tyhmää jos ihan supisuomalainen antaa lapselleen nimeks Amelie?[/QUOTE]

Ei. Aika harva nimi on suomalaista alkuperää. Ja onhan Suomesta löytynyt Bettyjä ja Barbaroita aina 1700-luvulta lähtien ja Amelie nimikin on ollut käytössä jo 1800-luvulla.

Meillä on 3,2.v Amelie neitonen
Kutsun häntä ihan Amelie
Pvkodissa tosiaan lyhennetään Ameli, Ame, Amelia, Amalia
Olaan löydetty hyvin pitkältä sukujuurista ruotsalaista verta ja nimen Amelie:)

[QUOTE="Oona";22991714]Meillä on 3,2.v Amelie neitonen
Kutsun häntä ihan Amelie
Pvkodissa tosiaan lyhennetään Ameli, Ame, Amelia, Amalia
Olaan löydetty hyvin pitkältä sukujuurista ruotsalaista verta ja nimen Amelie:)[/QUOTE]

Eikö raukka pieni mene ihan sekaisin kun päiväkodissa ei käytetä hänen oikeeta nimee, niinkun hän on sen tottunut kotona kuulemaan?

Yhteistyössä