Ampparinpistosta jälleen... AMPPARIALLERGISET HUHHHUUU

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PERKELEEN AMPIAISET
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

PERKELEEN AMPIAISET

Vieras
kirjoittelin maanantaina ampparinpistosta. Kolme ampparia siis pisti ja olen 8vko:lla raskaana. Päivystyksessä ilta meni rattoisasti, kun eivät voineet antaa mitään lääkettä kun olen tällä raskausviikolla. Tiistaina olin vielä tosi kipeä... kylmäpussia pidin koko yön... vaihdoin siis välillä. Aamulla soittelin sitten teratologiseen tietopalveluun ja kysyin olisiko oikeasti mitään lääkettä jota voisin kipuihin särkyyn kuumotukseen ottaa... Sieltä vastaus. ENSISIJAISESTI täytyy ottaa esim.zyrteciä VOI käyttää missä raskausvaiheessa vain. Vähänkö raivostutti... terveyskeskupäivystyksestä ne vielä soitti johonkin ja kysyi asiaa... Tässä sitä sitten turhaan kärvistelin ensimmäisen yön.

Sormeen laitoin sokerinpalan silloin ma.iltana/yönä ja se parantu allergialääkkeen oton jälkeen ensimmäisenä. Silmäkulma oli keskiviikkona kivan näkönen, koko silmäluomi roikkui puoliks silmän päällä. Ja KORVA, se on vieläkin niin perhanan kipee ja punanen.

AMPPARIALLERGISILTA haluaisinkin kysyä, kuinkakohan monta päivää tämä kuumotus/särky voi kestää... hermot menee pikkuhiljaa... luulen että amppari pisti tohon kormaan monta kertaa. =(

Mulla pisti n. 10 vuotta sitten ampiainen ja kipua kesti muistaakseni 4-5 päivää, sitten alkoi helpottaa.

Epi-Pen on mulla käytössä mikäli ampiainen pistää ja myös sen saa tuikata raskaana ollessa. Mutta tietysti tilanne on silloin vähän eri kun on henki kyseessä....

mä oon allerginen ja jos amppari pistää turpoan. siihen ei auta kuin kuuri kortisoonia+muut lääkkeet :| turvotus kestää kortisonista huolimatta useamman päivän jonka jälkeen alkaa kutina ja sen jälkeen menee mustelmalle. yhteensä tuohon menee n 2 viikkoa että on täysin parantunut

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Alkuperäinen kirjoittaja AP:
mikä tuo epi pen on?

Adrenaliini-kynä. Oletkos muuten muistanut kortisonia laittaa pistokohtaan? Se hiukan myös lievittää. Ja kylmä, jos on esim. jotain vesirokkovoidetta tms. viilentävää niin auttaa myös.

Laitetaanko tuo vain jos huomaa että on shokki tulossa... tai mistä itse tiedät? Minulla kurkku vähän turposi, mutta meni onneksi itsestään ohi. Huono olo oli ja huimasi vähän...

Alkuperäinen kirjoittaja Siipien havinaa:
noh pistitkö siihen korvaan ja silmään sitä sokerinpalaa :D :saint:

Korvaan yritin juu ei oikeis siihen saanu painettuu varmaan tarpeeks kovaa... on niin p.keleen kipee. silmään en kokeillu, mut se ei onneks niin kipee ollutkaan... roikku vaan ke aika kivasti... Kiitti muuten neuvosta =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Alkuperäinen kirjoittaja AP:
mikä tuo epi pen on?

Adrenaliini-kynä. Oletkos muuten muistanut kortisonia laittaa pistokohtaan? Se hiukan myös lievittää. Ja kylmä, jos on esim. jotain vesirokkovoidetta tms. viilentävää niin auttaa myös.

Laitetaanko tuo vain jos huomaa että on shokki tulossa... tai mistä itse tiedät? Minulla kurkku vähän turposi, mutta meni onneksi itsestään ohi. Huono olo oli ja huimasi vähän...

Epi-penin saa siis yleensä sen jälkeen, jos on kerran saanut anafylaktisen shokin. Ja sitä käytetään siis shokkioireiden hoitoon. Ei noihin lievempiin allergioihin. Mun 2w.llä esim. turpos silmä umpeen hyttysen pistosta ja sai vain kortisonia (ulkoisesti ja sisäisesti) ja ataraxia. Niin kauan kuin ei hengitys vaarassa, ei tartte adrenaliinia.

Yhteistyössä