Anna tilaisuus kieltäytyä kummiudesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JonnaEd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

JonnaEd

Uusi jäsen
28.10.2009
1
0
1
Ystäväni raskausaikana kerroin hänelle mielestäni hyvin selkeästi (jo etukäteen, välttääkseni vaivaannuttavia tilanteita), että minulla on jo yksi kummilapsi, enkä halua sellaisia enempää. Ystäväni oli asiasta aivan samaa mieltä, sanoi että hänellä on itsellä sama tilanne eikä missään tapauksessa halua enempää kummilapsia.

Kului muutama kuukausi, ja ystävän kotona kyläillessäni istutettiin kahvipöytään ja molemmat tulevat vanhemmat juhlallisesti vilkuilivat toisiaan, tuleva äiti kuiskasi "Nytkö?", ja sitten minua juhlallisesti pyydettiin tulevan lapsen kummiksi.

Olin aivan änkkänä enkä tiennyt mitä vastata, varsinkin kun tuleva äiti oli tilanteessa niin liikuttunut että hänellä oli tippa silmässä. Siinä tilanteessako sitä pitää muistuttaa ihmistä että oma lapsettomuuteni on todella kipeä asia jonka takia yritän vältellä pikkulapsia, enkä halua lisää kummilapsia, eikä teidän vauvanne ole poikkeus?

En pystynyt sanomaan "Ei". Se oli varmaan luonteen heikkoutta. Ystäväni on minulle tärkeä ihminen, ja minulla oli vahva tunne siitä että ystävyys kärsisi vakavan kolhun jos kieltäytyisin.

Tuleville vanhemmille esittäisin sellaisen toiveen, että käykää kummiehdokkaiden kanssa joku pieni keskustelu etukäteen älkääkä laittako heitä sellaiseen tilanteeseen, että kummiudesta joutuisi kieltäytymään emotionaalisesti latautuneessa tilanteessa, pahimmillaan vielä muiden lasten tai sukulaisten läsnäollessa.

Muuten tulee sitten tilanteita niinkuin tämä: minusta on nyt sitten varmaan tulossa juuri sellainen kummi josta valitetaan täällä palstoilla. Ei voisi vähempää kiinnostaa tämä rooli, ja pakon edessä lähetän välttämättömät lahjat ja teeskentelen kiinnostunutta sen verran kuin pystyn. Tästä ei tule epäilemättä seuraamaan ystävyyssuhteelle myöskään mitään hyvää.

Kamalaa, jos kummiuteen kaatuu 15 vuoden ystävyys - suostuupa siihen hommaan tai ei.

Jos ja kun tunnet noin niin sinun on nyt ehdottomasti kerrottava YSTÄVÄLLESI totuus ja ettet oikeasti katso voivasi toteuttaa kummiutta kuten haluaisit. Ja jos hän ei sitä ymmärrä niin ei sitten. YSTÄVÄ kyllä ymmärtää. Kirjoita vaikka kirje jos suoraan on vaikeata sanoa.

mä oon päättänyt, etten "halua" enempää kummilapsia, niitä kun on jo 4. ja jos vanhemmat noin juhlallisesti meinaa päättää kysyä, siltikin meinaan kieltäytyä. ei mun rahkeet riitä enempään.

ja olis ihan fiksua vanhempien siinä samalla sanoa, että saa kieltäytyäkin. hirveen ihana asiahan se on, ja osoittaa luottamusta, mut jos kerran olitte jo asiasta puhuneet aiemmin.. :/

Alkuperäinen kirjoittaja ninnu:
Jos ja kun tunnet noin niin sinun on nyt ehdottomasti kerrottava YSTÄVÄLLESI totuus ja ettet oikeasti katso voivasi toteuttaa kummiutta kuten haluaisit. Ja jos hän ei sitä ymmärrä niin ei sitten. YSTÄVÄ kyllä ymmärtää. Kirjoita vaikka kirje jos suoraan on vaikeata sanoa.

Mä peesaan tätä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:

Mä peesaan tätä.

Samoin. Ei "pakkokummiutta".

Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:

Mä peesaan tätä.

mäkin toisaalta, mut sit taas jos on kerran jo suostunut.. en mä ainakaan ite tykkäis jos sit peruiskin. mut täs tietty pitää ajatella sitä et ensin on sanonut ettei enää halua, sit tolleen painostamalla kysyy...

Mulla on 4 kummilasta, ja oon aina ja kaikkialla jokasessa käänteessä tehny selväks että EN halua lisää missään nimessä ikinä kiitos vaan, riittää.

Viime kuussa tuli sitten tekstari, "tiedän että olet sanonut ettet halua enää kummilapsia, mutta ajattelin että meidän lapsen kohdalla teet varmasti poikkeuksen, kun ei meillä ole oikein muitakaan sopivia"

Just.

