AMK:ssa opiskelleet ja varsinkin perheellisenä opiskelleet.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kutku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kutku

Aktiivinen jäsen
01.01.2005
3 145
0
36
Kuinka paljon siellä on tehtäviä sun muita? Riittääkö aika pienten lasten kanssa sekä heille että koulutöille niin, että saisi vielä hyvät arvosanatkin eikä tarttis jatkuvasti öitä valvoa? Varmasti riippuu alastakin, mutta kertokaa kokemuksia.

Entä miten ne päivähoitomaksut, meneekö ne tulojen mukaan samalla lailla, mutta onko opintotuki tulo, joka otetaan huomioon? Lapsilisiä ei vissiin huomioida?

Minä opiskelen sh:ksi. Meillä on todella ärsyttävä pbl käytössä, tuottaa aika paljon hyvinkin turhalta tuntuvaa tehtävää - ärsyttävää etenkin silloin, kun olisi tenttiin luettava. Toisaalta saadaan sitten itse painottaa sitä, mikä kiinnostaa ja pakollisia luentoja ei ole paljoa.

Täytyy sanoa, että olen ollut aika laiska, 3-4 arvosanoja olen saanut luennoilla käymällä ja aika ylimalkaisella lukemisella suurimmasta osasta kursseja. Sitten on tietysti sellaiset kuin farmakologia, anatomia ja fysiologia, jotka vaan on päntättävä, mutta en ole kyllä koskaan yötä myöten opiskellut ja perjantait olen pitänyt vapaata... (Tarkoitettu vapaasti valittaviin opintoihin, mutta olen ne suorittanut muuten.)

Opintotukea ei lasketa tuloksi.

Meillä mies opiskeli. Sai luettua tentteihin ja hyviäkin numeroita tuli. Mä olin osan opiskeluajasta töissä osan äitiyslomalla/työttömänä. Meillä on mummut lähellä ja muitaki hoitajia löytyy, joten jos mies tarvi opiskeluaikaa niin se järjesty vaikka mä olinki töissä. Hoitomaksuja ei menny, koska mun tulot on niin pienet ja miehen opintotukea ei laskettu. Kävi kyllä töissä välillä, mutta ei niin paljon että olis vaikuttanu hoitomaksuihin.

Joo mä oon miettiny, mutta vasta mietintäasteella. Haluaisin toimintaterapeutiksi ja seuraava haku vasta 09 keväällä. Ja pitäs miettiä, että missä järjestyksessä tässä yrittää elämää mihinkin suuntaan ohjailla, kun lisää lapsiakin haluttas ja toisaalta ei sitten haluttas uuden raskauden/synnytyksen vuoksi keskeyttää opiskeluakaan. Mutta toki vielä aikaa miettiä. Ootko sinä aatellu hakea johonkin nyt, mihin?

AMK on mielessä ensi syksynä aloittaa jos vain pääsen, 3:lle lapselle pitäisi miettiä näitä päivähoitojuttuja. Noita tulorajoja löysin minä ainakin kaupungin kotisivuilta mutta sinähän olet nyt toisella paikkaa kirjoilla että en tiedä miten siellä määräytyy. Täällä on (4 ja yli henkeä) perheen tuloraja jotain vähän päälle 1300 ja yli menevästä 7,9% on se päivähoitomaksu käsittääkseni.

Näytti tuossa linkissä olevan kans tuon mitä dore milati domi sano. Kyllä se vaan vähemmän on se käteenjäävä osuus sitten kuin jos olisi tässä kotona lasten kanssa. Ja kun siis tulis just hoitomaksut ja autolla ajamiset päälle, kuitenkin polttoainettaki kulus enemmän mitä nyt ku ei pakollisia ajoja omalla autolla ole ku kauppareissut ym. Jos oikein laskin niin kyllä sillä nippa nappa vois pärjätä ja asuntolainan maksua olis mahdollista vielä heivata alaspäin, jos tarvetta. Mietin vaan että kuinka kirjat maksaa ja minkä verran pitää hankkia. Ja kuinka jää sitten aikaa lapsille.

Mitä alaa dore milati domi aiot lähteä opiskelemaan?

Meillä on vain toisella ajokortti, mikä hankaloittaa tilannetta. Päiväkoteja on toki lähellä mutta kuulemani mukaan ovat ihan täynnä ja paikkaa on tosi hankala saada, ainakaan läheltä. Paljon huolestuttaa tuo, mutta vaihtoehtoja ei ole oikein kun nuorin täyttää sitten sen 3v ja jonnekin on mentävä. Omassa tilanteessa on järkevintä jatkaa opintoja ja IT alalla varmaankin jos vain pääsen sisään. :whistle:

Ratkasu: neljäs lapsi :whistle: :D

Joo noi on iso juttu noi päivähoitopaikat. Meki mietitty, että jos ei saada paikkaa läheltä kävelymatkan päästä sitten joskus niin on oltava melkeen kaks autoa plus työauto melkeen jos ei sitten aleta jotain ihme veivausta harrastaan. Ensinnäkin meillä on nyt jo hankalaa ku autopaikat vähissä, työauto (firman) seisoo ihan muualla ku varsinaisella autopaikalla, sit on oma auto.

