Annan nippurin/tukistan jos lapsi on väkivaltainen toisia kohtaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chocolatte
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Chocolatte

Aktiivinen jäsen
13.05.2007
2 239
0
36
Näin sano tuttava ja perusteli sillä, että ei kai se lapsi muuten tajua, että se mitä hän teki käy kipeää. Olin vähän :o

Mitäs ajatuksia tämä teissä herättää? Mitä te teette kun lapsi lyö/kuristaa toista lasta. Molempia tapahtui siellä ollessa yksi kerta kun tämän sanoi. Tuli äsken mieleen, kun omat tappeli ja laitoin eri huoneisiin arestiin...

Omaa lastani on toinen lapsi kuristanut aivan syyttä ja pahastoi ja teki kyllä mieleni nipata. Mutta pidin sormeni kurissa ja päädyin puhutteluun. Vanhemmat antoivat ko. lapselle kyllä satikutia. Kuristamista en hyväksy omaltani enkä muilta mitenkään päin, siihen ei ole puolusteluja.

Jos näen että toinen lapsi kuristaa omaani, niin revin sen irti vaikka tukasta vetämällä. Lapsilla on koskemattomuus myös toisia lapsia kohtaan. En ymmärrä mistä näitä kuristajia edes tulee. Onneksi omassa tuttavapiirissä tai sukulaisissa ei ole koskaan tuollaista ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja mäntti:
Väkivalta voi olla kriisin keskeyttämisen keino, muttei välienselvittelyn tai valtasuhteiden määrittämisen keino.

Tämä oli yllättävän hyvin sanottu

Entäs jos se lapsi on käyttänyt väkivaltaa keskeyttäkseen jonkin hänelle oleellisen kriisin?

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Väkivalta voi olla kriisin keskeyttämisen keino, muttei välienselvittelyn tai valtasuhteiden määrittämisen keino.

Entäs jos se lapsi on käyttänyt väkivaltaa keskeyttäkseen jonkin hänelle oleellisen kriisin?

Ah nyt oli kuristamisesta kyse, millainen kriisi lapsella on että tarvii alkaa toista kuristamaan?
Itse olen sellainen äiti, etten katsele sivusta jos omiani pahoinpidellään vaikka tekijänä olisi toinen lapsi.
Onneksi ei vielä ole tarvinnut puuttua, mutta voin taata että revin, potkin ja läimin omistani eroon joka ainoa räkänokan joka heitä vahingoittaa.

Ah nyt oli kuristamisesta kyse, millainen kriisi lapsella on että tarvii alkaa toista kuristamaan?
Itse olen sellainen äiti, etten katsele sivusta jos omiani pahoinpidellään vaikka tekijänä olisi toinen lapsi.
Onneksi ei vielä ole tarvinnut puuttua, mutta voin taata että revin, potkin ja läimin omistani eroon joka ainoa räkänokan joka heitä vahingoittaa.

No jaa. Ei minusta ole oikein käydä kuristamaan jos lapsella on kriisi, mutta ei minusta myöskään ole ihan tervettä ilmoittaa, että voisi repiä, potkiä ja läimiä lapsia :| Minusta moinen toiminta ei ole sen enempää oikeutettua lapsilta kuin aikuisiltakaan.

Tämä on minun rehellinen mielipiteeni. Aina löytyy varmasti omasta mielestä syitä käyttää väkivaltaa. Mutta kai se sitten on niin, että omat lapset ja muiden räkänokat.

Henkilökohtaista kriisiä ei kai voi ratkaista muihin kohdistettavalla väkivallalla.

No jos lapsi käy esimerkiksi kuristamaan siksi, että toinen lapsi on potkaissut koiraa tai kiusannut toista lasta, niin onko silloin ok, että lapsi kuristaa ja että aikuinen tulee ja ratkaisee kriisin väkivalloin?

Vai kuka sen saa määritellä, että mikä on henkilökohtainen ja mikä oikeutettu kriisi?

(Jatkanpahan tähän jotta en muokkauksillani sotkisi koko keskustelua.)

Mutta ei kai siinä ole mitään moitittavaa, jos lapsi vaikkapa estää jotakuta toista satuttamasta kolmatta. Pidän siis väkivaltana kaikkea tahdonvastaista fyysistä puuttumista.

Sinähän sitten hyvää esimerkkiä näytät lapsillesi. Kyllä mä ymmärrän, että irrotat lapset toisistaan. Tuo loppu sitten on mielestäni ihan käsittämätöntä. Eipä tarvitse sinun yllättyä, jos he tulevat toimimaan samoin konfliktitilanteissa toisten lapsien kanssa? Mitäs sitten teet kullannupuillesi? Silität päätä ja sanot, että hyvä kun osaatte pitää puolenne?