Alkuperäinen kirjoittaja Kummi:
Mulla on 4 kummilasta, ja oon aina ja kaikkialla jokasessa käänteessä tehny selväks että EN halua lisää missään nimessä ikinä kiitos vaan, riittää.

Viime kuussa tuli sitten tekstari, "tiedän että olet sanonut ettet halua enää kummilapsia, mutta ajattelin että meidän lapsen kohdalla teet varmasti poikkeuksen, kun ei meillä ole oikein muitakaan sopivia"

Just.

:o :D :hug:

Voi ei..Varmasti sun ystävä arvostaa sua ihmisenä tosi paljon ja siksi haluaa sut kummiksi, mut on tuo aika tökeröä, varsinkin kun teillä on ollut puhe asiasta aiemmin.

Jospa sanoisit (tai laittaisit s-postilla tai puhelimessa) et pohdit asiaa ja tulit siihen tulokseen et et oman lapsettomuussurusi/ajanpuutteen ym takia pystyisi olemaan tarpeeksi hyvä kummi ja siksi haluat kuitenkin kieltäytyä vaikka ensin suostuit.
Oikea ystävä ymmärtää, jos suuttuu niin varmaan ajan kanssa tilanne tasoittu ja jos ei ystävyys kestä, niin ei se ehkä sit ollutkaan niin hyvä ystävyys?

Itseä on loukannut kun ystävä ei halunnut meidän lapsen kummiksi, ymmärsin kyllä syyt ja ystävyys on jatkunut ihan normaalisti mutta ensisijainen tunne oli pettymys kun se "tosi hyvä kumiehdokas" ei suostunut, ja toki mietin myös etteikö sit olla hänen mielestään niin hyviä ystäviä kuin mun mielestä.
Mutta itse kun oon kysyny kummiksi niin aina olen todennut et saa miettiä asiaa rauhassa ja saa kieltäytyä ja parempi et kieltäytyy kun suostuu vaan kohteliaisuudesta. Näin siitä huolimatta ettei meillä kovin useita kummiehdokaita ole ollut.
Tsemiä vaikeaan tilanteeseen!

Mulla on vain kaksi kummilasta tällä hetkellä ja todella toivon,että saan lisää vielä.Ihan uteliaisuudesta kysyn siis te joilla "kummilapsiluku täynnä" niin miksi ette halua enempää?Koetteko kummiuden jotenkin raskaaksi,että aika ei riitä kaikille vai miten?

Ja todellakin mun mielestä vanhempien pitää ymmärtää se,että se ei ole automaattista,että joku haluaa kummiksi juuri heidän lapselleen.Itse olen tehnyt aina niin,että sanon ensin,että saa kieltäytyä eikä tarvitse selitellä mitään,mutta olisimme kovin onnellisia,jos juuri sinä/te alkaisitte lapsemme kummiksi.Tosin olemme myös keskenämme miettineet etukäteen tarkkaan vaihtoehtoja.

Minä en halua nyt kummilapsia, koska olen saanut tarpeekseni etäkummiudesta. En halua ottaa vastaan tehtävää, josta tiedän ennalta suoriutuvani todella huonosti. Ehkä sitten joskus, kun olen asettunut pysyvämmin aloilleni. Ja silloinkin vain alle 40 kilometrin päästä.

Tällä hetkellä kummilapsia on kolme, kaikki samalla suunnalla, mutta yli 300 kilometrin päässä täältä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla on vain kaksi kummilasta tällä hetkellä ja todella toivon,että saan lisää vielä.Ihan uteliaisuudesta kysyn siis te joilla "kummilapsiluku täynnä" niin miksi ette halua enempää?Koetteko kummiuden jotenkin raskaaksi,että aika ei riitä kaikille vai miten?

no mä otan kummilapsia silloin tällöin vuorollaan yökylään, vien huvipuistoon yms. vanhin heistä on jo kohta 17v, eli hänen kanssaan ei juuri nähdä (opiskelee pidemmällä ) mut rahaa hälle aina tavatessa lykkään :ashamed:

ja sit joululahjat sun muut, kun kummilapsille ja omalle ostaa niin minusta siinä on ihan tarpeeks yhdelle ihmiselle :ashamed:

Just.

Mie olen myös yhden tällaisen "kun ei muitakaan sopivia oo" lapsen kummi :/ vähänkö tulee tärkeä olo kun ihan noilla sanoilla pyydetää :saint:

Just.

Meidät tarvittiin kummeiksi, kun "oikeat" kummit eivät kuuluneet kirkkoon... =)

Yhteistyössä