Vaikka olis vaan nää kaks lasta, niin työautoon ei mahu ku yks, koska vyöt vaan kuskin lisäksi yhelle. Ja sit olis se istuinten ramppaus muutenkin autosta toiseen. Ja jos mä kuljen Kuopioon niin sit jos mies tulee aiemmin töistä ja hakee lapset niin millä se ne hakee. Ajaa yht. 50km jotta saa multa auton ja miten se sitten hakee avaimet ja jättää auton ties mihin siksi aikaa että saa haettua ne avaimet ja vaihdettua autot ja tuo takas avaimet ja hakee sit lapset. Ongelmaa ei oo jos hoitopaikka on lähellä. Mutta onko varmasti. Lisäksi, jos mies joutuu jossain vaiheessa kahteen vuoroon niin tulee yöllä myöhään. Eli mä lähen kouluun ja mies herää seittemän/kahdeksan aikaan lasten kanssa ja vie varmaan jo päikkäreille lapset hoitoon ja lähtee töihin ja sit mä haen ne, mä en saa mitään tehtyä illan aikana ennenku lapset nukkuu. Siis kouluhommia. Ja sit mies tulee yöllä, on ehkä nukkumassa yhen aikaan ja herää taas seittemän aikaan lasten kanssa. Järetöntä... Ehkä mä vaan lähen töihin :headwall: :D :whistle: :/

täällä aikuiskoulutus-monimuoto opiskelija AMK:ssa :wave:

tehtäviä on melko pirusti. Vaatimustaso vaihtelee opettajista riippuen mutta melko paljon saa tehdä.
Yhtään yötä en ole suostunut tehtävien/tenttien takia valvomaan ja itsekkäästi olen ottanut omaa aikaa kun siltä on alkanut tuntumaan vaikka tehtäviä onkin ollut myöhässä. Kyllä ne tulee tehtyä kuitenkin jos tavoitteeseen ihan oikeasti haluaa ;)

päivähoitomaksua tarkastellaan meillä sen mukaan onko mulla työharjottelua vai olenko työssä. Työharjottelun palkattomiltakin kuukausilta menee yhdestä muksusta 70?:a (n. 15pvää/kk hoidossa), miehen tulot siihen vaikuttaa.

tällaiseen en varmasti olisi löhtenyt jos olisin tiennyt mikä edessä odottaa, osittain se on kyllä koulun puolesta huonosti organisoidun opiskelun syytä.
Toisaalta saa suurta tyydytystä kun tajuaa mitä kaikkea on tullut tehtyä missäkin aikataulussa ja perhekin on siinä samassa pärjännyt mukana.
Meillä ei ole koulutunteja varsinaisesti juurikaan, eli n. 3pvää/kk:ssa + lääkärien luennot eli siksikin tuota tehtävää on tolkuttomasti ajoittain.

Opiskelen toista vuotta liiketaloutta amk:ssa, päivisin olen noin neljä tuntia töissä ja illat 3 - 4/viikko luennoilla. Kotona olevat lapset ovat 7 ja 10v.

Meillä on aika paljon kotitehtäviä + esseitä. Välillä väsyttää niin että itkettää ja tuntuu että ei ole ollenkaan aikaa perheelle. Tänä syksynä mulla on ollut luentoja 5 kertaa viikossa johtuen siitä että hoidan pakollisen kielen (9 op ) pois jaloista.
Koti on kuin lähtevä laiva ja vieraita en taatusti halua!
MUTTA; on se kuitenkin palkitsevaa ja on ihana huomata että pärjää, arvosanani ovat yllättävän hyvät. =)

Minä opiskelin töiden ohella iltaisin AMK:ssa ja voin sanoa, että tehtäviä oli ihan hirveästi! Onneksi silloin ei ollut vielä lasta jaloissa pyörimässä. Kursseilla oli paljon ryhmätöitä ja itsenäisiäkin töitä jokaisessa kurssissa. Ja kaikista aineista tietysti kurssin päätteeksi tentti. Mutta eipähän ollut vapaa-ajan ongelmia! Tunnustan, etten ihan kaikkia tenttikirjoja edes yrittänyt lukea. Mutta opiskelun jaksoin, koska se oli niin mielenkiintoista! Suosittelen!