Itellä kolme eloisaa poikaa. Meillä ei hyväksytä

No minun lapseni ovat 3 ja 13v. Pidän myös tuota 13v lapsena ja jos hänen kimppun käydään niin ei siinä paljon voivottelut auta vaan ronskisti olen valmis puolustamaan omiani ja lopettamaan päällekäynnit. Sehän on rakas ystävä, tilanteen mukaan.

En myöskään itse ota turpaani, eli minä en tänne kirjottele juttuja että mieheni hakkaa minua ja lapsia.

Mikä on kenenkin tervettä? Voi olla etten ole mielestäsi terve, mutta se on sinun mielipiteesi. Minä olen muuten juuri se sama ihminen joka potkii toiset koirat pois omieni kimpusta :whistle: ja tarvittaessa olen valmis vaikka ottamaan takajaloista kiinni ja iskemään talon kulmaan.

Vai kuka sen saa määritellä, että mikä on henkilökohtainen ja mikä oikeutettu kriisi?

Tämä nyt menee jo yleisen moraalin puolelle. Voisi kai sanoa, että ainakin ihmisen henkilökohtaisen koskemattomuuden rikkominen oikeuttaa puuttumisen. Joka tapauksessa arviot tehdään oman moraalin perusteella.

Mie opetan ja elän sen viisauden mukaan, jotta turpaansa ei kenenkään tarvi ottaa.
Jos sua lyödään ensin, saat tasan tarkkaan puolustaa itseäsi.

Mutta ensin ei saa mennä ketään lyömään.

Minä en hyväksy väkivaltaa lapsia kohtaan. Tai lasten kesken. Kun itse olin lapsi, veljeni olivat aina minun kimpussani ja kun en heitä halunnut satuttaa, vain itkin ja huusin äitiä. Äidin yleisin reaktio oli saada raivari, joka säikytti pikkuveljen pois ja sitten pieksää minut ja haukkua, että en osaa puolustaa itseäni. :headwall:

MInun mies yhteen väliin meinasi antaa nippureita ja vyöllä uhkaili. Koitin sille puhua asiasta, mutta ei sille voinut silloin mitään puhua. Lopetti kumminkin, kun huomasi, että kummasti vaimokkeelta katoaa seksihalut kun sellasta joutuu todistamaan eikä oma sana paina mitään. Siitä on nyt jo kauan aikaa, kun mies viimeksi uhkaili. :D Joskus, kun on lehtijuttuja rikoksia tehneistä nuorista, se saattaaa sanoa, että just tollasia lapsista tulee, kun niitä ei enää saa rankaista. Sitten aina sama keskustelu, että voihan niitä muutenki rankaista. Näkeehän se itsekin, että esikko alkaa itkeä kun käsketään arestiin tai varoitetaan, että tulee arestia. Niin että selkeästi riittää ainaki vielä tämän kokoisiin arestikin rangaistukseksi. Katsotaan sitä jatkoa sitten kun tulee ajankohtaiseksi, mutta minä en katele sitä, että lapsia aletaan pieksämään...

