annatko isommalle sisalukselle vastuun pienemmistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei hyvä.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei hyvä.

Vieras
onko teidän mielestä oikein että 7v vastaa alle kaksi vuotiaasta pihalla ja ramboliinillä? ja jos jotai sattuu vastuu on tämän 7v ja sille huudetaan ja se saa sen rangaistuksen.

oli tässä sattua tosi pahasti yhden tutun lapselle kun äiti ja isä, jätti vanhemman sisaruksen ramboliinille leikkimään alle 2v kanssa. suoja verkko jäi auki ja 2v tippui alas.

huutohan siitä tuli. minä sen näin ja sanoin kun huuti tälle 7v että eihän se voi sen vastuulle jättää tollaista. mielestäni ainakaan.. tää just ÄRSYTTÄÄ, kun eihän isompisisarus saa päättää montako siskoa sen vanhemma tekee. mutta silti hän joutuu niistä vastaamaan, oman karkkipäivän loppumisen uhkauksella.

onhan se tietysti nerokasta tehdä yksi 5v ikäerolla sitten loput 3kpl penellä ikäerolla. on lastenhoitajakin kotona valmiina apuna.

pakko purkaa taas ärsyttää niin paljon.

mikä on teistä vastuu tässä. lapsen vai aikuisen?

Vastuu on ehdottomasti aikuisen. Ei todellakaan voi antaa vastuuta kahdesta pienestä 7v lapselle. Itse annan isompien lasten (7v ja 9v) kyllä huolehtia pikkuisista (1v ja 2v), vahtivat esimerkiksi postilaatikolla käyntini ajan tms, mutta sen tiedän, että vastuu on MINUN, jos jotain tapahtuu. Isommat kyllä vahtivat pieniä todella hyvin ja tarkasti, mutta jos joku vahinko noina muutamana minuuttina tapahtuisi kun olen poissa, en siitä isompia lapsia syyttäisi.

Se on isomman lapsen luonteesta ja kehityksestä paljon kii, koska hänelle voi antaa ihan oikeaa vastuuta pikkusisaruksistaan. Joku varmaan voi kantaa vastuuta jo 10 vuotiaana, joku vasta 15 vuotiaana tai ei silloinkaan. Mutta 7 vuotias on vastuunkantoon toisesta ihmisestä vielä aivan liian pieni!

Itselläni vanhempi lapsi on 7v. ja nuorempi täyttää lokakuussa 3v. Ei tulisi mieleenkään jättää nuorempaa 7v. vastuulle, koska nuorempi on TODELLA vilkas lapsi. Muutenkaan ei ole 7v. asia huolehtia pikkusisaruksistaan. Vanhemmat ovat sitä varten.

on ihan selvästi sanottu, että alle 12v ei ole vastuussa edes omasta itsestään, saati toisesta! Tämä vain valitettavan monelta on jäänyt sisäistämättä!
Meillä 13v on joskus 15-30min pihalla 5v:n kanssa JOS itse haluaa, todella harvoin siis. silloinkin käyn koko ajan parvekkeelta katsomassa.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
on ihan selvästi sanottu, että alle 12v ei ole vastuussa edes omasta itsestään, saati toisesta! Tämä vain valitettavan monelta on jäänyt sisäistämättä!
Meillä 13v on joskus 15-30min pihalla 5v:n kanssa JOS itse haluaa, todella harvoin siis. silloinkin käyn koko ajan parvekkeelta katsomassa.

niin noin sen pitäs mennä JOS ITSE HALUAA!!!