Kyllä on taas asiantuntijat rivissä keskustelemassa. Heti kun ollaan kotia moittimassa jos lapsi lyö. Ihan vaan tiedoksi, että lapset oppivat jos vaikka mitä ja usein aivan luontaisesti itse bonjaten, että näinkin voi tehdä. Voivat oppia ikäviä tapoja myös muilta lapsilta, tv-ohjelmista jne. Ei voi heti ajatella, että kotona lyödään ja näytetään lapsille väkivaltaa. Ainakin ne, jotka on paljon lasten kanssa tekemisissä tietävät, että rajojaan ketellessaan lapset saattavat olla hyvinkin tempperamenttisiä ja äkkipikaistuksissaan tehdä jos vaikka mitä. JOillekin lapsille tulee raapimisvaihe, joillekin kiljumisvaihe, jollekin lyömisvaihe, jollekin nipistelyvaihe jne. Ei todellakaan mitään miellyttäviä vaiheita, mutta ihan normaaleja lapsia ovat ja käyvät läpi ihan tavanomaisia kehitysvaiheita. JA harvoin kenenkään kullannuppu säästyy noilta kaikilta vaan itse kukanenkin vuorollaan omaksuu jonkun ikävän tavan. Joillekin niitä tulee ennemmin, toisille myöhemmin. Meillä taapero kävi yhteen väliin läpi ton raapimisjutun. Se oli hänen keinonsa puolustautua kun joku tuli repimään leluja käsistä tai hän itse meni tekemään kiusaa toiselle, otytamaan leljuja ja sitten raapimaan. Oli kova homma saada ikävä tapa pois. Ja kun se sitten vihdoin unohtyu, ei mennyt kuin 2kk niin lapsi alkoi läpsimään. Toisinaan läppöäsee kun yli-innostuu, toisinaan suuttuu kun joku tulee leikkimään hänen leluillaan. Ja järkipuhe ei millään riitä. Aikalisää meilläkin otetaan ja opetellaan pyytämään loukatulta anteeksi, mutta täytyy sanoa, että on ihan hemmetin työlästä eikä viesti tahdo mennä perille. Usein otan riideltyt lelut pois käsiltä ja sanon, että kun ei nätisti osata leikkiä niin ei leikitä sitten ollenkaan. Tai annan lelun vastapuolelle ja omani saa huutaa vaikka silmänsä päästä (siis jos omani ollut syntipukkina). Mutta vaikka katumista kestääkin huikeat puoli minuuttia, niin sitten asia on unohdettu ja löydetään pian uusi riidan aihe. Lastani en lyö, en tukista en anna luunappeja, mutta täytyy myöntää, että kovapäistempien ja tempperamentikkaiden lasten kanssa on vaikeaa saada viesti menemään perille. Näteillä ja rakentavilla keskusteluilla ei oo mitään taikaa ja näyttää ettei kunnon aikalisäkään mitään opeta. On oikeasti tukalaa olla se vanhempi, jonka lapsi aina ehtii tekemään jotain ilkeää. Kun sitä niin toivoisi, että osaisi leikkiä nätisti eikä satuttaisi ketään. Olen itse aina passissa nyt kun ikävaiheen tiedän ja osaan olla varuillani ja valmiina puuttumaan tilanteisiin. Minä kun haluan todellakin pitää huolen siitä, että omani ei muita kiusaa ja pyytää heti anteeksi kun on ilkeä ollut. Meillä ei noita tilanteita tosiaankaan katsota sormpien läpi. Mutta vaikka kuinka yrittää tilanteen tehdä selväksi lapselle niin, että hän myös ymmärtää tehneensä väärin, niin tuntuu, ettei viesti mene siltikään aina perille. Ja se on pahuksen hankalaa. TUntuu,. ettei oo kohta muita vaihtoehtoja kuin antaa se hemmetin kiistelty luunappi. Todennäköisesti jatkan tätä omaa linjaa ja koetan hillitä itseni kuten olen toistaiseksi onnistunut tekemään, mutta tällä tavoin rajojen opettaminen tuntuu ikuisuusprojektilta. Mikään ei mene täysin perille, ei koskaan ainakaan niin että jäisi viimeiseksi kerraksi. Mäiskimistä tuntuu kestävän niin kauan että lopulta keksi jonkin toisen jutun tai paha tapa unohtuu. Se ei lopu mun aikalisöihin, anteeksipyyntö-opetteluihin´jne. Ja mainitiaan nyt sekin, että äänensävy on meikällä kyllä sen verrasn ankara, että tässä ei sinänsä mistään pehmoilusta ole kyse eikä lempeestä lässyttelystä. Lapset on erilaisia ja toiset vaatii sen hemmetin pitkän pinnan vanhemmilta ja tiukan rajojenasettelun viikkoja ja kuukausia kun toiselle taas menee perille saman tien. Lapsai mulla 2, nyt puhun esikosta ja esikon vaiheista. Mutta olen ollut ikäni tekemisissä lasten ja kasvatustyön kanssa ja tiedän hyvin, etteivät kaikki ole lainkaan samasta puusta.

jatkuu.....fyysistä "pahantekoa", ei lasten, muttei myöskään aikuisten taholta. Meillä käytössä jäähyt nurkassa, pituudeltaan ikäsidonnaiset (7v - 7min jne.). Sen jälkeen pyydettävä toiselta anteeksi ja sitten vielä puhutaan asiasta. Nää keinot olleet meillä ihan riittäviä.

Tuskin on kovin tehokas sellainen "älä tee kuten minä, vaan tee niinkuin minä sanon" -tyyli. Eli jos lapset näkevät vanhempien ratkovan konflikteja väkivallalla, miten luulette lasten toimivan?

Uusimmat

Yhteistyössä